Lähde puuttuu?
Sitä pyysin.
Uskotko ihan varmasti että parin vuoden välein kun kassikalan rehun koostumus muuttuu vähemmän kalaa sisältäväksi, niin sen ravintoarvot tutkitaan?
Fineli on THL:n ylläpitämä.
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos ei vastaa tiedoissa mahdollisesti esiintyvistä virheistä.
Elintarvikkeiden koostumustietopankki - Terveyden ja hyvinvoinnin laitos - Fineli
Just pari vuotta sitten Suvi Virtanen päästi suustaan, että olisi hyvä tutkia tuon kasvatetun kalan D-vitamiinipitoisuus, kun sitä syödään ja paljon verrattuna villiin kalaan. Se oli 2011, kun laskettiin, että pari kala-ateriaa ja pari lasi maitoo riittää meille aikuisille.
Lähdettä tähän ei ole, mutta olen seurannut asioita monta vuotta.
Ja se, että pilkkaat minua ei tee itsestäsi yhtään pätevämpää missään asiassa. Päinvastoin, annat tosi typerän kuvan itsestäsi.
Minä en ole pilkannut. Olen vain kertonut että heittelet asioita totuuksina ilman mitään tutkimustaustaa. Niin kauan kuin sinulla ei ole muuta tutkimusta osoittaa on fineli vahvin totuuden torvi. Se että fineli on THL:n alainen ei tee siitä epäluotettavampaa kuin ihmisten keskuudessa jotka eivät ymmärrä tieteellisestä tutkimisesta mitään.
Luonnossakin kalan rasvahappo ja esim. D-vitamiini -pitoisuudet vaihtelee rajusti, riippuen vuodenajasta ja siitä mitä kala on sattunut syömään. Eli yhden luonnon kalan analyysilläkään ei sinäänsä voida oikein tehdä mitään. Finelin, kuten muidenkin vastaavien palveluiden, datat perustuvat useista kaloista mitattuihin keskiarvoihin. Eli ei noita kannata täysin sokeana tietysti kytätä.
Tämä ei todellakaan ole ensimmäinen ketju jonne heittelet asioita totuuksina vailla tutkimuspohjaa. Oma mielipide sallitaan, ja itse voi syödä mitä vaan mutta eettisesti on toimittava kun annetaan muille ohjeita. Ei mulla muuta. Toistan kuitenkin vielä kertaalleen että vaikka kalaa söisi ja sen lisäksi purkista vitaiineja, pitäisi omat d-vitamiinitasot mittauttaa jotta tiedetään missä mennään...