Onko liian kova ruokavalio?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kush
  • Aloitettu Aloitettu
Hei, olen 22-vuotias mies, mitoiltani 178cm/80kg. Tavoitteenani on tiputtaa kesään mennessä 73 kiloon. Rasvaa ei minulla ihan mahdottomasti ole (mittauksissa 15,4%) mutta pitäs alle 10% saada, jotta päkki näkyis kesällä sit jne. :) Pidemmittä puheitta, haluaisin kuulla kommentteja ruokavaliostani. Se tulee tässä:

11:30 aamupala kouluruoka tai puuro
15:00 lounas ruisleipää 2 palaa(juustot ja keittokinkut päälle, ei margariinia)
17:00 välipala prodedrinkki (Fast Prode90) maitoon sekoitettuna
20:00 2.välipala rahka & jugortti
22:00 iltapala yöprotsku (Fast Promix) maitoon sekoitettuna

Lisäksi syön kalaöljykapseleita n.2kpl päivässä. Vitamiineja purkista naamariin silloin kuin muistaa.
viikonloppuisin saatan "herkutella" nuudeleilla ja kananugeteilla, ettei vyö otsan ympärillä ala liikaa kiristymään. En käytä myöskään alkoholia paljoakaan tällä hetkellä.
Ravintoaineet jakautuvat viikossa näin: H 33%, P 51%, R 16%
kalorivajetta tulee päivälle huikeat -1000kcal

Tällä hetkellä treeniohjelmaani kuuluu:
-3 kertaa viikossa 30min lenkkeilyä
-2 kertaa kuntosalireeniä kaksijakoisella

Minulla ei juurikaan ole vaikeuksia pysyä tuossa ruokavaliossa/treeniohjelmassa, mutta silti pelottaa tuo ~1000kcal kalorivaje päivässä. :/ Herääkin kysymys, että onko tämä ihan tervettä? Hyin tuo näyttää kuitenkin toimivan. Nyt on parissa viikossa lähtenyt 3kg (nesteitä suurin osa tietenkin).

Jonkinlaisia kommentteja kyseisestä ruokavaliosta ja tuosta hirvittävästä kalorivajeesta, kiitos! :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Veikkaan, että lähtee tommosella vajeella lihatki aika äkäseen. Aamupalan protskut? Heitä puuron mukana vaikka pari kananmunaa kitusiin + omena. Illalla ruokalusikallinen rypsäriä.

Toi jugortti on aika turha ainaki. Vaihda sen tilalle vaikka 100-150g pähkinöitä, nousee päivän kaloritki miellyttävämpiin lukemiin.

Muuten päivän safkaus on ihan kivasti rytmitetty. Sulta tosin vain puuttuu yksi kunnon iso ruoka koko päivältä, etenkin jos kouluruuan tilalta vedät pelkän puuron aamulla. Ensimmäinen välipala vois olla ihan hyvä vaihtaa liha/kana/kala + salaatti päivälliseen ja salaatin sekaan ihan huoletta salaatinkastiketta niin saadaan kaloreita siitäkin hieman päivän totaali saaliiseen. Hesburgerin valkosipuli kastike on ainakin erinomaista, sitä tulee ite käytettyä. Siin on hiilareita vain 6g / 100g kohden, eli yhteen annostukseen ei juuri mitään. Eikä kannata pelätä sitä rasvaa siinä, sul on muutenkin hieman liian vähissä päivän rasvojen saanti.

Vedä toi välipalaksi tarkoitettu fast prode90 palkkarina vain treenipäivinä.

Ja noista sun tuloksista tähän mennes, kyllähän noin massiivisel kalorivajeel nesteet lähtee hyvinkin nopeasti, mutta sen jälkeen rupeaa lähteen paino paikoista mistä et halua sitä lähtevän. Kyllä se homma toimii vaikka olisi vain 300-500kcal minuuksil

Veikkaan, että lähtee tommosella vajeella lihatki aika äkäseen. Aamupalan protskut? Heitä puuron mukana vaikka pari kananmunaa kitusiin + omena. Illalla ruokalusikallinen rypsäriä.

Aamupalahan voi tässä tapauksessa olla vaikka jauhelihapihvit:rolleyes:

Itse tekisin sellaiset muutokset että lisäisin aamupalan klo 8-9. Ja punttipäivinä söisin koko päivän hieman enemmän kuin muina päivinä. Itseasissa pyrkisin kauttalinjan hieman lisäämään liikuntaa ja syömistä. Vedä vaikka reipasta kävelyä 30 min. lenkin yhteydessä ja yritä käydä kerran useammin salilla. Tuolla -1000kcal vauhdilla kuihdut kyllä aika olemattomiin ennen kesää kuten tossa edellä on mainittukin.

Kiitoksia vastauksista. :) Elikkäs eikun enemmän syömään vain. Liian ahneesti näköjään lähdin laihduttamaan. Ajattelin että nuin suurella kalorivajeella ainakin VARMASTI kiloja lähtisi. Eikö siis riitä, että jos syö vaikka 3g/kg proteiinia päivässä, hirveällä kalorivajeella? Silti lihat lähtee, vaikka proteiinin saanti on riittävä? :o

Kovalla kalorivajeella menee sitä protskua polttoaineeksi, ei rakennusaineeksi.

Hei, olen 22-vuotias mies, mitoiltani 178cm/80kg. Tavoitteenani on tiputtaa kesään mennessä 73 kiloon. Rasvaa ei minulla ihan mahdottomasti ole (mittauksissa 15,4%) mutta pitäs alle 10% saada, jotta päkki näkyis kesällä sit jne. :) Pidemmittä puheitta, haluaisin kuulla kommentteja ruokavaliostani. Se tulee tässä:

11:30 aamupala kouluruoka tai puuro
15:00 lounas ruisleipää 2 palaa(juustot ja keittokinkut päälle, ei margariinia)
17:00 välipala prodedrinkki (Fast Prode90) maitoon sekoitettuna
20:00 2.välipala rahka & jugortti
22:00 iltapala yöprotsku (Fast Promix) maitoon sekoitettuna

Lisäksi syön kalaöljykapseleita n.2kpl päivässä. Vitamiineja purkista naamariin silloin kuin muistaa.
viikonloppuisin saatan "herkutella" nuudeleilla ja kananugeteilla, ettei vyö otsan ympärillä ala liikaa kiristymään. En käytä myöskään alkoholia paljoakaan tällä hetkellä.
Ravintoaineet jakautuvat viikossa näin: H 33%, P 51%, R 16%
kalorivajetta tulee päivälle huikeat -1000kcal

Tällä hetkellä treeniohjelmaani kuuluu:
-3 kertaa viikossa 30min lenkkeilyä
-2 kertaa kuntosalireeniä kaksijakoisella

Minulla ei juurikaan ole vaikeuksia pysyä tuossa ruokavaliossa/treeniohjelmassa, mutta silti pelottaa tuo ~1000kcal kalorivaje päivässä. :/ Herääkin kysymys, että onko tämä ihan tervettä? Hyin tuo näyttää kuitenkin toimivan. Nyt on parissa viikossa lähtenyt 3kg (nesteitä suurin osa tietenkin).

Jonkinlaisia kommentteja kyseisestä ruokavaliosta ja tuosta hirvittävästä kalorivajeesta, kiitos! :)

MITÄ VITTUA EXTRA: Mitä vittua?

Oletetaan, että tuo päivän eka ruoka on 500kcal paikkeilla (jota lautasellinen puuroa ei todellakaan edes ole), niin silloin koko päivän energiamääräksi tulee noin 1500kcal. Tuolla ruokamäärällä partiolaistyttö vaipuu koomaan ja kataboliaan.

2 siivua ruisleipää + päälliset... mitä se on, jotain 250kcal. Ei se täytä edes välipalan määritelmää, saatika lounaan??

Sinun kokoisella tuolla aktiivisuudella pelkät ylläpitokalorit on jotain 3000-3200 kcal. Joten laskepa todellinen miinus uudelleen.

Kokonaisenergiasta 16% rasvaa... aivan helvetisti liian vähän. Pari viikkoa tuota, niin kroppa ei tuota enää mitään hormoonia yhtään. Enkä ole ihan varma pitääkö laskelmasi energiaprosenttien suhteen edes paikkaansa mutta 51% proteiinia on prosenteissa liikaa ja kenties grammoissa silti liian vähän.

2 treeniä + 3 aerobista?? Ennemmin 5 treeniä eikä yhtään aerobista, jos tavoitteena on saada päkki näkyville eikä pelkät kylkiluut.

Ihan varmasti lähteekin 3kg parissa viikossa... nesteet ja lihakset.

Nyt virta päälle, kun aineenvaihdunnasta on vielä jotain jäljellä. Tuollainen energiavaje hyydyttää sen nimittäin nopeasti ja tehokkaasti ja sitten on ihan turha odottaa polttavansa yhtään mitään muuta kuin itsensä loppuun.

Samoilla linjoilla kuin yllä (tosin vähän liioittelua). Mutta tosiaan, treeniä ainakin kolmesti viikossa, aerobista niin paljon kuin siltä tuntuu.

Et jaksa noilla syömisillä kuin viikon pari, ja sitten löydät itsesi mäkistä tai sipsipussin luota.

Voi olla että sali treenissä alkaa puhti loppuu... itse ollu 2 päivää vajaalla kaloroilla ja yhdet treenit takana, meinas kuolema tulla ku ei ollu polttoainetta. Nnoh huomena kauppaa ostaa kaappi täyteen ruokaa ja massanlisääjää antaa lisävirtaa =D

Jos jotain normi möllereitä syöt kalaöljynä niin ota purkissa mainittu annos 3x päivässä.. Ja itse jättäisin hiilareita vähemmälle (esim. leivät voi korvata pähkinöillä).

Samoilla linjoilla kuin yllä (tosin vähän liioittelua). Mutta tosiaan, treeniä ainakin kolmesti viikossa, aerobista niin paljon kuin siltä tuntuu.

Et jaksa noilla syömisillä kuin viikon pari, ja sitten löydät itsesi mäkistä tai sipsipussin luota.

Sehän se jännä juttu tässä onkin, kun 19 päivää tuolla ruokavaliolla olen ollut, eikä juurikaan ongelmia ole ollut reenin tai nälän kanssa. Ei edes tee mieli roskaruokaa :D KYllä kuitenkin itseäni ajattelin jossain välissä palkita pizzalla tjs. :)

Sehän se jännä juttu tässä onkin, kun 19 päivää tuolla ruokavaliolla olen ollut, eikä juurikaan ongelmia ole ollut reenin tai nälän kanssa. Ei edes tee mieli roskaruokaa :D KYllä kuitenkin itseäni ajattelin jossain välissä palkita pizzalla tjs. :)
Kyllä sen peilistä huomaat, jos lihasta alkaa liikaa lähteä. Eli kunhan mielestäni katsot sitä säännöllisesti (en tarkoita sairasta 1h välien peilin edessä käymistä), huomaat jos lihaa lähtee liikaa. Kunhan itseä miellyttää parantuva/kiristyvä kunto niin kaikkihan on hyvin. Et sinä sairaalloisen vähän kuitenkaan vielä syö ollenkaan, ja tämähän on vain dietti, joka kestää hetken ja sen jälkeen uudet ylläpitokalorit käyttöön.

Itse kun pudotin painoa, niin olin todella rajulla miinus kaloreilla ja voin sanoa, että minulla toimi kohtuu hyvin. Söin protskua ihan sairaasti, jotain 60% kaikista kaloreista ja kerran viikossa pidin mättöpäivän, jolloin söin ihan kaikkea paskaa. No tottakai sitä lihaakin lähti sitten ja sen olin myös tiedostanut, muttei kuitenkaan niin paljon kuin moni luulisi. Peili ja salitulokset kertoo aika hyvin lähteekö läskit vai lihat. En kuiteenkaan suosittele noita rajuja miinus kaloreita, toimii vain hyvin lyhyellä aika välillä... jos edes silloinkaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom