Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Jo Topelius kirjoitti Maamme-kirjassa suomalaisten olevan laiskoja. Onkohan sitten niin, että suomalainen sisu nostaa päätään vasta vaikeuksissa? Voi toki olla, että ajat ovat muuttuneet, eikä sisukkuutta pidetä enää arvossaan.
Oli, on ja tulee olemaan suomalaista sotapropagandaa.
Minä olen omien havaintojen perusteella tullut siihen tulokseen, että suomalaisten menestyksen salaisuus on laiskuus fyysiseen työhön ja fiksu ajatustoiminta. Esimerkkinä heitän sen, että jos johonkin tarvitaan tehdä kuoppa. Suomalaiset tuo paikalle kaivinkoneen, ulkomailla olen nähnyt tapauksia, että jätkät kaivaa lapiolla viisi päivää ojaa 30-asteen kuumuudessa kun saman homman tekisi koneella kahdessa tunnissa.
Jos katsoo suomalaisia menestystarinoita, niin tämä on havaittavissa. Ponsse keksittiin kun tarvittiin tehokkaampi tapa metsätöihin. Lillbacka kehitti letkuliittimet ja automatidsoidun levykeskuksen, koska halusi säästää työvaiheissa aikaa ja näki tarpeen näille keksinnöille. Monet Suomessa kehitetyt tietotekniset innovaatiot on kehitetty säästämään aikaa.
Ajattelen että jonkin asteista "sisua" on silti yrittää vaikka tekemättä mitään/lusmuamallakin pärjäisi. Omas työpaikassa ainakin huomaa muutaman sisukkuuden vaikka ei fyysistä hommaa olekaan (tutkija). Ne yrittää niin kauan sitä hommaa että haluttuun lopputulokseen päästään, tai että esimies tulee sanomaan että nyt loppuu toi projekti. Välttämättä ei homma vielä tohon pääty vaan muutama tyyppi tekee vapaa-aikanansa sitten noita lopetettuja projekteja. Työpäivät on 12 tuntisia, eikä tosta ylimääräisestä mitään palkkaa saa.Se on tämä hyvinvointivaltio. Mitään ei ole pakko tehdä jos ei halua. Sä voit jäädä kotiin pelaamaan videopelejä koko elämäsi ajaksi jos vain haluat. Tunnen jotain kavereita jotka eivät edes yritä mitään.