Onko työnteossa järkeä?

No ei sitä asuntoa tarvitsekaan saada sieltä mistä haluaa. Kyllä jostain syrjemmästä joku solukämppä löytyy tuohon hintaan, ja jää vielä se muutama kymppi ruokaan. Tuollainen olisi täysin riittävä elintaso elämäntapapummille. Jos on työelämässä niin silloin toki kerää itselleen hieman säästöjä, jotta on varaa asua vähän paremmin sillä välin kun etsii uuden työn. Lisäksi asumiskustannukset laskisivat merkittävästi jos asuntomarkkinoille ei jatkuvasti pumpattaisi valtavasti rahaa asumisen tukien muodossa.

Aivan, juuri näin. Miksi sosiaalituilla pitäisi taata joku tietty elintaso kaikille? Sen verran voi sosiaalituilla kustantaa, että hengissä pysyy, mutta niillä tuilla ei pidä päästä vaikuttamaan kämpän sijaintiin tai laatuun, se otetaan, mikä tarjotaan. Alkaa kummasti taas työ maistua, kun on kaikki ei tule kuin Manulle illallinen. Muutenkin tässä elämässä on kaikilla valinnanvapaus miten elämänsä elää ja mihin rahansa sijoittaa ja niillä on suora suhde siihen elintasoon. Valintojen maailma. Toki tämä koskee nimenomaan näitä elämäntapapummeja.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Täällä kehä1 sisällä tuo peruspäiväraha+toimeentulotuki+harkintaperusteinenlisä(mikälie)+asumistuki kombo kyllä näin perus työmiästä vituttaa. Kaiken mailman joutomiehet asuvat kruununhaassa ja maksavat tonnin vuokria ja samalla työläiset saavat asua jossain sipoon perällä. Aivan liikaa nostattavat asumisen kalleutta.. Mikä on kyllä täysin poliittinen päätös. Ja näissäkään vaaleissa ketään ei aihe kiinnosta. Perustulo kaikille, olipa töissä tai ei. Jos rahat ei riitä kalliossa budjaamiseen, niin aina voi muuttaa esim joutsaan.
 
Kun porukka innoissaan taas on pienentämässä työttömyysetuuksia niin kannattaa ottaa huomioon, että kyllä ne palkatkin alkavat hakeutua samantien alaspäin kun työvoiman tarjonta kasvaa. Rautainen palkkalaki.

Toisekseen ei Suomessa ole mitkään kaksiset sosiaaliedut.

Euroopan neuvosto: Suomen sosiaalietuudet ovat liian pienet - Sosiaaliturva - Kotimaa - Helsingin Sanomat

Suomen etuuksissa on sellainen ikävä juttu että väärinkäyttäminen on äärimmäisen helppoa.. Mainitaan nyt ex vaimoni, teki aiemmin 5päiväistä työviikkoa omasta halusta siirtyi tekemään 3 päivää viikossa, ansiot tippuivat tukirajojen alle ja nyt hän saa asumistukea, ja kotona käy 2 kertaa viikossa perhetyöntekijä auttamassa 2 lapsen takia ;)
Jos hän olisi pysynyt kokopäivä työssä hänen tulonsa olivat niin isot ettei hän olisi saanut mitään mistään. Summa summarum käteen jäävä raha ei tippunut yhtään, kaupan päälle sai siivoojan ja vähemmän töitä-

edit: hulluksi mun mielestä asian tekee se että hän on alalla jossa löytyisi kokopäivä työtä aivan välittömästi hänen papereillaan.


Ja onhan noita, osa painaa pimeitä hommia.. Osa asuu ns erossa tukien takia yms yms.. Taivas aukeaa sossupummille siinä vaiheessa kun lapsia tulee kuvioon.
 
Se on kumma että nämä työttömät keplottelija ovat roistoja mutta veronkiertäjät sankareita. Samaa sakkia molemmat...

Työtön keplottelija saa rahansa muiden ihmisten työnteosta. Veronkiertäjä pyrkii pitämään itsellään mahdollisimman suuren osuuden oman työnsä hedelmistä. Molemmat ryhmät ovat osittain liian korkean verotuksen aikaansaannosta.
 
Jatkan henkilökohtaisia näkemyksiäni sekoittamatta siihen politiikkaa, l. miten kansan pitäisi elää, yms. 30 vuotta koettuani työelämää voin sanoa, että se on henkisesti yhtä kuluttavaa kuin alkoholistilla fyysisesti yhtä pitkä taival kiskoa viinaa. Työelämä on perseestä tämän kansan keskuudessa. Mulla ei ole ollut hyvää työpaikkaa kuin kahdesti ja toinen niistä oli joskus kaupungin liikuntatoimella työllistettynä (työkavereina monia ex-SM-tason urheilijoita). Useimmissa työpaikoissa pääsee kokemaan saman tason työläisten taholta painostusta, kilpailua, kaikkitietävyyttä, (keksittyjä) kanteluja, vähättelyä, mahtailua, vastuun kaatoa toiselle, huutamista, ulkopuolisuutta, kuormittamista, ym. Työpaikat koostuvat jengistä, joista joka 3. on juoppo (kuivilla tai ei) ja loput tärkeilijöitä, minävaurioisia, vehkeilijöitä, aikuisia lapsia, jne. Korostan, että kymmenistä elämäni pomoista tai päälliköistä ei mulle ole ollut haittaa kuin yhdestä. Hänkin vain siksi, ettei uskaltanut vaivata lisätöillä työpaikan "jermuja" (vellihousu päällikkönä).

Hauska yksityiskohta siinä, että ämmämäiset työpaikat tulivat entistä useammin kohdalleni muutettuani pk-seudulle. Sitä ennen sellaisia olivat naisvaltaiset duunipaikat :)

Ihmiselle paras duuni on sellainen, joka tuntuu itselle luontevalta. Duunin pitäisi olla sellainen, ettei se tunnu työltä. Pikavauhtia etenevän automaation ja teknologian maailmassa ei saisi enää pitää yllä antiikkista asennetta, että on pakko tehdä duunia. Työnsankareiden aika on ohi. Valitettavasti koodinvääntäjissäkin on aina heitä, jotka elävät työlleen ja saavat bönarin, mitä sitten monet ylistävät. Pitää niinku kaatua saappaat jalassa. Mennee pari sukupolvea, että (turhan ja addiktisen) työnteon perusteella ihmisten ylistäminen loppuu.

Yhteiskunnallista näkökulmaa sen verran, että minulle riittäisi kuuden tunnin duuni. Todennäköisesti myös monelle muulle, jotka niin haluavat (kysymys ei pakosta). Jengi ei rasittuisi ja kuluisi ennen aikojaan, ihmiset eivät eläisi työlleen, joka vie duunimatkat mukaanluettuna 10 tuntia päivästä, työtä riittäisi useammalle, jne. Mutta eihän se kusipäisille poliitikoille käy. Vähäisiä työpaikkoja jakamaan pitää kutsua maahan jatkuvasti lisää ihmisiä maailmalta ja samaan aikaan naama totisena saarnata, että jengin on tehtävä lisää ja kauemmin duunia; lomia on liikaa, työviikko liian lyhyt ja eläkkeelle pitää päästä vasta ysikymppisenä. Raihnaiset ja kuormitetut ihmiset ylläpitävät sitten TUOTTAVUUTTA huikeana. Tietysti, eläkevaroja voidaan säästää, kun jengi kuolee työnsä ääreen.
 
Viimeksi muokattu:
Ketjun otsikon voisi muuttaa muotoon " onko työnteossa taloudellisesti järkeä?". Työn tekeminen tai tekemättä jättäminen on paljon enemmän kuin se, mitä jää viivan alle kuukaudessa. Työn merkitys ihmisen identiteetille ja omanarvontunnolle on paljon isompi kuin moni haluaa myöntää. Meneppä vaikka kysymään entiseltä paperimieheltä ja nykyiseltä pitkäaikaistyöttömältä, että kuinka onnelliseksi hän tuntee itsensä tai miten merkittävänä yhteiskunnalle hän pitää itseään. Haluttiinpa tai ei, niin kyllä ihmiset määrittelevät itsensä ja toisensa vielä pitkälti työn kautta.
 
järkevintä olisi varmaankin tasoittaa tuloeroja työssäkäyvien välillä, mutta pyrkiä palkitsemaan ponnisstelusta. perustulo olisi periaatteessa hyvä, mutta sitä ei välttämättä kannattaisi kokeilla ensimmäiseksi Suomessa.
 
Tämä aihe on aika mielenkiintoinen. Jos verotus ja lait ja poliitikot olisivat erilaisia niin työnteko kiinnostaisi itseäni huomattavasti enemmän, tällä hetkellä ajattelen että kannattaa mennä sieltä missä aita on matalin ja ajatella vain omaa ja lähimmäisten etua. Jos Suomessa olisi kannustavampi ilmapiiri ja olisi järkevä laittaa itsensä täysillä likoon ni painaisin kuin hullu töitä, mitä järkeä on nyt tehdä töitä kun muut hyötyyy suurimman osan? Sananen vielä eläkkeestä, en usko että tulen saamaan ikinä Suomesta eläkettä, tai ainakaan sitä mikä kuuluisi, veikkaan että eläkeikä karkaa vuosi vuodelta ylöspäin ja eläkkeitä "tarkastetaan" vähän väliä alaspäin.
 
Työnteon järki

Mä olen itse sitä vanhanaikaista koulukuntaa, joka mieluummin menee kantamaan tiiliä raksalle kuin on tekemättä mitään. Tällä hetkellä mä opiskelen toiseen ammattiin, mutta media-alan työllisyysnäkymät ovat heikot. Samalla mä vähän ihmettelen alan koulutuksen heikkoa tasoa ja sitä, mitkä opiskelumotiivit siellä jopa aikuisopiskelijoilla on. Moni haluaa tv- tai radiojulkkikseksi hinnalla millä hyvänsä. Sitten toinen puoli ovat nämä sankaritoimittajat, joille on pääasia nähdä itsensä romanttisessa valossa kaikenlaisen muotihyvän esitaistelijana. Osalle tämä punavihreys on selvästi opportunismin sanelema valinta mutta osa on ihan tosissaan tuon oman elämänsä Che Quevara-projektin kanssa. Kummallakaan noista ryhmittymistä ei oikein tunnu olevan kunnollisia pohjatietoja mistään. Mä itse en ole halukas rupeamaan punaviherpropagandistiksi ja kuluttamaan aikaani trendibaarihengailuun niiden kanssa jotka ovat joko nousukiidossa tai joiden vanhemmat ovat tai ovat olleet media-alalla jotain. Varsinkaan jos näiden kanssa ryyppäämällä saavuttaa tulotason, joka on maksimissaan puolet entisen ammatin tulotasosta. Olisi hemmetin kiva jotenkin löytää sellainen työpaikka, johon ei vaadittaisi julkisuushinkua tai punavihreyttä. Mun omat vahvuudet ovat aina olleet tunnollisuus, luotettavuus ja huolellisuus. Nää on nykyään niin epämuodikkaita kaikki, että voi olla, ettei oman alan töitä kovin helposti löydy. Työ ei ole itseisarvo, mutta mä kyllä haluan olla mukana yhteiskunnassa omalta pieneltä osaltani. Vaikka sitten niitä tiiliä kantaen. Kaikella tällä pyrin sanomaan sitä, että viime kädessä motiiviksi ei riitä pelkkä raha. Oma etiikka pitää myös huomioida. Jos oman arvomaailman mukaista paikkaa ei löydy, teen sitten vaikka niitä hanttihommia. Vuosikaudet joutenoloa ja miehen rahoilla loisimista ei vaan nappaa. Siihen mä olen liian konservatiivi siinä sanan alkuperäisessä merkityksessä.
 
Laskin tuossa huvikseni mikä mulla olisi perus työttömyyskorvaus+asumistuki ilman mitään liitonrahoja. 32,66 e/pv työmarkkinatukea, verojen jälkeen n 702e kuussa. Asumistukea 503e kämppään tulee 328,80e kuussa. Käteen tästä jää 382e. Sossusta sitten päälle noin 80-100e. Itsemurhakuutioon muuttamisella ehkä jäisi näppiin vähän enemmän. En äkkiseltään muista onko asumistuki veronalaista tuloa. Se nostaisi hieman sossutukia.

Eli suomeksi diskorahaa ruokaan, puhelimeen, nettiin jne jne jää noin 420 euroa kuussa. En tiedä mitä muut tienaa mut mulla tulot romahtaisi monikertaisesti. Tuohon päälle joku 9e päivä mutterinpakkausta niin olisin aika valmis lataamoon.

Vähintään näissä väännöissä siitä saako työtön liikaa rahaa, pitäisi edes vähän erotella sitä, että mistä puhutaan. Liitonrahat vs peruspäiväraha+sossu.

edit: laskut voi vähän heittää. Nopeasti vain suurinpiirtein katsoin netistä tiedot.
 
Ja se on aikalailla sama missä asuisin. Pääkaupunkiseudulla vai täällä pkarjalassa. Ei se sitä viivan alle jäävää osutta juuri muuta. PKS seudulla on korkeammat vuokrat mitkä sossu sitten joutuu kompensoimaan.

Tai jos jossain on taikaseinä mistä käteen jää tonni kuussa niin kertokaa. Otan loparit ja muutan sinne.

edit: ja vielä edittiä. kyseessä siis yksinasuva mies. Ei lapsia.
 
Laskin tuossa huvikseni mikä mulla olisi perus työttömyyskorvaus+asumistuki ilman mitään liitonrahoja. 32,66 e/pv työmarkkinatukea, verojen jälkeen n 702e kuussa. Asumistukea 503e kämppään tulee 328,80e kuussa. Käteen tästä jää 382e. Sossusta sitten päälle noin 80-100e. Itsemurhakuutioon muuttamisella ehkä jäisi näppiin vähän enemmän. En äkkiseltään muista onko asumistuki veronalaista tuloa. Se nostaisi hieman sossutukia.

Eli suomeksi diskorahaa ruokaan, puhelimeen, nettiin jne jne jää noin 420 euroa kuussa. En tiedä mitä muut tienaa mut mulla tulot romahtaisi monikertaisesti. Tuohon päälle joku 9e päivä mutterinpakkausta niin olisin aika valmis lataamoon.

Vähintään näissä väännöissä siitä saako työtön liikaa rahaa, pitäisi edes vähän erotella sitä, että mistä puhutaan. Liitonrahat vs peruspäiväraha+sossu.

edit: laskut voi vähän heittää. Nopeasti vain suurinpiirtein katsoin netistä tiedot.

Liiton rahoihin nyt ollaan sentään ainakin osittain ansaittuja. Tossa oli paikallislehdessä artikkeli mitä jäisi näppiin työttömälle jos oikein repii kaikki tuet - viivan alle 1195e. Perkele kun tuli heitettyä roskiin, niin olisin laittanut kuvineen mistä se koostui. Tuohonhan ne saa tehdä vielä duunia 300euroon asti? Jos en väärässä ole.
 
Nyt sulla on aika sitten ettiä ne tiedot mistä tuo koostuu. Ja käyppäs kattomassa peruspäivärahan ja asumistuen suuruus. Ja siihen päälle mitä sossu sulle antaa. Ja sossullekin on määritelty se luku mitä pitäisi vuokran+sähkön+veden jälkeen jäädä käteen.
 
Laskin tuossa huvikseni mikä mulla olisi perus työttömyyskorvaus+asumistuki ilman mitään liitonrahoja. 32,66 e/pv työmarkkinatukea, verojen jälkeen n 702e kuussa. Asumistukea 503e kämppään tulee 328,80e kuussa. Käteen tästä jää 382e. Sossusta sitten päälle noin 80-100e. Itsemurhakuutioon muuttamisella ehkä jäisi näppiin vähän enemmän. En äkkiseltään muista onko asumistuki veronalaista tuloa. Se nostaisi hieman sossutukia.

Eli suomeksi diskorahaa ruokaan, puhelimeen, nettiin jne jne jää noin 420 euroa kuussa. En tiedä mitä muut tienaa mut mulla tulot romahtaisi monikertaisesti. Tuohon päälle joku 9e päivä mutterinpakkausta niin olisin aika valmis lataamoon.

Vähintään näissä väännöissä siitä saako työtön liikaa rahaa, pitäisi edes vähän erotella sitä, että mistä puhutaan. Liitonrahat vs peruspäiväraha+sossu.

edit: laskut voi vähän heittää. Nopeasti vain suurinpiirtein katsoin netistä tiedot.

Paikkakunta tietty vaikuttaa mutta laitetaans vaikka pk seutua taas esimerkiksi.. Sun ikäinen jamppa joka tienaa 1900 näppiin, vuokra pois pk seudulla joka voi olla vaikka sen 700€-1k€ sitten jos tarvitset duunisi takia autoa tai duuni aiheuttaa muita kuluja, niin diskorahan määrä saattaa olla jopa alle tuon 420€ ja asut vielä paskemmassa kämpässä :D Tai sitten sulle jää kuukaudessa 160h duunista tuntipalkaksi 1-2€

Ja tilanne vaan vääristyy enemmän ja enemmän jos sulla olisi pieniä lapsia.- Parin kerhoikäisen lapsen yh.n pitäisi tienata näppiin reilusti yli 2k€ ennen kuin jäävä rahamäärä nousisi edes yli tuon 420€ ja elintaso pysyisi samana.
 
Paikkakunta tietty vaikuttaa mutta laitetaans vaikka pk seutua taas esimerkiksi.. Sun ikäinen jamppa joka tienaa 1900 näppiin, vuokra pois pk seudulla joka voi olla vaikka sen 700€-1k€ sitten jos tarvitset duunisi takia autoa tai duuni aiheuttaa muita kuluja, niin diskorahan määrä saattaa olla jopa alle tuon 420€ ja asut vielä paskemmassa kämpässä :D

Ja tilanne vaan vääristyy enemmän ja enemmän jos sulla olisi pieniä lapsia.-

Niin no. En osaa sanoa mitä pks seudulla asunnosta maksetaan vuokraa, mutta jos se on 900e niin jossain menee perseelleen. Ja vaikka oliskin niin silti se käteen jäävä osuus ennen laskuja olisi 1000e vs työttömän käteen jäävä osuus sossun jälkeen.

edit: jos siis edelleen puhutaan esim minusta. Yksiasuva perheetön mies.

On tää työnteko tähän asti kannattanut aina, ihan sama miten tätä pyörittelee. Olen tosin ollu kerran osa aikaisena toimistossa, silloin olisi kyllä ollu se ja sama olla kotona. Tai sitten hommata kakkostyö.
 
Joo sitä en voi, joten täytyy sanoa että mutuilen ;) Ei, oli se ihan oikea artikkeli, mutta paperit on tietenkin heitetty menemään.

Tonnehan noita voi koostaa ja saa suuntaa-antavia päätöksiä toimeentulotuesta. Jos vuokraakaan on yhtään, niin aika suuria summiahan tuo antaa.

Toimeentulotukilaskuri ? Sosiaalikollega
 
Niin no. En osaa sanoa mitä pks seudulla asunnosta maksetaan vuokraa, mutta jos se on 900e niin jossain menee perseelleen. Ja vaikka oliskin niin silti se käteen jäävä osuus ennen laskuja olisi 1000e vs työttömän käteen jäävä osuus sossun jälkeen.

edit: jos siis edelleen puhutaan esim minusta. Yksiasuva perheetön mies.

On tää työnteko tähän asti kannattanut aina, ihan sama miten tätä pyörittelee. Olen tosin ollu kerran osa aikaisena toimistossa, silloin olisi kyllä ollu se ja sama olla kotona. Tai sitten hommata kakkostyö.

Jep tuossa on esimerkkejä asuntojen hintatasosta pk seudulla joita saa 2lapsen kanssa Vuokrattavat asunnot vuokrakohteet

Ja kyllä taitaa tuolla pk seudulla olla nuo 1-2 asunnotkin liki 1000€ ja kyllä asuntojen hinnat tuloihin nähden on karanneet käsistä siitähän tuo ongelma johtuu.. Mun asuinkunnalla 1900€ tienaava yksineläjä saa vuokran jälkeen vielä käyttöön 1400-1500 jolloin työssäkäynnin kannattavuus on ihan eri luokkaa kuin pk seudulla.
 
Jep tuossa on esimerkkejä asuntojen hintatasosta pk seudulla joita saa 2lapsen kanssa Vuokrattavat asunnot vuokrakohteet

Ja kyllä taitaa tuolla pk seudulla olla nuo 1-2 asunnotkin liki 1000€ ja kyllä asuntojen hinnat tuloihin nähden on karanneet käsistä siitähän tuo ongelma johtuu.. Mun asuinkunnalla 1900€ tienaava yksineläjä saa vuokran jälkeen vielä käyttöön 1400-1500 jolloin työssäkäynnin kannattavuus on ihan eri luokkaa kuin pk seudulla.

Täytyy tässä kehyskunnassa asuvana sanoa, että kyllä tuo erotus sitten menee siihen työmatkaankin ja muihin ajoihin. Tottakai monella on Helsingissäkin auto.

Itse nyt asun vielä omistusasunnossa matalilla asumiskuluilla, mutta havittelen vuokra-asuntoa Helsingin suunnalta tulevaisuudessa ja isona plussana jos voi auton laittaa pois. Siinä säästää yli tonnin pelkästään kiinteissä kuluissa, joita ovat vakuutukset, verot, katsastus. Tohon nyt sitten lisätään ainakin vuosittain suodattimet ja öljyt vähintään 100e ja yleensä muutakin huoltoa. Omassa tapauksessani kun ei ihan uusi auto ole, mutta ei senkään hintainen että viittisi romuttamolle ajaa, niin isoja korjauksia on sattunut valitettavan paljon ja korjattu tuhansilla euroilla melkeen joka vuosi. (Työstähän siinäkin suurinosa muodostuu).

T: toivottavasti tulevaisuudessa autoton ja vuokra-asunnossa asuva :D Kuulostaa jo melkeen tavoitteilta kun miettii nykyistä elämää, mutta näin se vaan on.
 
Täytyy tässä kehyskunnassa asuvana sanoa, että kyllä tuo erotus sitten menee siihen työmatkaankin ja muihin ajoihin. Tottakai monella on Helsingissäkin auto.

Itse nyt asun vielä omistusasunnossa matalilla asumiskuluilla, mutta havittelen vuokra-asuntoa Helsingin suunnalta tulevaisuudessa ja isona plussana jos voi auton laittaa pois. Siinä säästää yli tonnin pelkästään kiinteissä kuluissa, joita ovat vakuutukset, verot, katsastus. Tohon nyt sitten lisätään ainakin vuosittain suodattimet ja öljyt vähintään 100e ja yleensä muutakin huoltoa. Omassa tapauksessani kun ei ihan uusi auto ole, mutta ei senkään hintainen että viittisi romuttamolle ajaa, niin isoja korjauksia on sattunut valitettavan paljon ja korjattu tuhansilla euroilla melkeen joka vuosi. (Työstähän siinäkin suurinosa muodostuu).

T: toivottavasti tulevaisuudessa autoton ja vuokra-asunnossa asuva :D Kuulostaa jo melkeen tavoitteilta kun miettii nykyistä elämää, mutta näin se vaan on.

Jep, tästähän mä jo laitoinkin että jos vielä tarvitsee duunia varten auton niin kusessa ollaan alta parin K€ kuukausiliksalla hyvin helposti se ainut ero työssäkäynnilla ja työttömänä makaamisella on se että omistaa sen hiton corollan :D Jos siis asutaan isoissa ja kalliissa kaupungeissa.
 
Back
Ylös Bottom