Onko tämä viisasta?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tiippari
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
No nyt et kyllä ymmärtänyt yhtään mun pointtia tässä. Sun väite oli se, että tutkimusten mukaan lihas kannattaa treenata vaan kerran viikossa. Minä vain kerroin faktan, että hyvin toisenlaisiin tuloksiinkin on tutkimuksissa tultu . En todellakaan linkannut tuota Henselmansin tutkimusta ainoana totuutena, vaan esimerkkinä täysin päinvastaisesta tutkimuksesta.
Se asia, mitä et ilmeisesti edes halua ymmärtää on se, että ei se yhden treenin kovuus ole ainoa autuaaksi tekevä asia treenissä. Jos treenataan joka sarja failueen ja ylikin ja lisäksi kovalla kertavoluumilla, niin varmasti palautumiseen menee se viikko helpostikin. Ja tätä tapaahan etenkin bodarit näyttää suosivan. Mutta kun tämä ei ole ainoa eikä monien mielestä järkevinkään tapa treenata. Useimmille näyttäisi toimivan paremmin, kun se sama treenimäärä on jaettu useammalle kerralle viikossa. Kaksi tai kolme kertaa viikossa/lihasryhmää näyttää monelle toimivan hyvin.
Mun oma treenihistoria on alkanut vuonna 1983, ja silloin tuntui kaikki treenaavan lihakset kerran viikossa ja aina täysiä. Näin tein itsekkin yli 20 vuotta. Suurin oivallus itselle oli kun jo parhaat treenivuodet ohittaneena oivalsin, että ei joka sarjaa tai treeniä tarvitse painaa apinan raivolla, vaan voi ottaa sen treenin pikkuisen kevyemmin, mutta vastaavasti treenata useammin. Olisimpa sen vaan ymmärtänyt aiemmin.
Lisätään nyt vielä, että mun oma treeni on aina ollut voimailua eikä bodausta. Bodaukseen tämä harvemmin ja kovaa toiminee paremmin.

Mä huomasin että kroppa palautuu kun nukkuu. Nukun siis 8-10 h ja kroppa toimii hyvin, palautuu ilman mömmöjä ihan tutkimusten mukaisessa ajassa, voin sen treenata jo kolmantena päivänä edellisestä treenistä jos haluaa.

Ja heti alkaa tämä "mun tutkimus on parempi kun sun tutkimus...ja ätis oli" inttämisorgiat? Anti olla, ei kiinnosta. Tuossapa linkkiä niille, joilla on googlausrajoitteisuutta: https://www.painscience.com/articles/strength-training-frequency.php
Tuossa artikkelissa on se olennainen ja ohessa linkit varsinaiseen tutkimusdokumentaatioon.
Aika mielenkiintoinen tulkinta jos noista tutkimuksista tekee johtopäätöksen, että natulle paras tapa on lihat kerran viikossa ja kunnolla. Moni tutkimus näyttää kyllä, että lihat säilyy ihan yhtä hyvin kerran viikossa treenillä ja joku tutkimus näyttää että ainakin lähes yhtä hyvin kehitytäänkin. Eli ei hirveästi mitään uutta.

edit. Eli pääviesti tuossa kai se, että kerran viikossakin riittää tavalliselle pulliaiselle aivan hyvin kehitykseen. Kaksi kertaa viikossa ei tuo kaksi kertaa enemmän kehitystä saatikka että kolme kertaa viikossa toisi kolminkertaisen kehityksen. Ja tämä nyt varmasti aivan totta. Mutta ei kai tuolla missään ole tutkittu että kaksi kertaa viikossa toisi huonomman kehityksen?

Viimeksi muokattu:
On tää mennyt vaikeaksi tutkimusten ja copypasten myötä, ennen 1-5jakoiset oli "samanarvoisia", niitä vain tehtiin vaihtelun vuoksi sen oman suosikin sijaan.
Sitten jos otettiin the ohjelma, niin siihen laitettiin prosentteja ja etukäteen kirjattuja progressioita.

e: Inhottaa nimittäin ihan todella kun joku keskustellessa etukäteen opitusta ja pureskellusta tiedosta rupeaa tivaamaan jotain vitun linkkiä 20 vuoden takaa? Ei vaan mee mun kaaliin.

Suositut

Back
Ylös Bottom