Ongelmatilanteet kamppailulajitreeneissä?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Edellisessä seurassani alkeiskurssille ilmestyi vartijana toimiva häiriintynyt mies, joka pyrki alistamaan ja telomaan heikompiaan. Aikaa kului vähän päälle kuukausi, eikä tämä tapaus vaivautunut ostamaan nyrkkeilyhanskoja vaan käytti säkkihanskoja ja tuli päälle ikäänkuin olisi ollut hengestä kyse, jolloin muiden aloittelelijoiden terveys vaarantui.
Itselläni vähän pitempään harrastaneena ei ollut mitään hätää, koska hänen hyökkäyksensä suuntautui aina suoraan eteenpäin, jolloin pääsin helposti väistämään sivulle. Minua kävi tämä kaveri vähän sääliksi sillä oikea paikka hänelle olisi ollut pakkohoito mielisairaalassa vahvassa lääkityksessä.
No, varsinainen ongelma korjattiin aika kypsymättömästi mutta tehokkaasti: sparrausharjoituksissa pidemmälle ehtineet vetivät häntä vuorotellen turpaan niin, ettei hän koskaan palannut. En tiedä olisiko puhuminen auttanut.

Meikä on potkassu Thaiboxingin maaailmanmestaria (pietu) lämmittelysparrissa reiteen liian kovaa. Mestari vastas että jos toistuu niin "kostaa". En potkassu liian kovaa toista kertaa. Kyseessä oli siis alkulämmittely.

Taru sanoi:
Kummallista tuollainen meininki tosin itsekin voisin kuvitella jossain lajeissa tapahtuman tuota, ei olisi mikään yllätys.
Missä päin Suomea törmäsit tälläiseen ohjaajaan?

Sanotaan nyt sen verran että Espoossa, mutta jätetään siihen, koska siitä on tosiaan kolmisen vuotta jo aikaa, enkä tiedä onko ko. tyyppi enää siellä kouluttajana.

Kävin joskus koittamassa Turussa Ninjutsua. Harjoiteltiin sormilukkoa peukaloon. Parina joku 6kk harjoitellut kaveri, itse peruskurssilla vasta. Otin lukon ja puristin - kaveri ei taputa - "hmm taidan puristaa liian hiljaa vai onkohan mulla väärin tehty lukko" - puristin lujempaa - ei taputusta - vielä hiukan lujempaa - sitten tuli huuto: "PURISTA VIELÄ VÄHÄN LUJEMPAA NIIN MÄ HAKKAAN SUT SAATANA!"

Että tämmönen tapaus tällä kertaa...

HITB sanoi:
Tuli näistä liian kovaa ottavista mieleen eräs juttu, mikä kaverille oli käynyt kickboxing treeneissä. Eli se oli sparrannut jonkin vähän ylempi tasoisen kanssa ja se kaveri oli saanut jonkun hyvän iskun perille. Sse kaverin pari sitten oli ilmeisesti suivaantunut siitä, että alempi tasoinen "laittaa turpaan"niin paljon, että oli alkanut aivan täysillä hakkaamaan ja potkimaan "apinan raivolla" kaveria. :D
Itsellä tulee mieleen vanha thaiboxing treeni kun aloittelijana sparrasin muistaakseni 7 vuotta harrastaneen kanssa (oli myös 20cm pitempi ja varmaan 20kg painavampi). Uskomattomalla mäihällä sieltä iskujen väistelyn ja vastaanottamisen välistä sain ite laitettua tällin suoraan nekkuun.. Se äijä ainakin vaan kehu heti perään, itse en osumaa edes huomannut kun suojasin päätäni siltä iskusateelta vähän turhankin paljon :)

Tuli tästä aiheesta just tehtyä tredi... kas kun en huomannu, väsymys...

Joskus kuulin että joku nyrkkeilyvalmentaja oli lyönyt aloittelijaltaan kylkiluun hajalle :( MIKSI?

hurmanni sanoi:
Tuli tästä aiheesta just tehtyä tredi... kas kun en huomannu, väsymys...

Joskus kuulin että joku nyrkkeilyvalmentaja oli lyönyt aloittelijaltaan kylkiluun hajalle :( MIKSI?

Ainahan voi tietysti vahinkoja sattua, itse olen kanssa kuullut tarinan pariharjoituksesta jossa toisen piti blokata kiertopotku päähän ottamalla potku kyynärvarsilla vastaan. Potku ei siis ollut kova, mutta blokkaavan osapuolen toinen kyynärvarsi kuitenkin meni poikki.

Erikseen ovat sitten ne asennevammaiset häiriköt. Onneksi en ole törmännyt moisiin - ovat kuitenkin marginaaliporukkaa kamppailulajeissa, ja hyvä niin.

Wintikka sanoi:
Ensin mainitaan asiasta. Jos ei muutu, niin sitten "erotetaan" seurasta.... Ei kannata antaa yhden pilata treenejä.
itse tajusin kysymyksen lähinnä näin. entä jos joku lyökin oikeasti? kyllä kyllä. hyökkäyksen pitää olla oikea hyökkäys eikä valmiiksi ohi hujautettu. näitä "lyömpäs-kaveria-valmiiksi-ohi-niin-kaveri-näyttää-taitavalta" -jamppoja on nähty ihan tarpeeksi. :whip: eli hyökkäyksien pitää olla hyökkäyksiä.

tilanne on toinen jos puollustautuessaan pääsee "niskan päälle" ja lyö vastustuskyvytöntä pariaan. sillon pitää asiasta mainita sille. muutama punnerrus yhteisesti tuommosen rikkeen jälkeen on paikallaan.

Nyrkkeilytreeneissä oli kerran yksi kokeneempi hemmo jonka pari sitten olin ja harjoittelimme väistöä, äijä löi niin nopeasti etten ehtinyt väistää ja joka isku tuli päähän. Mutta niin kauan kun taju ei lähde, noista vaan oppii. Opin kyllä väistämään nopeammin ja ottamaan iskuja vastaan :rock:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
nevahood sanoi:
itse tajusin kysymyksen lähinnä näin. entä jos joku lyökin oikeasti? kyllä kyllä. hyökkäyksen pitää olla oikea hyökkäys eikä valmiiksi ohi hujautettu. näitä "lyömpäs-kaveria-valmiiksi-ohi-niin-kaveri-näyttää-taitavalta" -jamppoja on nähty ihan tarpeeksi. eli hyökkäyksien pitää olla hyökkäyksiä.

Tuohon tilanteeseen on hyvä kun ei sitten itse väistä yhtään. Kun kaveri on suhauttanut kolme kertaa ilmaan niin kysyy siltä mitä se tekee. Yleensä korjaa tilannetta.

Paritekniikoissa missä harjoitellaan väistöjä plokkaamisia täytyy aluksi tehdä hyökkäys niin hitaasti, että toinen oppii tekniikan. Sitten nostaa hiljalleen tempoa usean tekniikan aikana. Lopussa voikin itse harjoitella hyökkäämistä eli omana treeninä on osua kaveriin ja kaverin harjoitteena on torjua tai väistää.

"PURISTA VIELÄ VÄHÄN LUJEMPAA NIIN MÄ HAKKAAN SUT SAATANA!"

Koreaksi kun antaudutaan niin myö huudetaan että Hada.
Mä olenkin miettinyt vastaavaa kätevää suomennosta
:hyper: :hyper:

Koreaksi kun antaudutaan niin myö huudetaan että Hada.
Mä olenkin miettinyt vastaavaa kätevää suomennosta
:hyper: :hyper:

Aika hyvä...
Kyllä on Ninjutsukakakakalla pissaa päässä.
Itse kerran väänsin liian lujaa, enkä havainnut, kun kaveri hipaisemalla taputti mattoon. No, tekniikka loppui aijaijai huutoon. Mitään ei särkynyt, ja kaveri taputtaa nykyään reippaammin.

Hyvä ettei itelle oo käyny viel mitään tommosta ikävää treeneis. Saa nähä kyl sit et mitä tulevaisuus tuo tullessaan.

Ainoa ongelma mitä itse olen kohdannut, on treenaajat, jotka ei keskity tekemiseensä. Ei kontrolloida liikkeitä, tehdään sinneppäin tai katellaan jonnekkin muualle samalla kun potkitaan. Yleensä nämä on ollut jotain 15 kesäsiä tai nuorempia poikia tai tyttöjä. Ohilyöjiäkin on nähty :)

Muistan pentuna nyrkkeilysalilla, kun yksi heppu osoittautuikin levottomaksi katu-käsi-hemmoksi joka treenas vain pärjääkseen paremmin nakkikopilla. Valmentaja sanoi ykkösvalmennettavalleen että "vedä pataan ihan reilusti". Tämän käsittelyn jälkeen tyyppiä ei näkynyt. Ja Voilaa.. ongelma katosi :)

No omissa reeneissä ongelmallisin on kaveri, joka ei oikein osaa sisäistää drillien ja sparrien ym. ideaa. Ei myötäillä tarpeeksi, tai sitten sovelletaan koko ajan ihan holtittomasti tai muuta. Eli siis pilataan mahdollisuus oppia uusi tekniikka kun heti torjutaan se ym. Pystylyöntitreeneissä pakitetaan karkuun kuin viimeistä päivää ettei millään pääse isossa salissa iholle tekemään sovittu kombinaatiota.

Myöskin sparrin idea menee sen sättäämisen takia ihan ketuilleen, kun kaveri tekee välillä hyppypotkuja ja sanoo"hei mä teen vaan ihan kokeilumielessä, en perille asti, testaillaan vähän" :rolleyes

Vittumaista, ainoa mitä ko. kaverin kanssa voi tehdä, on ottaa painia tai vapaaottelua täysillä. Siinä ei tarvii ihmetellä.

Vedän joskus treenit kun oikee valmentaja ei pääse. Mulla tälläinen ongelma.

Meidän alkeiskurssilla on mun kavereita ja ongelmana se että ne ei tee niinku mä sanon. Jos alkulämmöksi vaikka punnerretaan niin johan kuuluu huutoja "ei jaksa", "haista ny petri vittu" , "älä ny petri leiki isää, punnerra itte".. No nämä jotka ei sitte ole tehnyt niin kuin muut tekevät, niin oon käskenyt heidän poistua.. kyllä ne on sitte lopettanut pelleilyn ja sanonut että no joo joo mutta vapaa ajalla ei olla oltu sen jälkeen kavereita.

:arvi: :david: :arvi: :david: :whip:

Vedän joskus treenit kun oikee valmentaja ei pääse. Mulla tälläinen ongelma.

Meidän alkeiskurssilla on mun kavereita ja ongelmana se että ne ei tee niinku mä sanon. Jos alkulämmöksi vaikka punnerretaan niin johan kuuluu huutoja "ei jaksa", "haista ny petri vittu" , "älä ny petri leiki isää, punnerra itte".. No nämä jotka ei sitte ole tehnyt niin kuin muut tekevät, niin oon käskenyt heidän poistua.. kyllä ne on sitte lopettanut pelleilyn ja sanonut että no joo joo mutta vapaa ajalla ei olla oltu sen jälkeen kavereita.

:arvi: :david: :arvi: :david: :whip:

Niin, mitenkäs 18-vuotias jamppa niitä reenejä pääsee vetämään. Itsekin olen vasta 19 enkä varmaan ryhtyisi niitä reenejä vetämään. Mielestäni tuo homma vaatii vähän enemmän ikää ja elämän kokemusta, taitotasoltaanhan voi olla enemmänkin kuin pätevä vetäjäksi.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom