Opettakaa ajamaan

Liittynyt
7.1.2004
Viestejä
23
No niin heti alkuun että onhan tämä aika :david: thread mutta minulla olisi edessä autokouluun meno toukokuun alussa ja olisi mukava tietää ajamisesta edes joitain perusasioita.

1) Miten auto käynnistetään?

2) Vaiheita vaihdetaan ainakin liikkeelle lähdettäessä ensin painamalla kytkintä, sitten vaihde silmään ja sitte hitaasti kaasua ja varovasti kytkin ylös. Tehdään homma samallalailla myös jo liikkeellä oltaessa?

3) Pitääkö kytkin olla pohjassa kun ollaan esim liikennevaloissa ettei auto sammu?

Kiitos jo etukäteen!
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
jaa että 16 vuotiaana autokouluun? Mitäs arvelet, opettaisikohan ne juuri autokoulussa ajamaan autoa? :rolleyes:
 
Kyllä ikää on 17 mutta jäänyt nuo tiedot päivittämättä. Ja todellakin olisi mukava tietää jotain ennen autokouluun menoa.
 
aapeli99 sanoi:
1) Miten auto käynnistetään?

2) Vaiheita vaihdetaan ainakin liikkeelle lähdettäessä ensin painamalla kytkintä, sitten vaihde silmään ja sitte hitaasti kaasua ja varovasti kytkin ylös. Tehdään homma samallalailla myös jo liikkeellä oltaessa?

3) Pitääkö kytkin olla pohjassa kun ollaan esim liikennevaloissa ettei auto sammu?

Oletko ikinä ollut auton kyydissä? Itse osasin ajaa sammuttamatta ja ilman neuvoja isoveljeni Saabia, kun olin 8-vuotias. Vaihdoin vaihteita ja kaikkea. Tämä tietenkin suljetulla metsätiellä. Luulisi sitä nyt kaikkien pojankoltiaisten sen verran sen isäpapan ajoa seuraavan, että tietää mikä on kytkin ja miten auto startataan. :arvi:
 
Ööö no totta töriset, tää thread on :david: & :arvi: . Eiköhän ne sua siellä opeta. Sun tarvi kuitenkaan kaikkea tietää kun sinne meet...Turha tuosta on stressata...ei siinä autossa kuitenkaan mitään pelkääjänpaikan heittoistuin-nappia ole jota voisit vanhingossa painaa...

Edit: Typoja.
 
aapeli99 sanoi:
1) Miten auto käynnistetään?
Käännetään virta-avainta.
2) Vaiheita vaihdetaan ainakin liikkeelle lähdettäessä ensin painamalla kytkintä, sitten vaihde silmään ja sitte hitaasti kaasua ja varovasti kytkin ylös. Tehdään homma samallalailla myös jo liikkeellä oltaessa?
Liikkeellä kun vaihdat vaihdetta niin kytkin pohjaan, uusi vaihde silmään, kytkin ylös ja kaasua.
3) Pitääkö kytkin olla pohjassa kun ollaan esim liikennevaloissa ettei auto sammu?
Pitää. Tai vaihtoehtoisesti vaihde vapaalla.
 
Huen sanoi:
Liikkeellä kun vaihdat vaihdetta niin kytkin pohjaan, uusi vaihde silmään, kytkin ylös ja kaasua.

Tai tarkemmin, niin oikea jalka kaasulla, kun kytkintä lähdetään nostamaan ja kun kytkin tulee puoliksi ylös siihen asentoon, että auto alkaa vetämään, niin pikkaisen kaasua ja sitten kytkin kokonaan ylös.

Alussa voi kytkin nousta liian nopeasti liian vähällä kasulla, jolloin moottori sammuu, mutta tota virhettä ei kyllä tee montaa kertaa. Myöhemmin autoa kuitenkin oppii ajamaan kuuntelemalla moottorin ääniä, joten kaasun antaminen, vaihteen vaihtaminen jne. menee suoraan kuulon mukaan ja aivan automaattisesti...

Jos sulla on oma auto käytettävissä kortin saatuasi, niin parin viikon ajelemisen jälkeen et edes mieti enää mitä niillä jaloilla sohit, vaan mietit pelkästään ympäröivää liikennettä.
 
Jos on mahiksia niin kannattaa opetella jo nyt isän/äidin/enon/ihan minkä vaa kytkimen ja kaasun käyttöä jne. Voinee olla helpompi nakki siellä koulussa ku ei tarvi ihan alkeista lähtä. Ite opin ajamaan mopoa joskus 13v ja autolla oonki ajannu rallia maalla aina ku sinne pääsee (peltoauto joo) :D Täytän 18 tuossa syksyllä..vois alkaa sinne autokouluun raahautuun.. Ja nou panic. Kyllä sen auton ajamisen moni muukin on opinu :)
 
Ei kannata murehtia auton teknisestä puolesta minkään vertaa, sen kyllä oppii ja kun ajotunteja tulee enemmän, se menee jo huomaamatta.

Jos se auto nyt sattuu muutaman kerran sammumaan tai töppäät muuta, muista että se ei ole maailmanloppu vaan täysin normaalia. Kukaan ei ole seppä syntyessään. Sitä varten ollaan autokoulussa että opitaan.

Tosiaan, unohda paineet itse ajamisen suorittamisesta, keskity enemmän teoriapuoleen ja murehdi sitä. Liikenteen seuraaminen on kuitenkin sieltä tärkeimmästä päästä opittavia asioita.
Sen kytkimen käytön ja vaihteen vaihtamisen kun oppii muutenkin...
 
Mä en ollut ikinä edes koskenut rattiin kun aloitin autokoulun, silti opin noiden hallintalaitteiden käytön parissa ajokerrassa. Vaikeampaa on mm. vakaa moottoritieajo ja vauhdin sovittaminen muuhun liikenteeseen.

Hei mutta, kertokaahan että miten moottoripyörää (sellasta tavallista katupyörää) ajetaan? Kaasu on vissiin oikeanpuolimmaisessa kahvassa, mutta kumminpäin on jarru ja kytkin? Entä miten vaihteita vaihdetaan? Onko siinä kantapään alla kanssa jarru? Nämä asiat olis kanssa hyvä tietää ennen kuin menee A-korttia ajamaan.

nimim. ei koskaan mopollakaan ajanut.
 
Ajoin itsekin jo 15-vuotiaana paremmin autoa kuin moni parikymppinen kaverini. Monet niistä eivät osaa vieläkään kunnolla edes peruuttaa, vaikka kortti on ja oma autokin ollut alla jo muutaman vuoden. Toiset ei vaan millään opi...
 
Raejuusto sanoi:
Hei mutta, kertokaahan että miten moottoripyörää (sellasta tavallista katupyörää) ajetaan? Kaasu on vissiin oikeanpuolimmaisessa kahvassa, mutta kumminpäin on jarru ja kytkin?
Kytkin vasemmalla, etujarru oikealla (kaasun ja kytkimen käyttö samalla kädellä olisi aika vaikeaa).

Raejuusto sanoi:
Entä miten vaihteita vaihdetaan? Onko siinä kantapään alla kanssa jarru?
Takajarrua käytetään oikealla jalalla, vaihteita vasemmalla. Ykkönen polkaistaan alas, seuraavat vaihteet nostetaan ylöspäin.
 
No täytyy kyllä myöntää, että en itekkään ennen autokoulua autoa koskaan ollut ajanut, enkä kaikkia perusjuttujakaan tiennyt, mutta nopeastihan nuo oppii. Ekan ajotunnin jälkeen jo osasi ihan "kohtalaisesti" ajaa. Kyllä ne siellä autokoulussa asiat selittää. :) Kysyivät ainakin meillä, ennen ekaa ajotuntia, että onko autoa koskaan ajanut ja jos ei ollut, niin kyllä se opettaja asiat selvitti selkeästi ennen liikkeelle lähtöä ja ajamisen aikana.
 
Kannattaa kysellä, että jos jollain kaverilla on joku rekisteröimätön autonromu jolla pystyy ajaa, niin mennä sillä jonnekin suljetulle tielle vähän polkemaan ja ottaa vielä joku hinausajoneuvo mukaan esim. traktori että ajaminen jatkuu vaikka välillä ojassa kävisikin, pitää vain muistaa turvavyö ja omat taidot, eli nopeutta ei saa olla missään tapauksessa liikaa. Siinähän sitä oppii, kun jotain romua pääsee rääkkäämään, niin sen jälkeen autokoulun luksusautolla ajaminen onkin kuin pleikkaria pelaisi.
 
Tomi sanoi:
Luulisi sitä nyt kaikkien pojankoltiaisten sen verran sen isäpapan ajoa seuraavan, että tietää mikä on kytkin ja miten auto startataan. :arvi:

No tässä on yks pojankoltiainen joka ei autokouluun mennessä ollut autolla muuta tehny kun peruttanut kotipihalla pari metriä. Juuria ja juuri tiesin että autossa on kytkin.

No onneksi autokoulussa opetetaan tarvittava tieto inssin läpäisemiseen, ja inssin jälkeen sitten vaan kilometrejä alle niin siinä sen homman oppii.
Aapeli, huoli pois minä opin tarvittavat tiedot/taidot jotta teoriakoe ja inssi meni ekalla läpi, joten varmasti opit myös :thumbs:
 
Mulla oli niin, että en ollu ikinä ajanu autoo ennen autokouluu menoo.
Sitte ku tuli eka ajotunti ni siin oli vähä jännäkakka housus mut auton sain liikkeelle heti ja osasin vaihtaa vaihteit jne, pääsin jopa ajaa liikenteesee (takas autokoululle tuolt jostain parkkipaikalt missä ens piti treenii sil). Se opettajaki siin tuumas sitte, että vaikutti, että olisin ajanu ennenki vaikken ollu, en sit tiiä uskoko asiaa etten ollu, ei varmaan (mut oikeest en ollu) :P
Elikkäs ei se vaikeeta oo kuhan tiiät miten kytkin/vaihesysteemi toimii.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom