Onko ihan sama missä muodossa ruoan syö?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hippa
  • Aloitettu Aloitettu

Hippa

Okkapukku.
VIP
Onko ihan sama, että heitän hedelmiä ja rahkaa tehosekoittimeen ja juon lopputuloksen kuin jos söisin ne kiinteässä muodossa?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ehkä ruoansulatuksen kannalta jotain eroa on? Kun ruokaa pureskelee, alkaa erittymään niitä ruokaa hajottavia entsyymejä jo suussa. Sen lisäksi hampailla ja ikenillä on jotain tekemistä eivätkä ne tylsisty.

Toisaalta taas voisi kuvitella että soseutettu ruoka imeytyy helpommin.

Anteeksi viestini asiasisällöttömyydestä.

Ei ole sama asia, tehosekoittimen kautta käytetty hedelmä imeytyy tosiaan nopeammin kuin se kiinteä, kun se on valmiiksi jo hienonnettu. Kuinka isosta erosta on kyse, sitä en tiedä.

ravintosisältö on sama, mutta juuri tuo ruoansulatus muuttuuu. pureskeltaessa ruoka kunnolla ruokaan sekoittuu amylaasia, joka pilkkoo hiilareita. juomalla tuo esipilkonta jää väliin. juoma kuitenkin menee mahasta nopeammin ohi joten maha tyhjenee nopeammin ja nälkä tulee nopeammin. pureskelu myös lisää kylläisyyttä jo sinänsä eli nestemäisellä ruoalla tulee helposti syötyä isompi energiasisältö. jos tämä ei haittaa niin ei sillä niin väliä ole juoko vai syökö :) en usko kuitenkaan että täysin nesteruoalle olet alkamassa? :)

Ei ole sama asia, tehosekoittimen kautta käytetty hedelmä imeytyy tosiaan nopeammin kuin se kiinteä, kun se on valmiiksi jo hienonnettu. Kuinka isosta erosta on kyse, sitä en tiedä.

No eikai kukaan nyt omenaansa kokonaisena niele, vaan hienontaa sen suussaan?

Mielestäni ihan sama hienonnatko koneella, kaulimella tai hampailla..

Mutta eikös tuo solid necron ja sannulin mainitsema purekelun aikana alkava ruuansulatus jää ikään kuin väliin, jos kaiken ruuan pistelisi tehosekoittimen kautta? Siis itse ruuan ravintosisältöhän ei tieten muutu, mutta eikös sylki kuiten oo suht tärkeässä osassa tuota "ruuansulatus koneistoa"?

Mutta eikös tuo solid necron ja sannulin mainitsema purekelun aikana alkava ruuansulatus jää ikään kuin väliin, jos kaiken ruuan pistelisi tehosekoittimen kautta? Siis itse ruuan ravintosisältöhän ei tieten muutu, mutta eikös sylki kuiten oo suht tärkeässä osassa tuota "ruuansulatus koneistoa"?

En jaksa uskoa, että sillä mitään todellista käytännön merkitystä on, teoreettista merkitystä korkeintaan. Kumminkin se syljen amylaasi ehtii kovin vähän vaikuttamaan, ennenkuin mahahapot pysäyttää sen toiminnan.

En jaksa uskoa, että sillä mitään todellista käytännön merkitystä on, teoreettista merkitystä korkeintaan. Kumminkin se syljen amylaasi ehtii kovin vähän vaikuttamaan, ennenkuin mahahapot pysäyttää sen toiminnan.

Pitää ihan paikkansa... Ja jos ollaan tarkkoja, niin amylaasi hajottaa hiilareita -> tärkkelyksestä maltoosia :thumbs:
Tuli vaan ahaa-elämys, että jos tuohon perustuu malton käyttö palautusjuomissa, niin alanpahan säästämää nekin rahat :)

Kyllä se kannattaa marjat laittaa sinne rahkaan kokonaisina. Kuvitteleppa tällainen herkku: BIG MAC ATERIA + COCA COLA laitetaan tehosekoittimeen ja nauti.

TJJ: -Ok, eli enempi uskomuspuolen juttuja siis tuo syljen mukamasten suurikin merkitys ruuansulatuksessa.

Tulipas tästä mielenkiintoinen keskustelu :)

En tosiaan aio koko ruokavaliota laittaa smoothieksi, mutta olen tosi laiska syömään hedelmiä, ja rahkaa en meinaa saada yökkimättä alas sellaisenaan. Sen sijaan juon ihan helposti juoman, jossa on joitain hedelmiä ja yksi rahka sekoitettuna smoothieksi.

Sitten mietin, että voiko muka olla noin simppeliä kiertää rahkayökötys :) Tolla periaatteella saisi jo helposti kaksi rahkaa tuhottua päivän aikana.

Itse tykkään tuosta rahkan mausta... tai pikemmin tottunu tykkäämää siitä :) Osa aamupalaa on just rahkabanaanimehukeitto-sotku.. Sen heittää vielä puuron sekaan ja joskuskun saa vielä marjoja sotkun sekaan, niin voi veljet :kuola:

ei siinä juu käytännön merkitystä juurikaan ole. enemmänkin se pureskelu ja nälän vaikutus + mahan tyhjeneminen mikä merkitsee. ja mä kans tykkään rahkasta ihan paljailtaan :)

Muistaakseni jopa lääkiksen pääsykoekirjassa sanotaan, että ruoan imeytymisen kannalta ei ole väliä nielläänkö se isoina paloina vai muusiksi jauhettuna. Toisaalta tuossa kirjassa on jotain epäolennaisuuksia ja virheitä niin varmuudella en mene mitään sanomaan, mutta että tuolainen lausahdus sieltä mielestäny löytyy.

Ja kyllähän sen nyt sanoo osaksi järkikin, aika kauan se siellä mahassa viipyy ennenkuin suoleen lähtee matkaamaan, ehtii varmaan hajota aika hyväksi siellä hapoissa.

Paksusuoleen kestää noin yhdeksän tuntia ja sitä ennen hengaillaa ohutsuolessa niin kauan, kunnes on hyödynnettä kaikki mitä irti saa.. Ohutsuolikin on semmonen viiden metrin pätkä ja jakautuu kolmeen osaan, niin kyllä sielläkin vierähtää..
Musta tuntuu, että ei se vatsassa niin älyttömän kauan viihdy (joku hämärä kuva, että n.3 tuntii) Kannattaa siis pureskella, ainakin omasta mielestä :thumbs:

Kannattaa siis pureskella, ainakin omasta mielestä :thumbs:

Ero on kuitenkin niin häviävän pieni pureskelussa ja tehosekoittimen hienontamassa ruoassa, että parempi se on kuitenkin juoda smoothieita kuin yökkiä tai vaihtoehtoisesti olla syömättä ollenkaan. Mä olen vuosikaudet tuskaillut sen kanssa, kun en saa rahkaa tai raejuustoa alas kurkusta. Ajan kanssa olen löytänyt ratkaisun. Raejuusto menee puuron seassa ja rahka menee hedelmäsmoothien seassa. Ihan hyvä niin :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom