Ongelmia vatsan kanssa lenkkeillessä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JouHou
  • Aloitettu Aloitettu
Morjesta.

Mulla on tapana käydä kerta-pari viikossa vetämässä tommonen ~10 kilsan lenkki, mutta viime aikoina on tullut kuvioihin tämmönen erittäin rassaava ongelma. Nimittäin kilsan-parin juoksun jälkeen tulee aivan armoton paskahätä ja puskan puolella on kirjaimellisesti pakko käydä helpottamassa oloa. Niin kävi eilenkin...

Mistähän tämä johtuu? Oisko aihetta käydä lääkärissä? Vai tyydynkö tilanteeseen ja muistan varata lenkeille sopivasti vessapaperia mukaan?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Morjesta.

Mulla on tapana käydä kerta-pari viikossa vetämässä tommonen ~10 kilsan lenkki, mutta viime aikoina on tullut kuvioihin tämmönen erittäin rassaava ongelma. Nimittäin kilsan-parin juoksun jälkeen tulee aivan armoton paskahätä ja puskan puolella on kirjaimellisesti pakko käydä helpottamassa oloa. Niin kävi eilenkin...

Mistähän tämä johtuu? Oisko aihetta käydä lääkärissä? Vai tyydynkö tilanteeseen ja muistan varata lenkeille sopivasti vessapaperia mukaan?

Vai kerrotko jotain syömisistäsi?

Vai kerrotko jotain syömisistäsi?
Toki.

Kouluaterialla syön yleensä about lautasmallin mukaan. Melko paljon tulee ruisleipää ja muuta runsaskuituista vedettyä naamariin. Jogurttia tulee syötyä myös runsaasti. Kahvia olen ollut juomatta noin kuukauden verran, koska epäilin että voisi siitä johtua. Vaan eipä ole helpottanut.

Kysy pois jos tarvii lisätietoja.

Tollaseen ongelmaan lähes jokainen juoksia on törmännyt/tulee törmäämään. Itse lähinnä pohtisin, että paljon on aikaa edellisestä ateriasta ennen lenkkiä? Lisäksi jotkut tuotteet, kuten maitovalmisteet, ärsyttävät vatsaa.

Eileniltasella lenkillä etellisestä ateriasta oli varmaan kolme-neljä tuntia. Tosin tuli 100g suklaata syötyä sitten siinä välissä, mutta kun tämä ongelma toistuu joka ikisellä lenkillä, niin en ihan heti pistäisi suklaan syyksi.

näitä on kuulemma kovin usealla(itellä ei ku en juokse:)) voiskohan tää liittyy jotekin nesteen imeytymiseen tai siihen että neste ei imeydy juostessa..siis jos juo paljon nestettä lenkillä niin keho ei ehdi imeä sitä vaan se jää suolistoon höslkymään

Niin mutta jos on liian kauan syömättä ennen lenkkiä tulee nälkä.
Luulisin että tämä haittaa myös juoksua.
Itsellä auttoi että söin noin 2½h ennen lenkkiä
(ehtii käydä toiletissa) ja 15min ennen lenkkiä söin banaanin jolloin se ei ehdi tulla toisesta päästä ulos.

Morjesta.

Mun mies on ihan samanlainen. Eikä siihen oikein ole mitään kikkaa. Ei oo huomattu mitään, vaikka syömisiäkin koittais ajoittaa. Hällä suolisto vaan lähtee toimimaan juoksun yhteydessä. Ratkaisuksi hän on vaan ottanu sen, et lenkkeilee sellasella metsälenkkialueella, missä on matkan varrella pari huussia. :hyper:

pnuQ sanoi:
näitä on kuulemma kovin usealla(itellä ei ku en juokse) voiskohan tää liittyy jotekin nesteen imeytymiseen tai siihen että neste ei imeydy juostessa..siis jos juo paljon nestettä lenkillä niin keho ei ehdi imeä sitä vaan se jää suolistoon höslkymään
Ei mulla kyllä tule nestettä juotua kauheasti, lenkin aikana ei ollenkaan yleensä. Äkikseltään luulisin ettei tästä ole kyse.

munqi sanoi:
Tulee nyt pakostakin mieleen että ootko kokeillu käydä paskalla ennen lenkkiä?
Saat kolme arvausta. Njoo, eilenkin kävin ensin reilu tunti ennen lenkkiä ja sitten just ennen lenkkiä. :D

100m9sec sanoi:
Niin mutta jos on liian kauan syömättä ennen lenkkiä tulee nälkä.
Luulisin että tämä haittaa myös juoksua.
Itsellä auttoi että söin noin 2½h ennen lenkkiä
(ehtii käydä toiletissa) ja 15min ennen lenkkiä söin banaanin jolloin se ei ehdi tulla toisesta päästä ulos.
Ei mulla nälkä ole iskenyt varmaan kertaakaan lenkin aikana. Mutta pitänee koittaa tota sun tapaa ajoittaa syömiset.

EhrNam sanoi:
Mun mies on ihan samanlainen. Eikä siihen oikein ole mitään kikkaa. Ei oo huomattu mitään, vaikka syömisiäkin koittais ajoittaa. Hällä suolisto vaan lähtee toimimaan juoksun yhteydessä. Ratkaisuksi hän on vaan ottanu sen, et lenkkeilee sellasella metsälenkkialueella, missä on matkan varrella pari huussia.
Harmi homma jos asia on näin meikälläkin. Tosin on tämäkin seutu semmosta että mettää on ja potentiaalisia paskallakäyntipaikkoja kyllä löytyy.

Kokeilen tänään maidotonta ruokavaliota. Mitäs jos tänään alottaa tämän maidottoman kuurin, voiko jo illalla todeta, toimiiko se? Vai onko tuolla ruoansulatusjärjestelmässä vielä maitojäämiä, jotka vois ärsyttää vatsaa?

Melko paljon tulee ruisleipää ja muuta runsaskuituista vedettyä naamariin. Jogurttia tulee syötyä myös runsaasti.
Olisko näillä mahdollisesti mitään asiayhteyttä vatsavaivojen kanssa? Meinaan liiallisella nauttimisella? Koitas ensin vähentään näitä, sitten kattelet tilannetta uudelleen. Kyllä meinaan jo puolen tusinaa runsaskuituista ruisleipää päivässä saa monella pakin sekaisin.

Olisko näillä mahdollisesti mitään asiayhteyttä vatsavaivojen kanssa? Meinaan liiallisella nauttimisella? Koitas ensin vähentään näitä, sitten kattelet tilannetta uudelleen. Kyllä meinaan jo puolen tusinaa runsaskuituista ruisleipää päivässä saa monella pakin sekaisin.
Juu no kokeilen hieman vähentää. Ja tilalle sitten jotain vähäkuituisempaa leipää vai jotain ihan muuta?

Varmasti monelle lenkkeilijälle tuttu vaiva. Eniten kyrpii jos sattuu käymään lenkin puolivälissä, eikä oikotietä kotiin ole. Oikein syöminen on mulla auttanut, esmes jos viikon oon syöny huonosti ja liikkunu vähän niin seuraavalla lenkillä kyllä tuntee sen pakissa. Säännöllinen ruokailu on korjannu mulla tilanteen ja hyvä niin :)

mull oli ennen sille ett lähin aika nopeesti ruuan jälkee lenkille ja viellä just sitä ennen join ainaki joku 1/2 litraa vettä sillon oli melkee joka kerta pakko pysähtyä ku pakki oli nii sekasin. Nykyään noit vatsa ongelmii on todella harvoin ku on syöny vaan jotai hiilareit ennen lenkkii esim. puuroo 2h ennen lenkkii ja sitte tankka sillee tasasesti koko päivän nii ei tartte vetästä hirveesti vettä ennen lenkkii ja kannattaa myös vedellä noit urheilujuomii (jos tykkää) nimittäin ne imeytyy nopeemmin ja ei sitte hölsky vatsassa.

Kuitujen saantisuositus on muistaakseni 30-35 g per vuorokausi. Turhaan niitä ylenpalttisesti vetelee. Mahdolliset ilmavaivatkin vähenee kun rajottaa sitä kuidun saantia.

Vaikka eihän se oo mies eikä mikään joka pieremättä kusee.

Joudutko käymään yleisesti monesti päivässä paskalla? Meenaan, että 1-3 kertaa on aika normaali määrä. Voisikohan juostessa elimistön pomppiminen ja keskivartalon lihasten jännittyminen edistää ulosteen liikkumista suolessa alas päin ja näin nopeuttaa ulostamisen tarvetta? Suosittelen myös testaamaan tuota maitotuotteiden vähentämistä ja jos ei toimi niin kokeile viljatuotteiden vähentämistä.

Vaikka eihän se oo mies eikä mikään joka pieremättä kusee.

Ei terve, että repesin :hyvä:

Itsellänikin ollut vähän samaa ongelmaa, omilla "ihmiskokeillani" olen saanut selville muutamia syitä lenkkeillessä ilmeneviin vatsavaivoihin (itselläni siis):
-liikaa maitotuotteita, erityisesti jugurtti paha varsinkin juuri ennen lenkkiä (nyk. vähentänyt maitotuotteita ongelma helpottunut)
-liian lyhyt aika ruokailun ja lenkin välillä/liikaa juomaa ennen lenkkiä tai lenkin aikana
-makean syöminen viimeisen 6-8 tunnin sisällä ennen lenkkiä, pidin viime vuonna n. 3 kuukauden tauon kaikesta karkista, suklaasta ym. ja jostain syystä en joutunut sissipaskalle kertaakaan
-tauot lenkkeilyssä esim. ei juoksua viikkoon kertaakaan -> erittäin todennäköistä, että vatsavaivoja tulee
-liian vähän nestettä elimistössä
-kusella käyminen lenkin aikana saattaa laukaista myös "paskomisreaktion"
Yksi keino mikä ainakin minulla on auttanut on se, että yrittää tavallaan siedättää sitä paskahätäänsä mahdollisimman pitkään, jolloin kroppa jollain tapaa oppii siihen, että on kestettävä. Tuolla Roken mainitsemalla elimistön pomppimisella on varmaankin jotain tekemistä asian kanssa sillä, minulla esimerkiksi hyppiminen (hyppynarulla yms. hyppytreeni) saa helposti aikaan paskahädän, mutta esimerkiksi hiihto tai pyöräily ei juuri koskaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom