Opel Ascona Projektini...

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja PRIEST
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Engine:
Volvo B230 with navy crankshaft
SPM H-profile connecting rods
Venolia pistons
16 Valve Volvo head with standard valves, port grinded with own ideas
Self made mechanical valve adjustment
Camshafts grinded by SPM
Double valve springs
Garret GT-40 turbo
Eaton M62 compressor with an own system for control of air between the turbo and the compressor
Exhaust manifold manufactured in stainless steel
Wastegate with 50mm valve
Self made intake manifold with separate 46mm throttle and full radius funnels
Autronic engine management system and CDI ignition
Mercury F1 ignition coils
Self made Intercooler and watercooler

Power:
Max. 578Hp at 6300rpm, over 500Hp from 5200 to 7700rpm

Torque:
Max. 706Nm at 4900rpm, over 600Nm from 4300 to 6600rpm

Transmission:
Getrag 262 from BMW
Tilton twin disc 185mm clutch with AP lamellas

Rear end:
Volvo 1031 axle with lamellar differential
Adjustable fourlink
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
eiffel sanoi:
Kylla varmasti voi yli 500hv saada tuosta koneesta ulos,(se on sit tyyliin,pari vetoo ja poks).Mutta ei tolla turbolla.

Älä naurata.garretin to-3:lla saa helposti 300 hv.Tuolla ahtimella helposti 500hv,vaikeasti n.800hv :)
 
Zone-sarja -42%
Ok! Nyt sita "faktaa" sitten tuli.
Hyvin se Ascona sit liikkuu,aika seppa kylla oot.

Mielenkiintoinen projekti kaikenkaikkiaan ja vauhdilla tuntuu etenevan.
Rahaa taitaa upota reilusti,ennenkuin valmista tulee.Mutta lopussa se kiitos seisoo. :thumbs:

Minkaslaisia aikoja meinasit kellotella noilla tehoilla?
 
no lähinnä auto rakennetaan myös kurviin ajettavaksi, eli ajat sitten ajellaan kun ehditään ja jos joskus saadaan auto kasaan. ja ne tehot ja ym nähdään sitten joskus kun auto on valmis. periaatteessa keskustelu auton ajoista ja tehoista on ihan turhia kun sitten ne vasta näkee kun auto valmis. huomenna saadaan jälleen projektia eteenpäin. ja kuvia huomenna lisää... vkl pitäisi aika lailla olla taka-akselin tuenta valmiina ja etu-akselikin pitäisi olla kasassa. kunhan pääsee kotiutumaan pm-skapoista!
 
Täällä kun tota tietämystä näyttää olevan. Ihmettelin tossa noita volvon konehuoneen kuvia, niin mikä etu on tommosesta pakosarjasta missä on laitettu älyttömään myttyyn 30m putkea. Onko siinä jotain paljonkin parempaa kuin perinteisemmässä turbopakosarjassa?
 
PRIEST sanoi:
no lähinnä auto rakennetaan myös kurviin ajettavaksi, eli ajat sitten ajellaan kun ehditään ja jos joskus saadaan auto kasaan. ja ne tehot ja ym nähdään sitten joskus kun auto on valmis. periaatteessa keskustelu auton ajoista ja tehoista on ihan turhia kun sitten ne vasta näkee kun auto valmis. huomenna saadaan jälleen projektia eteenpäin. ja kuvia huomenna lisää... vkl pitäisi aika lailla olla taka-akselin tuenta valmiina ja etu-akselikin pitäisi olla kasassa. kunhan pääsee kotiutumaan pm-skapoista!


Nainhan se on,rakennetaan valmiiks ja katotaan mita loytyy,jos ei riita rakennetaan lisaa niin etta riittaa.
Hyvalla asenteella oot liikenteessa ja tarmoa tuntuu riittavan.
 
Turmelo sanoi:
Täällä kun tota tietämystä näyttää olevan. Ihmettelin tossa noita volvon konehuoneen kuvia, niin mikä etu on tommosesta pakosarjasta missä on laitettu älyttömään myttyyn 30m putkea. Onko siinä jotain paljonkin parempaa kuin perinteisemmässä turbopakosarjassa?

Kun kaikki putket pakosarjassa on sentilleen samanpituisia saavutetaan paras mahdollinen teho. Itse pyrin samaan kun väännän pakosarjan. toki sen voi tehdä esim yläkautta kuten kuvassa. kuvassa siis sama volvon kone kuin itsellä erona tietty että se on kasattuna ja siinä on 16 venttiilinen kansi. mutta hyvän kuvan antaa ns. ''yläkautta'' tehdystä pakosarjasta.
 

Liitteet

  • Manta_galleri11-1.webp
    Manta_galleri11-1.webp
    92,6 KB · Katsottu: 3 704
Tullut useaan otteeseen porukalle kysymyksiä tuosta projektin hinnasta ym. monet asiat ovat hallussa itsellä ja kaveri piiristä löytyy jos jonkun näköistä säätäjää. mutta tuossa erään harrastajan aika hyvin paikkansa pitävä laskelma mitä voi hakata massia tähänkin touhuun.


ohjeellisia "minimi" ja "maksimi"-hintoja 500hp koneprojektille. (kalliimmallakin voi tehdä mutta lisärahan sijoitus ei välttämättä enää tuo lisähyötyä)

alakerta:
b230 uudemman mallin blokki
b23 akseli sovitettuna ylläolevaan
b23ft männät
spm h-prof.
laakerit, tiivisteet yms.
=min. 1500e

kalliimpi alakerta:
b230 uudemman mallin blokki öljysumuilla
uudemman mallin penta-akseli uutena kaupasta
h-prof
aftermarket-männät
=min 3000e

kansi:
405 aihio
porttaustyö
isommat venttiilit
jäykät jouset
=min. 500e (itse tehty porttaus, kansityöt hyvillä kontakteilla, käytetyt/halvat/ilmaiset venttiilit, ei isonnettuja seetejä, halvat jouset, käytetty nokka)
max. 2000e (hyvillä uusilla osilla ammattilaisen tekemänä)

pakosarja
omavalmiste ~200e (kasa mutkia+putkea itse leikkautetut laipat, itse hitsattuna)
teetetty ~500-1000e

ahdin (kokoluokka garret gt42 yms.)
min. 400e (käytettynä, pikkuviallinen, varastettu yms)
max. 1000e (kaupasta kuitilla)

hukkaportti
min. 250e (kopio, bulk yms.)
max. 1000e (merkkituote)

ruisku&sytkä:
min. 500e (MS itsekasattuna halvalla haalituilla käytetyillä antureilla ja suuttimilla ja puolilla)
max. 3000e (laadukas aftermarket järjestelmä kaupasta täydellisenä)

kytkin:
min. 300e (jonkun toisen auton riittävän pitävä vakiokytkin itse sovitettuna (koneistusmahdollisuus) ja kaikki itse tehtynä)
max. 2000e (laadukas monilevykytkin kaupasta teetetyillä sovitteilla

yms..

viisi tonnia menee aika nopeasti jopa minimibudjettivaihtoehtoa seurattaessa.. minimibudjettivaihtoehdot edellyttävät hyviä kontakteja, suurta osavarastoa nurkissa, hyviä kauppoja, koneistusmahdollisuutta yms.
 
PRIEST sanoi:
Kun kaikki putket pakosarjassa on sentilleen samanpituisia saavutetaan paras mahdollinen teho..

Joo, tuon tiesin. Mutta ihmettelin tota kuvaa aiemmasta konehuoneesta, se näyttää ihan siltä että sinne olisi koitettu tunkea mahd. paljon tota putkea. Kai nuo nyt lyhyemmilläkin saa samanmittaisiksi ?
 
jos en väärin muista niin tuossa kyseissessä koneessa kaikki putket ovat 75cm pituisia. tiedä sitten mistä tuo johtuu mutta tehoista kyse.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
jees eli hieman koneen availua ja uuden moottoripukin testailua... tuossa siis kuvissa volvon b230et alakerta ja 100405 kansi (volvon ns. isokansi).
 

Liitteet

  • OpelAscona21.04.05 029.webp
    OpelAscona21.04.05 029.webp
    173,7 KB · Katsottu: 946
  • OpelAscona21.04.05 018.webp
    OpelAscona21.04.05 018.webp
    98,8 KB · Katsottu: 633
  • OpelAscona21.04.05 039.webp
    OpelAscona21.04.05 039.webp
    92,7 KB · Katsottu: 894
  • OpelAscona21.04.05 012.webp
    OpelAscona21.04.05 012.webp
    67,1 KB · Katsottu: 572
Minuakin tuo teholukema nyt pikkusen epäilyttää..
osa kuvistahan on siitä ruottin asconasta? Siinähän remmi ja joku pakokaasuahdin b230 ja siitäkään ei ole muistaakseni "kuin" reilusti vajaa 600hp koneen nokasta eikä renkailta. että kyl se 500hp on renkailta kovassa otossa priestiltä mutta on kyllä kiinnostava projekti ja nopeaa etenee.
suomessakinhan on varmaan puolet sprinttiautoita tuolla volvon koneella että luulis sen olevan yksi parhaita vaihtoehtoja audin ABY:n rinnalla.
linkki http://www.bilgalleri.se/html/gal_visbil.asp?ID=20
 
sori jos olen sanonut renkailta ei tietysti vaan koneesta se teho. toi 500hv on teho jonka toi lohko kestää ilman betoni vahvistusta. mutta toi 500 on tavoite jota kohti käydään. jep moni sprintti autoista tolla koneella tai ainakin b230e koneella. se on taas eri kuin b230et joka siis turbo. sen erottaa esim koneen kuvista siitä että on männissä painaumat sellaiset syvennytkset. huomenna projektia jatketaan jos aikaa on... mutta viimeistään sunnuntaina on edennyt taas...
 
PRIEST sanoi:
jos en väärin muista niin tuossa kyseissessä koneessa kaikki putket ovat 75cm pituisia. tiedä sitten mistä tuo johtuu mutta tehoista kyse.
Vapaastihengittävillä resonanssia hyödyntämällä saa vähän lisää tehoja, mutta kuinkas turbokoneessa? Toimiiko niissäkin?
 
ilmeisesti siinä on haettu nokka-akselin toimintaan vaikuttavia juttuja. tuossa on nokka-akselin toiminnan mukaisesti taivutettu kokonaisuus. joka muuten koostuu 44mm putkesta ja kaikkien putkin yhteispituus on jopa 1m!. noita systeemejä käytetään ruotsissa aika paljon kuulemman useissa merusissa on käytössä tollasia... tänään purin motin loppuun ja kaikki on okei. eli hyvä ostos oli tuo kone!
 

Liitteet

  • OpelAscona22.04.05 001.webp
    OpelAscona22.04.05 001.webp
    73,4 KB · Katsottu: 578
  • OpelAscona22.04.05 002.webp
    OpelAscona22.04.05 002.webp
    105,3 KB · Katsottu: 527
  • OpelAscona22.04.05 004.webp
    OpelAscona22.04.05 004.webp
    143,4 KB · Katsottu: 550
päivittelyä: tänään tehtiin hieman taka-akselin tuentaa kuntoon ja tuo tulee olemaan tuollainen nyt tulevaisuudessa kaikki saumat tietysti hitsataan kunnolla. lisäksi suunittelin koneen uusia tukia etu-akselistoon... moottorin uudet kumityynyt ovat tulossa varmaan bmw e30:sta...
 

Liitteet

  • OpelAscona24.04.05 005.webp
    OpelAscona24.04.05 005.webp
    118,1 KB · Katsottu: 690
  • OpelAscona24.04.05 012.webp
    OpelAscona24.04.05 012.webp
    84,1 KB · Katsottu: 663
  • OpelAscona24.04.05 018.webp
    OpelAscona24.04.05 018.webp
    70,3 KB · Katsottu: 1 088
  • OpelAscona24.04.05 002.webp
    OpelAscona24.04.05 002.webp
    97,1 KB · Katsottu: 648
Ootko käyny amiksessa autopuolen vai oletko ihan tekemällä opetellut kaikki nuo hommat?? Äijä on kunnon seppä..!!
 
Tanu sanoi:
Ootko käyny amiksessa autopuolen vai oletko ihan tekemällä opetellut kaikki nuo hommat?? Äijä on kunnon seppä..!!

tekemällä oppii ja virheiden kautta... jees eli moottorityynyt on nyt hommattu tuossa rupeen tekeen koneenkiinnikkeitä ja sitten olen ostanut laatikon getrag 265 joka on vakiona m3 ja m5 bemuissa eli kestää. siitä kuvia varmaan torstaina. turvakaarien rakentelu pitäisi saada kipeesti alulleen ja siihen kaipaankin apua jos joku tietää jonku joka taivuttelis järkevään hintaan putkea. kun siinäkin hommassa on vitusti ilmaa!
 
elikkä tulee hieman muutoksia alustaan. tulin siihen tulokseen että toi on aivan paska kun sitä funtsittiin ja mietittiin. ja päätin tilata kunnon four link paketin. coil overit hommasinkin jo joten ne laitetaan taka-akselille. eli kaksi sanaa: uusiksi meni! no eipä tuo silti ollutkaan onneksi kuin suunittelua joten ei haittaa.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom