Niklas86:
Kamppailulajeissa ei lihastenkasvu ole päämäärä, kuten bodauksessa. Jokapäiväinen rääkki kyllä lisää varmasti kestävyyttä ja kovuutta<-(älkää takertuko tähän), muttei kokoa ainakaan paljon. Progressio on lihastenkasvun perusta myös vatsalihastreenissä. Joten vaikka vatsoissa tuntuu polte jossain 30-40 toiston välimaastossa, niin voin sanoa olevani ihmeissäni jos lihakset tällä kasvaa. Mutta esim painijoilla ja voimistelijoilla on suuret lihakset vaikka he saattavat treenata jokapäivä. Käsittääkseni tämä johtuu siitä että painijoiden ja voimistelijoiden "sarjat" ovat lyhyitä, kuten tauotkin, mikä on ihanteellista lihasten kasvuun. Lisäksi heidän liikkeensä eivät ole identtisiä joka treenissä ja ne ovat paljon koordinaatiota vaativia, toisinkuin esim: vatsapenkki.
Laitoin tohon nimenomaan että älkää tarttuko tuohon epäolennaiseen hauis esimerkkiin.. Hauis on pieni lihas ja jos sitä jokapäivä rääkkää rajoille niin se pahimmassa tapauksessa alkaa kutistua. Lihas kasvaa levossa, ja jos lihakselle riittää vaikka vain se yhden yön yli nukkuminen niin mikäs siinä. Jos treenaa sopivasti usein, niin tuloksia syntyy. Kunhan vaihtelee liikkeitä, toistoja ja sarjoja.
Niin jos hauista vääntää jokapäivä viikon putkeen niin tulosta syntyy, se on eriasia kuinka paljon. Tälläinen viikon ohjelma on olemassakin. Mutta jos tilannetta katsotaan pitkällätähtäimellä, eli vaikka vuoden päähän, ei tulosta pahemmin synny jos tällälailla väännettäisiin habaa jatkuvasti. Varmaankin olisi käden jokaisessa jänteessä tulehdus. Ja tiedän että on olemassa erityisohjelmia, joissa treenataan jotain kehon jälkeenjäänyttä lihasta usein, mutta niissä on myös lepopäiviä ja treenin raskaus vaihtelee paljon.
Vedän itsekkin päivittäin leukoja, kun ovitanko. Päivän aikana tulee 1-6 sarjaa. En siitä huolimatta laske sitä treeniksi. Jos joka päivä vetäisin leuoille, eli selälle ja hauiksille täyden treenin, en varmaan suuresti kehittyisi.
Ja noi legendat.. Varmasti osa niistä on totta mutta jos minä tekisin Arnoldin kahden tunnin kyykky treenin, jossa teen vain kyykkyä 2tuntia putkeen niin saisin ylikunnon varmaan parin treenin jälkeen. Ehkä minä olen vain tällainen vajaasti palautuva henkilö, treenaan siis niin paljon kuin kehoni kestää.