Onko parempi olla vahvat kädet ja heikompi vartalo vai päinvastoin

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kalle2
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Olen tässä viimeisen puolen vuoden aikana saanut parhaiten satsattua käsien (sekä ojentajan että hauiksen) treenaamiseen, syynä se että kotoa löytyy 50 kg painosarja muttei muita välineitä. Salilla en aivan säännöllisesti ole saanut käytyä. Kuitenkin tulokset esim. penkissä ja kulmasoudussa ovat parantuneet vaikka rinnan ja selän kunto taitaa olla päässyt jopa huononemaan. Penkissä olen selvästi havainnut rinnaltalähdön heikkenevän ja loppuojennuksen paranevan.

Kysymys kuuluukin, onko kehityksen kannalta hyvä että kädet ovat suhteessa vartaloa vahvemmat kun ne tekevät sitten esim. juuri penkissä ja kulmasoudussa suurimman työn.

Mun mielestä päinvastoin on parempi. Isoille lihaksille isot voimat.

Kuulemma kannattaa nimenomaan treenata ensin tukiranka kuntoon ennenkuin satsaa hartioihin, ojentajiin, hauiksiin jne.

Hyvä kai se vaan on, että edes kädet on vahvat. Mulla ei ole oikein nekään. Mutta jos on paksut kädet, eikä juuri muuta, näyttää kyllä helvetin urpolta.

Mä olen suoraan sanottuna armstrong:D Penkkiä 70 kilolla ja 40 kilolla ranskalaista.

Tuota noin, jos kädet tekevät penkissä ja kulmasoudussa suurimman työn, väittäisin että silloin tekniikassa on pahanlaatuinen virhe.

Kuitenkin tulokset esim. penkissä ja kulmasoudussa ovat parantuneet vaikka rinnan ja selän kunto taitaa olla päässyt jopa huononemaan.
Eikö kulmasoudun idea ole juuri treenata selkää eikä hauista? Kulmasoudut siis menneet vituilleen jos kädet kasvaa/vahvistuu mutta selän kunto huononee?

EDIT: Myöhässä... Jep, ja sama juttu penkissäkin, vaikka siinä ei ehkä ole niin selkeää että treenin pitäisi osua rintalihaksiin, vaan rinta + ojentajat. Riippuu tietenkin treenaatko penkillä "lihasta vai liikettä"...

Mitäs ihmeellistä tuossa nyt on, kuulostaa ihan tavalliselta, varsinkin niiden keskuudessa, joiden "ranskalainen" näyttää lähinnä pulloverilta. Jotenkin olen saanut sen käsityksen ettet Bodaaja olisi aina niin tarkka puhtaan tekniikan suhteen.

Eikö kulmasoudun idea ole juuri treenata selkää eikä hauista? Kulmasoudut siis menneet vituilleen jos kädet kasvaa/vahvistuu mutta selän kunto huononee?

Selän kunto on heikennyt kun sitä ei ole säännöllisesti treenattu, mutta kulmasoutu parantunut hauiksen vahvistumisen myötä. Tekniikassa tuskin on suurta vikaa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kyllähän maalaisjärjellä pitäs jo tulla siihen tulokseen, että torson lihakset mieluummin käsiä edellä, kuin päinvastoin.

Ei pitäs vaatia edes perusteluita...

Ei pelkillä vahvoilla vielä käsillä tee mitään. Ei käsien voimaa voi hyödyntää kunnolla jos muu kroppa on ihan velliä. =)
:offtopic:
Eikö 40kg ranskalaine 5-6 toistoa puhtaana otsalta ole ihan suht normaali tulos?

Jos haluaa nostaa perusliikkeissä edes jonkintasoisia rautoja, niin keskikropan pitää olla yllättävän kovassa kunnossa, varsinkin ilman vyötä.

Selän kunto on heikennyt kun sitä ei ole säännöllisesti treenattu, mutta kulmasoutu parantunut hauiksen vahvistumisen myötä. Tekniikassa tuskin on suurta vikaa.

Tekniikassani ei ole mitään vikaa. Alaselkä on vain vahvistunut tehdessäni hauiksia käsipainoilla pystyssä.

Molemmat niin vahvoiksi kuin saa. Ei kannata valita vain toista, kun voi ottaa molemmat.

Minulle on tullut päähän sellainen idea, että käsiä pitäisi harjoitella ikäänkuin voimannostoa (lisätä käsien voimaa), ja isompia lihaksia pumppaamalla pidempiä sarjoja. Monestihan homma menee päinvastoin eli vaikka rintalihaksille vedetään joku 2x6 ja käsiä hinkataan loputtomiin.
Rintalihakset eivät kuitenkaan mene niin helposti pumppiin, joten niille sopisi enemmän volyymiä. Kädet (varsinkin hauikset) taas pumppaavat melkein heti ja ovat useimmiten turhan heikot joten niille sopisi lyhyet sarjat isoilla painoilla.

Molemmat niin vahvoiksi kuin saa. Ei kannata valita vain toista, kun voi ottaa molemmat.

Minulle on tullut päähän sellainen idea, että käsiä pitäisi harjoitella ikäänkuin voimannostoa (lisätä käsien voimaa), ja isompia lihaksia pumppaamalla pidempiä sarjoja. Monestihan homma menee päinvastoin eli vaikka rintalihaksille vedetään joku 2x6 ja käsiä hinkataan loputtomiin.
Rintalihakset eivät kuitenkaan mene niin helposti pumppiin, joten niille sopisi enemmän volyymiä. Kädet (varsinkin hauikset) taas pumppaavat melkein heti ja ovat useimmiten turhan heikot joten niille sopisi lyhyet sarjat isoilla painoilla.

Joo, voin kompata aikalailla tätä. Itsellä ainakin (mallia pitkä kynis) ei sellainen 6X15 hauispumppailu hirveästi tuota tulosta.

Kropalle taas raskaita perusliikkeitä tasapuolisesti, sitten pumppaillaan pienempiä lihaksia niille sopivilla sarjoilla.

Mulla on hauis pumpissa jos teen 3x3 maksimi painolla tangolla, ja joku pikkuliike lisäks. Toimii hyvin toi systeemi, kyllä voimaa pitäs tulla. Ojentajille teen taas vähän pidempää sarjaa, ja eikö dippi ole hyvä voimanantaja niille?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom