Onko asevelvollisuuden suorittamisessa enää mitään järkeä?

Kannattaa miettiä asioita tältä kantilta:
1) Jos et ole armeijassa, se suojelee sinun poistumistasi hätätilanteessa.
2) Suurin osa jengistä saa armeijassa jonkinasteisia pysyviä kiputiloja ja ainakin henkistä vaivaa, kuten sanottu Kukaan ei unohda sitä, puhuvat vielä vanhoina.
3) Siellä ei ole aikaa harrastaa eikä harjoitella, huonossa tapauksessa ei edes "lupalapuilla ja sisäisellä menestyksellä".
4) Ravinto on huonoa ja sitä on harvoin näin pakkotoistolaisen silmin(ateriaväli n.6h laitos hiilarirasvavelliä "aina" tarjolla, eli huono olo 2-3h ennen ruokaa ja 1-2h sen jälkeen, illalla sämpylä maksaa päivärahat...).
5) Mitä henkesi arvoista euroopan liittovaltion kansalaisena, sijoituksesi suomessa suomi sinulle tarjoaa, vai maksatko jopa itse siitä? [voit saada nykyään 3kk tuet vielä suomesta suomenkielisenä muuttaessasi euroopan valtioihin, niissä kelpaa suomalaiset paperit kouluista yleensä jos osaa englantia tarpeeksi tai maan kieltä, suomalainen työkokemustodistus kelpaa ja niissäkin on sosiaaliturva ja kaupunginasunnot plan b:nä]

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ennemmin minä miettisin sitä, että onko järkeä ylläpitää asevelvollisuutta kun koulutuksen taso on lähinnä "tehdään pojista miehiä, että osaavat keittää perunoita aikuisena" tai koulutettavat on perusluonteeltaan "paska paikka kun emmä saa pelata pleikkaa sillon kun haluan"?
Se on yksi lysti miehityksen aikan onko rintamalla ollenkaan ketään vai onko siellä nurkat täynnä pleikka poikia, jotka valittaa kun ei saa hampurilaisiakaan.

Minun mielestäni on, jos:

1. On hieman sosiaalisesti rajoittunut (ujo), jolloin armeijaa tarjoaa loistavan mahdollisuuden kehittää näitä taitoja. Tosin jos tämä ongelma on suuri, niin todennäköisesti armeija aiheuttaa vain masennusta, koska ei edes armeijassa onnistu ''kuulumaan joukkoon''.

2. Haluaa puolustusvoimiin töihin.

3. 6-12kk kuluisi muussa tapauksessa työttömänä tv:n/tietokoneen ääressä.

4. On isänmaallinen JA uskoo, että vuonna 2016 Suomen todennäköisin uhka on samanlainen, kuin se oli vuonna 1939.

Kai mulla on joku sisäänrakennettu auktoriteettikammo. Mä en vaan yksinkertaisesti ymmärrä miksi minun pitäisi uskoa jotain ukkoa joka vieressä huutaa, että juokse tonne ja käänny tänne. Minä kysyn ensimmäiseksi, että miksi ihmeessä. Miksi minä harjoittelen toista viikkoa tahtimarssia, kun pari motoriikkamiikkaa ei vaan osaa. Lähtökohtaisesti koko helvetin 'tahdissa mars' on järjenvastaista. Laitetaan 60 jannua pituuksiltaan 165cm-2m kävelemään samalla askelluksella. Auktoriteetti pitää ansaita jollain muulla tavalla kuin huutamalla, ja laittamalla pari nappulaa kaulukseen kiinni. Kyllä sitä koko elämän joutuu tekemään epämielyttäviä hommia ja ottamaan "käskyjä" vastaan, halusi tai ei. Ei sitä erikseen tarvitse harjoitella. Tänäänkin useamman toimeksiannon saaneena ja antaneena.

E: Kun käskemällä käsketään tehdä asioita, joissa en näe järjenhiventä, niin mulla menee jarrut päälle.

No ei kai tuossa järkeä olekaan jos ajattelee vain yksittäisen käskyn ja yksittäisen sotilaan kannalta. Mutta löytyyhän tuosta sulkeisten perimmäisestä tarkoituksesta tietoa vaikka mistä, ja toivon mukaan se armeijassakin edelleen kaikille kerrotaan. Ei sillä etteikö se touhu muakin aikoinaan vituttanut :)

Mutta hankalaksi menee liikutella sitä sekalaista 60 jannun sakkia paikasta a paikkaan c tekemällä välissä asian b ellei siihen olisi noin selvät sävelet.

Kävin intin kajaanissa 2006-2007. Enää en menisi, vaikka kyllä se silloin oli ihan mukava kokemus. Leikkikoulumaisuudestaan huolimatta.

Olen samaa mieltä siinä, että kun tänne raahataan kymmeniä tuhansia loisijoita ja sotarikollisia. Kun suomen armeija toimii vain tällaisten "sankarien" laukkupoikina, niin silloin viimeistään tietty raja on ylitetty. Paluuta ei ole. Enempää en aiheesta avaudu. Kaikkien pitäisi ymmärtää mitä tarkoitan.

Itse kävin omat leikit leikkimässä 2005 ja olihan se melkoista spedeilyä kun vanhana oli siellä.
Yksikön päällikön sijainen oli kyllä onneksi tervejärkinen ja kysyi minulta että mitäs sä haluaisit tehdä että edes jotenkin viihtyisit, sain ihan kirjaimellisesti valita homman ja se auttoikin jonkin verran mutta jos totta puhutaan niin vielä parempi olisi jos siellä harjoiteltaisiin ihan oikeaa äksöniä 50x nykyistä enempi ja käytettäisiin aika ihan oikeaan kouluttamiseen eri välineillä ja kalustolla.
Toisaalta siellä kyllä näki millaisia ihmisiä tämäkin maa sisältää ja niille pitäisi ensin opettaa kengännauhojen sitominen kun taas toiset oli niin umpihulluja ettei olisi saanut päästää 100m lähemmäksi A-tarvikkeista.
Mutta jos mietitään mikä olisi hyöty "koulutuksesta" itselle tositilanteessa on se lähellä nollaa.
Toisaalta on esim. IT tai tykkimiehiä joilla saattaa jotain perusteita jäädä takaraivoon mutta kyllä se perusmallin miinunpolkija osaa juosta miinaan ilman koulutustakin.
E:
Kun kritisoidaan niin annetaan myös oma ehdotus.
Minusta siellä pitäisi enempi valita fiksumpaa porukkaa jolla on edes jonkinlaista intoa koulutukseen joka on monialaista eli käydään läpi enemmän ihan materiaalin ja kaluston käsittelyä.
Kukapa 20v ei olisi innoissaan jos pääsisi välillä koittamaan nasulla,pasilla,yms. ajoa ja toisaalta taas joskus roimimaan kranunheittimellä, paukkutarvikkeista puhumattakaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom