Opettakaa ajamaan

Waltteri sanoi:
No onneksi autokoulussa opetetaan tarvittava tieto inssin läpäisemiseen, ja inssin jälkeen sitten vaan kilometrejä alle niin siinä sen homman oppii.

Waltteri laittoi tärkeän pointin. Eli heti inssin jälkeen KILOMETREJÄ ALLE. Aja aina kun on mahdollisuus. Autokoulu ja kortin saaminen antaa siis vain tarvittavat valmiudet opetella auton käyttöä liikenteessä muita vaarantamatta.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eiköhän jollain kaverilla nyt ole auto ja aina löytyy joku riittävän syrjäinen tienpätkä tai joku soramonttu jossa voi vähän peruskäsittelyä harjoitella.

Ihan hyvä se on opetella liikkeellelähtö, vaihdein vaihtamista ynnä muuta ennen autokouluun menoa. Totta on, että siellä opetetaan, mutta jokainen ylimääräinen käsittelytunti maksaa rahaa.

Eipä mullakaan paljon autolla-ajokokemusta ollut ennen autokoulua, ihan sellaiseen pihassa siirtelyyn se jäi. Mutta a-kortti ja kaksi kesää kevarilla oli alla, joten auton hallinnan opettelu kävi kyllä hetkessä.

Isäntä opetti ajamaan, en käyny autokoulua. Joko äijä oli tosi huono opettaan, tai meikäläinen tosi huono oppimaan: inssi läpi vasta kolmannella yrittämällä ja kirjallinen toisella :D

Mä kun luulin et autokouluun mennään opettelemaan sitä ajamista... :eek: Itse en ollut ainakaan sitä ennen ajanu autoa kun muutaman hurjan kerran jossakin soramontun pohjalla ja silloinkin päin kuusentaimia.. :D

Ekalla kerralla ajotunnilla sain aivan perusteellisen selostuksen siitä mikä on missäkin ja toimii milläkin tavalla. Parkkialueella harjoittelin kaikkea tarvittavaa ja samana iltana pääsin vielä liikenteeseenkin. Ei ne siellä naura jos ei ole Häkkinen sisään mennessään, mihinkä me autokouluja edes tarvittais jos ajamaan oppis pakkotoistolla.. ;)

Eli yksi ummikkona autkouluun mennyt ilmoittautuu nyt ja kertoo, että hyvin nopeesti opin ajamaan eikä oo mitään ongelmia ollut. Saati sitten että olisin osannut jotenkin "hävetä" sitä, etten opetukseen mennessäni juuri tiennyt kuinka autoa ajetaan.. Mulla oli vielä niin mielettömän mukava ja rento autkoulun ope että tunnille oli mukava mennä ja ensimmäisellä kerralla hieman vaivannut jännitys oli seuraavilla tunneilla tipotiessään. Muistakaa, että tuollaisissa tehtävissä työskentelevät sellaiset ihmiset, jotka ovat saaneet koulutuksen joka opettaa heidät opettamaan kuinka ajetaan... Minulle autokoulu oli kaikkineen mukava kokemus, eli nou paniikkia! :)

Itsekin muistan kun isältäni kyselin vastaavia ennen autokoulua, mutta kannattanee odottaa sitä koulun alkamista kun ei noita oikein voi selittää :(

Raskolnikov sanoi:
Isäntä opetti ajamaan, en käyny autokoulua. Joko äijä oli tosi huono opettaan, tai meikäläinen tosi huono oppimaan: inssi läpi vasta kolmannella yrittämällä ja kirjallinen toisella :D
Tää nyt on ihan normaalia, likimain jokainen kotiopetuksessa ollut tuttava on tarvinnut vähintään kaksi inssiä ennen läpipääsyä. Paras taisi käyttää yhteensä neljä ja se ajoi mun mielestä kuitenkin jo ennen inssiä huomattavasti paremminkuin minä.

Autokoulussa osataan opettaa hyvin ne asiat joita inssissä tarvitsee osata ja varsinkin ne joista inssi menee helposti vahingossa kiville. Nimim. kolmet inssit ja kirjalliset läpikäynyt (a,b ja c) kaikki ekoilla läpi.

Ja tuohon alkuperäiseen kysymykseen autokoulu on sitä varten, että siellä opetetaan ajamaan. Ei mullakaan ollut juuri mitään pihasiirtoa kummempaa kokemusta autoista ennen autokoulua.

Suotta aapeli hermoilet, autokoulussa oppii ja kukaan ei ole seppä syntyessään. Tuota harjoittelua korostaisin itsekin. Eli kun kortti on taskussa niin mahdollisimman paljon kilometrejä eri keleissä ja eri autoilla. Talviajoa kannattaa treenata myös jääradalla, jos mahdollista. Itse pyörittelin aikoinaan paljonkin isukin takavetoja jääratalla (joenjäällä) ja siellä kyllä oppi hallitsemaan auton liukkaalla ja luistoissa. Kiihdytyskisoja taas otettiin vanhalla lentokentällä. Oi niitä aikoja... :kippis1:

Hivenen :offtopic: mutta uskomattoman hyvää tarinaa kuulee kaverilta joka on liikenneopettaja, eli siis autokoulussa opettaa..

Opettaja: Ja seuraavasta oikealle

Oppilas: Sano sitten mistä pitää kääntyy

Opettaja: Siis tuosta risteyksestä joka näkyy 100m päässä käännyt oikealle

Oppilas: Eikun sä sanot ku ollaa siinä kohalla niin sit käännyn

Opettaja: Ei ole risteyksiä ennen sitä, eli seuraavasta mistä pääset oikealle niin käänyt vaan ihan rauhallisesti

Oppilas: Eikun sä sanot just kun ollaa risteyksen kohalla niin sit käännän rattia, en yhtää aikasemmin

Opettaja: :itku:

Näitä tarinoita saanu kyllä vedet silmissä kuunnella välillä.. :)

No mut, tekemällä oppii, ei siinä mitään..

:offtopic: Katselen juuri unettomuuteeni Oikotien autoja, sellainen pitäisi ostaa kun Suomeen tullaan mutta niissä on joku vika, kaikissa on ratti vasemmalla puolella! :eek: Heko heko, mutta kyllä Suomenlomilla on taksikuskit ihmetelleet kun tungen aina rattipuolelta sisään... Takaisin autokouluun ja sitten kieli keskellä suuta että muistaa pysyä oikealla puolella tietä...

Tsemppiä vaan nimimerkille ajo-opetteluun. Seuraava kyssäri onkin varmaan "miten auton saa liikkeelle ilman avaimia" tai "miten hälytin hiljennetään."

Moottoripyörällä kannattaa opetella ajamaan etelässä. Farkkushortseissa ja aurinkolaseissa. Siihen mitään korttia tarvita.

Joo pitäisi mennä nukkumaan

Waltteri sanoi:
No onneksi autokoulussa opetetaan tarvittava tieto inssin läpäisemiseen, ja inssin jälkeen sitten vaan kilometrejä alle niin siinä sen homman oppii.

Totta. Ite voin suoraan sanoa että olen kehittynyt ihan helvetisti siitä kun sain kortin (~1kk), ajettua on tullut paljon. Vetele aluksi vaikka iltasella kun on vähemmän liikennettä, ei töppäilyt ole yleensä niin kauhean vaarallisia. Kannattaa ajella paljon muuallakin kuin vain kotiteitä, tulee uusia asioita (esim. poikkeuksellisia risteyksiä, jne). Tsemppiä vaan ajoon, kyllä se siitä!

Kevarikorttia kun ajoin niin ei siellä mitään opetettu, ei edes kysytty osaanko ennestään ajaa. Kypärä päähän, kevari alle ja neljän ruuhkaan painamaan. Luojan kiitos olin mopoillut joten homma oli jotenkuten hanskassa.

Inssissä kävi myös hauska tapaus, se niitten radio ei toiminut kunnolla ja vahingossa eksytin inssin. Venailin katsastuskonttorilla vähän aikaa aivan hermona kunnes se se hemmo viimein saapui, ja mutisi jotain että kai sut on pakko läpi päästää.

Delmonte sanoi:
Tää nyt on ihan normaalia, likimain jokainen kotiopetuksessa ollut tuttava on tarvinnut vähintään kaksi inssiä ennen läpipääsyä. Paras taisi käyttää yhteensä neljä ja se ajoi mun mielestä kuitenkin jo ennen inssiä huomattavasti paremminkuin minä.

Minä menin kyllä ihan ensimmäisellä läpi vaikka isä opettikin! Ja neljän ruuhkakin oli silloin inssin aikaan, mutta väliäkös tuolla, kun samahan se on ajaa ruuhkassa kuin tyhjällä tiellä, jos osaa ajaa. Kaikki opetusluvilla ajaneet kaverinikin pääsivät ensimmäisellä.
Mä olin ajanut autoa vain muutaman kerran ennen isän opetusta, joten eipä mullakaan hirveästi ollut kokemusta. Mutta muutamien ajokilometrien jälkeen tajusin, että autolla ajaminenhan on pirun helppoa. :D

Mä tiedän liian paljon niitä autokouluissa olleita, jotka ei osaa ajaa, mutta on jostain syystä kuitenkin saaneet kortin. Muutaman näistä tyypeistä vois laittaa siihen Britanian huonoimmat kuskit ohjelmaan. Sen verran monta kolaria on tyypit meinannu aiheuttaa. Mutta toki niitä hyviäkin kokemuksia autokouluista on. Ja silloin, kun suoritin kakkosvaiheen, niin mulla oli tosi hauskaa sen autokoulun opettajan kanssa. Noissa ammateissa tuntuu olevan yleensä niin rentoja kavereita, että ainakin hauskaa luulisi olevan. Että rohkeasti vaan sinne autokouluun, ei ne siellä syö teitä. ;)

Mutta kaikki jotka epäilevät,että eivät osaa ajaa, niin kannattaa kuitenkin ensin kokeilla sitä autokoulua (tai jos esim. isä opettaa), ja valittaa vasta sitten. Kyllä ihmiset yleensä ajamaan oppii!

Waltteri sanoi:

Olen samaa mieltä! Taidot ja itseluottamus kyllä kehittyy varmaan eniten kortin saamisen jälkeen.

Eleonoora sanoi:
Olen samaa mieltä! Taidot ja itseluottamus kyllä kehittyy varmaan eniten kortin saamisen jälkeen.

Kumpa tuo kehitys menisi vielä tasapainossa. Monilla itseluottamus on sata ja taidot 10. Tuloksen voi lukea Iltalehdestä :jahas:

Relg sanoi:
Hivenen :offtopic: mutta uskomattoman hyvää tarinaa kuulee kaverilta joka on liikenneopettaja, eli siis autokoulussa opettaa..

No nyt kun lähdettiin asiattomalle linjalle, niin pitää jatkaa. Mulla oli yksi kaveri, joka teki risteyksissä vain 90-asteen kääntymisiä. Eli siis EI kääntynyt mitenkään loivasti tai sujuvasti vasemmalle/oikealle, vaan ajoi ensin ihan keskelle risteystä, hiljensi, ratti ääriasentoon ja siitä niin tiukka käännös kuin auto vain salli. Hieman hidas tapa kääntyä, ja taisi takaatulevillakin käämit joskus palaa.

Tuota samaa tekniikkaa tietysti käytettiin aina kun tuli tarpeeksi jyrkkä mutka. Loivemmassa kaarteessa kaveri käänsi ensin liian paljon, korjasi sitten toiseen suuntaan, käänsi taas liikaa jne. Eli mutkitteli mutkissa.

p.s. tekstin "oli" sana ei viittaa kaverin elossaoloon mitenkään. Ei ole vain sälliä näkynyt vuosiin. Eli ei se sinne liikenteeseen kuollut, vaikka lähellä välillä oli.

Vai onko tässä kysymys siitä että kaveri aikoo keikata auton, ja kyselee täällä sit kuinka sillä sit osaa ajaa karkuun. :jahas:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom