Onko asevelvollisuuden suorittamisessa enää mitään järkeä?

Suomessa on asevelvollisuus vankilan uhalla. Toisaalta Suomeen tulee jatkuvasti omien maidensa sotia pakenevia nuoria. Suomalainen joutuisi puolustamaan näitä omien maidensa sotia pakenevia samaan aikaan kun nämä ovat turvassa pois rintamalta. Onko tässä järkeä?

Maanpuolustuksen tavoite on estää maan miehitys. Nyt armeija kantaa pakolaisten laukut eikä tee mitään miehityksen estämiseksi. Onko tässä järkeä?

Maapallon väestönkasvu on valtavaa, Afrikassa ja Lähi-Idässä on loputtomasti pakolaisia. Euroopan päättäjät sanovat, että pakolaisia ei voi käännyttää, pitää vain tottua. Jos pakolaisten virta on loputon, niin Suomi miehitetään vaikka yhtään laukausta ei ammuttu. Mihin tarvitsemme silloin armeijaa? Onko tässä järkeä?

Asevelvolliset uhrattaisiin kyllä Venäjää vastaan silpoutumaan, koska Venäjä uhkaisi Euroopan poliittista kenttää. Asevelvolliset eivät voi tehdä työtä, joka hyödyttää suomalaisia, vaan ylikansallisia toimijoita. Mutta miten asevelvollinen tästä hyötyy? Onko tässä järkeä?

Jos tilanne on se, että Eurooppa ja Suomi miehitetään, niin emmekö voisi vain myöntää asevelvollisille, että armeijan käynti on täyttä ajanhukka eikä sinne ole järkeä mennä?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Funtsi siltä kannalta, että jos tämä alkaa edetä vakavasti miehitysasteelle niin kyllä sitä armeijaa tarvitaan siinä vaiheessa viimeistään. Ja onhan se armeija yksi kokemus elämässä jota ei unohda :D

Armeija tekee just sitä mitä valtiovalta käskee. Jos armeija menis nyt rajalle kiväärit ojossa meillä olisi vallassa sotilasjuntta. Heidän tehtävänsä ei ole pakolaistulvan estäminen, ei ennen kuin näin käsketään.

Se, että kannattaako mennä vai ei. Kai se on jokaisen oma asia. Itse koin lähinnä vankeusrangaistuksena koko puuhan. Illalla juostaan riviin ja lasketaan, että kaikki on paikalla ja sitten voi mennä nukkumaan. Aamulla toistetaan.

Jäihän sieltä jotain hauskaakin mieleen, mutta pääasiassa pitkäveteistä ja järjetöntä puuhaa. Aikoinaan olin niin paskahousu, että sinne menin, nyt en enää kyllä menisi. Toki omista inttiajoista on jo niin paljon aikaa, että asiat on varmaan sielläkin muuttuneet aikalailla.

Kyllähän se touhu oli vielä pitkälti toistakymmentä vuottakin sitten aikamoista pelleilyä. Ihmettelin jo silloin, että uskooko päällystö todella, että tätä hommaa kannattaa edelleen tehdä talvisodan hengessä. Tuskin on juuri mikään muuttunut tähänkään päivään mennessä. Tuskin menisin itsekään enää, olis paljon parempaakin tekemistä, esim. raapia kotona munia.

Eipä taida olla. Noiden sun listaamien lisäksi voisi vielä todeta, että Suomi ei ole ollut itsenäinen vuoden 1995 jälkeen.

Itsekin aikanaan menin, koska ei ollut munaa kyseenalaistaa systeemiä. Jos nyt jotain jäi intistä käteen, niin nykyisin osaan kieltäytyä nuolemasta kenenkään persettä vapaaehtoisesti.

Paheksutaan omasta maastaan sotia pakenevia nuoria ja samalla uhotaan, ettei itse mennä asepalvelukseen.

Hyviä muistoja ja ystäviä jäi intistä. Tekee palvelus myös hyvää monelle. Opitaan pukemaan itse vaatteet päälle, kunnioittamaan auktoriteetteja ja otetaan elämän ensimmäiset juoksuaskeleet.

Ei kannata mennä, vitun paljon kaikenlaisia metsäläisiä ja muita juntteja alikkeina, jotka ottavat larppauksen vähän liian tosissaan. Tai vaihtoehtoisesti jotain lieksalaisia metsästäjiä tupakavereina. Kokoajan on hirveä kiire odottamaan ja siivoamaan ja ryssää pelätään pelko persiissä...opin kaksi edeltävää taitoa jo ennen inttiä.

E. ja olen vahvasti sitä mieltä, että jengi joka pitää inttiä mielenkiintoisena elämänvaiheena on vain ollut helvetin tylsä elämä :D Itse pidän kyseistä laitosta lähinnä vankilana jossa larpataan.

Ei kannata mennä, vitun paljon kaikenlaisia metsäläisiä ja muita juntteja alikkeina, jotka ottavat larppauksen vähän liian tosissaan. Tai vaihtoehtoisesti jotain lieksalaisia metsästäjiä tupakavereina. Kokoajan on hirveä kiire odottamaan ja siivoamaan ja ryssää pelätään pelko persiissä...opin kaksi edeltävää taitoa jo ennen inttiä.

E. ja olen vahvasti sitä mieltä, että jengi joka pitää inttiä mielenkiintoisena elämänvaiheena on vain ollut helvetin tylsä elämä :D Itse pidän kyseistä laitosta lähinnä vankilana jossa larpataan.
Taisit itse olla se, joka istui tuvannurkassa naama norsunvitulla? Huumorilla kun otti koko homman niin hyvin pärjäsi.

Mielenkiintoisesta en tiedä, mutta ainakin ikimuistoinen kokemus intti oli.

Taisit itse olla se, joka istui tuvannurkassa naama norsunvitulla? Huumorilla kun otti koko homman niin hyvin pärjäsi.

Mielenkiintoisesta en tiedä, mutta ainakin ikimuistoinen kokemus intti oli.
Samat sanat täältä. Kyllähän siellä jokusen kerran vitutti, mutta ainahan se vituttaa jos joku käskee tekemään "omasta mielestä" jotain järjetöntä. Sitä nyt sattuu tulemaan muutenkin elämässä vastaa, joten hyvin opettaa sietään ja käsitteleen noita tunteita, koska on aika helvetin isot paineet alkaa vastustamaan tuota järjestelmää.

Hyvin kertoo ihmisestä, jos totetaa että "Ei sinne kannata mennä, täynnä kaikenlaisia metsäläisiä ja muita juntteja." Nämä ihmistyypit saattaa olla sellaisia, jotka tätä taloutta työntää eteenpäin. Perustaa omia yrityksiä ja muutenkin ottaan myöhemmällä iällä työnsä tosissaan. Todella hyvänä esimerkkinä tästä toimii juuri intissä tapaamani, nykyisin hyvä ystävä. Hieman vaikutti liian "larppaajalle" silloin. Mutta nyt 7 vuotta myöhemmin ja hänet edelleen tuntien, pusketaan firmaa pystyyn ja painetaan duunia samalla sykkeellä, mitä sitä intin leikkiä leikittiin. Osa ihmisistä vaan ottaa ne hommat tosissaan, toiset tyytyy vähempään ja etsii missä se aita on matalin.

Harmi puolestasi @Marinaadi, kun järjestelmä ei toiminut sinun kohdallasi. Itse ainakin oppi arvostaan joka jamppaa, se nössykkä tuvan nurkassa saattokin paljastua esimerkiksi todella hyväksi johtajaksi, kun vaan vähän järjestelmä ensin prässäsi ja oli pakko poistua mukavuusalueelta.

No mutta meitä on moneen junaan. Oma vastaukseni on, on järkeä.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Armeijassa oli ihan mukavaa, ei ainakaan tarvinnut ressata mistään. Nyt olen kyllä suunnitellut reservistä eroamista, viimeistään siinä kohtaa jos tulee kertauskutsu tai se "lisäkoulutus" viikko poistuu. Ihan vaan vasta lauseena maan nykytilalle ja rehellisesti sanottuna vaikka menisi kuinka hyvin niin mielummin olen osallistumasta mihinkään sotimiseen minkään maan tai aatteen puolesta.

Samat sanat täältä. Kyllähän siellä jokusen kerran vitutti, mutta ainahan se vituttaa jos joku käskee tekemään "omasta mielestä" jotain järjetöntä. Sitä nyt sattuu tulemaan muutenkin elämässä vastaa, joten hyvin opettaa sietään ja käsitteleen noita tunteita, koska on aika helvetin isot paineet alkaa vastustamaan tuota järjestelmää.

Hyvin kertoo ihmisestä, jos totetaa että "Ei sinne kannata mennä, täynnä kaikenlaisia metsäläisiä ja muita juntteja." Nämä ihmistyypit saattaa olla sellaisia, jotka tätä taloutta työntää eteenpäin. Perustaa omia yrityksiä ja muutenkin ottaan myöhemmällä iällä työnsä tosissaan. Todella hyvänä esimerkkinä tästä toimii juuri intissä tapaamani, nykyisin hyvä ystävä. Hieman vaikutti liian "larppaajalle" silloin. Mutta nyt 7 vuotta myöhemmin ja hänet edelleen tuntien, pusketaan firmaa pystyyn ja painetaan duunia samalla sykkeellä, mitä sitä intin leikkiä leikittiin. Osa ihmisistä vaan ottaa ne hommat tosissaan, toiset tyytyy vähempään ja etsii missä se aita on matalin.

Harmi puolestasi @Marinaadi, kun järjestelmä ei toiminut sinun kohdallasi. Itse ainakin oppi arvostaan joka jamppaa, se nössykkä tuvan nurkassa saattokin paljastua esimerkiksi todella hyväksi johtajaksi, kun vaan vähän järjestelmä ensin prässäsi ja oli pakko poistua mukavuusalueelta.

No mutta meitä on moneen junaan. Oma vastaukseni on, on järkeä.

Hieno homma , että inttikavereistasi löytyi suorittajia ja " taloutta eteenpäin työntäviä". Kaikki eivät halua uhrata elämäänsä rat raceen ja paperin perässä juoksemiseen. Ei mulla elämässä oikein tule tilanteita vastaan , missä joku käskee tekemään jotain järjetöntä ja negatiivisia tunteita ja vastoinkäymisiä oppii käsittelemään ilman miesten leikkikoulua.

Montahan maata oli, jossa on asevelvollisuusarmeija? Suomen miehille on jotenkin kunnia-asia muistella omia hienoja ja " kovia" inttiaikojaan. Lammastouhua ja sota on sairautta

Hieno homma , että inttikavereistasi löytyi suorittajia ja " taloutta eteenpäin työntäviä". Kaikki eivät halua uhrata elämäänsä rat raceen ja paperin perässä juoksemiseen. Ei mulla elämässä oikein tule tilanteita vastaan , missä joku käskee tekemään jotain järjetöntä ja negatiivisia tunteita ja vastoinkäymisiä oppii käsittelemään ilman miesten leikkikoulua.

Montahan maata oli, jossa on asevelvollisuusarmeija? Suomen miehille on jotenkin kunnia-asia muistella omia hienoja ja " kovia" inttiaikojaan. Lammastouhua ja sota on sairautta
Homman pointti ei ollut se, että löyty suorittajia. Vaan se, että kertoo paljon itsestäsi, miten nimität ihmisiä "kaikenlaisiksi maalaisiksi ja junteiksi". Luulisi, että viimeistään intissä olisit oppinut, että ei me kaikki olla samanlaisia, mutta niitä "kaikenlaisia maalaisia ja juntteja" tarvitaan.

Joka tapauksessa, suosittelen vaikka matkustelua. Avaa silmiä hyvin, tosin sillekin pitää antaa mahdollisuua eikä vetää laput silmillä.

Lammastouhua ja sota on sairautta
Sairaus, joka ei maailmasta katoa. Jonkun täytyy sitäkin sairautta hoitaa. Valitettavasti jopa sen hoidon harjoittelussa joutuu välillä poistumaan omalta mukavuusalueelta, joka saa sitten joidenkin naaman norsunvitulle.

Moni myös pettyy jos odotukset on ammennettu call of dutysta. Sitten ajatellaan että ompa takapajuista touhua, tämä johtuu varmaan surkeasta asevelvollisuusarmeijasta. Todellisuudessa meno on hyvin samanlaista kuin palkka-armeijoissa.

Mitä tuohon ketjun aloitukseen vielä tulee, niin mielestäni juuri tällaisissa tilanteissa isänmaallisuutta tarvitaan. Ja mikä parempi paikka sitä opettaa kuin asepalvelus. Joku niistä nyt kasarmilla juoksevistakin on tuleva kansanedustaja tai ministeri.

Kai mulla on joku sisäänrakennettu auktoriteettikammo. Mä en vaan yksinkertaisesti ymmärrä miksi minun pitäisi uskoa jotain ukkoa joka vieressä huutaa, että juokse tonne ja käänny tänne. Minä kysyn ensimmäiseksi, että miksi ihmeessä. Miksi minä harjoittelen toista viikkoa tahtimarssia, kun pari motoriikkamiikkaa ei vaan osaa. Lähtökohtaisesti koko helvetin 'tahdissa mars' on järjenvastaista. Laitetaan 60 jannua pituuksiltaan 165cm-2m kävelemään samalla askelluksella. Auktoriteetti pitää ansaita jollain muulla tavalla kuin huutamalla, ja laittamalla pari nappulaa kaulukseen kiinni. Kyllä sitä koko elämän joutuu tekemään epämielyttäviä hommia ja ottamaan "käskyjä" vastaan, halusi tai ei. Ei sitä erikseen tarvitse harjoitella. Tänäänkin useamman toimeksiannon saaneena ja antaneena.

E: Kun käskemällä käsketään tehdä asioita, joissa en näe järjenhiventä, niin mulla menee jarrut päälle.

Viimeksi muokattu:
Millä perusteella pakolaislapset eivät aikanaan joutuisi armeijaan? Minulla on kyllä aikanaan Vietnamista tulleita tuttavia, ja ovat kyllä armeijan käyneet niin kuin muutkin. Sinänsä hölmöä verrata sisällisotia ja muuta sekasortoa ja lahtaamista siihen, että täällä on ihan järjestäytynyt yhteiskunta ja yksi armeija.

Suomen kansalaisella on asevelvollisuus, tämä ei riipu siitä missä on syntynyt. Frendi on täysin suomalainen (siis asunut koko ikänsä Suomessa, äidinkieli suomi jne), mutta vanhemmiltaan perinyt toisen maan kansalaisuuden. Keksi parempaa tekemistä intin ajaksi ja jätti väliin. Samalla menetti oikeuden hakea suomen kansalaisuutta. En tiedä kauanko tuo kestää, sälli on jo pitkästi yli intin ikärajan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom