Oopperaa tuetaan 45 400 000 eurolla!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TemeT
  • Aloitettu Aloitettu
Kyllä taas vituttaa! Perkele!

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa.htm
-----------------------------------------------------------------------------------
Oopperalipun oikea hinta on 142 euroa korkeampi

Kansallisooppera on taas rahavaikeuksissa, vaikka kunnat ja valtio tukevat oopperaa tänä vuonna

45,4 miljoonalla eurolla. Tuki on kasvanut rajusti.

Talous sukeltaa, koska ooppera on vetänyt huonosti yleisöä. Tyhjien salien vuoksi pääsylipputulot

ovat notkahtaneet pahasti. Katsojapeitto on lähempänä 70 prosenttia.

Yleisökadon syitä on etsitty oopperan ohjelmistosta sekä kilpailevasta kulttuuritarjonnasta

Helsingissä. Tämän vuoden isoja produktioita ovat olleet mm. Tshaikovskin Patarouva ja Wagnerin

Parsifal.

Tiitisen mukaan ensi vuonna yleisöä houkutellaan nimekkäillä oopperatähdillä Karita Mattilasta

Matti Salmiseen.

Oopperan rahankäyttö on herättänyt toistuvasti arvostelua. Rahat eivät tahdo riittää, vaikka

julkinen tuki on kasvanut kymmenessä vuodessa yli 45 prosenttia.

Yhtä pääsylippua kohden julkinen tuki (ilman vuokratukea) on peräti 142 euroa.

Jos oopperan pitäisi tulla toimeen kokonaan ilman tukia, jokaisen pääsylipun hinnaksi tulisi noin

226 euroa.

Lue lisää uudesta oopperaskandaalista tänään IS:sta.
---------------------------------------------------------------------------------------

Valtio tukee tota perkeleen "korkeakulttuuria" 45,4miljoonalla eurolla.
Se on 270 000 000 vanhaa markkaa!!!! EI JUMALAUTA!!! MIKSI?!?!? Jos perkele jotkut
kermaperseet haluaa katsoa oopperaa, niin maksaisivat sen itse KOKONAAN!
Väitän, että jos kysytään kadulla ihmisiltä, niin 99% porukasta antaisi tuon n.270 Mmk
mielummin vaikka sairaille lapsille, vanhusten hoitoon, sotaveteraaneille, mielenterveys
työhön, köyhille tai vaikka kansallisiin syöpäseulontoihin. Kulttuuriministerimme
Tanja Karpela tekee hyvää työtä! Vittu joo, oopperalle 45,4 Me tukee ja sit se todella
fiksu tekijänoikeuslakikin.... Vittu, että mua vituttaa! :curs: :itku: :wall:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Joo vois tota rahaa paremminkin käyttää. 8 € /kansalainen/vuosi. Ja moniko on joskus käynyt oopperassa? Ei moni.

Joo, rahoille olis parempaakin käyttöö.
Ooppera on aikansa elänyt taide muoto, joka ei kiinnosta ihmisiä.
Turha sitä suuressa mittakaavassa tekohengittää on. Onhan hienoo kun on uudet ooppera talot ja ohjelmisto tähtineen, mutta kun ei ihmisiä kiinnosta niin ei kiinnosta. Toimintaa vois jatkaa pienemmissä ympyröissä, kysynnän ehdoilla.

Joskus tuntuu, että nämä korkeakulttuuri tyypit harrastaa oopperaa vaan koska se on elitististä, eikä niitä kiinnosta taiteellisuus.

Karpelalle on ihan sama mihin se 50 miljoonaa menee kunhan susihukkaset saavat elää Itä-Suomessa..

Montakohan kilometrä moottoritietä tollakin väsättäisiin? Kun rahat ei koskaan noiden rakentamiseen riitä. Miten hitossa ne saa puhuttua tollaset tuot esim. jus oopperalle?

Pitäsiköhän totakin paskaa mennä joskus oikeen sitten kattomaan kun varmaan saan ilmasia lippuja tonne jostain kerta mun vero markoilla sitä maksetaankin.

Haavikkohan sanoi aikoinaan ettei Suomeen kannata oopperaa rakentaa, sillä halvemmaksi tulis lennättää oopperafanit Tukholmaan.
Mutta eipä tuo mua suuremmin haittaa, tuokaan. Mä olen rahojeni suhteen niin leväperäinen. Eikä mua haittaa että Suomi leikkii kulttuurikansaa.
Ennemmin ulinaa kuin asfalttia.

On se vaan niin p-stä että tuo summa laitetaan oopperaan, joka ei kuitenkaan kovin monelle välttämättömyys ole, sen sijaan että senkin rahan laittaisi leikkausjonojen lyhentämiseen tai edes perusterveydenhuollon parantamiseen.... tämä mielipide siitäkin huolimatta, että en ole koskaan ollut leikkauksessa ja käyn aina yksityisellä.

Asiat tärkeysjärjestykseen! Seuraavan kerran kun jonkun tuttava odottaa leikkausta esim. syövän tai onnettomuuden vuoksi, viekää se oopperaan... Ei helvetti.... :curs:

Oikein. Suomessa on niin helvetin korkea veroaste että kyllä sillä muutakin pitää saada kuin työttömyyskorvauksia ja sossumaksuja.

Kai sitä korkeakulttuuria tuetaan, kun se on joku kansan sivistyksen mittapuu. Suomalaiset voi sitten olla maailmalla ylpeitä, että kyllä meilläkin on hengen ravintoa. Juttu vaan ei jaksa napata. Joskus on ehdotettu myös tukien kasvattamista, jotta lippujen hinnat saataisiin niin halvoiksi, että duunareillakin olisi varaa käydä oopperassa. Kulttuuripomojen päähän ei vaan mahdu, että suurinta osaa ihmisistä ei nappaa.

Mä oon aina halunnut nähdä laskelman, jossa näkyis kuinka moni pääsylippu ooppeeraan on maksettu kävijän omista rahoista. Itsekkin tunnen ihmisiä, jotka ovat käyneet opperassa useita kertoja ja lipun ovat aina maksaneet firma tai toinen firma edustustilistään. Kuinkahan moni näistä kävijöistä jättäisi menemättä jos lasku lankeaisi "omaan edustustiliin" kilpailemaan samoista rahoista itselleen tärkeiden asioiden kanssa. Tälläsestä laskelmasta voitaisiin nähdä kuinka suurella rahalla ihmiset oikeasti arvostavat oopperaa.

Niin, voihan sitä kertoa kaikille suomessa vieraileville huippu-poliitikoille, presidenteille, jne jne. Että suomi on edistyksellinen maa, on Nokiaa, on vormulakuskia ja metsäyhtiöitä, mutta ei meillä oopperaa ole.
Eikä suinkaan ole Karpelan idea tukea oopperaa, sitä on tuettu jo vuosikausia. IS on ottanut jälleen asian esille, varmaankin Idolsit on jo läpikäyty.

Jos on kyse eliitin harrastuksista, niin niihin löytyy aina rahaa.

Ps. eihän tossa 45 miljoonassa ole kuin hädin tuskin Fortumin johtoryhmän optiot.

Timba79 sanoi:
Montakohan kilometrä moottoritietä tollakin väsättäisiin?

Ihan huvin ja harrastuksen kannalta kuukletin ja tälläistä löysin.

Moottoritie välillä Paimio-Muurla maksoi 167 miljuunaa euroa. Keltaistensivujen reittihaun mukaan tuo väli on 41 kilomeetteriä.

Kilomeetri maksaa siis noin 4 miljoonaa euroa. Eli tuolla 45 miljuunalla sais noin 10 kilsaa moottor tietä. :)

Juuri näin, todella hyvä päätös antaa oopperalle miljoonia. :wall: Miksi musta tuntuu, että nykyään tehdään liian paljon huonoja ratkaisuja.. :rolleyes:
Mutta turha tätä on sen enempää alkaa miettimään, koska minä tuskin valitteluillani mahtaisin asialle yhtikäs mtn. :jahas:

cartman74 sanoi:
Eli tuolla 45 miljuunalla sais noin 10 kilsaa moottor tietä. :)

niin ja toi käytetään vuodessa.. neljässä vuodessa saa poltettua 1,1 miljardia vanhaa markkaa. Sillä melkein tekis koko pätkän valmiiksi.

Vittu mitä touhua. Onko tässä maassa joku järjenköyhyys vallalla? Maalaisjärki sanoo että ensin sosiaali- ja terveydenhuolto kuntoon (palkkaus, resurssit yms.), sitten koulutus ja loppu myntti teihin ja infraan. JOS jotain jää niin se kulttuuriin. Ilmeisesti asiat on liian hyvin kun tollanen summa voidaan sijoittaa pelkkään elvistelyyn.

Emmä nyt tiedä onko sillä mitään väliä, jos mun verovaroista 9 egee menee johonkin oopperaan. Ittee ei vois oopperat vähemmän kiinnostaa, ja mielummin rakentaisin niilläkin varoilla vaikka sitten moottoriteitä, mutta kai se hyvä olla jotain korkeekulttuuriakin. Jos ei oo köyhillä muuten varaa käydä siellä oopperassa....:rolleyes:

Yleisesti hieman kyllä vituttaa noi jotkut yhteiskunnan tukemiset joita perustellaan jollain kulttuuri, taide tai historianäkökulmilla. Ei kaikki, mutta kun niillä argumenteilla perustellaan joskus niin uskomatonta tuubaa, että huh huh.

Mulla palo vähän käämit kun Finlaysonin värjäämön purkamisesta nousi hippien keskuudessa hirvee älämöly Tampereella. Olis pitäny muka säilyttää. Luhistumisvaarassa oleva vanha rötiskö, joka ei ketään normi Tamperelaista voinut vähempää kiinnostaa. Joku roti noissa jutuissa. Jos se tiilikasa on jollekin niin helvetin tärkee, niin rahat tiskiin. Siitähän oli tarjouskilpailu. Tai järjestää keräyksen, jos se on niin monelle tärkeä.

edit: niin joo tossa laskelmissa tietysti unohdin sen, että eihän kaikki suomalaiset kuulu työvoimaan tai ole ylipäätään töissä...joten meikäläiseltäkin menee todellisuudessa lähemmäks 13€ vuodessa pelkästään oopperaan. siitä vois kyllä jonkun verran leikata...

Mun puolesta kulttuuriin voidaan kyllä satsata, mutta onkin sitten eri juttu, kannattako antaa tollasen marginaali jutun napata leijonan osaa muiden jäädessä nuolemaan näppejään. Helsingissä on tainnut käydä juuri näin.

Ehkä vähän huono laittaa oopperalle rahaa mutta mietin tässä asiaa toiseltakin kantilta. Keskituloiset ja varakkaat eivät välttämättä halua laittaa kaikkia verorahojansa köyhille ja vanhuksille tai julkiseen terveydenhoitoon.

Varakkaat käyvät yksityisellä, eikä heitä todennäköisesti köyhät kiinnosta. Ei heistä ole varmaankaan kivaa, että KAIKKI rahat suunnattaisiin kohteisiin, jotka eivät heitä kiinnosta. Keski- ja suurituloiset maksavat kuitenkin suurimman osan veroista.

Duunareille terveydenhuoltoa ja työttömyysrahaa, varakkaille ja keskituloisille kulttuuria ja muita mielenkiinnon kohteita. Niin sen valitettavasti täytyy mennä että kaikille jotain, ei pelkästään köyhille.

Itse en ole sitten mikään varakas vaan alle 10000 euroa vuodessa tienaava opiskelija.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom