Onko sukraloosi ok?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TimOlli
  • Aloitettu Aloitettu
Koetin löytää täältä tietoa/keskustelua hakutoiminnolla suklaroosista, mutta kun saan osumaksi ketjun, jossa on satoja vastauksia, ei niitä jaksa millään lukea kaikkia eikä siellä tod näk ole kuin muutama aiheeseen liittyvä viesti. Siksi siis tämä uusi ketju. Että anteeksi.

Eli onko suklaroosi turvallista?
Siis onhan aspartaamikin "turvallista" pieninä määrinä tai ei ainakaan heti tapa. Suklaroosista googletin tiedon, että se keksittiin vahingossa kun kehiteltiin hyönteismyrkkyä!!!
Tällä suklaroosilla makeutetaan nykyään aspartaamin sijasta proteiinijauheita, ainakin joitakin. Siksi kiinnostaa.
Olisiko kenelläkään lisätietoa asiasta.

Timo the epätietoinen

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Joo. Kyllä löytyy, mutta edelleen ihmettelen kuinka tuolta tuhannen viestin joukosta löydän ne viestit, joissa kerrotaan sukraloosista tai suklaroosista (sama kama, mutta lienee tuo ensimmäinen se oikea).

Kysyn vaan edelleen, että onko turvallinen vai ei?

Eipä sitä myytäisi jos se tappaisi.. Aika harvasta elintarvikkeesta oikeasti tiedetään mitä lannotteita yms. ne sisältää. Eli aika pieni paha..

Eipä sitä myytäisi jos se tappaisi.. Aika harvasta elintarvikkeesta oikeasti tiedetään mitä lannotteita yms. ne sisältää. Eli aika pieni paha..

Ei kannata ihan tuolla tavalla ajatella "ei sitä myytäisi jos tappaisi.." sillä onhan täällä myynnissä vaikka mitä roskaa, mm. tupakkaa ja alkoholia joka "tappaakin" ihan reilusti. Torjunta-aineetkaan eivät ole mikään hienojuttu, puhumattakaan lisäaineista mm. E621, aspartaamista, alumiini, teolliset sokerit, suolat jne. juuri tuollaista roskaa mitä en itse ainakaan suuhuni saatika iholle laittaisi. Aina ei pidä ajatella tappaako joku vai ei. Pitää myös huomioida pitkäaikaisvaikutukset, mahdolliset sivuvaikutukset, sairaudet, lukea muiden kokemukset jne. Jos näistä ei löydy tutkimuksia niin suosittelen jättämään suosiolla väliin jos ei koekaniinin rooli kiinnosta. :j

Sukraloosista hieman virallista juttua eviran sivuilla http://www.evira.fi/portal/fi/elintarvikkeet/elintarviketietoa/lisaaineet/sukraloosi/
Minun oma mielipiteeni sen perusteella mitä olen lukenut: Jätä väliin. :)

Joo. Kyllä löytyy, mutta edelleen ihmettelen kuinka tuolta tuhannen viestin joukosta löydän ne viestit, joissa kerrotaan sukraloosista tai suklaroosista
Jokaisessa tredissä on tuolla yläoikealla nappula "hae ketjusta". Sinne hakusanaa, niin tulee lista viesteistä jossa hakusana on mainittu.

Samoilla linjoilla olen Dragofix. Siksi kyselenkin tätä ja ajattelin täältä jonkinlaista kokemuspohjaista tietoa löytyvän.
Ostin pussillisen proteiinia, jossa tuota sukraloosia on, mutta jää viimeiseksi. En pidä jälkimausta enkä ajatuksesta, että syön hyönteismyrkystä kehitettyä makeutusainetta.

sukraloosi tosiaan on hyönteismyrkkyä alunperin. taitaa kaikilla keinomakeutusaineilla olla hieman sama alku, eli vahingossa keksitty niiden makeuttava ominaisuus. kaikki taitavat olla eu:ssa nykyään niiden aineiden listalla, jotka todistetusti/ mahdollisesti ovat syöpää aiheuttavia aineita.
esim aspartaamista löytyy tälläinen koe www.myaspartameexperiment.com , kannattaa käydä katsomassa kuvat. ja kyseisille rotille on suhteessa siis annettu sama annos aspartaamia, mitä on aikuisen "turvallinen" päivittäinen annos kyseistä ainetta. keinomakeutusaineet ovat kuitenkin elimistöllemme täysin vieraita aineita, eikä esim maksa osaa niitä asianmukaisesti elistöstämme poistaa. tällöin ainoa mahdollisuus on varastoida ne, jolloin tulee juuri näitä kasvaimia.
ei mene mun järkeeni, miksi joka ainoa palkkari yms pitää noilla myrkyillä makeuttaa. kuitenkin salilla käynti on omasta terveydestä huolehtimista, mutta menee osittain kyllä harakoille mun mielestä noiden takia...olis kuitenkin todella paljon parempia vaihtoehtoja, kuten esim stevia. tässäpä jollekin liikeidea;)

Alkuperäiseen viestiin on mahdotonta antaa 100% oikeaa vastausta, kuitenkin, nykytietämyksen mukaan sukraloosilla ei kohtuullisilla annoksilla ole negatiivisia terveysvaikutuksia. Käsittääkseni suurella osalla makeutusaineilla on suurilla annoksilla saatu rottakokeissa virtsarakonsyöpää, mutta annokset ovat olleet hirmuisia. Toisaalta, jos mahdollista niin itse suosisin aspartaamia, ihan sen takia että se on läpikäynyt makeutusaineista kovimmat tutkimukset ja selvitykset (ja turvalliseksi todettu). Täältä, kuten kaikkialta muualtakin löydät mielipiteitä puolesta ja vastaan. Jos asia sinua kovasti mietityttää, lue muutama tieteellinen artikkeli (esim pubmedistä) ja tee siitä omat johtopäätöksesi, älä usko ainakaan tällaisissa terveysasioissa pakkotoistoa ;)
En väitä että makeutusaineet olisivat terveellisiä, vierasaineitahan ne ihmiselimistölle ovat - mutta niin ovat tuhannet muutkin aineet, joita elämämme aikana tungemme kurkusta alas tai keuhkoista sisään - osa harmittomia, osa ei niinkään. Kyllä minä ainakin vielä makeutusaineita syön, veikkaan että mahdolliset terveysuhat niissä ovat kuitenkin huomattavasti vähäisemmät, kun se, että makeuttaisin kahvini/teeni/rahkani/limpparini sokerilla - tämä on siis minun mielipiteeni, ei raudankovaa, tieteellistä faktaa ;)

edit: ja toteaisin vielä tuohon sukraloosin keksimistapaan - todella monien kemiallisten yhdisteiden uusia käyttötarkoituksia on löydetty vahingossa. Esim varfariinihan on rotanmyrkkyä, mutta sitä vaan monet suomalaisetkin syövät päivittäin ihan lääkärin määräyksestä ;)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom