Onko bullkaus välttämätöntä jos kehossa on ylimääräistä rasvaa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja 333
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl

333

En tiedä onko tästä paljoa puhuttu, mutta kun itselläni on varmaan ainakin 15kg ylimääräistä rasvaa kehossani, niin onkohan oikein järkeä bulkata jos haluaa kasvattaa lihaksia? Eikö riitä että kalorit on siinä +/0 nolla tienoilla? Teoria olisi siis että se energia joka vaaditaan lihasten kasvuun revitään omasta rasvasta. Mielestäni tässä on aika paljon järkeä, vaikka moni ei tietenkään tätä usko nykyisten bodausoppien valossa ja tietämys on edelleenkin vajavainen miten ihmiskroppa toimii. On tietty helppoa ja selkeää ajatella että ollaan plussalla ku halutaan lihasta, ainakin ollaan varman päällä ettei se lihaskasvu jää kiinni ravinnosta, mutta onko se nyt ihan fiksua kuitenkaan?

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Ei ole fiksua vaan typerää, nyt ehdottomasti kunnon dieetti alkuun. +-0 eli ylläpitokalorit eivät myöskään ole kovin järkevä ratkaisu jos haluat muutoksia kehoosi. Tärkeintä on kuitenkin pitkäjänteinen ja järkevä kovaa treenaaminen.

En nyt tiedä kuinka oikeassa olen, mutta minun logiikallani sitä lihasta kyllä tulee vaikka söisit millä tavalla tahansa. Toinen juttu taas on se, että missä mittakaavassa. Jos tarkoituksena ei ole muuta kuin saada vain lihasta, niin bulkkaa pois. Dieettaamalla taas pääset luonnollisesti eroon läskeistäsi, mutta sitä lihasta taas ei tule (ainakaan yhtä paljon). Ja voisin kuvitella, että menee melko säädöksi koittaa jotakin siltä väliltä. Miksi et vain suoraan hankkiudu eroon "liikakiloista", ja sen jälkeen alat kasvattamaan sitä lihasta kevyillä plussilla, ettei sitä läskiä tarvitse heti uudestaan saada pois?.. Joku viisaampi korjaa, jos täysin väärässä olen.

Mun mielestä bulkkaus ei sun tapauksesas välttämätöntä, mutta ei myöskään ole kovin hyväksi. Kun dulla on omien sanojesi mukaan "ainakin 15kg ylimääräistä rasvaa", niiin mun näkemyksen mukaan dietti on paras vaihtoehto. Ja varsinkin aloittelijoilla on mun käsitykseni mukaan mahdollista kasvattaa niitä lihaksia myös dietillä, varsinkin kun on sitä ylimääräistä. Eli Sun tapauksessa nyt ottasin maltillisen dietin käyttöön sellanen 300-500kcal miinuksilla, että paino tasasesti laskis ja samalla treenaisit, niitä lihoja. Ja sen jälkeen, kun oot saanut suurimman osan noista ylimääräisistä kiloista pois, voisit ruveta maltillisilla plussilla olemaan.

Lihasten kasvuun tarvitaan rakennusaineet ja energia rakennusprosessin ylläpitoon, eli proteeiinit ja kalorit. Bulkilla kyse on siitä, että molempia on koko ajan saatavilla yli tarpeen, jolloin siis kroppa käyttää noita sen verran minkä kykenee ja loput menee rasvoiksi. Eli maksimoidaan lihaskasvu keinolla millä hyvänsä. Kovaa treeniähän pitää myös olla, jotta mikrovaurioita syntyisi ja kroppa niitä korjatessaan lisäksi sopeutuu rasitukseen = kehittää hermostoa ja voimaa, sekä kasvattaa lihasta.

15kg fläsät kannattaa poistaa ensin, koska bulkilla saisit rasvaa lisää ja sitten saisit olla vielä pidempään dieetillä niitä sulatellessasi. Puhumattakaan runsaiden läskien muista lukemattomista haitoista. Läskiä saa poltettua 1kg/vko, mutta 0,5kg on terveellisempi vauhti. Liian nopea laihdutus syö lihaksia helpommin. 15kg/0,5kg = 30vko, eli kannattaa varautua pikemminkin elämäntapamuutokseen seuraavan yli puolen vuoden ajaksi. Kannattaa myös muistaa, että painon tippuessa myös +/- 0 taso laskee, eli jos aloittaa 300-500 miinuskaloreilla, parin kuukauden päästä sama päivittäinen syöty kalorimäärä ei olekaan enää 300-500 miinuskaloritaso. Itse aloitan dieetin syksyllä ja ajattelin aloittaa sen simppelisti tiputtamalla aamiaisen pois. Kun painon pudotus hidastuu, muutan jotain taas. Aterioiden väliin jättäminen ei tietenkään ole välttämättä oikea ratkaisu, mutta ajattelinkin sen väliaikaisena helppona ratkaisuna. Otan aamiaisen mahdollisesti takaisin kuvioon kun muutan jotain muuta.

Aterian väliin jättäminen ei mielestäni ole synti, kunhan aina muistaa syödä aamulla, ennen treeniä, välittömästi treenin jälkeen (palautusjuoma), treenin jälkeen ja illalla (näitä voi myös yhdistellä). Jättämällä aamiaisen väliin annat yön aikana kohonneiden kortisolitasojen jatkaa kasvuaan, ja kortisoli on hyvinkin katabolinen hormoni. Tuo on siis erinomainen tapa polttaa vaivalla hankittua lihasmassaa, etenkin dieetillä! Eli mikset pudottaisi vaikka seuraavaa ateriaa pois, tai poistaisit aamiaisen ja siirtäisit toisen aterian sen tilalle uudeksi ateriaksi? Dieetillä proteiinintarve on myöskin kohonnut, joten jos poistat aterian niin muistathan lisätä proteiinien osuutta muilla aterioilla.

Muutoin viestisi oli aika asiallinen ja allekirjoitan lähes joka kohdan.

Itse aloitan dieetin syksyllä ja ajattelin aloittaa sen simppelisti tiputtamalla aamiaisen pois.

U gotta be kidding.. Ei nyt tosiaan mikään loistavin vaihtoehto. 333 lienee "aloittelija" eli kyllä sitä lihasta tulee alkuun vauhdilla, vaik vähän miinuksilla olisikin. Huomio vain ruokapuoleen, eli tarkkana syömisen suhteen. Panosta laatuun ja terveelliseen bodyruokaan. Roheiinia vaan pirusti ja pumppaamaan himona, sitte kunnon yöunet, ni ai ai ku haba kasvaa..

Jättämällä aamiaisen väliin annat yön aikana kohonneiden kortisolitasojen jatkaa kasvuaan, ja kortisoli on hyvinkin katabolinen hormoni. Tuo on siis erinomainen tapa polttaa vaivalla hankittua lihasmassaa, etenkin dieetillä! Eli mikset pudottaisi vaikka seuraavaa ateriaa pois, tai poistaisit aamiaisen ja siirtäisit toisen aterian sen tilalle uudeksi ateriaksi? Dieetillä proteiinintarve on myöskin kohonnut, joten jos poistat aterian niin muistathan lisätä proteiinien osuutta muilla aterioilla.

Eikös kuitenkin tuossa Intermittent Fastingissa jätetä aamupalan lisäksi jopa lounas välistä, ja silti sillä saadaan hyviä tuloksia? :rolleyes:

Itsekkin suosittelen diettaamaan kunnolla ennen bulkkausta. Aloitin myös tän saliharrastuksen diettaamisella noin 5kk sitten, josta tosiaan menty 4kk dieetaten ja 1kk ylläpitokaloreil ja ai ai ku haba on kasvanu jopa huikeet 3 senttiä. Olkapäätkin levinny kivasti ja selkä. Rinnatki alkaa näkyy paidan läpi. Eli hyvinhän se lihas kasvaa vaikka dieetillä ollaan.

Zone-sarja -42%
U gotta be kidding.. Ei nyt tosiaan mikään loistavin vaihtoehto.

Juurikin tuo ereJn mainitseman dieettiohjelman sisältämä syönti-ikkuna olisi menossa mulla kokeiluun. Otan kuitenkin maallisen lähestymistavan. Se toimii tai ei, sen näkee sitten, mutta perusnyrkkisääntö on, että lievät miinuskalorit ja kova treeni yhdistettynä johtaa rasvojen lähtöön ja lihasten säilymiseen. <mielipide> Kaikki muu tilpehööri on rajatiedettä ja paskanjauhantaa </mielipide>.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Back
Ylös Bottom