Ongelma olkapään kanssa ja harjoittelu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Asiani koskee olkapääkipuja, joihin ainakin searchin ja Internetin perusteella näyttäisi liittyvän kiertäjäkalvosin. Kun nostan oikeaa kättä etuviistossa ylöspäin, niin olkapäässä tuntuu (viiltävää?) kipua kun käsi on noussut lähelle vaakatasoa. Kipu tuntuu melkolailla siinä kohdassa, missä lihaskartoissa on kiertäjäkalvosin mainittu, tosin tarkka määrittely on tietty vaikeaa näin pienellä alueella liikuttaessa. Toisinaan kipu estää käden nostamisen, toisinaan käden kyllä pystyy nostamaan, mutta siitä huolimatta kipu tuntuu. Aiemmin vastaavaa ongelmaa ei ole itselläni esiintynyt, paitsi joissakin vinopenkkisarjoissa on joutunut jättämään tekemisen kesken kun on tuntunut pahalta, mutta mitään sen ihmeempiä noista aiemmista kivuista ei ole seurannut.

Käden nostamisen yhteydessä tuntuu / kuuluu toisinaan myös pieni muljahdus, mutta ei aina. Toisella kädellä vastaavaa ongelmaa ei ole. Itse veikkaan, että asialla on jotain tekemistä edellispäivänä tekemäni harjoituksen (ei perusharjoitus johtuen siitä, että mukana oli myös perussaliharjoitteluun kuulumattomia henkilöitä) kanssa, joka sisälti mm. seuraavat liikkeet:

Dippi (3 sarjaa, lähes maksimitoistot)
5 x 6 - 12 toistoa penkkipunnerrusta vakiopainolla (aikalailla maksimitoistot)
Ojentajat (3 sarjaa, maksimitoistot)
Hauiskääntö (6 sarjaa, 10 toistoa, pakkotoistot päälle)

Asiaan vaikuttanee myös se, että muutaman ensimmäisten kunnollisten saliharjoittelukuukausien aikana (Tätä ennen pohjalla muutama vuosi kerran viikossa, toistoja parikymmentä tai enemmänkin, eikä tunnu itkettävän pahoilta painot -tyylillä. Eli kestävyysurheilun ehdoilla, esimerkiksi 10 km 38 minuuttiin jne.) penkissä on ollut hieman väärä tekniikka, eli kädet ovat laskuvaiheessa suuntautuneet niin, että kyynärpäät ovat samassa linjassa tangon kanssa, mutta nyt tämäkin asia on oikaistu.

Olisi mukava tietää, uskaltaako harjoittelua aloittaa, jos kipu tästä nyt sitten hellittää ja missä vaiheessa pitäisi miettiä jatkotoimenpiteitä, jos kipu ei hellitä. Ei nimittäin huvittaisi hankkia pitkää taukoa salihommasta, kun juuri oli alkanut saada tekniikoita kohdalleen ja tuloksia hurjaan nousuun :itku: .

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Mulla tuli kuvailemaasi kipua oikeaan olkapäähän, kun tein elämäni ensimmäisen ja varmasti viimeisen kerran dippiä. Hyvä liike ojentajille, mutta mun olkapäille ei sovi ja seurauksena oli päälle viikon treenitauko ja vielä senkin jälkeen oli kauan kipeä.

Zone-sarja -42%
DarkMarkDoom sanoi:
Mulla tuli kuvailemaasi kipua oikeaan olkapäähän, kun tein elämäni ensimmäisen ja varmasti viimeisen kerran dippiä. Hyvä liike ojentajille, mutta mun olkapäille ei sovi ja seurauksena oli päälle viikon treenitauko ja vielä senkin jälkeen oli kauan kipeä.

Vaikka itsekin olen aiemmin dippiä tehnyt, niin vastaava kipua ei ole esiintynyt. En sitten tiedä, vaikuttiko asiaan se, että pohjalle oli tehty ojentajat ja penkki, jolloin dipin toistomäärät jäivät melko alhaisiksi ja toistot todella väkinäisiksi.

tuota ite en ole 3kk tehnyt esim vinopenkkiä, nyt on tullut mukaan jo 20kg penkkiä pystyy tekemään. 3kk sitten meni olkapää pystypunnerruksessa, ei ollut paljon painoa edes naksahdus kuulu ja lämpöä tuntu sitten.

Ittekki tässä just mietin että kauankohan sitä kannattaa vielä venata kipujen kanssa, nyt on oikeestaan kaikki muut liikkeet käytös jo paitti jokunen rintaliike ja olkapäät kokonaan.

Kävin terkkarilla siellä se lekuri käänteli ja väänteli niitä mutta eipähän siinä mitn selvinny.
hehe 1vko taukohan on pieni, itelläki tuntu alussa että voe perse kun joutuu taukoa pitämään enkä todellakaan ajatellu että näin kauan.

semmosta, aika näyttää :c

tosiaan kannattaa kuntouttaa sitä kiertäjäkalvosinta, vaikka ilman painoja aluksi sen saa kyllä hyvin lämpenemään.

Mä leikin tossa muutaman kuukauden olkapää kivun kanssa ja nyt sitten kävin
magneettikuvauksessa tuomio oli Kiertäjä kalvosimen kiinnitys kohdan tulehdus/ ärtymä
kuukauden treenitaukoa suositteli lääkäri.

dippi on kyllä ainakin itselläni oikea olkapäänmurskaaja liike... jätä pois korvaa vaikka vipareilla ja ranskalaisella tai jotain vastaavaa.. Liian leveä ote sekä penkissä että dipissä aiheuttaa olkapää vammoja..myös kunnon lämmittely ja venyttely edesautaa revähdyksiä... mutta penkkipunnerruksessa oikeaoppisesti kuuluu kyynärpäätkin mennä tangon suuntaisesti koko noston ajan, paitsi kapeassapenkissä..

hartiapankki sanoi:
dippi on kyllä ainakin itselläni oikea olkapäänmurskaaja liike... jätä pois korvaa vaikka vipareilla ja ranskalaisella tai jotain vastaavaa.. Liian leveä ote sekä penkissä että dipissä aiheuttaa olkapää vammoja..myös kunnon lämmittely ja venyttely edesautaa revähdyksiä... mutta penkkipunnerruksessa oikeaoppisesti kuuluu kyynärpäätkin mennä tangon suuntaisesti koko noston ajan, paitsi kapeassapenkissä..

Onko todella näin tuon kyynärpäälinjan kanssa? Itse olen kyllä käsittänyt asian hieman toisin ja esimerkiksi täällä http://personal.inet.fi/koti/pehkonen/penkki/index.htm neuvotaan: "Pidä kyynärpäät lähellä kylkiä (ei sivuille) tangon ollessa rinnalla. Kyynärvarsien tulee olla suorana alaspäin tangon alapuolella." Mitenköhän tämä nyt sitten ihan oikeasti mahtaa olla. Eikös tällä suuntauksella nimenomaan pyritä saamaan noston alkuvaiheessa painoa oikeaan kohtaan rintalihaksia, sillä ainakin omasta mielestäni tuo kyynärvarret tangon suuntaisena kohdistaa painoa ojentajiin.

lord_diablo sanoi:
Onko todella näin tuon kyynärpäälinjan kanssa? Itse olen kyllä käsittänyt asian hieman toisin ja esimerkiksi täällä http://personal.inet.fi/koti/pehkonen/penkki/index.htm neuvotaan: "Pidä kyynärpäät lähellä kylkiä (ei sivuille) tangon ollessa rinnalla. Kyynärvarsien tulee olla suorana alaspäin tangon alapuolella." Mitenköhän tämä nyt sitten ihan oikeasti mahtaa olla. Eikös tällä suuntauksella nimenomaan pyritä saamaan noston alkuvaiheessa painoa oikeaan kohtaan rintalihaksia, sillä ainakin omasta mielestäni tuo kyynärvarret tangon suuntaisena kohdistaa painoa ojentajiin.
klikkaa siitä harjoitusliikkeet kuvina kohdasta kuten näät on kyynärpäät tangon kanssa samassa linjassa....
http://www.exrx.net/WeightExercises/PectoralSternal/BBBenchPress.html tosa on videopätkä josta näkee saman asian

mutta juuri kun tulin rintareenistä niin kääntyyhän ne kyynärpäät väkisinkin kylkiinpäin laskun noin puolivälissä.. ei ole aikasemmin tullut tommostakaan ajateltua kun nostossa ei teknisiä ongelmia ikinä oikein ole ollut... sitä enemmän ne tuntuu kääntyvän mitä kapeempi ote... leveellä ei paljoakaan

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Treeni ja jumppavinkkejä tossa jo tulikin. Mutta omalla kohdallani hoidin vaivan näin. Kaikki olkapäitä rasittavat työntävät liikkeet tauolle 1-2 viikon ajaksi. Ekana viikkona 3 x15 minuuttia päivässä jääpussihoitoa kipeälle olkapäälle. Ja heti sen jää hoidon jälkeen vaikkapa orudis-geeliä tai jotain vastaavaa. Buranaa voi napsia viikon kuurina, eli se 3x600mg päivässä. Tämä auttoi mulla vaivaan ja senjälkeen kun aloittelin varovasti niin vaivat on pysynyt kohtuuhyvin poissa.

:offtopic: mutta kuinka vois nopeuttaa kivun lähtemistä olkapäistä kun tos edellispäivänä nakkelin pesäpalloa ja väännin kaverin kans kättä niin oikees olkapääs tuntuu ny pientä kipua mutta tuskin on vakavaa (koputtaa puuta).
Olis vaan mukava päästä ny kahden viikon tauon jälkeen treenaamaan oikeen kunnolla ilman olkapää aristuksia.

abine sanoi:
:offtopic: mutta kuinka vois nopeuttaa kivun lähtemistä olkapäistä kun tos edellispäivänä nakkelin pesäpalloa ja väännin kaverin kans kättä niin oikees olkapääs tuntuu ny pientä kipua mutta tuskin on vakavaa (koputtaa puuta).
Olis vaan mukava päästä ny kahden viikon tauon jälkeen treenaamaan oikeen kunnolla ilman olkapää aristuksia.
Paha laji toi kädenvääntö... itse sohlasin tos viime alkukeväästä kaverin synttäreillä viinapäis tietenki kädenvääntöö... varmaan 20 eri kertaa ja pari oli niin tiukkaa skabaa et kädet oli paikoillaan varmaa 5 minsaa vaikka väänsi täydet koko ajan.. seuraavana aamuna oliki olkapää niin sökö ettei treenistä tullut oikee mitää... pidin taukoo jopa heinäkuulle asti.. kun yllätyksekseni kokeilin silloin alotella uudestaan ei tulokset ollut pudonnut juuri mihinkää niin siitä asti onkin treenattu taas 100% lasissa... siihen ei auttanut kuin lepo.. vihlonta tuntu kantapäästä päälakeen asti ku koitti tehdä jotain.. hullun touhua koko kädenvääntö.. varsinkin kännissä ku ei tajua lopettaa... en ikinä enään väännä... toissa kesänä kävi keihäänheitossa vähän sama juttu tosin paljon lievempänä silloin noin 3 viikon tauko... tovottavasti sulle ei tullu yhtä pahaa revähdystä :thumbs:

Mullekin tuli n. viikko sitten tommonen pieni olkapäävamma. eli kun pistän kättä sivulle ni akaa vihlomaan ja kun tein kapeaa penkkiä niin se muljahteli kun käsi meni ihan suoraksi. aika pieni. mennee ohi parissa viikossa.
Tein ensin 3x12 pystypunnerrusta ja 3x12 pystysoutua. ihan hyvin meni. sitten kun oli vipareiden vuoro ni sain puolikkaan sarjan vedettyä ennen ku piti lopettaa.
pitää vissiin ottaa nuo verryttelyt hieman paremmin treeniin mukaan.

Oon tapellut nyt yli vuoden oikean olkapään kanssa. Jotain vinkkejä, millä oon pystynyt pitää lihaskuntoa yllä vaikka olka onkin paskana, ja nyt se alkaa olee kyllä jo aika hyvä. Siis tälle treenisysteemille, eli jouduin muuttamaan treenijakoa ja metodeja hieman:

1. Lopetin penkkipunnerruksen (siinä se hajosikin)

2. teen olkapäät rinnan kanssa samana päivänä, näin olkapää saa rasitusta vain yhtenä päivänä viikossa ja on aikaa parantua enemmän.

3.Teen enimäkseen kaikki punnerukset rinnalle käsipainoilla tai jossain koneessa. Jos tekee jollain tangolla esim. penkkiä tms. harvoin, niin aika kapealla otteella. Esim penkki oteleveys, niin että ne kädet menee sinne viivojen sisäpuolelle kokonaan. Ja kaikki mikä sattuu niin lopettaa siihen.

4. Unohdin 5 toiston sarjat, pääasiassa kaseja ja kymppejä, joskus 12 toistoakin. Ja varsinkin alkulämmittelyissä pienillä kiloilla 12 sarjoja. Lyhyemmät palautukset ja enemmän volyymiä ja verta lihakseen. ( on muuten alussa erittäin hyvää vaihtelua, jos on ollut sellaista tuloshakuista treeniä pohjilla)

5. olkapäät treenaan rinnan jälkeen. Siinä vasta sairasta pumppitreeniä vedetäänkin ja pienillä kiloilla. Smithissä olkapääpunnerruksia edestä ( EI IKINÄ NISKAN TAKAA MITÄÄN) 3 sarjaa ja kahten vikaan tiputussarja. Sarja pituudet siinä 12-40 toistoa lyhyet palautukset. Toinen olkapääliike on viparit käsipainoilla jossa teen 3 tiputussarjaa jossa pudotan painoa 3-4 kertaa. Kokonaisarjapituudet jotain tyyliin 20-40 toistoa. Viparit voi tehä koneessakin, jos sellainen löytyy, koska jossain vaiheessa forkut niin tulehduksessa, et vaihtelu on hyvästä.

Pää pointtina toi että rasittaaa kerran vkoon ja punnerrukset pienillä ja mahd kapeella.

Olkapään tappajaliikkeet kannattaa jättää suosiolla pois jos on yhtään vaivaa. Näitä liikkeitä ei kannata tehdä: dippi, niskantakaa punnerrus ja pystysoutu tangolla. Myös vipunostot pitää tehdä oikealla tekniikalla ja puhtaasti, ettei riko paikkoja.
Kiertäjäkalvosin liike kannattaa tehdä aina penkkipäivänä vaikka onkin maailman pirullisinta hommaa ainakin alussa mutta kannattaa. Itse teen liikkeen vihoviimeisenä, koska se vie olkapäistä mehut aika tarkkaan.
Penkkiä tehdessä pitää olla tarkkana. ei tarvi suurta heilahdusta tulla isojen painojen kanssa, kun olkapäät pyytää armoa. Itellä lipsahti tankoa telineisiin laittaessa ja paino jysähti takaisin toiselle kädelle, eikä varmistaja ollut hereillä. Kuukausi meni olkapäätä parannellessa ja vieläkin äityy kovaa treenatessa kipeeksi mutta ei estä treenaamista. Kiertäjäkalvosin vamma lopettaa penkkaamisen isoilla painoilla varmasti. edes leikkaus ei korjaa sitä entiselleen, että olkaapa varovaisia olkapäidenne kanssa!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom