Onko hiilihydraattien ja rasvojen erottelu eri aterioille hifistelyä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Terpan
  • Aloitettu Aloitettu
Onko hiilihydraattien ja rasvojen erottelu eri aterioille bulkilla hifistelyä läskin kertymisen kannalta?

Eli jos syön 5 kertaa päivässä vaikka näin energia arvoiltaan (ei realistisia arvoja):

#1 ateria:
35 g proteiinia
60 g hiilihydraattia

#2 ateria:
35 g proteiinia
30 g rasvaa

#3 ateria:
35 g proteiinia
60 g hiilihydraattia

#4 ateria:
35 g proteiinia
60 g hiilihydraattia

#5 ateria:
35 g proteiinia
30 g rasvaa

Kertyykö mielestäsi läskiä jotakuinkin merkittävästi (5+%) vähemmän, kuin seuraavalla:

#1 - #5 joka aterialla: 35 g proteiinia, 15g rasvaa, 30g hiilihydraattia.
(Leikitään, että molemmilla tavoilla tulisi sama kalorimäärä.)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Onhan se hifistelyä juu, mutta jos noin pystyy syömään, niin miksei. Kyllähän sillä jonkun verta kehitystä saa, kun ajottaa insuliinin nousut esim tarvittaviin aikoihin, mutta huomaako tätä sitten itse :)

Onko hiilihydraattien ja rasvojen erottelu eri aterioille bulkilla hifistelyä läskin kertymisen kannalta?

Eli jos syön 5 kertaa päivässä vaikka näin energia arvoiltaan (ei realistisia arvoja):

#1 ateria:
35 g proteiinia
60 g hiilihydraattia

#2 ateria:
35 g proteiinia
30 g rasvaa

#3 ateria:
35 g proteiinia
60 g hiilihydraattia

#4 ateria:
35 g proteiinia
60 g hiilihydraattia

#5 ateria:
35 g proteiinia
30 g rasvaa

Kertyykö mielestäsi läskiä jotakuinkin merkittävästi (5+%) vähemmän, kuin seuraavalla:

#1 - #5 joka aterialla: 35 g proteiinia, 15g rasvaa, 30g hiilihydraattia.
(Leikitään, että molemmilla tavoilla tulisi sama kalorimäärä.)

Tuo ensin mainittu rasvat ja hiilarit eri aterioilla on mielestäni huonompi vaihtoehto, koska rasva yhdessä hiilarien kanssa hidastaa niitä hitaitakin hiilihydraatteja niin että ne imeytyvät vielä hitaammin.

Iltaproteiinit saavat sisältää rasvaa koska niin saadaan proteiinit imeytymään tasaisemmin ja hitaammin yön aikana, miksei sama toimisi myös hiilarien kanssa.
Uskon että hiilarit esim. leipä nautittuna juuston voin tms. kanssa nostaa insuliinivastetta tasaisemmin kuin pelkkänä hiilarina nautittu ateria.

Ainoastaan treenin jälkeen kannattaa ottaa nopeita hiilareita täysin rasvattomina.

Tuo ensin mainittu rasvat ja hiilarit eri aterioilla on mielestäni huonompi vaihtoehto, koska rasva yhdessä hiilarien kanssa hidastaa niitä hitaitakin hiilihydraatteja niin että ne imeytyvät vielä hitaammin.

Iltaproteiinit saavat sisältää rasvaa koska niin saadaan proteiinit imeytymään tasaisemmin ja hitaammin yön aikana, miksei sama toimisi myös hiilarien kanssa.
Uskon että hiilarit esim. leipä nautittuna juuston voin tms. kanssa nostaa insuliinivastetta tasaisemmin kuin pelkkänä hiilarina nautittu ateria.

Ainoastaan treenin jälkeen kannattaa ottaa nopeita hiilareita täysin rasvattomina.

Noh mutta olisiko tässä nyt kyse vähän eri asiasta kuin tuosta. Esim korkeat insuliiit jos saa dietillä aikaiseksi, kuitenkaan sössimättä päivän kaloreita niin onko se paha juttu? Taitaa pohjautua siihen tämä juttu että kun on insuliinit ylhäällä niin energian kulkeutuminen myös rasvakudoksiin nopeutuu. Ja jos plasma on rasvasta sameaa silloin niin se hörppää aika helposti sen sinne rasvakudokseen. Ja jos silloin kuin insuliinineritys on huipussaan, ei veressä ole glukoosin lisäksi kuin aminohappoja, niin mahdollisesti voitaisiin saada nämä parmmin käyttöön, varsinkin kun tässä vaiheessa ei olisi rasvaa hidastamassa glukoosin imeytymistä -> insuliinit nousee korkeammalle. Hifistelyä? toki, mutta kyllä siten itekkin tulee tollasta harrastettua jossain määrin. esim. treeniä edeltävä ateria on rasvaton, mutta sisältää prodea ja hiilaria, samoin kuin aamupala. treenin jälkeen palkkari jossa jälleen ei rasvaa. Tässä vaiheessa päivää alkaa näin dietillä olemaan päivän hiilarit jo täynnä, niin loppupäivä menee rasva/prode painotteisesti.

edit: ja en kyllä usko että läskiä kertyy vähemmän kummallakaan vaihtoehdolla. Perustuu kuitenkin pohjimmiltaan kaloriylimäärään/alimäärään tuo läskin kertyminen. Eli käytännössä jos makroravinnejakauma on jollain tapaa järkevä, niin ei pitäisi olla väliä miten rasvat ja hiilarit jakaa aterioille. Tolla ensimmäisellä vaihtoehdolla tosin palautuminen VOI olla nopeampaa.

John Berardi kirjoitti: "Now, some people have argued that fat lowers the glycemic index of foods and should therefore be included in carb meals. But remember, the glycemic index only gives a measure of glucose response to a meal, not insulin response. And sometimes the glucose responses to a meal and the insulin responses to a meal aren't well correlated. So although you might be slowing the rate of glucose absorption into the blood by adding fat to your meals, you'll promote high blood levels of fats, carbs, and insulin. And that's a no-no!"

Eli käytännössä rasvan nauttiminen hiilihydraattien kanssa hidastaa kyllä imeytymistä, mutta koska glukoosi- ja insuliini reaktiot ruokaan eivät ole hyvin yhteydessä toisiinsa rasvan lisääminen hiilihydraattien kanssa aiheuttaa korkeammat arvot rasvaa, hiilihydraatteja ja insuliinia. Joka on siis pahempi kuin se, että hiilihydraatit imeytyisi nopeammin.

Tässä linkki tohon artikkeliin, joka käsittelee tota aihetta.

Kiitti linkistä! :) Näillä näkymin vois jatkaa tätä mut vähän löysemmin. Olen itse syönyt suurinpiirtein ton TNationin artikkelin mukaan ja tämän idean luin hulkin ravinto postista. Musta tuntuu, että tää vähentäis läskin kertymistä, mutta mulla ei ole tarpeeks kokemusta normaali bulkista.

Oletko kokeillut?

en , enkä tule kokeilemaankaan.

Milläs sen sitten todistaa toimiiko homma vaiko ei? syö kuukauden erottelemalla +-0 kaloreilla ja sitten toisen kuukauden syömällä rasvaa hiilareita yhdessä ja arvioimalla kummalla ajanjaksolla oli kireempi ja lihaksikkaampi ? :lol2:

Mä pyrin syömään illalla pelkästään proteiini+rasva- aterioita. Jotenkin tuntuisi hölmöltä vetää hiilareita illalla koska niitä tuskin energiaksi nukkuessa kuitenkaan hirveästi kuluu. Toinen hyöty tuossa hommassa on että kalorimäärät tippuvat selvästi koska "joutuu" olemaan ilman hiilareita illalla ja kun rasvaakaan ei ihan litratolkulla kehtaa vetää niin annoskoko pysyy järkevänä. Olen siis dieetillä ja suurin ongelma mulla aikaisemmin oli just se että hiilareita tuli aina salakavalasti liikaa ja annoskoot olivat liian isoja. Nyt kun tiputtelee hiilareita pois joka aterialta ja kokonaan pois illalla niin kalorimäärät tippuu just sopiviksi mun tarpeisiin.

Mä pyrin syömään illalla pelkästään proteiini+rasva- aterioita. Jotenkin tuntuisi hölmöltä vetää hiilareita illalla koska niitä tuskin energiaksi nukkuessa kuitenkaan hirveästi kuluu. Toinen hyöty tuossa hommassa on että kalorimäärät tippuvat selvästi koska "joutuu" olemaan ilman hiilareita illalla ja kun rasvaakaan ei ihan litratolkulla kehtaa vetää niin annoskoko pysyy järkevänä. Olen siis dieetillä ja suurin ongelma mulla aikaisemmin oli just se että hiilareita tuli aina salakavalasti liikaa ja annoskoot olivat liian isoja. Nyt kun tiputtelee hiilareita pois joka aterialta ja kokonaan pois illalla niin kalorimäärät tippuu just sopiviksi mun tarpeisiin.

niitä hiilareita ei tarvita nukkuessa esim palautumiseen?

IMO pääsisit helpommalla hommaamalla sen kuuluisan vaa´an ja laskemalla kalorit, ei tule salakavalasti liikaa... Silmä usein äärimmäisen huono väline annoskoon arviointiin, tuppaa kovasti valehtelemaan nälän tunteen mukaan.

No ei ainakaan suuria määriä.

joo ei tietenkään mitään kauheeta kasaa, mutta ite en esim saa ees unta jos vetelee pelkkää r+hh iltapalaks. vähän hiilaria sekaan niin heti nukuttaa ihan eri lailla..

joo ei tietenkään mitään kauheeta kasaa, mutta ite en esim saa ees unta jos vetelee pelkkää r+hh iltapalaks. vähän hiilaria sekaan niin heti nukuttaa ihan eri lailla..
Jep, ja mitenköhän tämä liittyy palautumiseen? Iltapalalla ei hiilihydraatteja tarvita, ja tuo nukahtamisongelma on vain tottumiskysymys... Insuliinihan se siellä väsyttää, kun hiilareita iltapalaasi lisäilet.

Täytyy muistaa, että hiilareita on erilaisia. Nopeilla hiilareilla, kuten ruokosokerilla on joissain tutkimuksissa todettu olevan negatiivinen vaikutus yhdessä rasvojen kanssa nautittuna (lisää voi katsoa esim. Montignac - Syön hyvin ja siksi laihdun). En sitten tiedä, miten luotettavia nuo kirjassa olevat tutkimukset ovat, mutta tuon mukaan jos syö paljon esim. karkkia, suklaata ja mäkkisafkaa, pizzaa jne niin sitä tuppaa lihomaan. Järkeenkäypää sinänsä.

Ite olen tuon mukaan syönyt pieniä poikkeuksia lukuunottamatta viimeiset pari vuotta ja hyvin on pystynyt hallitsemaan painoa. En ole huomannut, että esim. combo rypsiöljy, pasta ja broilerifile (yksi mun perusaterioista) saisi aikaan samoja efektejä kuin vaikkapa hampurilaisateria, joten se hiilarien nopeus vaikuttaa varmasti jonkin verran ainakin omalla kohdalla.

IMO pääsisit helpommalla hommaamalla sen kuuluisan vaa´an ja laskemalla kalorit, ei tule salakavalasti liikaa... Silmä usein äärimmäisen huono väline annoskoon arviointiin, tuppaa kovasti valehtelemaan nälän tunteen mukaan.

En pääse. Olen kokeillut. Mulle yksinkertaisesti tuo tapa sopii todella hyvin, mittaan ruoka-aineet silmämääräisesti "kämmenmitalla". Dieetillä esim. lounaaksi kämmenen verran proteiineja, puoli kämmenellistä hiilaripitoista lisuketta (leipä, riisi, pasta) ja päälle kasviksia niin paljon että nälkä lähtee, ja rasvat esim. oliiveista tai pähkinöistä.

Huom. kaikki mitä sanon ei varmaankaan päde jos on lihaskasvu tähtäimessä. Itse treenaan vapaaottelua ja tarkoitus tiputtaa tällä hetkellä painoa alaspäin voimatasojen kärsimättä lainkaan (salituloksilla mitaten) ja tässä oon onnistunut viimeisen kuukauden aikana täydellisesti.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom