Onko perinnöstä keskustelu "tabu"?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu

Timba79

Moderaattori
Mode
Liittynyt
5.6.2003
Viestejä
29 708
Ikä
45
Tulipa tosta elintasokeskustelusta mieleen perintöasiat kun sen sanan sielläkin mainitsin. Eli onko yleisesti niin että perinnöstä ei voi etukäteen puhua ettei tule mitään Kummerlin perintöä odotellessa fiiliksiä kenellekään?

Itse olen vanhempieni kanssa siitä jauhanut ja asiasta siis ainakin meillä voidaan keskustella ihan avoimesti.

Jotenkin tuntuu ettei sitä ainakaan vanhempien ihmisten aikana voi ottaa esille, vaan hommat menee niin että kaikki jaetaan kun henki on lähtenyt ja sitten tapellaan ja/tai maksetaan kaikista verot viimeisen päälle. Oikeasti varakkaan ihmiset ehkä osaavat nämäkin hommat hoitaa järkevämmin, mutta ihan tavallisen keskiluokkaiset tai sitä vähempivaraisten keskuudessa tuntuisi asiat olevan toisin.

Mitäs kokemuksia ja näkemyksiä muilla on? Voitteko keskustella perintöasioista vanhempienne ja isovanhempienne kanssa vai loukkaantuuko joku jos asian edes sivulauseessa mainitsee.

Ja homma on silleen "jankohtainen" että mun ikäluokka on sitä sukupolvea joka oikeasti lähes kautta rintaman tulee jotain perimäänkin. Eli suurimmalla osalla vanhemmilla ja jopa isovanhemmilla on velattomat kämpät jne jen.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itse ainakin haluan ajatella, että perintö on extraa sitten kun se joskus kymmenien vuosien päästä tulee. Ainakaan sen varaan ei pidä mitään laskea.

Mitä puhumista siinä edes on? Kaikki tullaan kuitenkin pistämään osiin sisarusparven kesken, eli meillä kahden. Enkä näe siinä mitään järkeä, että tässä vaiheessa veljen kanssa mietittäisiin, että pidä sinä tuo, niin minä otan tämän.
 
Mä en tarkoittanut että sen varaan mitään laskisin, paitsi korkeintaan ettei eläkeiässä enää tartte murehtia että onko rahaa vai ei, mutta se nyt ei tässä pointti.

Eikä tarkoitus ole myöskään jakaa mitään tavaroita ennakkoon, vaan että jos on sitä kiinteääkin omaisuutta, tilillä makavista rahoista puhumattakaan, niin järkeväähän olisi niitä pistää jakoon jo ennenkuin se viikatemies tulee hakemaan. Mutta jotenkin tuntuu että tästä ei oikein ole sopiva edes puhua...mun mielestä aika järjetöntä kuitenkin kun noin on.
 
Itse en ota puheenaiheeksi, mutta äippä ja iskä kyselee koko ajan pikkuveikan tyttöystävältä (laki ihmisiä), että miten kannattas hoitaa ne ennakkoperinnöt, et pääsis pienemmällä verolla.

Mutta mua ei oikeesti edes kiinnosta, jos jotain tulee niin se tulee mukavana lisänä omaan talouteen, kun tuskin ovat ihan heti kuolemassa (ainakaan toivottavasti). Itse saavat tehdä ratkaisunsa miten parhaaksi näkevät, itselläni ei ole aikomusta vaatia mitään erityistä, se tulee mitä tulee, jos tulee.

En ole siis kotona odottamassa/vauhdittamassa sitä lusikan nurkkaan heittoa.

Edit. Äiti on niin pihi että haluaa säästää viimiseen saakka, siitä varmaan tämä ennakkoperinnöstä puhuminen
 
Meitsi ei peri kuin velat. Tämän vuoksi käytinkin hyväkseni VIPpiäni ja kysyin tuolla lakiosastolla siitä aikoinaan. Ainoa mitä pitää tehdä on hakea kuolinpesä konkurssiin. Odotettavissa siis wanhoja lumppuja ja siivousta pultsarin kämpässä vitutukseen saakka. Palkkaan varmaan jonkun siivoomaan sen ja liitän laskun +jätelavamaksun samaan konkurssipesään.
 
Mitään perintöjuttuja ei täällä ainakaan tarvi sen koommin miettiä. Asiat sillä mallilla ettei mitään omaisuutta ole niin ei sitten myöskään tarvi niistä aikanaan tapella. :D

:jahas:
 
Sitäpaitsi ovat herrat/rouvat poistamassa eduskunnassa perintöveroa.

Maalla ennakkoperintö on tuttua sukupolven vaihdosten myötä.

On tästä ollut lakiosiolla muutenkin puhetta. Tuskin verottajaa kiinnostaa, vaikka ne vanhemmat vuosittain sitä tiliänsä tyhjentäisivät.
 
Oman isäukkoni kanssa on ko. asiasta ollut jonkin verran puhetta. Hän kuulemma aikookin perustaa pankkitilin, johon tulee käyttöoikeus sekä hänelle että minulle ja sisarelleni. Sinne hän sitten survoo rahojaan tasaisin väliajoin. Sitten kun hänestä aika jättää, niin tilikin jää meille. En tiedä sitten, että onko tuolla konstilla mahdollista välttää perintöveroa niiden rahojen osalta.

Asia tuli ensimmäisen kerran ajankohtaiseksi kolme vuotta sitten, kun äitini kuoli. Isäni ei ole tekemässä kuolemaa, ja voi olla että hän vielä jopa "kattoo sataset", niinkuin itse asian leikkisästi ilmaisee, mutta kyllä näistä asioista on aina silloin tällöin jauhettu, enkä näe siinä itse ainakaan mitään pahaa.
 
Eikä tarkoitus ole myöskään jakaa mitään tavaroita ennakkoon, vaan että jos on sitä kiinteääkin omaisuutta, tilillä makavista rahoista puhumattakaan, niin järkeväähän olisi niitä pistää jakoon jo ennenkuin se viikatemies tulee hakemaan.

Periaatteessa joo, mutta onko tänä päivänä juurikaan tehokasta tapaa kiertää perintövero? Varallisuuden säätiöiminen ei kuulosta oikein perusjavanaisten varojen arvoiselta vaiva vs. hyöty -rintamalla. Ja jos paloissa alkaa lahjoitella etukäteen niin se hikinen ~3300 eur kerran kahdessa vai kolmessa vuodessa ei sekään juuri mitään edistä mihinkään suuntaan, kun lahjoitettavaa olisi seuraavaksi 50+ vuodeksi.

Vai oliko jotain mielekkäämpää verottajan tulppaamatonta tapaa tarjolla?


Mutta jotenkin tuntuu että tästä ei oikein ole sopiva edes puhua...mun mielestä aika järjetöntä kuitenkin kun noin on.

Perintöä jättävä päättäköön. Jos ottaa itse puheeksi niin toki sitten voi kuvioita miettiä, mutta jos perittävä alkaa suunnitella toisen varojen itselleen siirtoa omalla aloitteella etukäteen niin silloin mennään mielestäni pahasti metsään. Voihan mummu pistää rahansa haisemaan viimeisillä vuosillaan jos sattuu siltä tuntumaan ja tämä on mielestäni varsin OK, eikä kuulu millään tasolla would-be perijöille.

Joka tapauksessa oma ~30v ikäluokkani saa perintönsä vasta joskus 50-60 vuotiaana joten aika paskan hailee. Ei niitä rahoja tuolloin enää niin kipeästi tarvitse.
 
Turha siitä on puhua ku en oo mitään saamassa :D ainakaan että voitolle jäisin..

(nimin. faija aloitti tyhjästä ja nyt hänellä on 1000000e velkaa)
 
Varmaan perintövero poistuu kohtapuoliin, joten mitään erityisiä temppuja ei luultavasti enää sitten tarvitse. Itse en ainakaan mitään perintöä tule saamaan, joten onneksi välttyy siltä huolenaiheelta =)

En mä kyllä ihmettele että perinnöstä etukäteen keskusteleminen perittävän kanssa on aika tabu :D

Olen muuten ajatellut että osittain tämä älytön asumisen hinnannousu johtuu siitäkin että nuorempi sukupolvi alkaa pumpata perintörahoja asuntoihin.
 
Otin kerran vitsillä esille asian ja Isi sanoi pistävänsä rahat haisemaan kun pääsee eläkeikään... Kyllä se taitaa olla pikkasen tabu. Vähän sama kuin, että rahaa ei tulla ruinaamaan, kun on muutettu omilleen.
 
Eipä noita asioita oo pahemmin edes kiinnostanut miettiä. En usko, että tulisi meillä neljällä sisaruksella mitään pahempia ongelmia noissa asioissa. On kyllä ihan uskomatonta millaisia riitoja läheiset ihmiset osaavat kehittää keskenään tapellessaan perintöeuroista. Luulisi jo hävettävän ihan.
Tiedän tapauksen, jossa rakkaat sukulaiset tulivat ja mylläsivät koko talon, kun uskoivat, että siellä piiloteltiin niitä ukin rahoja. Kyseessä siis tilanne jossa isovanhemmat asuivat yhden poikansa luona ja sisarukset uskoivat että perintörahat on jäänyt tälle pojalle.
 
Suosittelen kyselemään neuvoja veronmaksajain keskusliitosta, mitä tulee perintöveroon ja sen minimoimiseen. Jäseneksi tosin pitää liittyä, mutta se tod.näk. kannattaa. Huom! puhun siis laillisista keinoista tietenkin, kuten myös veronmaksajain keskusliitto.

Jospa eduskunta olisi pian niin fiksu, että nostaisivat perintöveron laukaisevan perinnön määrää aika lailla. Joutaisi olla vaikkapa siellä noin 150000-200000€/perijä paikkeilla ja siitä kohota progressiivisesti, alussa tod. matala, miljoonien perimisen kohdalla ehkä jopa 10% huitteilla.
 
Kyllähän tuota joskus tipahtaa luultavasti ihan mukavasti ellei isäukko päätä uhkailun mukaisesti muuttaa sveitsiin vanhoina päivinä. :D Tosin tuohon nyt menee sen verta kauan eikä muutenkaan voi koskaan perinnön perään laskea. Ja sitäpaitsi, mielummin sen isäukon hengissä pitäis terveenä kuin ison perinnön sais.
 
Jaa a empä tiedä, ei nuo vanhempien omaisuus niin hirvesti hetkauta, varsinkin kun todennäköisesti elävät vielä 30-50 vuotta, jolloin alan itsekkin olemaan jo eläkeiässä. Tietysti jos työurasta ei tule mitään, niin ehkä saa sukanvarteen jotain. Tosin faija kyl uhkailee jättävänsä perinnöttömäks...:itku:
 
Eikä tarkoitus ole myöskään jakaa mitään tavaroita ennakkoon, vaan että jos on sitä kiinteääkin omaisuutta, tilillä makavista rahoista puhumattakaan, niin järkeväähän olisi niitä pistää jakoon jo ennenkuin se viikatemies tulee hakemaan. Mutta jotenkin tuntuu että tästä ei oikein ole sopiva edes puhua...mun mielestä aika järjetöntä kuitenkin kun noin on.

Aivan samaa mieltä. Itse ainakin aion pitää huolen, jos nyt satun vanhaksi edes elämään ja nykyinen perintövero on käytössä silloinkin, että omat lapset saavat mahdollisimman paljon ja valtio mahdollisimmat vähän.

Ainakin meidän perheessä molemmat vanhemmat ovat puhuneet aiheesta isovanhempien kanssa, vieläpä isovanhempien aloitteesta. Ja mielestäni se on ihan fiksua kun vanhemmat ajattelevat lapsia ja haluat pitää huolen siitä, lapset saavat mahdollisimat suuren osan siitä perinnöstä.

Äidin isovanhemmat ovat jo aikoja sitten suunnitelleet ja kertoneet miten heidän talot ja maat jaetaan kolmen sisaruksen kesken ja että kuka saa mitäkin. Mutta tuskinpa se sitten ajan koittaessa tulee niin tapahtumaan. Ja he ovat jo n.kymmenen vuotta sitten alkaneet jakamaan ennakkoperintö lapsille ja lapsen lapsille vaikka isovanhemmat ovat vasta nyt 80 ja 74 vuotiaita.

IronMind; sanoi:
Periaatteessa joo, mutta onko tänä päivänä juurikaan tehokasta tapaa kiertää perintövero? Varallisuuden säätiöiminen ei kuulosta oikein perusjavanaisten varojen arvoiselta vaiva vs. hyöty -rintamalla. Ja jos paloissa alkaa lahjoitella etukäteen niin se hikinen ~3300 eur kerran kahdessa vai kolmessa vuodessa ei sekään juuri mitään edistä mihinkään suuntaan, kun lahjoitettavaa olisi seuraavaksi 50+ vuodeksi.

Vai oliko jotain mielekkäämpää verottajan tulppaamatonta tapaa tarjolla?
Kyllähän omat isovanhemmat ovat yleensä antaneet ihan vaan käteen noita isompia summia. Noita pienempiä summia ~3300 eur ovat sitten antaneet ennakkoperintönä hieman virallisempia kautta.
 
hmm, tuo ennakkoperinnon antaminen on vähän niin ja näin. Isoisäni on 83 vuotias. Pitäisikö hänen nyt alkaa jakaa ennakkoperintöä lapsilleen? Hän on henkisesti kuin fyysisestikkin erittäin hyvässä kunnossa (ei esim sairasta juuri koskaan, eikä syö lääkkeitä yms.) ja saattaa hyvinkin elää vielä 20 vuotta. Eikö se olisi parempi että vaarini saa itse käyttää omaisuuttaan omaan elämäänsä eikä jakaa niitä pois ja kituutella sitten vedellä ja leivällä loppuelämä (mikä saattaa helposti käydä, koska vanhemmilla ihmisillä tuo rahan arvo ei aina välttämättä ole kohdillaan MK>€).
 
Kyllä on perintöasioista keskusteltu ja asioiden tiimoilta myös järjestelyjä tehty. Ei ole meidän perheessä ollut mikään tabu, koska kaikki ovat alistuneet siihen, että joskus se kuolema meidät täältä korjaa. Eli minusta se on ollut erittäin järkevää.
En minäkään ole pahoittanut mieltäni siitä, että olen tehnyt vakuutukset oman kuoleman, sairauden ja tapaturmien varalta. Olen määrännyt edunsaajat niin, että kaikkien läheisten on sitten hyvä olla. :)
Lyhyesti, minusta se on järkevää hieman miettiä tulevia asioita ja varautua niihin jo jotenkin. Asioiden setviminen on sitten paljon helpompaa esim. kuoleman sattuessa. On edes yksi murhe vähemmän, kun ei tarvitse ruveta erikseen mitään turhia asioita setvimään ja perinnöstä tappelemaan.
 
Aivan samaa mieltä. Itse ainakin aion pitää huolen, jos nyt satun vanhaksi edes elämään ja nykyinen perintövero on käytössä silloinkin, että omat lapset saavat mahdollisimman paljon ja valtio mahdollisimmat vähän.

Ainakin meidän perheessä molemmat vanhemmat ovat puhuneet aiheesta isovanhempien kanssa, vieläpä isovanhempien aloitteesta. Ja mielestäni se on ihan fiksua kun vanhemmat ajattelevat lapsia ja haluat pitää huolen siitä, lapset saavat mahdollisimat suuren osan siitä perinnöstä.

Äidin isovanhemmat ovat jo aikoja sitten suunnitelleet ja kertoneet miten heidän talot ja maat jaetaan kolmen sisaruksen kesken ja että kuka saa mitäkin. Mutta tuskinpa se sitten ajan koittaessa tulee niin tapahtumaan. Ja he ovat jo n.kymmenen vuotta sitten alkaneet jakamaan ennakkoperintö lapsille ja lapsen lapsille vaikka isovanhemmat ovat vasta nyt 80 ja 74 vuotiaita.

Täsmälleen näin! Ja kun homma on usein niin, että niillä vanhemman polven ihmisillä on sitä rahaa ja omaisuutta jonkinverran, eikä mitään tarkoitusta niitä mihinkään tuhlata. Jos vaikka matkustelee ja pistää ranttaliksi, niin siitä vaan, ovat sen tottakai ansainneet. Mutta typerintä on antaa mökkien ja talojen mennä veron alle jos niistä ees osan pystyy siirtämään jälkipolville veroja minimoiden tai jopa välttäen.

Ja mä en ymmärrä sitä että se perintöasia tuntuu olevan tabu, mutta aika hiton monen mummoikäisen kuulee puhuvan että miten hänet haudataan ja mihin hautausmaalle jne jne. Miten noista voi puhua mutta ei siitä taloudellisesta puolesta?

En mä ainakaan perintöasioita keskustellessani koskaan toivo kenekään kuolevan, päinvastoin! Mutta miksei sitä kesämökkiä voi siirtää elinaikanaan lasten omistukseen ja pitää silti se hallintapuoli itsellään? Monikohan joutuu pistämään mökit myyntiin jos yhtäkkiä periikin omakotitalon ja kesämökin? Milläs maksat verot noista ainakaan nykyhinnoilla, jos siis sitä pätäkkää ei itsellä ole?
 
Back
Ylös Bottom