Onko työnteossa järkeä?

Työtön keplottelija saa rahansa muiden ihmisten työnteosta. Veronkiertäjä pyrkii pitämään itsellään mahdollisimman suuren osuuden oman työnsä hedelmistä. Molemmat ryhmät ovat osittain liian korkean verotuksen aikaansaannosta.

Kumpikin aiheuttaa sen että minä maksan liikaa veroja
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jep, tästähän mä jo laitoinkin että jos vielä tarvitsee duunia varten auton niin kusessa ollaan alta parin K€ kuukausiliksalla hyvin helposti se ainut ero työssäkäynnilla ja työttömänä makaamisella on se että omistaa sen hiton corollan :D Jos siis asutaan isoissa ja kalliissa kaupungeissa.

Kai sitä voi ostaa autonkin ettei tarvi Toyotalla ajaa tuulipuku kahisten kun voi ostaa ihan oikeankin auton

Ja autottomuus se nyt on niin valkoroskaa ettei tosikaan, ja onhan se nyt miljoonasti parempaa ajella oikeilla autoilla kun olla autoton.

Jos ei muu motivoi töitä tekemään..
 
Kai sitä voi ostaa autonkin ettei tarvi Toyotalla ajaa tuulipuku kahisten kun voi ostaa ihan oikeankin auton

Ja autottomuus se nyt on niin valkoroskaa ettei tosikaan, ja onhan se nyt miljoonasti parempaa ajella oikeilla autoilla kun olla autoton.

Jos ei muu motivoi töitä tekemään..


Jeah, 37ke bruttotuloilla nättii laittaa 4 tonnin jakovaihteistoremppaa X-typeen, aijai! Corollalla olisin säästänyt. Eriasia sitten, jos olis oikeesti tuloja ja varaa kunnon autoihin. Lainaa en viitsi autoon ottaa, hyvin tuo muuten on nelisen vuotta palvellut.

Pointti nyt olikin tossa, että matalilla tuloilla ei vielä leveästi eletä ja ainoa ero työttömän varallisuuteen on Corolla.

Edit: Ei niin että kotona makaamisen pitäisi oikeasti olla edes vaihtoehto, jos on vaan mahdollista olla duunissa.
 
Mulla on kaveri, jolta lähti työpaikka alta, eikä uutta ole näkynyt. Taitaapi olla siitä jo 8 vuotta. No välissä jannu kävi postilla töissä mutta sieltäkin vähennetty jengiä.
Tulee välillä käytyä ja olen melkein kateellinen; tyyppi ottaa aika rennosti, pelailee vähän ja katsoo snookkeria telsusta, käy välillä kaupassa jne. mikäs siinä ollessa.

Itteä potuttaa töissä ihan perkeleellisesti, stressi painaa ja iltakoulukin vielä päällä ja palkkakin vielä niin huono että vaikka 40h viikossa istun töissä, tuntuu ettei siitä koostu paskaakaan. Vääntää vaan vitutuskäyrää tiuhemmalle.

Tämä työelämä on minusta jotenkin muuttunut kovemmaksi tässä muutaman vuoden aikana, tuntuu että kokoajan pitää venyä enemmän ja enemmän ja sun ainoa homma on kysyä kuinka pitkälle venytään lisää. Nykymeno ihan perseestä, kuka tätä muka jaksaa se 40 vuotta tjsp.

Niin, pk-seudulla töissä, kämppänä 20 neliön koppi ja vuokra 750e.
Mitä vittuva oikeesti. Mutta pakko jossain asua niin pakko oli tämä luukku ottaa. Vielä vuosi sitten vitutti joka aamu herätessä, että mihin läävään sitä on päätynyt. Nykyään on ihan sama, kämpässä käydään vain nukkumassa ennen seuraavaa työpäivää.
 
Jeah, 37ke bruttotuloilla nättii laittaa 4 tonnin jakovaihteistoremppaa X-typeen, aijai! Corollalla olisin säästänyt. Eriasia sitten, jos olis oikeesti tuloja ja varaa kunnon autoihin. Lainaa en viitsi autoon ottaa, hyvin tuo muuten on nelisen vuotta palvellut.

Pointti nyt olikin tossa, että matalilla tuloilla ei vielä leveästi eletä ja ainoa ero työttömän varallisuuteen on Corolla.

Edit: Ei niin että kotona makaamisen pitäisi oikeasti olla edes vaihtoehto, jos on vaan mahdollista olla duunissa.

37 k e tulot ei ole kyllä matalat ellet asu Sveitsissä.

Suomessa nyt ei leveästi eletä ellei tienaa lähemmäs 100 kiloa, johon pääseekin se noin 1% ihmisistä. Sun ikäiselle ne 40 k e tulotkin on helposti ainakin oman ikäisten top 5%

Eli tahtoo sanoa että jos haluaa elää leveästi on paras olla ihan VITUN hyvä tai vähän tuuria ja päästä top 1-2% tulonsaajista tai muuttaa Suomesta pois..

E: ittellä viime vuoden autorempat alle 400e.. Leimalle piti laittaa vähän alapalloa sun muuta ja ne tein itse ja säästin. Tuntipalkalle pääsi.. X-typen jakovaihteistot lienee vähän heikkoja, irl tunnen yhden jolta menny sama, sen iskä tosin korjasi sen ja ei maksanut ihan tuollaisia kylläkään..
 
37 k e tulot ei ole kyllä matalat ellet asu Sveitsissä.

Suomessa nyt ei leveästi eletä ellei tienaa lähemmäs 100 kiloa, johon pääseekin se noin 1% ihmisistä. Sun ikäiselle ne 40 k e tulotkin on helposti ainakin oman ikäisten top 5%

Eli tahtoo sanoa että jos haluaa elää leveästi on paras olla ihan VITUN hyvä tai vähän tuuria ja päästä top 1-2% tulonsaajista tai muuttaa Suomesta pois..

Olet ihan oikeassa! Edellisvuonna oli 45ke, kun oli ylitöitä. Tänä vuonna hieman pienemmät, koska en tee mitään muita kuin aamuvuoroa (kouluttaudun aikuispuolella AMK). Mutta ei toivottavasti tule autoremppojakaan samanlaisia :) Olen aika säästävä, asumiskulut minimissä omistusasunnossa (jonka nyt olen kyllä tulevaisuuteni takia myymässä). En heilu baareissa tai juuri muutakaan. Kuukaudessa säästöön on pyritty laittamaan salkkuun jne.

Tulevaisuudessa tavotteena rento työ, palkalla ei niin väliä, kyllä näilläkin pärjää. Mitä enemmin sen parempi. Työttömänä voisin suunnitella olevani jossain välissä päivärahoilla, sen verran välillä kiristää.
 
Joo vaikka kovaa oikeistolinjaa oonkin niin peukkua ansiosidonnaisille siirtymiselle jos tilanne sallii, eikä konkurssi tule kylään. Stressi on epäterveellistä, t. tunnen yhden työnarkomaanin mallia aivoverenvuoto ja vatsahaava alle 30v..

Itse koitan välttää stressiä koska liiasta stressistä saan sydänoireita, ja se ei ole sen arvoista...:) vaikka tietyllä tapaa stressi saa tuntemaan itsensä elossa olevaksi niin liika on liikaa..

Ja säästäväisyys ja omaisuuden kasvatus, se on se syy miksi mitään tehdään. Mitä pidemmälle pääsee omaisuusrintamalla sitä suuremmat vapausasteet.

Ja vapaus se on se elämän korkein arvo, olisi se nyt aika siistiä (siten tavoitteellista) olla niin vapaa että voi jonain päivänä pakata veneen ja kiertää kap hornin.

Kyllä mä en ihan ymmärrä sitä että työttömyys = vapaus. Koska ei se että ei ole varaa vaikka huomenna lähteä Australiaan ole vapautta eikä ainakaan se että viranomaisilla on tiukka ranneote palleista ja valta laittaa vammaisten kanssa työpajalle 9 e päivä harjoittelemaan tai että sosiaalitädit lukee tiliotteet. Ei se vapaudelta kuulosta..
 
Ottakaa laskelmaan vielä ulosotto vaikkapa perseelleen menneestä yrityskokeilusta. Ei paljoa kannata rehkiä jos palkkatyöllä ei pysty realistisesti hoitamaan ulosottoa pois 10-15v aikana. Suomeen pitäisi saada henkilökohtainen konkurssi (OK velkajärjestely on jo mutta ei ihan sama asia).
 
Itse en ymmärrä enkä arvosta alkuunkaan ihmisiä ketkä omasta tahdostaan ovat työttömiä vaikka niin huonosti kävisikin, että pelkillä tuilla pääsee paremmille tuloille, kun töissä käymällä. Osaksi tätä yhteiskuntaa kuitenkin tänne synnytään ja kaikkien on kannettava oma kortensa kekoon sen hyväksi. Ei meinaan ole kenenkään muun tehtävä elättää veroilla semmosia ketkä huviksee sossulla elää. Erikseen tietenkin ne, ketkä ei jostain syystä voi töitä tehdä. Sitäpaitsi ei nykyelämässä omasta mielestä ole mitään järkeä, jos ei ole mitään saavutettavaa yhteiskunnassa/työelämässä. Emme kuitenkaan asu enää luolissa ja ruokaa saa kaupasta.
 
Ottakaa laskelmaan vielä ulosotto vaikkapa perseelleen menneestä yrityskokeilusta. Ei paljoa kannata rehkiä jos palkkatyöllä ei pysty realistisesti hoitamaan ulosottoa pois 10-15v aikana. Suomeen pitäisi saada henkilökohtainen konkurssi (OK velkajärjestely on jo mutta ei ihan sama asia).

Tai sitten todella yleinen elatusmaksut, vaikkapa 2 mukulaa 2000 nettotulot ja +300€ 18 ikävuoteen asti.
 
Itse en ymmärrä enkä arvosta alkuunkaan ihmisiä ketkä omasta tahdostaan ovat työttömiä vaikka niin huonosti kävisikin, että pelkillä tuilla pääsee paremmille tuloille, kun töissä käymällä. Osaksi tätä yhteiskuntaa kuitenkin tänne synnytään ja kaikkien on kannettava oma kortensa kekoon sen hyväksi. Ei meinaan ole kenenkään muun tehtävä elättää veroilla semmosia ketkä huviksee sossulla elää. Erikseen tietenkin ne, ketkä ei jostain syystä voi töitä tehdä. Sitäpaitsi ei nykyelämässä omasta mielestä ole mitään järkeä, jos ei ole mitään saavutettavaa yhteiskunnassa/työelämässä. Emme kuitenkaan asu enää luolissa ja ruokaa saa kaupasta.

En näkisi että vapaassa maailmassa ihminen ei voisi valita sitä vaihtoehtoa ettei tekisi mitään jos järjestelmä sen mahdollistaa. Jos järjestelmä olisi kestävällä pohjalla niin mikäs siinä (esim. Kuwait tällä hetkellä) mutta jos ei ole (Suomi) niin järjestelmä pitäisi ajaa samantien alas sellaiseen pisteeseen ettei kukaan vapaaehtoisesti jäisi elätettäväksi. Toki kannustinloukkujakaan ei saisi syntyä jolloin kaikkien resurssit teoriassa saataisiin hyödynnettyä jokaisen oman kyvyn mukaan. Sehän on juuri sitä yksilön vapautta ja vika on järjestelmässä joka sen mahdollistaa. Jonkun muun mielipide siitä mitä pitäisi tehdä on ihan yksi hailee.
 
Onhan tuo vähän kyseenalaista, että kannattaako perus jotain 30 k vuodessa tienaavan tehdä töitä taloudellisessa mielessä.

Siis jos vertaa siihen että olisi työttömänä ja vetäisi tuet asumiseen ja elämiseen. Siihen päälle sitten vaikka pientä kaupantekoa netissä, vähän raksaa hämynä tai mitä kukakin osaa tehdä. ihan varmasti saisi murto-osalla ajankäytöstä saman elintason.

Mutta enpä itse moiseen vapaaeehtoisesti rupeasi itse, mutta en mä voi kovin syyttääkän jos tällaista tehdään. Jos paska lentäisi oman talouden ropeliiin niin paperiero vaimosta ja yksinhuoltajatuet juoksemaan!
 
Itse ratkaisin monta järjettömyyden osa-aluetta poistumalla julkealta sektorilta ja siirryin yrittäjäksi. 5 vuoden päästä tuulettimesta voi kantautua joko paskan tai rahan tuoksu, tällä hetkellä näyttää hyvältä. Joka tapauksessa vitutus helpotti ja sille voi mielestäni pistää ison hintalapun. Kysymyksen "onko työnteossa järkeä" kun voi ymmärtää niin monella tavalla.


Veroissa ja työmarkkinoiden jäykkyyksissä ei ole mielestäni paljonkaan järkeä.
 
Back
Ylös Bottom