Ongelmatilanteet kamppailulajitreeneissä?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Niin, mitenkäs 18-vuotias jamppa niitä reenejä pääsee vetämään. Itsekin olen vasta 19 enkä varmaan ryhtyisi niitä reenejä vetämään. Mielestäni tuo homma vaatii vähän enemmän ikää ja elämän kokemusta, taitotasoltaanhan voi olla enemmänkin kuin pätevä vetäjäksi.

Sehän nyt riippuu aikalailla lajista. Jos on kauan harrastanut ja osaa temput niin mikä ettei ja tässähän oli kyse reenien vetämisestä silloin kuin "oikea" valmentaja ei pääse paikalle.

Vedän joskus treenit kun oikee valmentaja ei pääse. Mulla tälläinen ongelma.

Meidän alkeiskurssilla on mun kavereita ja ongelmana se että ne ei tee niinku mä sanon. Jos alkulämmöksi vaikka punnerretaan niin johan kuuluu huutoja "ei jaksa", "haista ny petri vittu" , "älä ny petri leiki isää, punnerra itte".. No nämä jotka ei sitte ole tehnyt niin kuin muut tekevät, niin oon käskenyt heidän poistua.. kyllä ne on sitte lopettanut pelleilyn ja sanonut että no joo joo mutta vapaa ajalla ei olla oltu sen jälkeen kavereita.

:arvi: :david: :arvi: :david: :whip:

Mikäli joku on tosissaan niin kakaramainen, että ottaa itteensä sen, että sä yrität tehdä omaa hommaas, niin onneks olkoon, Petri. Et meinaa tarvitsekaan tollasia kavereita.

Vedän joskus treenit kun oikee valmentaja ei pääse. Mulla tälläinen ongelma.

Meidän alkeiskurssilla on mun kavereita ja ongelmana se että ne ei tee niinku mä sanon. Jos alkulämmöksi vaikka punnerretaan niin johan kuuluu huutoja "ei jaksa", "haista ny petri vittu" , "älä ny petri leiki isää, punnerra itte".. No nämä jotka ei sitte ole tehnyt niin kuin muut tekevät, niin oon käskenyt heidän poistua.. kyllä ne on sitte lopettanut pelleilyn ja sanonut että no joo joo mutta vapaa ajalla ei olla oltu sen jälkeen kavereita.

:arvi: :david: :arvi: :david: :whip:

Vittu mitä spedejä. Eihän noissa reeneissä ole pakko käydä. Kyl sul on fiksuja kavereja jossei ymmärrä et toi on vapaaehtoista hommaa.

Onneksi omalle kohdalle ei ole sattunut mitään ikävämpää vielä koskaan, vaikka kamppailukokemusta eri lajeista alkaa olla yhteensä jo viitisen vuotta.. Tietysti vahinkoja sattuu joskus (ja joskus itsekin no tullut käyttäydyttä epäkorrektisti, esim. "esittelemällä" kaverille tekniikoita josta tämä ei ole koskaan kuullutkaan saati että osaisi niihin jotenkin reagoida. Häpeän syvästi vieläkin, vaikka näin ei ole tapahtunut tapahtunut kuin kerran ja siitäkin on jo aikaa.)
Jos p*skanjauhaminen salilla selän takana lasketaan ongelmatilanteeksi niin sitä on kyllä esiintynyt. Lopetin treeneissä käymisenkin sen takia. Homma alkoi vaan mennä liian lapselliseksi ja vaihdoin lajiakin kokonaan ettei enää ikinä tarvitsisi törmätä niihin tyyppeihin. Toisaalta onni onnettomuudessa, viihdyn nykyisellä salilla ja treeneissä paremmin kuin ikinä missään.:D

Meidän seurassa (wtf-taekwondoa) kun kurssilta siirtyy uusia harrastajia alempien vöiden ryhmään niin pidempään harrastaneita muistutetaan käyttäytymisestä. Kontrolli on tärkeää molemmin puolin, eikä vahinko-osumista saa suuttua. Myös uusien treenaajien ymmärtäminen on tärkeetä, niille todennäköisesti sattuu vahinkoja että tekniikka saattaa tulla sparratessa liian kovaa perille tai osua väärään paikkaan. Liian kovasta kontaktista huomatutetaan alkuun ystävällisesti, jos näyttää siltä että jollain on ongelmaa kontrolloinnin kanssa otetaan hänet puhutteluun.

Asiaan: Seuraan on sattunut lähiaikana vain yks vähän ongelmallisempi tapaus, jonka tekoset alkoivat näkyä vasta kun treenaamista oli takana pari vuotta. Tää sälli kun ei koskaan pärjännyt sparreissa, lämmittelypaineissa tms. Sitten kun kursseilta alkoi siirtyä aloittelijoita ja pienempikokoisia samaan ryhmään niin tämä alkoi sitten pätemään osaamistaan heille, vaihtelevalla menestyksellä. Kuitenkin onnistuen terrorisoimaan muutamien treenaamista. Tyyppi otettiin pariin kertaan puhutteluun, laitettiin joksikin aikaa sparrikieltoon, varoitettiin seuraamuksista ja tehtiin selväksi miten on käyttäydyttävä. Tuntui ihan tehokkaalta ratkaisulta, varsinkin kun seuraavaksi sparrikiellon sijaan olisi tullut treenikielto/erottaminen. Kaipa se on niin että jokainen hakee onnistumisen kokemuksia, jotka tältä olivat jääneet vähäisemmälle ja niitä oli sitten haettava kokemattomampien kanssa.

Tokihan sparraamisesta on molemmille hyötyä silloin kun parit ovat mahdollisimman tasavertaiset, mutta on myös hirmu hyödyllistä treenata itteään paljon paremman kanssa, ilman että tarvii pelätä tyrmätyksi tulemista.. :)

Niin, mitenkäs 18-vuotias jamppa niitä reenejä pääsee vetämään. Itsekin olen vasta 19 enkä varmaan ryhtyisi niitä reenejä vetämään. Mielestäni tuo homma vaatii vähän enemmän ikää ja elämän kokemusta, taitotasoltaanhan voi olla enemmänkin kuin pätevä vetäjäksi.
Kysehän alkeiskurssista, ei luulisi olevan vaikeaa opettaa perusjuttuja (shoottaus, guordin avaus). ja en mikään valmentaja ole, sanoin vaan että joskus tuuraan kunnon koutsia. Okei olen vasta 18 vuotias, mitä sitten? En ole mikään Liddel mutta takana on monta hyvää matsia josta suurimmanosan olen voittanut sekä Vaparin amatöörien sm-hopeaa. Se että olet 19 vuotias ei kerro että pystytkö treenaamaan vaan se mitä sä osaat, kaikella kunnioituksella.

Et meinaa tarvitsekaan tollasia kavereita.

Totta, en ole ollutkaan heihin tekemisissä... Ei tässä muuta, jatkakaa :)

Meil on kanssa peruskurssilla (jossa siis itsekin olen) yks kaveri joka on tainnut niinsanotusti kattoa vähän liikaa ufc:tä, ihan mukavan tuntuinen tyyppi muuten. Mutta miten tälläisen kaverin kanssa sparratessa suosittelisitte tekemään, tietty olen sanonut kun hanskat kädessä sparrailtiin matossa ja kaveri antoi takaraivoon ja korvaan ihan täydellä voimallaan että jos ei tässä sparratessa varsinkaan noihin kohtiin lyötäis niin antaumuksella. Enpä oo lyönnit mukana hänen kanssaan ottanut sen koommin, mutta mitä jos meininki jatkuu tälläisissä tapauksissa, lyönkö vaan itekin ihan samalla mitalla? Ei mielellään menis millekään koutsillekaan "kantelemaan". Kovaa lyömistä vastaan en kuitenkaan täysin ole, koska kyllähän se väkisin opettaa suojaamaan, mutta mieluummin ottaisin ne kovat lyönnit tässä vaiheessa kokeneemmilta kun ne kaverit varmemmin tietää mihin lyö.

Kysehän alkeiskurssista, ei luulisi olevan vaikeaa opettaa perusjuttuja (shoottaus, guordin avaus). ja en mikään valmentaja ole, sanoin vaan että joskus tuuraan kunnon koutsia. Okei olen vasta 18 vuotias, mitä sitten? En ole mikään Liddel mutta takana on monta hyvää matsia josta suurimmanosan olen voittanut sekä Vaparin amatöörien sm-hopeaa. Se että olet 19 vuotias ei kerro että pystytkö treenaamaan vaan se mitä sä osaat, kaikella kunnioituksella.

No minähän sanoin, että taidot voivat olla enemmänkin kuin riittävät, mutta juuri tuosta iästä johtuen ajaudutaan helposti näihin uskottavuus ongelmiin joihin olet joutunut "kavereidesi" kanssa.

On tullut vedettyä judo- ja jujutsutreenejä melkoisesti mutta pitää sanoa ettei pahoja tapauksia ole mukana montaa ollut, ainakaan kauaa. Yleensä ratkaisuvaihtoehdot on:
a) ottaa omaksi pariksi esim. mattopainiin. Näin selviää tavallisesti niille kamppailulajia X harrastaneille "vitun koville jätkille" ettei se, että toiseen sattuu, ole pääasia. Jos haluaa jostain syystä tehdä johonkin vaikutuksen, tämä ei ole se tapa.
b) liian kovaa ottava kaveri sopii hyvin treenimuotoon jossa harjoittelijat on jonossa ja heittävät vuoron perään yhtä tyyppiä.
c) käytetään kyseistä kaveria kun esitetään jokin uusi tekniikka, jolloin hänen pitää nöyrästi kysellä kavereilta/minulta mitä tein koska hän ei tietenkään nähnyt.
d) kuntopiiriä koko porukalle "jotta saadaan ylimääräiset höyryt pois".
e) kyseinen sälli jäähtymään penkille.
f) harjoitellaan ilman paria tekniikkaa ylipuhtaasti.
g) pahimmassa tapauksessa (esim. pistää hermopisteisiin aina kovaa, potkii jatkuvasti munuaisille kovaa vaikka harjoitellaan vain tekniikkaa, kuristaa vaikka toinen on jo antautunut, nivellukot loppuun vaikka toinen on antautunut, jne...) niin siitä paikasta lähtö pukuhuoneeseen.

Haistattelua en kuuntele pätkääkään. Siittä palkkioksi lähtö pukuhuoneeseen saman tien.

Aika paljon ratkaisumalli riippuu ohjattavasta ryhmästä... mikä sopii toiselle ryhmälle ei sovi toiselle. Pitemmän aikaa treenanneiden (yli 4v) ryhmässä ei näitä tapauksia enää ole osunut kohdalle, mutta aloittelijoiden kursseilla kylläkin... tippuvat kyllä aika nopeasti pois.

joskus tuuraan kunnon koutsia. Okei olen vasta 18 vuotias, mitä sitten? En ole mikään Liddel mutta takana on monta hyvää matsia josta suurimmanosan olen voittanut sekä Vaparin amatöörien sm-hopeaa.

Ettekö te vedä lukkopainisparria siellä peruskurssilla? Kyykytä niitä siinä oikein kunnolla, niin luulisi muuttuvan ääni kellossa, kun tamppaavat mattoja. Vielä parempi, jos saat vedettyä pystysparria niiden kanssa. Kintut mustaksi vaan tuommoisilta. Eihän siitä nyt mitään tule, jos peruskurssilaiset alkavat haistatella vetäjälle. :wall:
:whip:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Itse olen monesti törmännyt sellaiseen ongelmaan, että sparrataan liian kovalla kontaktilla, koska ilmeisesti luullaan sen olevan tehokkaampaa. Joka kerta joutuu käskemään laskemaan tempoa, mutta silti jollain on aina nenä auki:) Vielä kun kyseessä on aloittelijat niin onhan se heiluminen huvittavan näköistä.

Luulisin, että moni peruskurssille tulevista haluaa tulla kerralla mestariksi ja intoilee sen vuoksi. Sanominen kyllä yleensä riittää.

Entäs kun ohjaaja on se ongelma? Minulle on ihan ok, vaikka sattuisi lujaakin kunhan ei luita mene poikki, mutta se menee liian pitkälle, että sormilukkoa väännetään, kunnes kohde käskystä naukuu kuin kissa tai haukkuu kuin koira - kohteena yllättäen alkeiskurssin tytöt. Kyseessä on karate ja edessä lajinvaihto...

Entäs kun ohjaaja on se ongelma? Minulle on ihan ok, vaikka sattuisi lujaakin kunhan ei luita mene poikki, mutta se menee liian pitkälle, että sormilukkoa väännetään, kunnes kohde käskystä naukuu kuin kissa tai haukkuu kuin koira - kohteena yllättäen alkeiskurssin tytöt. Kyseessä on karate ja edessä lajinvaihto...

Mun mielestä tollasesta idioottimaisuudesta voisit kyllä ihan kaikkien eduksi myös kertoa seuran nimen ja ohjaajankin. Saatanan älyttömän kuuloista.

Voi vittu mikä :david: teillä vetäjänä. Ota ehdottomasti yhteyttä sen karaten tyylisuunnan liittoon tms. tuommoset kusipäät joutaa pois.

Mä en kyl paskaa vetäjää kauaa jaksais katella. Oma suhtauminen hommaan on niin et olen harrastajana ihan puhtaasti asiakkaana salillani ja ohjaaja palvelee minua tarjoamalla mulle arvokasta opetusta. Eikä suinkaan niin et porukka on treenien vetäjälle jotain stressipalloja. Tottakai tietynlainen "piinaaminen" vetäjän puolesta on ihan asiaan kuuluvaa. Mutta jos homma rupee lähtee käsistä silleen et väännellään jengin sormia tai muuten suunnilleen pahoinpidellään jengiä, ni ei muuta ku lopetatte käymisen. Tottakai hedelmällisempää on tuoda näitä tiettyjä epäkohtia esiin, juuri esimerkiksi liitolle tai seuran pomolle(jos ei kyseinen herra). Jos joku mustanvyön sensei aiheuttaa sulle mielestäs ihan turhaa kipua, jotain tekniikkaa tekiessään, ni pitäs senverran löytyä rohkeutta et kysyy homman tarkoitusperää.

Asiakas on kuningas!

Kai se on näissä kamppailulajijutuissa sama homma kuin intissä, että jos pikkusieluisille ja pätemisenhaluisille paskiaisille antaa yhtään valtaa tai auktoriteettiaseman, niin homma lähtee helposti käsistä.

Asiakas on kuningas!

Eipä tollakaan asenteella ihan tosissaan reenata mitään. Satujumppaa voit toki vetää ja tai chitä mutta et mitään oikeeta kamppailulajia. Pakko sillä opettajalla on olla auktoriteettiasema, ja tiettyyn pisteeseen asti täydellinen käskyvalta jos tosissaan reenataan.

Kipua tulee aina kun reenataan vähänkin kovemmin ennemmin tai myöhemmin, tarpeeton kipu taas on niin suhteellista. Toki noi sormilukot ym. pitää vetää niin perille että huomataan miten ja minne se sattuu ja muuta. Mutta se taputus ym. merkit siitä että sattuu on ehdottomia luottamuksen kannalta. Toinen antaa itsensä haavoittuvaan tilaan, silloin ei saa hyväksikäyttää.

Yleensäkin pitäisi myös valita ne kovanahkaisimmat tyypit esimerkkeihin malleiksi, ja sanoa että nyt vedetään loppuun asti tämä tekniikka niin loppuporukka saa siihen perspektiiviä. Ei todellakaan mitään alkeiskurssin tyttöjä kukuteta.

Olen treenannut yli 25 vuotta lajeja ja yhtaan kertaa ei ongelmia ole ollut, edes ilman valmentajan seuraa. Jos valmentaja ei pysty asiaa hoitamaan tai sitten itse et siihen kykene niin treeniseuran vaihto olisi paikallaan. Niin muuten onko nain etta kaikenmaailman hippalajeissa niita nuijia sitten on enemman kuin esim. boxauksessa? Ainakin puheiden mukaan nain on. Niin ja parempi unohtaa kontaktilajit jos joskus ei kesta hiukan kovempaa menoa, siina sita mukavasti palaa maan pinnalle...

Enpä ole minäkään vuosien nyrkkeilytreeneissä koskaan törmännyt tällaiseen että jollakulla mopo lähtee täysin käsistä, vielä vähemmän että treenien vetäjällä.

Kyllä siellä on tähän asti olleet kaikki paikalla sillä asenteella että ollaan koko porukan taitoja ja kuntoa hiomassa ja treenien vetäjän ikä tms. ei kyllä ole mitään jupinoita treenaajien keskuudessa aiheuttanut.

Muutama hieman yksinkertaisempi ja häslärimpi tyyppi toki aina mahtuu porukkaan, joilla ei vain omaksumis- tai koordinaatiokyky oikein piisaa. Mutta että tahallaan joku kukkoilisi treenien vetäjälle tai pyrkisi vahingoittamalla vahingoittamaan treenikavereita kuulostaa kyllä melko vieraalta. Jos joku tuollaista yrittäisi niin aika nopeasti uskoisin jo ihan muiden treenareidenkin puuttuvan asiaan "mitäs vittua sä oikein touhuut"-tyyppisellä palautteella.

Niin ja yksi asia on aivan varma: Jokaiselle hevoselle loytyy kengittaja! Kylla jokainen jossain vaiheessa oppii olemaan kunnioittava muita treenareita kohtaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom