Onko tekniikalla väliä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja hege2
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Jos ruvetaan saivartelemaan, missä menee puhtaan suoritustekniikan raja?
Pilkkua nussien 90% tekee liikkeet hiukan cheataten.
ylätaljassa ja leuanvedossa pitäisi tehdä liike koko liikeraradalla tempomatta ja 0,5 sek. pysäytys ja lapojenrutistus ala-asenossa.

Vipunostoissa sivulle pitäisi ylhäällä olla pieni stoppi myös ja alastulo jarruttaen vastaan jne. eipä kukaan juuri tee salillani näitä niin puhtaasti kuin pitäisi.
Itse teen myös vipareita välillä ylisuurilla painoilla mutta silti kyynärpää ylempänä kuin nyrkki, 95% kuntosalitreenaajista tekee liikkeen pienilläkin painoilla vitulleen, eli nyrkki kyynärpään yläpuolella peukku ylhäällä jolloin liikeestä tuleekin etuolkapääliike.

Teen ns. vauhdillisia hauiskääntöjä välillä voimaliikkeinä käsipäivän alussa.
Niissä tangolle annetaan alkuvauhti sen jälkeen puristetaan tanko normaalisti hauista käyttäen ylös ja jarrutetaan negatiivinen.
Plussat, saa kaytettyä isompia painoja ja tätä kautta kehitettyä lihasta ja kun negatiivinen tehdään kuitenkin hitaasti jarruttaen, saattaa olla tehokkaampi kuin tavallinen tankohauiskääntö. Isojen käsipainojen käsittely tulee ainakin vinopenkkipunnerruksesssa ja pystypunnerruksessa helpommaksi kun on tehnyt jonkin aikaa vauhdillisia hauiskääntöjä. Tämäkin liike on ollut jo 70-luvulta lähtien suosittu ammattilaiskehonrakentajien käsiohjelmissa. Sen jälkeen jatketaan suorituspuhtailla supersarjoilla ja eristävillä liikkeillä, eli molempi parempi.

Lattia/vaakataljassa melkein kaikki nojaavat lopussa taakse ja käyttävät alaselkää vipuna, turha puhua paskaa täällä kun kuitenkin päin vittua treenataan järjestään.

JP-P sanoi:
E: Ja oikea suoritustekniikka on toinen mistä olen fanaattinen, jokainen joka on miun kanssa salilla käynyt tietää sen :D

Jos pääsisin katselemaan treenejäsi, luultavasti joka toisessa liikeessä olisi jotain huomauttamista :D

Jos ruvetaan saivartelemaan, missä menee puhtaan suoritustekniikan raja?
Pilkkua nussien 90% tekee liikkeet hiukan cheataten.

Kyllä, mikäli "hifistelemään" lähdetään niin kaikesta mitä näkee löytäisi melkeinpä aina jotain korjattavaa :dance: ... Pitääkin varmaan olettaa että haetaan puhdasta tekniikka ilman mitään heijareita etc. ? :D

Aika rankkaa yleistystä Archeyltä kaikista jotka pakkotoistolla treenaavat. Muistaakseni treenasit salilla missä salin omistaja oli innoissaan kun sulla tuli vaan painoa lisää ja näytit isommalta? Kertoo nimittäin aika paljon salista missä treenaat ja sitä kautta siitä mihin rinnastat toiset ihmiset jotka treenaavat. Jos ympärillä treenaa paljon ihmisiä jotka tekee kaikki tekniikat päin vittua niin helposti sitä varmaan sun kaltanen kaveri ajattelee että eiköhän se näin ole kaikkialla muuallakin.

Jos pääsisin katselemaan treenejäsi, luultavasti joka toisessa liikeessä olisi jotain huomauttamista :D

Miten tämän päättelit?

Meinaatko että siksi kun painotan tekniikan tärkeyttä niin en itse välitä miten treenaan?

Vai olenko mielestäsi liian tyhmä että en osaa korrekteja liikeratoja?

Jotenki tyhmää vääntämistä tämmöinen kun kaikilla on se oma tapa treenata. Jotku runkkupenkkaa ja jotku lahnapenkkaa.

Mun tietääkseni JP-P on kuitenkin käynyt kisoissa (?) nostamassa joten on hänellä jonkin verran hajua oikeanlaisesta tekniikasta. Mua ei henkilökohtaisesti kiinnosta paskaakaan miten ne yhen lihaksen eristysliikkeet vemputetaan. :P

Tosi helposti tulee tehtyä päin persettä jos keskittyminen herpaantuu hetkeksikään. Suosittelen kaikkia kuvaamaan omat suoritukset videolle ja kuuntelemaan ankaraa vittuilua kunnes menee oikein.

Eniten cheattia olen nähnyt ylä/alataljaliikkeissä, negatiivisesta vaiheesta ei oikeastaan edes voi puhua, kuin myöskään minkäänlaisesta loppujännityksestä. Näissä tapauksissa syylliset yleensä eivät ole aivan aloittelijoita, oikea tapa on luultavasti tiedossa. Luulen että päässä on ajatus "koska ollaan treenattu x vuotta pitää painojen olla sen mukaiset". Varmaan tälläkin kehitysta saavutetaan, mutta sama tai parempi tulos saataisiin hakemalla sitä tuntumaa, eikä pyrkimällä isompiin rautoihin tekniikan kustannuksella.

Huono aloittelijoiden tekniikka taas voi ilmetä melkein liikkeessä kuin liikkeessä, yhdistettynä ylisuuriin painoihin. Siinä todennäköisesti yhdistyy egoilu ja tietämätömyys, jalkaprässissä on kiva nylkyttää 10 cm liikettä kauheilla painoilla :hyvä:

Vastaus kysymykseen:
Tekniikalla on väliä, en kuitenkaan viimeistä sarjaa jätä kesken jos sen pienellä fuskaamisella saa loppuun. Keskimäärin kyllä nykyisin näkee hyvää tekniikkaa, tästä saa varmaan kiittää pakkista/ youtubessa olevia videoklippejä joista asiasta oikeasti kiinostuneet pystyvät opiskelmaan suorituksen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom