Onko suomalaista sisua olemassakaan?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jartsa84
  • Aloitettu Aloitettu
Aina puhutaan, että Suomalaisilla oisi sisua, mutta olen vuosien mittaan tullut siihen tulokseen ettei sellaista ole olemassakaan. Mitä olette mieltä, onko sitä? Hyvin harvalta Suomalaiselta miusta sitä löytyy. Laiskoja paskoja enimmäkseen löytyy.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kyllä sitä joiltakin vielä löytyy, toki on vähenemässä päin. Mukavuudenhalu jyllää liian usein,valitettavasti. Ite koitan ainakin painaa sisulla salilla, mitä nyt jää töiltä aikaa ja energiaa, no mercy jne. Ja muutamia muitakin löytyy.

Tämähän on meillä peruja siitä talvisodasta. Nykyään ollaan vaan pullamössöjä siinä missä muutkin tuoreet sukupolvet länsimaissa.

Se sisu tulee siitä että ihminen pakotetaan tekemään jotain ja sitten ei ole muuta vaihtoehtoa kuin tehdä se vittu vaikka väkisin. Sitten kun se onnistuu niin ollaan rinta rottingilla. Aasiassa on pakko perse verellä viljellä riisiä tai perhe kuolee. Talvisodassa oli pakko taistella ettei itsenäisyys mene, perhe tapeta/raiskata jne. Nykyään vaatii sisua lähteä kävellen kauppaan tai väitellä emännän kanssa telkkariohjelmista. Sitten kaikista pienistäkin onnistumisista leijutaan.

Jo Topelius kirjoitti Maamme-kirjassa suomalaisten olevan laiskoja. Onkohan sitten niin, että suomalainen sisu nostaa päätään vasta vaikeuksissa? Voi toki olla, että ajat ovat muuttuneet, eikä sisukkuutta pidetä enää arvossaan.

Rahi kirjoitti hyvin.

Mitään sota-aikoja on enää turha ihannoida. Nykyisin ihmiset on ihan paniikissa, jos ruokakauppaan ei pääse yhtenä päivänä viikossa jonkun juhlapyhän takia.
Ja muutenkin yhteiskunta on muuttunut mielettömästi noista ajoista. Nuoriso saa vittuilla vanhuksille, kotityöt hoituu koneilla, sosiaaliturva mahdollistaa lusmuilun, armeijassa tai vankilassa ei saa rangaista, kun muuten tulee joltain ihmisoikeusjärjestöltä noottia jne.

Sisua löytyy enää joidenkin bodareiden jalkatreeneistä.

EMP impulssi tekisi hyvää ihmisille, tosin maailman toiminta menisi sekaisin...

Kaiken saa niin helpolla ettei tarvee juuri arvostaa mitään tai ponnistella minkään eteen. Samaten kaikenlainen kantaminen, nostaminen tai fyysinen suorittaminen tuntuu olevan kirosana. Tulee hiki eikä oo kivaa.
Onneks on vielä meitä maalaisjuntteja, kyllä se jonkinlaista sisua kasvattaa kun klopista asti punnaa runkoja puolen metrin hangessa...

On vaikea olla sisukas, jos asiat saa menemään muuutenkin helpoimman kautta. Katson että sisua tarvitaan silloin, kun olisi helpompi luovuttaa jo ennen asiaan ryhtymistä, tai jos meinaa usko mennä kesken tekemisen. Silloin pitää vain jatkaa tai aloittaa alusta. Joku voisi pitää itseäni laiskana, jos en saa yhteen huoneeseen listoja laitettua. Oikeastaan on kyse siitä, ettei asiassa ole mitään haastetta. Jos vastaavasti tietäisi ne olot tai työmäärän olen käyttänyt talon laittamiseen, voisi joku pitää jopa sisukkaana. Suurimman osan mielestä olisi pitänyt tilata se purkukaivuri paikalle, mutta vain muutaman harvan mielestä tehdä asialle itse jotain.

Tänä päivänä varmasti monella kasvuympäristö on sellainen, ettei asioiden eteen tarvitse oikeasti tehdä kovin isoja ponnisteluja. Ihmiset ovat kasvamassa koko ajan enemmän kädettömiksi ja avuttomiksi. Oma sukupolvi kuuluu myös tähän, mutta eroa on kuitenkin selvästi tämän päivän jälkikasvuun. Vaikka olen itse melko normaaleista perheoloista, ehkä alempaa keskiluokkaa, niin sain pienestä pitäen nähdä pitkälle aikuisikään läheltä kamppailua terveyden menettämistä vastaan. Ehkä sieltä olen sitten ominut sen ajatuksen, että ei pidä heti luovuttaa, vaikka kuraa tulisi niskaan jatkuvasti. Muuten elämäni on ollut kuitenkin melko helppoa ja normaalia, joten ilman noita kokemuksia todennäköisesti luovuttaisin paljon helpommin.

Se on tämä hyvinvointivaltio. Mitään ei ole pakko tehdä jos ei halua. Sä voit jäädä kotiin pelaamaan videopelejä koko elämäsi ajaksi jos vain haluat. Tunnen jotain kavereita jotka eivät edes yritä mitään. Tavallaan kun koetetaan pitää aina kaikilla kivaa ja koetetaan eristää ihmiset kaikista pahoista asioista, niin ihmisistä tulee henkisesti heikkoja. Vastoinkäymiset kasvattaa ja jos niitä ei ole, niin mistä sitä sisua tulisi?

Jo Topelius kirjoitti Maamme-kirjassa suomalaisten olevan laiskoja. Onkohan sitten niin, että suomalainen sisu nostaa päätään vasta vaikeuksissa? Voi toki olla, että ajat ovat muuttuneet, eikä sisukkuutta pidetä enää arvossaan.

Minä olen omien havaintojen perusteella tullut siihen tulokseen, että suomalaisten menestyksen salaisuus on laiskuus fyysiseen työhön ja fiksu ajatustoiminta. Esimerkkinä heitän sen, että jos johonkin tarvitaan tehdä kuoppa. Suomalaiset tuo paikalle kaivinkoneen, ulkomailla olen nähnyt tapauksia, että jätkät kaivaa lapiolla viisi päivää ojaa 30-asteen kuumuudessa kun saman homman tekisi koneella kahdessa tunnissa.

Jos katsoo suomalaisia menestystarinoita, niin tämä on havaittavissa. Ponsse keksittiin kun tarvittiin tehokkaampi tapa metsätöihin. Lillbacka kehitti letkuliittimet ja automatidsoidun levykeskuksen, koska halusi säästää työvaiheissa aikaa ja näki tarpeen näille keksinnöille. Monet Suomessa kehitetyt tietotekniset innovaatiot on kehitetty säästämään aikaa.

Mitä sisuun tulee, on se olemassa. Sisu on sitä, että joku asia tehdään vaikka hampaat irvessä ja pää kainalossa. Eilen viimeksi vedin sisulla kierroksen loppuun, vaikka lihaksiin sattui. Sisu on siis sekoitus tyhmyyttä, periksiantamattomuutta ja tavoitteita.

Eiköhän tuo ainoa suomalainen sisu ole sitä mitä siitä pastillirasiasta saa...

Muuten tuskin suomalaiset on yhtään sen "sisukkaampia" kun esim. vaikka norjalaiset :D

Eiköhän tuo epätoivoisessa tilanteessa tms. sen ylimääräisen rohkeuden ja voiman löytäminen ole ihan ihmisen perusominaisuus. Joka tosin tuntuu kadonneen nykyihmiseltä jonnekkin alitajuntaan, harva ihminen todellisuudessa on nykyään valmis poistumaan omalta mukavuusalueeltaan.

Kyllä se suomalainen sisu on kuollut sukupuuttoon jo aikoja sitten, ainakin täältä eteläisimmästä Suomesta. Varmasti se on vielä voimissaan tuolla Lapissa ja itärajan tuntumassa.

En usko, että se sisu on koskaan mikään suomalaisten yksinoikeus ollutkaan. Eiköhän niitä periksiantamattomia tyyppejä ole ihan joka mantereella, kun vaan tilaisuus annetaan.

Oli, on ja tulee olemaan suomalaista sotapropagandaa.

Voisitko mainita propagandasta esimerkin lähteen kera, kiitos!

Jotenkin tuonkaltaisista möläytyksistä tulee mieleen ettet arvosta itsenäisyyttä ja miehiä sekä naisia jotka pakon edessä joutuivat sotimaan itsenäisyyden puolesta.

Minä olen omien havaintojen perusteella tullut siihen tulokseen, että suomalaisten menestyksen salaisuus on laiskuus fyysiseen työhön ja fiksu ajatustoiminta. Esimerkkinä heitän sen, että jos johonkin tarvitaan tehdä kuoppa. Suomalaiset tuo paikalle kaivinkoneen, ulkomailla olen nähnyt tapauksia, että jätkät kaivaa lapiolla viisi päivää ojaa 30-asteen kuumuudessa kun saman homman tekisi koneella kahdessa tunnissa.

Jos katsoo suomalaisia menestystarinoita, niin tämä on havaittavissa. Ponsse keksittiin kun tarvittiin tehokkaampi tapa metsätöihin. Lillbacka kehitti letkuliittimet ja automatidsoidun levykeskuksen, koska halusi säästää työvaiheissa aikaa ja näki tarpeen näille keksinnöille. Monet Suomessa kehitetyt tietotekniset innovaatiot on kehitetty säästämään aikaa.

Niinhän sitä sanotaan, että tyhmä työtä tekee - viisas pääsee vähemmällä.

Se on tämä hyvinvointivaltio. Mitään ei ole pakko tehdä jos ei halua. Sä voit jäädä kotiin pelaamaan videopelejä koko elämäsi ajaksi jos vain haluat. Tunnen jotain kavereita jotka eivät edes yritä mitään.
Ajattelen että jonkin asteista "sisua" on silti yrittää vaikka tekemättä mitään/lusmuamallakin pärjäisi. Omas työpaikassa ainakin huomaa muutaman sisukkuuden vaikka ei fyysistä hommaa olekaan (tutkija). Ne yrittää niin kauan sitä hommaa että haluttuun lopputulokseen päästään, tai että esimies tulee sanomaan että nyt loppuu toi projekti. Välttämättä ei homma vielä tohon pääty vaan muutama tyyppi tekee vapaa-aikanansa sitten noita lopetettuja projekteja. Työpäivät on 12 tuntisia, eikä tosta ylimääräisestä mitään palkkaa saa.
Mutta yleisesti voi sanoa sisun kuolleen jo kauan sitten, eikä noi sota-ajan kullatut muistot anna koko totuutta asiaan. Paljon oli purnaamista ja vastaavaa silloinkin, mutta eipä niistä nyt puhuta.

Koko homman ongelma on se että kun sisu on "asenne" ja kun se oikea asenne puuttuu ja mennään "helpolla" ja kuten tuossa todettu "viisas pääsee vähemmällä", moni asia meneekin sitten sen helpoimman kautta. Katsoo nyt noita siideripömppiksiä tai vaikka teiden kunnossapitoa, uutta pintaa tehdään mutta päin persettä. jbe.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom