Onko liikaa treenata joka päivä vatsalihaksia?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Lueskelin salilla bodylehteä(muutaman vuoden vanha), siellä oli yhden kehorakentajan(nimeä en muista) lempiliikkeitä erilihaksille, mutta vatsoista hän sanoi vain,että teki aluksi 1-2 kertaa viikossa, mutta ei saanut kehitystä ja aloitti tekemään jokapäivä vatsoja, niin sanoi, että kehitystä tuli ja vyötärö kapeni huomattavasti. Mut kaveri oli sellanen kaappi, et esim. Hack-kyykkyä väänti 320kg jotain 10-15 toistoja ja Vinopenkkiä jollai 180-200kg tais olla 8-10.

Hmm Arska ainaki oli tehny myös joka päivä vatsoja, mutta se oliki eri aineilla liikkeillä. Kyllä mä ainakin oon tullu siihen tulokseen että lepoa niille parempi antaa. Saa enemmän vielä painoja siihen lisää ja sitä kauttahan ne kasvaa kun saavat isompaa ärsykettä ja lepoa.

Tekeekö kukaan porukasta vatsoja voimapyörällä? Itse teen vaihtelevasti voimapyörää 3x viikkoon 3 kertaa 15 toistoa. Joskus jos voimapyörä salilla varattu niin teen sitten vain siinä vatsatelinees 5kg lisäpainolla niskantakana saman 3x15.

Mulla tulee tehtyä joka toisessa treenissä voimapyörällä vatsat. Välillä pitempää sarjaa, välillä lyhempää lisäpaino selässä. Aina nousujohteisesti jokatapauksessa.

Eli nyt jumazuka kertokaapa oma mielipiteenne ja tietoakin saa tulla! Kannattaako vatsoja tehdä joka päivä vai ei? ?

?

Ei kannata.

Koska:

Vatsalihakset ovat lihaksia siinä kuin muutkin lihakset. Mitä eroa?

Ei mitään.

jos treenaat lihasta joka päivä, oli se sitten vatsa-, hartia-, rinta-, reisi- tai mikä tahansa muu, se menee ennen pitkää ylikuntoon.

Onneks olkoon, helvetin huono vastaus! :worship:

Ei ole liikaa treenata päivittäin vatsalihaksia. Kandee vaan miettiä millä lailla ja miksi. Jokapäivä monta loppuunvedettyä sarjaa tuskin on ihan tarpeenmukaista, mutta fiksusti toteutettuna toimii aivan varmasti.

Ps. Mun vastaus ei ollu kans kovin hyvä.

Edit:
"jos treenaat lihasta joka päivä, oli se sitten vatsa-, hartia-, rinta-, reisi- tai mikä tahansa muu, se menee ennen pitkää ylikuntoon."

Vai silleesti.. Perus pakkista taas parhaillaan. Jos tekee jokaisena päivänä yhden kevyen sarjan, se tekee viikossa seitsemän kevyttä sarjaa. Jos tekee kerralla seitsemän "kevyttä" sarjaa, niistä viimeinen ei varmasti enää ole enää ihan niin "kevyt". Eli mikä tossa nyt lopulta eroaa? Se, että tekee _saman työmäärän kevyemmin ja saman ajanjakson aikana (=viikko), mutta jakaen työmäärän useampaan osaan_ johtaakin yhtäkkiä "ylikuntoon"?

Treenaaminen EI tarkoita automaattisesti sitä, että treenataan täysii ja loppuun saakka aina. Think outside the box.

niklas86: Onneksi olkoon myös huonosta vastauksesta, eli kaikki joukolla vetämään 1-jakosella 7 kertaa viikkoon satujumppia? AIVAN LOISTAVA IDEA. On liikaa treenata vatsalihaksia joka päivä jos TREENAA NIITÄ eikä tee satujumppaa. Ja tulos on +-0 ja päätä on hakattu päätä seinää oikein urakalla näillä sinun buddhametodeilla. Perus pakkista parhaimmillaan, kiitos niklakselle. Mikä vitun himo teillä on nitkuttaa niitä vattoja joka päivä?

niklas86:On liikaa treenata vatsalihaksia joka päivä jos TREENAA NIITÄ eikä tee satujumppaa. Ja tulos on +-0 ja päätä on hakattu päätä seinää oikein urakalla näillä sinun buddhametodeilla.

Edelleen, mitä eroa on työmäärällä X työmäärään X? Jos esimerkkini sana "kevyt" ärsytti, ni väännetääs taas rautalangasta. Jos teet yhden kovan sarjan per päivä, jaksat tehdä niitä aivan varmasti kovalla intensiteetillä ja teholla viikon jokaisena päivänä. Jos edes yrität samaa yhdessä treenissä, et todennäköisesti pääse toista sarjaa pidemmälle suhteellisilla maksimipainoillasi.

Eli käytännössä se menee siis näin: (painot ja sarjat teoreettisia, yritän nyt antaa esimerkin siitä miten mä tän ajattelen...)
Tapa 1 viikon jokaisena päivänä 1*10, 30kg lisäpainolla tekniseen loppuun saakka -> viikossa 70kpl 30kg lisäpainolla suoritettua toistoa (sarjat tekniseen loppuun).
Tapa 2 yhtenä päivänä 1*10,30kg, 1*7, 30kg, 1*4, 30kg -> 21kpl 30kg lisäpainolla suoritettua toistoa (sarjat tekniseen loppuun saakka vedetty).

Tapa 1 on ilmeisesti satujumppaa, tapa 2 NIIDEN TREENAAMISTA sillä erotuksella, että tavalla 1 kokonaistyömäärä on mitättömästi yli kolminkertainen... Ton saman voi toteuttaa about n. miljoonalla eri tavalla et siitä nyt ei oo kyse mikä on oikea tapa. Kysymys on siitä, miten frekvenssillä voidaan saavuttaa suurta voluumia kovalla intensiteetillä, vaikka se itse treeni ei johda a)ylikuntoon, b)lihasjumeihin ja on täten siis täyttä satujumppaa..

Ps."Ja tulos on +-0 ja päätä on hakattu päätä seinää oikein urakalla näillä sinun buddhametodeilla."
Wait. What?

Fitnesstukku koodi pakkotoisto15. Pitäkää tunkkinne

Ja voihan vatsa reeninkin jakaa esimerkiksi kolmelle päivälle ja sitte alottaa taas alusta. Vaikka näin; ma: suorat ti: vinot ke: syvät to: suorat jne... En tiedä kuinka kauan noin kannattaa tehdä, mutta tommonen nyt mieleen tuli jos haluaa vatsoja hinkata.

JanksteR vastasi tuossa juuri hyvin. Tuohon kysymykseen vastausksen pitäisi olla aivan selvä, eli ero treenin ja satujumpan välille. Vatsalihastreeni joka päivä jokaisena päivänä vuodessa on liikaa, mutta TV2:n satujumppa joka päivä on jopa suositeltavaa..jos joku Litmanen kuntouttaa itseään ja tekee 300 vatsaa joka päivä, niin se on just sitä satujumppaa..kevyttä jumppaa ja staattisia harjoitteita.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mua nyt vähän ihmetyttää se, että miksi treenin pitää olla rankkaa ollakseen tehokasta? Muutenkin on mielestäni saivartelua takertua siihen, mitä se OIKEA TREENI on, kun kerta kysyjä kysyi vain, voiko päivittäin treenata vatsoja, onko se liikaa ja onko siitä mitään hyötyä. Kysymys ei ollut siis siitä voiko jokaisena päivänä treenata täysiä useita sarjoja. Aluksi siis oli liikaa, sitten se jo sopikin.

Musta tuntuu että bodailijat on kääntäny kaiken aiemmin tiedetyn ja myös nykyään tutkitun asian päälaelleen. Syytä tähän en tiedä, mutta veikkaan sen liittyvän ensinnäkin bodausdogmeihin, ts. myytteihin, kuten että proteiinia voi syödä vain 30g aterialla, pheeeew.. (ties mistä nekin on saanu alkunsa). Toisekseen siihen, että huippukeharit kirjotuttaa alan lehtiin täyttä paskaa treeneistään, niiden vaikutuksista ja ravinnosta, ym saadakseen rahaa ja hei eihän se ole tyhmä, joka myy vaan se joka ostaa. Mulle ei tule äkkiseltään mieleen yhtäkään urheilulajia, jossa treenaamalla vähemmän kehittyy enemmän, mutta tällasilla bodausfoorumeilla se tuntuu olevan enemmän sääntö, kuin poikkeus, että vähemmän onkin automaattisesti enemmän.

Ja ei todellakaan ole hyvä vastaus sanoa "On." ketjun kysyjän asettamiin kysymyksiin.

Esim. Kamppailu-urheilijana en näe mitään haittaa tehdä joka päivä vatsoja ja pitkiä sarjoja:)

Bodareilla on ehkä eri jutut:rolleyes:

Niklas86: Kun sulla nyt näyttää olevan tota tietotaitoa ja luultavasti sovellat sitä treenatessa, niin saisko pari kuvaa kunnosta? Kun muilla on väärät metodit käytössä esim. huippukeharit lässyttää ihan täyttä paskaa. Btw, vasta oli tuosta proteiinimäärästä juttua ja se ei näyttäis olevan ihan scheissee. (Sen mukaan, seki tutkimus oli vaan kehareiden sienien syönnin tulosta?)

No pistä niitä tutkimuksia sitten tännekki äläkä pihtaile sitä tietoa? Sanoppas ketkä woimailijat treenaa 7 kertaa viikkoon? Ja entäpä muun treenin vaikutus vatsoihin? Maastaveto & kyykky, Entäpä ne? Vai meinasitko ihan vatsoja hinkata 365 kertaa ja sitten seuraavana vuonna uus lihasryhmä? Ja palautuminen on ihan 100% vaikka tekis sen vuoden?

Sen verran vielä, että tuo eilinen posti vähän valaisi ja kuulosti ihan ok :lta. Mutta ei kyllä saa vieläkään minun ääntä :(.

Niklas86: Kun sulla nyt näyttää olevan tota tietotaitoa ja luultavasti sovellat sitä treenatessa, niin saisko pari kuvaa kunnosta? Kun muilla on väärät metodit käytössä esim. huippukeharit lässyttää ihan täyttä paskaa. Btw, vasta oli tuosta proteiinimäärästä juttua ja se ei näyttäis olevan ihan scheissee. (Sen mukaan, seki tutkimus oli vaan kehareiden sienien syönnin tulosta?)

Okei vastataas sit vielä. Mulla ei ole mitään todisteltavaa ni kuvia en uppaa. Kuitenkin rehellisesti sanoen en todellakaan näytä siltä, että oisin 12v treenannu. :D Se ei silti imo todista mitään mistään.

En ole sanonut minkään metodin olevan väärä, enkä sanonut oman ajattelumaailmani olevan oikea. Sanoin että jokapäiväinen treeni ei hyvin organisoitunoituna johda ylikuntoon ja päivittäin treenaamalla VOI saavuttaa korkean työmäärän, korkealla intensiteetillä ja täten varmasti myös hyvää tulosta, mutta en sanonut etteikö sitä voisi harvemminkin treenaamalla saavuttaa. Siitä ollaan samaa mieltä ilmeisesti että paljon = paljon, sä vaan meinaat sillä erilaista lähestymistapaa ku mä. Sun mielestä on fiksumpaa vetää kerralla tukkoon ja mun mielestä useammin ja vähemmän. Useasti treenaamalla on silti merkittävästi helpompi kasvattaa työmäärää. Yhdessä treenissä on vaikeampi tehdä 50 sarjaa ku kahdessa 25, jne jne..

Mitä tuohon protskujuttuun ja bodarien skeidapuheisiin, ni onhan noita kaikenmaailman Colemaneja jotka selittää että lisäravinteilla on kasvanu eikä roinaa olla käytetty, Martinezeja jotka selittää vetäneensä muksuna tuhatta leukaa per päivä ja vaikka mitä juttua löytyy. Kuka uskoo, minä en. Evoluution ansiosta ihmisen ruuansulatuselimistö käyttää aikalailla kaiken fiksun ravinnon hyödykseen, mitä se saa käyttöönsä, ml proteiinit. Ko. 30g myytti kumottu esim. tässä. Ja siis, mitä toi edes käytännössä tarkottais että 30g/ateria? Siinä kestää aika kauan, että se ravintomassa edes pääsee suolistoon imeytymään, eli miten se vaikuttaa siihen jo suolessa imeytyvään proteiiniin, mitä sinne vatsalaukkuun tulee odottamaan pyloruksen avautumista?

No pistä niitä tutkimuksia sitten tännekki äläkä pihtaile sitä tietoa? Sanoppas ketkä woimailijat treenaa 7 kertaa viikkoon? Ja entäpä muun treenin vaikutus vatsoihin? Maastaveto & kyykky, Entäpä ne? Vai meinasitko ihan vatsoja hinkata 365 kertaa ja sitten seuraavana vuonna uus lihasryhmä? Ja palautuminen on ihan 100% vaikka tekis sen vuoden?

Voin palata asiaan myöhemmin, nyt on tärkeempiä kiireitä. Ps. monet painonnostajat treenaa päivittäin, kyykkyä, riveä, temppua ja työntöä. Raskaatki liikkeet voi tehdä joko a)kevyesti, b)fiksusti suhteutettuna käytettäviin treenikertoihin ja määriin. Esim. "arskan kultaisessa kuusikossa" kyykätään aikalailla hampaat irvessä kolmesti viikossa ja helposti sen jaksaa.

Tekeekö kukaan porukasta vatsoja voimapyörällä? Itse teen vaihtelevasti voimapyörää 3x viikkoon 3 kertaa 15 toistoa. Joskus jos voimapyörä salilla varattu niin teen sitten vain siinä vatsatelinees 5kg lisäpainolla niskantakana saman 3x15.

joo tekee kun löysin kotia käytetyn. pienellä renkaalla tuntuu jotenki vaikeemmalle kun isolla en tiedä. 3-5X20-30 sarjaa teen riippuen päivästä min 3x viikossa. lisäksi jalkojen nostoa riippuen ja erilaisia kiertoja

Voimapyörä on munki mielestä hyvä kun se on raskas. Sitä ihmettelen että miksi porukka yleensä tekee vatsaa niin paljon? Samanlaista lihasta se on, joten en itse tee sitä suoraan kolmijakoisessa ihmeemmin, mitä nyt 2-3 raskasta liikettä jotka eivät voi mennä lonkankoukistajille, sarjoja 6-7, toistoja sarjassa 8-12. Eli aika lailla samalla lailla kuin muitakin lihaksia

Joo, tuli sanottuu miljoona kertaa sanottu asia uudestaan.

Sitä ihmettelen että miksi porukka yleensä tekee vatsaa niin paljon?

Liittynee siihen, että vatsat ja selkälihakset on about tärkeimmät tukilihakset kehossa, eivätkä ne voi olla liian vahvat, tahi kestävät. Myös monissa urheilulajeissa kestävät vatsat ja selät (toki niitä muitakin tärkeitä tukilihaksia on) ovat välttämättömät, esim. painissa.

Liittynee siihen, että vatsat ja selkälihakset on about tärkeimmät tukilihakset kehossa, eivätkä ne voi olla liian vahvat, tahi kestävät. Myös monissa urheilulajeissa kestävät vatsat ja selät (toki niitä muitakin tärkeitä tukilihaksia on) ovat välttämättömät, esim. painissa.

ja lisään tuohon vielä sen että jotkut haluaa vahvat, kovat ja sixpackin sen läskin sijasta. Ja joo tiedetään että joku jäisi jahruamaan tuohon ettei vatsojen teko polta rasvaa... kylläää eihän se poltakkaan, mutta isommat saa. Ja antaahan se kropalle hyvin ilmettä.

Mutta kun se joka päiväinen treenaaminen ei välttämättä ole paras vaihtoehto jos puhutaan nimen omaan vatsalihasten kasvatuksesta. Varmasti onnistuu joka päivä treenaamallakin jos on järki päässä. Ennemminkin tuo joka päiväinen treenaaminen palvelee juuri kestävyys ja voimaominaisuuksia, IMO. Samat asiat pätee enemmän tai vähemmän muihinkin lihasryhmiin.

mr.olkapäällä selkeästi hakusessa monikin asia, tai et ole kokeillut erilaisia tapoja treenata päätellen muissakin ketjuissa esiintyneisiin kommentteihin.

Back
Ylös Bottom