Opintotuki ei nouse taaskaan

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Purtsi
  • Aloitettu Aloitettu

Purtsi

Tsemppari/Kouluttaja
Liittynyt
24.11.2003
Viestejä
4 098
Opintoraha ei nouse ensi vuonna
19.12.2006 15:55
Loppukesän budjettineuvotteluista alkanut kiistely opintorahan korotuksesta päättyi tiistaina, kun eduskunta löi valtion ensi vuoden budjetin lukkoon tältä osin.

Opposition kaikki ehdotukset opintorahan korottamiseksi tai opintotuen parantamiseksi muulla tavoin kaatuivat äänestyksissä. Ratkaiseva äänestys opintorahan korottamisesta päättyi luvuin 105-82. Opposition mukana äänesti kaksi hallituspuolueiden edustaa: SDP:n Marjaana Koskinen ja Esa Lahtela.

Korotusta vastaan äänestivät Antti Kaikkonen (kesk) ja kuusi muuta hallituspuolueiden nuoremman polven kansanedustajaa, jotka olivat yhteisessä aloitteessaan ehdottaneet opintorahan korottamista juuri 15 prosentilla, mikä oli yleinen tavoite myös opposition ehdotuksissa.

Opintotuen tulorajojen korottamista budjettineuvotteluissa huonolla menestyksellä ajanut kulttuuriministeri Tanja Saarela (kesk) oli poissa äänestyksestä.


STT

Alkuperäinen lähde http://www.iltalehti.fi/uutiset/200612195513037_uu.shtml

Että tämmöstä. Kyllähän opiskelijoilla tuota rahaa on muutenkin liikaa. :david:
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Oletko opiskelija?

Vaikka kysymystä ei minulle ollutkaan osoitettu, niin näin työssäkäyvänä täytyy tunnustaa että olen opiskeleville kavereilleni vähän kateellinen koska itselläni ei ole varaa ryypätä läheskään yhtä usein.

Eihän se paljoa ole, mutta lainat on keksitty.
 
Vaikka kysymystä ei minulle ollutkaan osoitettu, niin näin työssäkäyvänä täytyy tunnustaa että olen opiskeleville kavereilleni vähän kateellinen koska itselläni ei ole varaa ryypätä läheskään yhtä usein.

Eihän se paljoa ole, mutta lainat on keksitty.

Ihmetyttää tuo itseäkin että miten opiskelijoilla riittää rahaa ravata baarissa joka viikonloppu ja vielä jopa viikollakin.

Enkä ymmärrä sitäkään, miksi opiskellessa pitäisi valtiolta saasa sama elintaso (ellei jopa parempi) mitä esim. perus duunari tai eläkeläinen saa.

Mä lähtisin mielelläni opiskeleen vaikka heti jos sitä massia käteen jäisi reilusti, kukapa ei lähtisi? Mutta mitä järkeä siinä sitten olisi jos opiskeltaisiin vain sen tuen takia?
 
Miten sitä rahaa jää ryyppäämiseen? pappa betalar vai?
 
Vaikka kysymystä ei minulle ollutkaan osoitettu, niin näin työssäkäyvänä täytyy tunnustaa että olen opiskeleville kavereilleni vähän kateellinen koska itselläni ei ole varaa ryypätä läheskään yhtä usein.

Eihän se paljoa ole, mutta lainat on keksitty.

Ainakin minä ja kaverini maksettiin ryypyt ja muut huvit opiskeluaikoina työnteolla. Se sitten johti pitkään valmistumisaikaan, jota tilastoihin tuijottajat paheksuvat. Kuitenkin usein tehtiin yli 50 tunnin työviikkoja (duunit ja opiskelut yhdessä).

Opintolaina on hyvä rahoitusvaihtoehto, jos on töitä tiedossa valmistumisen jälkeen. Jollain alalla on, jollain alalla ei.

Kannatan opintotuen maltillista nostamista, vaikka itse olenkin nykyisin se maksumies. Kun olen joskus opiskellutkin, niin tiedän mitä se on.
 
Ne ryyppää keillä jää kesätöistä yms. töistä rahaa säästöön.

Surkea päätös jälleen kerran, opiskelijoita ei kuunnella yhtään, sillä kyllähän tuon 15% korotuksen soisi opiskelijoille. Elinkustannukset kun nousevat koko ajan.
 
Juu, no jossette tiedä, niin viina ei maksa viikolla juuri mitään. Eli siis 2€ (tai euro) kaikki ainakin täälläpäin.. Eli siis 20/känni, baarissa. Eli mussutus seis.

edit: tai no ei varmaan mitään luxusjuttuja saa tohon hintaan, mut perussetit..
 
Oma mielipide: Ei sitä rahaa lisää tarvita, tulorajat ne lähinnä pistää vituttamaan.

Mutta hyvä tuo takinkääntö tosiaan:
"Korotusta vastaan äänestivät Antti Kaikkonen (kesk) ja kuusi muuta hallituspuolueiden nuoremman polven kansanedustajaa, jotka olivat yhteisessä aloitteessaan ehdottaneet opintorahan korottamista."
Haha.

Tuolta vielä: http://www.anttikaikkonen.net
"Hyvät opiskelijat! Vaatimuksenne opintorahan korottamisesta on oikeutettu!...Asian puolesta taistelleita kansanedustajia on ollut liian vähän!"

Vielä linkki äänestystuloksiin. Sieltä aktiiviset opiskelijat vaan valkkaamaan ketä äänestätte ensi vuoden vaaleissa. Muistakaa nyt kuitenkin katsoa vähän laajemmin tätä asiaa kuin vain omaan napaan tuijottaen, pliis.
 
Elinkustannukset kun nousevat koko ajan.

Nimenomaan. Varsinkin pääkaupunkiseudulla jo pelkät pakolliset elinkustannukset ovat kohonneet vuodesta -94 todella paljon samalla kun opintotukea ei ole korotettu edes inflaation verran.
 
no eipä ollu mikään yllätys. Ei varmaan nouse koskaan, kun nykyiset opiskelijat on eduskunnassa niin ne voi vaan sanoa että ei meiänkään aikana nostettu niin ei nosteta nytkään. Ei sillä enää mitään hyötyä ole, 10kurssia ja päättötyö jäljellä.
 
Nimenomaan. Varsinkin pääkaupunkiseudulla jo pelkät pakolliset elinkustannukset ovat kohonneet vuodesta -94 todella paljon samalla kun opintotukea ei ole korotettu edes inflaation verran.

Jonkinlainen indeksikorotus olisi tarpeen opintorahaan, koska sitä ei ole korotettu yli kymmeneen vuoteen. Saman rahan sain kun opiskelin 90-luvun lopulla kuin saan nyt ja elinkustannukset kuitenkin ovat nousseet tutkailee sitten elinkustannusindeksiä tai kuluttajahintaindeksiä. Joten pieni korotus olisi vähintäänkin oikeudenmukaista.

[OMANAPA]Mutta mähän valmistun alkuvuodesta, joten pitäköön opintorahansa, senhän voisi vaikka nyt poistaa :D [/OMANAPA]
 
Oma mielipide: Ei sitä rahaa lisää tarvita, tulorajat ne lähinnä pistää vituttamaan.

Mutta hyvä tuo takinkääntö tosiaan:
"Korotusta vastaan äänestivät Antti Kaikkonen (kesk) ja kuusi muuta hallituspuolueiden nuoremman polven kansanedustajaa, jotka olivat yhteisessä aloitteessaan ehdottaneet opintorahan korottamista."
Haha.

Tuolta vielä: http://www.anttikaikkonen.net
"Hyvät opiskelijat! Vaatimuksenne opintorahan korottamisesta on oikeutettu!...Asian puolesta taistelleita kansanedustajia on ollut liian vähän!"

Vielä linkki äänestystuloksiin. Sieltä aktiiviset opiskelijat vaan valkkaamaan ketä äänestätte ensi vuoden vaaleissa. Muistakaa nyt kuitenkin katsoa vähän laajemmin tätä asiaa kuin vain omaan napaan tuijottaen, pliis.

Tuo Kaikkonen oli samaan aikaan samalla ylä-asteella kuin itse olin. Tuollainen läskinaama perseereikä se oli jo silloinkin.
Mutta ei kyllä yllätä tuo sen takinkääntö asiassa. Eihän se mitään tiedä opiskelusta, opiskelijaelämästä ja opintotuesta kun ei ole muuta kuin ylioppilas koulutus.

En jaksa enää vääntää omaa mielipidettäni asiasta. Mutta elinkustannus ja kuluttajaindeksillä ei voi suoraan laskea paljon opintotukea "pitäisi" nostaa. Parinkympin korotus voisi olla ok ja thats it. Laina+tuet riittää kyllä mainiosti edelleen.
 
no eipä ollu mikään yllätys. Ei varmaan nouse koskaan, kun nykyiset opiskelijat on eduskunnassa niin ne voi vaan sanoa että ei meiänkään aikana nostettu niin ei nosteta nytkään. Ei sillä enää mitään hyötyä ole, 10kurssia ja päättötyö jäljellä.

Mmm, meidän yhteiskuntaopin opettajan näkökantana oli, että opintotukea ei nosteta, koska eduskunnassa tiedetään, että opiskelijat ovat kovin hajanaista porukkaa. Eli ei tule mitään esim. lakkoja kuten ammattijärjestöjen toimesta.

Nimim. Pian kolmannen asteen opiskeluun siirtyvä :thumbs:
 
Joopa joo. Ei ehkä vituttaisi, jos mikään hinta ei nousisi (lähinnä vuokra, bussilippu jne.). En todellakaan odota "pelkällä" opiskelulla samaa tulotasoa kuin perusduunarilla, mutta ei niitä töitä taivaasta putoa eikä kaikkea ehdi tekemään.

Toisin kuin luullaan, joutuvat myös humanistipellet kuluttamaan ihan oikeaa aikaa lukemiseen ja kirjoittamiseen sun muuhun opiskeluun mikäli haluaa edetä opinnoissaan ja saada jatkossakin niitä tukia. Ei voi ottaa vastaan ihan mitä tahansa työtä, mikäli aikoo osallistua opetukseen ja ehtiä tekemään tehtäviä jne., usein vaihtoehdot olisivat max 15-tuntinen työviikko tai täyspäiväinen työ hitaammalla opiskelutahdilla; näin siis jos haluaa elää suunnilleen ihmisen elämää (ehtii nukkua ja joskus viettää vapaatakin).

Olen opiskellut koko elämäni, välillä on ollut töitä, välillä ei. Tiedän, ettei kenenkään mieli muutu sanoin mitä tahansa, eikä siinä mitään. Joku raja tolle polkemiselle kuitenkin, haluaisin uskotella itselleni että yliopisto-opiskeluni perimmäinen tarkoitus on jokin muu kuin niellä paskaa sellaisilta, jotka ovat kanssani eri mieltä. En jaksa uskoa, että opintotuen pieni korottaminen olisi keneltäkään pois. En kuitenkaan hyväksy sitäkään näkemystä, että opiskelija on samanveroinen kuppaaja sosiaalitukia väärinkäyttävän pummin kanssa. Suurin osa meistä tekee sen pienen tuen eteen helvetisti töitä; ne väärinkäyttäjät vaan näkyvät kirkkaammin eikä sille mitään voi.
 
Ihmetyttää tuo itseäkin että miten opiskelijoilla riittää rahaa ravata baarissa joka viikonloppu ja vielä jopa viikollakin.

Enkä ymmärrä sitäkään, miksi opiskellessa pitäisi valtiolta saasa sama elintaso (ellei jopa parempi) mitä esim. perus duunari tai eläkeläinen saa.

Mä lähtisin mielelläni opiskeleen vaikka heti jos sitä massia käteen jäisi reilusti, kukapa ei lähtisi? Mutta mitä järkeä siinä sitten olisi jos opiskeltaisiin vain sen tuen takia?

Onkos sulla kovinkin tarkka tieto siitä, millä rahalla ne opiskelijat juo? Jos vuokra yksiöstä on 400€ ja opintotuki on joku 440€, niin ei siinä kovin paljoa jää rilluurahaa. Vitun perusduunarin palkkatasoa on tähän kyllä aivan turha yrittää liittää. Kerro mulle yksi duunari, joka saa palkkaa 440€/kk?
 
Joka kerta nämä samat laulut, yleistellään kuinka jengi ryyppää tukensa, pärjättiin sitä ennekin, ottakaa lainaa, tehkää töitä jne.

Kaikki tämä niiden suusta joille tilanne ei ole syystä tai toisesta henkilökohtainen.

Ja juu, piti vaan vittu avautua asiasta. En jaksa enää tällä kertaa vääntää esimerkkiä siitä rehellisestä ja raittiista opiskelijasta joka ei työpaikkaa ole saanut. Vastaus on kuitenkin viimeiseenkin argumenttiin "kerää pulloja haalaripelle".
 
Back
Ylös Bottom