JalMarin postauksessa kohtaan yksi on kommentoitava sen verran, että toi arvosana-asia pitää paikkansa pääasiassa luokanopettajien, eli OKL:ssä opiskelevien suhteen ja silloinkin niiden suurimpien OKL:n, eli Helsinki, Oulu ja vissiin Jyväskylä. Ns. maakuntaopettajankoulutuslaitoksiin (ainakin Kajaanissa ja Savonlinnassa taitaa olla, onkos Raumallakin?) pääsee helpomminkin.
Kyse on piilo-opetussuunnitelmasta ja sen toteutumisesta vieläkin. Siinäpä siitä tietoa kiinnostuneille:
http://www.cc.jyu.fi/~hanpark/aiti/ktportfo/pfot14.html
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Hidden_Curriculum
http://www.dipoli.tkk.fi/ok/p/tehosalkku/opetus/tekniikan_opetus/piilo_opetussuunnitelma.htm (piilo-opetussuunnitelma TKK:ssa)
Tossakin jotain kasvatustiedehuttua:
http://www.tiedonpuu.fi/lehti/lehti.php?sivu=aihe&juttu=1999a4&kode=
Aineenopettajaksi pääsee joissakin aineissa ja yliopistoissa helpommin (englanti ja matematiikka ainakin, veikkaan, että muissakin luonnontieteellisissä) ja joissain vaikeammin (ainakin Oulun yliopiston ruotsin aineenopettajien opetusohjelmaan oli verinen kilpailu), kuin luokanopettajaksi (eli 1-6 luokkia opettamaan, aineenopet opettavat vain omia aineitaan ja missä kouluasteella tahansa).
Ongelmana näissä asioissa ovat nää jutut, mitä moni ei tajua eikä tiedä:
1) Peruskoulun vahva säilytystehtävä. Eli peruskoululla on hyvin selvästi ihmisiä säilyttävä tehtävä. En ole varma, onko se laissa määritelty, mutta ainakin monien lakien kautta kiertäen kaartaen tiivistäen voidaan puhua säilytystehtävästä. Kyse on yksinkertaisesti siitä, että ihmisille, jotka eivät voi tehdä tai joiden ei ole yhteiskunnan normien ja sääntöjen mukaan suotavaa tehdä tuottavaa työtä (eli tässä tapauksessa lapset ja nuoret) tulee voida oleilla jossakin paikassa turvallisesti sillä aikaa, kun huoltajansa ovat tuottavassa työssä. Opettajien lakkoilu siis uhkaa koko yhteiskunnan toimintaa, koska lasten ja nuorten vanhemmat eivät voisi olla tuottavassa työssä, jos eivät tietäisi, missä lapsensa ovat. Kaikki päättäjät (myös OAJ:n munattomat vässykät) tietävät tämän ja tämä tietenkin heikentää opettajien lakkoilumahdollisuuksia vähän samaan tyyliin, kuin sairaanhoitajien tai lekureiden, vaikkei yhtä suoranaisesti.
2) Laissa suojattu oppilaan hyvin vahva oikeus opetukseen, joka tietyllä lailla liittyy tohon säilytysfunktioon. Tämän takia nykyään, eikä enää pitkään aikaan, ei oikein enää missään käytännössä eroteta yhtäkään oppilasta koulusta, edes määräajaksi. Se tulisi kalliiksi, koska erotetullekin oppilaalle on pakko järjestää opetusta, vaikka sitten yksityisesti kotiin. Ja mitä vähemmän oppilaita per opettaja, sen kalliimpaa. Ei käy nykyajan äärimmilleen höylätyssä ja säästetyssä yhteiskunnassa. Moni ei tätä periaatteessa tiedä, mutta ymmärtää käytännössä asioiden näin olevan, esim. häiriköivät nuoret. Tämä vie koululta yhden sen tehokkaimmista kurinpitokeinoista (sosiaalinen isolaatio, eli kavereista eristäminen) pois.
Purtsi ja muut, aineenopekoulutuksessa on lähes 100% asiaa aineenopetuksesta. Sekin koulutus on pääasiassa koskien idealistista ja utopistista Täydellistä Maailmaa, jossa jokaikinen oppilas on hyvää tahtova, oikein syövä, hyvin nukkuva, ei mistään ylimääräisestä (tietokone, netti, päihteet) riippuvainen, ei mistään ylimääräisestä kärsivä (väkivalta, hyväksikäyttö, tunnekylmyys, tunnistamaton lukihäiriö tai keskittymishäiriö jne.), vaan hyvää tahtova, ahkera ja motivoitunut oppilas.
Jaaritellaan kyllä siitä, miten oppilaat ovat vaihtelevia oppimiskyvyiltään ja älylliseltä suorituskyvyltään, muttei riittävästi huomioida perusteita, eli esim. sitä, nukkuuko lapsi riittävästi ja riittävän hyvin, onko lapsen perhe ehjä, syökö lapsi edes riittävästi saati sitten hyvin, kannustetaanko ja patistetaanko lasta toimimaan ns. oikein (= olemaan yleisluontoisen rauhanomainen, rehti ja ahkera ihminen) ja niin edelleen. Kuten kaikki tiedämme, täydellistä maailmaa ei ole, eikä tule. Silti kasvatustietelijät pääasiassa näin kuvittelevat. Vain feministiset kasvatustieteilijät tuntuvat näkevän ongelmia ja hekin vain oman putkensa läpi, kaiken sukupuoliongelmaksi leimaten. Loput tutkivat mieluummin lahjakkuutta ja neroja, koska se on niin paljon kivempaa, kuin sonnan lapiointi, näin ruman epäkorrektisti sanottuna.
Mitä muuten tulee sukupuoliin, niin olen vakaasti sitä mieltä, että jokaisessa vähänkään isommassa koulussa tulisi olla sekä tytöille, että pojille yksi ei-sekaluokka tarjolla, eli olisi vain tyttöjä toisessa luokassa ja toisessa vain poikia. Aloittelevan open karkeen arvioni mukaan noin 10% oppilaista hyötyisi moisesta kovasti. Toisaalta monille tekee älyttömän hyvää olla sekaluokassa, edes sen verran saada kontaktia vastakkaiseen sukupuoleen, mutta joillekin vain omaa sukupuolta sisältävä luokka olisi vielä parempi.
Em. kaltaisessa koulutuksessa on se hyvä puoli, että suurin osa aineenopettajista tarvittaessa saa aikaiseksi ihan oikeasti erittäin laadukasta opetusta, eli kun olosuhteiden (lähinnä työmäärä, eli se laskee riittävän alas, jotta voi käyttää opetuksen valmisteluun ja suunnitteluun vastaavasti PALJON aikaa) ja oppilasmateriaalin puolesta lähestytään Täydellistä Maailmaa (esim. jotkut pienemmät lukiot). Huonoja puoliakin sitten toki piisaa, kuten ymmärrätte. Pedagogiselle realismille olisi tilausta, eli kasvatustieteen harmaan sävyille. Nyt vallalla on ollut lähinnä kirkkaan valkoisena sädehtivä idealismi opekoulutuksessa ja pikimusta leipääntyneen ja ainaiseen peruskäytöksen ylläpitoon ja kurinpitoon uupuneen (peruskäytös ja normaali rauhanomainen ihmisten välinen kanssakäyminen pitäisi jokaisen oppia kotona siinä 0-6-v) opettajan pessimismi, jota ajoittain puhkovat oppilaiden tuottamat valonvälähdykset.
Niin juu, kai noi mun opekoulutushöpinät tiivistettynä komppailevat JalMarin kohtaa 2.