Omituisia vetäjiä&seuroja

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Avv
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ainakin Kaapelin salilla on salietiketin vastaista juoda salissa. Ja salista ulos ei saa kukaan lähteä ominpäin hortoilemaan, esim juomaan, sillä jos kaverille jotain sattuu (pyörtyy ja lyö päänsä tms) niin vetäjäthän siitä on viimekädessä vastuussa. Että siinä mielessä kuulostaa ihan loogiselta.

Kuulostaa mielisairaalta. Vai tarkoitatko nyt jotain lasten jumppatuntia? Tietenkään jotain alle 10v ei saa päästää yksin hortoilemaan. Mutta eiköhän aikuinen ihminen pääse yksin veskiin hörpylle.:rolleyes: Noissa sairaissa valmentajissa on se yhteinen piirre, että pitää päästä pätemään. Muuten ei elämässä pärjätä, joten edes salilla saa olla kingi. Itse en paljoa luottaisi noiden tyyppien oppeihin muutenkaan.

Ainakin Kaapelin salilla on salietiketin vastaista juoda salissa. Ja salista ulos ei saa kukaan lähteä ominpäin hortoilemaan, esim juomaan, sillä jos kaverille jotain sattuu (pyörtyy ja lyö päänsä tms) niin vetäjäthän siitä on viimekädessä vastuussa. Että siinä mielessä kuulostaa ihan loogiselta.

Teillä on aika erikoinen käyttäytymisetiketti Kaapelilla, järkevät/loogiset asiat yleensä ymmärtää helposti, mutta tuollainen juomisen kieltävä etiketti ei oikein mene jakeluun. Olisi mielenkiintoista kuulla lisää hyviä perusteita juomakiellolle?! Vai joko mahtaisi olla aika hieman päivittää sitä ?!

Loogista siinä ei ole mitään muuta kuin se, että lapsien harjoituksia vedettäessä voi olla hyvä hieman katsoa harjoituksen aikana niiden perään etteivät aivan riistäydy hallinnasta/telo pienempiään. Yhtä hyvin se tenava sitäpaitsi voi taintua treenien päätyttyä matkalla pukusuojaan, kotiin tms. ja jos tuohon seikkaan aletaan vedota, niin kannattaako niitä tenavia/ylipäänsä päästää itseäänkään ovesta ulos ?? Mietitäänpä vielä hetki sitä, että tutkimusten mukaan suurin osa tapaturmista sattuu kotona !!

Ymmärtääkseni Kaapelin salilla ei juoda, koska ei haluta että ne juomapullot vahingossa kaadetaan pitkin tatamia(nähty aikuisten tekevän monta kertaa). Siksi juodaan seinän ja salin välisessä matolla tai mielummin käytävällä. Joskus törmää hetkiin kun ihmistet lähtee kesken raskainta kuntojumppaa juomaan ja unohtuu keskustelemaan turhia kaverin kanssa ja tauko venyy turhan pitkäks, siks ne juomatauot on joskus hyvä olla ohjattuja.

Voi jeesus. "Omin päin hortoilemaan"... Millaista sakkia siellä Kaapelilla käy harjoittelemassa? Vai onko se sellainen labyrintti mistä ei osaa ulos kun nuo juomisen kieltävät senseit? Ja umpikujissa odottaa salamurhaajia, upottavia soita yms?

naapurinmiehen postaus ja sigu sopii aika jäätävästi tässä yhteen :D

meil oli brasilialainen mustavyö vetämäs bjj-reenejä kuukauden. helvetin hyvä tyyppi mut sillon ei saanu sormia "naksautella" eikä juoda ku tauoilla, taukoja oli kyl 15-30min välein et se ei paljoo menoo haitannu. kyllähän se reenejä haittais jos porukka karkailis kokoajan mitensattuu juomaan...

Meidän seurassa ei myöskään juoda harjoitusten aikana.
Jos on tarvetta poistua tatamilta, niin silloin siitä kysytään/informoidaan senseitä. Ihan reilua minusta, että treenejä ohjaavan henkilön ei tarvitse ihmetellä, että "mihinkäs se kaveri lähti, liekkö mennyt juomaan vai läksiköhän jo kotiinsa?".
Homma toimii hyvin kun on selkeät säännöt joita noudatetaan. Näin voidaan keskittyä siihen harjoittelemiseen.

Ehdottomasti on hyvä sääntö tämä, että vetäjälle kerrotaan, jos joudutaan poistumaan salista.

Ensinnäkin on se mahdollisuus, että on saatu tälli päähän ja sitten pyörrytään pukukoppiin. Erityisesti aloittelijoilla saattaa myös olla kaikenlaisia sairauksia tai yleistä heikkoutta nestehukan, syömättömyyden tms. takia niin, että pyörrytään kesken treenien tai siellä vessassa, mihin on menty vilvoittelemaan.

Jotkut saattavat myös tosiaan tehdä sellaista, että lähtevät kotiin kesken treenien ilmoittamatta. Itse ainakin vetäessäni treenejä huolestuisin kovasti, jos joku kertoisi, että treenipari oli jotenkin huonovointinen ja lähti pois 20min sitten eikä palannut. Todennäköisesti kävisin etsimässä häntä, enkä olisi kovin tyytyväinen kuultuani, että hän oli siinä vaiheessa jo kämpillään.

Juomisen kieltämisessä ei kyllä ole mitään järkeä. Nestehukassa treenaaminen on suunnilleen yhtä fiksua kuin kusihädässä olemisen harjoittelu. Vaikka tulisi kuinka huono olo, niin ei se kunto siitä parane.

Noissa sairaissa valmentajissa on se yhteinen piirre, että pitää päästä pätemään. Muuten ei elämässä pärjätä, joten edes salilla saa olla kingi. Itse en paljoa luottaisi noiden tyyppien oppeihin muutenkaan.

Kyllähän valmentajien ja opettajien joukkoonkin mahtuu kaikenlaisia tapauksia, mutta ainakaan tässä threadissa mainittujen seikkojen perusteella en näe mitään sellaista, minkä perusteella kyseiset valmentajat pitäisi leimata ongelmallisiksi. Toki esiintymistapa ja asenne voisivat kieliä muustakin, mutta tätä mieltä olen ainakin puhtaasti asiapohjalta.
Oman havaintoni mukaan niitä itsetunto-ongelmaisia löytyy kuitenkin huomattavasti useammin salietikettiä vihaavien harjoittelijoiden ja muiden auktoriteettipelkoisten keskuudesta. Saman ilmiön olen havainnut kaikissa hierarkista johtamistapaa soveltavissa yhteisöissä, kuten mm.puolustusvoimissa. Terveellä itsetunnolla varustetulle ihmiselle ei ole mikään ongelma asettua johdettavaksi, sillä hän tietää toisen valta-aseman olevan sopimuksenvaraista ja olevansa itse kykenevä ottamaan ohjat omiin käsiinsä heti halutessaan.
Huonomman itsetunnon omistavilla henkilöillä taas tuntuu olevan valtava tarve pitää kaikki päätäntävalta omissa käsissään, aivan kuin hetkittäinen toisen tahdon mukaan toimiminen veisi oman päätäntävallan kokonaan ja ikuisiksi ajoiksi. Tämä pätee sekä valmentajiin tai valmennettaviin. Jonkun on kuitenkin vedettävä toimintaa, joten hänen päätöstensä mukaan mennään. Yleensä niille hieman typerämmältäkin tuntuville päätöksille löytyy kuitenkin aivan järkeenkäypä syy, joka kyllä selviäisi jos vain treenien jälkeen kävisi asiallisesti kysymässä.

-Nyrkkeilysäkit ovat nyrkkeilysäkkejä ja potkusäkit potkusäkkejä, ne saattavat erota keskenään rakenteeltaan ja kestävyydeltään. Jokainen saa potkia omistamiaan säkkejä kuten haluaa, mutta on turha ihmetellä, minkä vuoksi valmentaja pyrkii pidentämään oman tai vastuullaan olevan seuran omaisuuden käyttöikää. Lujatekoinen nahkasäkki kestää varmasti sen yhden kengänpotkun tai vaikkapa haulisateen, mutta tietentahtoen sitä on turha näille altistaa. Yhtä hyvin voisi kysyä minkä vuoksi asunnon omistaja kieltää kengillä kävelemisen parkettilattialla, kun ei kai se yhdestä askeleesta pilalle mene?
-Harjoiteltavasta tekniikasta tulee tietenkin voida puhua, mutta jos puhetta on enemmän kuin harjoittelua, ei keskittyminen selvästikään ole kohdallaan. Jos taas harjoittelijoilla ei ole kiinnostusta keskittyä harjoitteluun, ei vetäjälläkään varmasti ole kiinnostusta keskittyä tällaisten harjoittelijoiden opettamiseen. Hän todennäköisesti mieluumin harjoittelisi itse, tai vaihtoehtoisesti söisi suklaata kotonaan.
-Jos kaikki eivät ole ajoissa paikalla, ei liene mielekästä näyttää tai selittää yhtäkään tekniikkaa, sillä hetken kuluttua sen joutuu kuitenkin tekemään uudelleenn myöhästelijän saavuttua. Aikaa on kuitenkaan turha hukata, salille on tultu harjoittelemaan, joten odottelun voi yhtä hyvin käyttää fyysisempään harjoitteluun.
-Juomisen rajoittamiselle löytyy monia hyviä tässäkin threadissa mainittuja syitä: liika vedenjuonti saattaa veltostuttaa ja pilata lopputreenit, kaikkien on hyvä olla paikalla kuuntelemassa (jottei jokaiselle joudu taas selittämään asioita erikseen uudelleen) ja pieni jano vain lisää itsekuria. Jos janon ehtii treenien aikana huomaamaan, niin treenithän ovat selvästikin liian hidastempoiset ;). No, juominen on tietenkin tärkeää, joten vetäjien tulee ottaa treenien fyysisyys ja harjoittelutilojen lämpötila huomioon tauoista päättäessään. Paras mahdollinen tilannehan on aina se, että joku pidempään treenannut/itsekin opettanut on mukana harjoittelemassa ja voi vinkata tauon tarpeellisuudesta.
-Osassa seuroista ollaan kuvitteellisesti viidakossapiidakossa, osassa nakkikioskilla, osassa öisessä puistossa ja osassa pimeässä rappukäytävässä - jokainen valitkoon omansa. Yleensä näissä ilmauksissa on mukana hieman sisäpiirin huumoria, mutta kaikkien niiden tarkoituksena on kuvata sellaista paikkaa, jossa tarvii olla valppaana. Harjoituksissa on myös tarkoitus olla valppaana. Valppaana oleminen ei tarkoita seiniinnojailua, istumista tai viime viikonloppuisesta krapulasta puhumista, vaan treeneihin keskittymistä. Treeneihin keskittyminen palvelee oppimisen lisäksi myös rentoutumista. Treenien tulisi olla se paikka, jossa ei mietitä töitä, koulua, parisuhdetta tai rahahuolia, vaan keskitytään johonkin täysin erilaiseen.
-En tiedä olenko jotenkin outo, mutta minusta ei kuulosta mitenkään oudolta tai ihmeelliseltä, että joku vaatii muilta samaa kuin itseltään? Huomattavan pahalta kuulostaisi ainoastaan sellainen käytös, että vetäjä vaatisi opetettavilta enemmän kuin itseltään. Ihmiset toki valitsevat itse ajankäyttönsä painotukset, mutta samalla voidaan kysyä miksi puoliteholla treenaavia tulisi opettaa ja valmentaa täydellä teholla?

Odottelinkin Willien postausta ketjun aloittamisesta asti.
Olisi kiva kuulla vielä herran omista kokemuksista omituisten vetäjien ja seurojen maailmassa. Vaikka nyt selititkin miksi joku seura sijoittaa itsepuollustustilanteet vaikka pimeään puistoon, minusta se on silti varsin hassua.

Huomattavan pahalta kuulostaisi ainoastaan sellainen käytös, että vetäjä vaatisi opetettavilta enemmän kuin itseltään.

Meidän toinen valmentajamme on vähän tämmöinen. Hän on melko ylipainoinen, eikä jaksa punnertaa paljoa, venyvyys ja kunto ovat muutenkin heikompia kuin useilla värivöillä.
Hän aina sanookin: "Hyvä että te punnersitte minunkin puolestani" tai: "Katsokaa miten teen, älkää miten kauan teen." Tämä siis meinaa sitä, että tekniikka on hänellä kyllä hallussa mutta kestävyys hakusessa. Tai no, hyppypotkut eivät tietenkään millään onnistu korkean elopainon takia.

Odottelinkin Willien postausta ketjun aloittamisesta asti.
Olisi kiva kuulla vielä herran omista kokemuksista omituisten vetäjien ja seurojen maailmassa. Vaikka nyt selititkin miksi joku seura sijoittaa itsepuollustustilanteet vaikka pimeään puistoon, minusta se on silti varsin hassua.
Meidän toinen valmentajamme on vähän tämmöinen. Hän on melko ylipainoinen, eikä jaksa punnertaa paljoa, venyvyys ja kunto ovat muutenkin heikompia kuin useilla värivöillä.
Hän aina sanookin: "Hyvä että te punnersitte minunkin puolestani" tai: "Katsokaa miten teen, älkää miten kauan teen." Tämä siis meinaa sitä, että tekniikka on hänellä kyllä hallussa mutta kestävyys hakusessa. Tai no, hyppypotkut eivät tietenkään millään onnistu korkean elopainon takia.

Palaillaan vaikka huomenissa asiaan. :) Nyt on kiire kaverin polttareihin, pitäisi olla jo!

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Meidän salilla ainakin kamat on siinä tatamin vieressä ja silloin juodaan, kun on tarvis. Ei nyt tietenkään kesken kuntopiirin aleta juomaan, mutta kai niinkin voi tehdä jos haluaa. Pitäähän sitä nyt hitto vie juoda, itse ainakin hikoilen niin paljon, että voisi treenaaminen olla aika hankalaa jos ei saisi juoda!

Treenaan tosin potkunyrkkeilyä, eli ei ole mitään pelottavaa senseitä vetämässä treenejä. :)

:evil: Sille Kaapelin juomakiellolle/vessaan ramppaamiselle on aika simppelit syyt: siellä on joskus ja eri kertoja eri kaveri lähtenyt jonkun hapettamisharjoituksen jälkeen juomaan pukukoppiin (eri kerroksessa kuin dojo) ja menettänyt tajuntansa vessaan. Sitten soitetaan auto, joka sanoo piipaa ja sitten viedään kaveria Ruusulankadulle. Tällöin juridisessa vastuussa on treenien vetäjä. Treenien vetäjää voinee tällainen vituttaa.
Eihän tää nyt saatana mitään rakettitieteen opintoja vaadi.
Toisekseen: Jos harjoituksessa on sanotaan vaikkapa 30-40 tyyppiä vääntämässä, on paljon helpompaa sopia ettei kukaan lähde kikkailemaan itekseen (jää tekniikat näkemättä) ja henk. koht. mua ei esim. kiinnosta pysyykö joku urpo tai keke tekniikassa mukana enkä näin ollen siitä myöskään maksa kun jollekin pitäisi erikseen näyttää se tekniikka (toisten ajan tuhlaaminen on itsekästä ja pidätkö sinä itsekkäistä ihmisistä?). Noihin Aukista tai Rukista tippuneisiin kansankynttilä/natsi-maikkoihin en edes jaksa paneutua, kun ei ole onneksi tullut eteen. Tyhmistä ihmisistä eri lajeissa, niistä sen sijaan on liikaakin kokemusta.
BTW. Ainahan se sattuu kun potkitaan säkkeihin, nehän voi mennä rikki. En mä ainakaan pidä siitä, että kukaan potkii mun säkkejä, mä saatan jopa alkaa potkia takaisin:) Tyttöystävä korkeintaan saa hyväillä meikäläisen säkkejä;)
Budolajeissa, etenkin niissä jotka sisältää henkilöpalvontaa, niissäpä sitä on kyllä joskus aivan päättömiä reliikkijuttuja samurai-ajoilta. Vihollisen jousiampujia dojolla, voi luoja.
Offtopic:
Vähän sama asia kuin pakkoruotsi, "Tätä on aina luettu, niin luette tekin". Tai Cooperin testi intissä: Satuin kerran pitämään alokkaille testiä ja huvikseen kysyin joukkueenjohtajalta mitä järkeä tässä oikeastaan on juosta -25 asteessa tätä lenkkiä. "Tätä juostaan, koska
on aina on juostu. Se onko tässä järkeä vai ei, on täysin merkityksetöntä", kuului ylilutin vastaus.:eek:

Ajattelin etten viitsi, mutta viitsinpäs nyt kuitenkin :)

Eiköhän se ole niin, ettei aina voi tehdä juuri niin kuin itse haluaa. Ja sehän on niin helevetin vaikea asia hyväksyä. Kun elämä salin ulkopuolella tuppaa olemaan sellaista pullamössöä, oikuttelua ja ryhditöntä ininää.

Kun treenataan niin treenataan, ja jos siitä kesken kaiken häipyy ryypiskelemään, se aika on treenistä pois myös harjoitteluparilta. Ja salistahan ei poistuta kesken harjoitusten ilman todella pätevää syytä, eikä varsinkaan vetäjälle ilmoittamatta. Harjoitus kuitenkin kestää vain puolitoista tuntia, ja jos/kun kuumalla ilmalla pidetään yksi tai kaksikin juomataukoa niin eipä se seuraava yö todellakaan mene vessan ja vesihanan välillä rampatessa. Kaikkeen tottuu!

Mutta vielä, jokainen on vastuussa omista mokistaan. Eli se joka ottaa tavakseen huvin vuoksi myöhästellä saa punnertaa puoli tuntia ja istua seizassa loppuajan. Muut treenaavat, sillä sitä vartenhan salille on tultu eikä odottelemaan ja punnertamaan.

...paha täti :itku: ...

Jaa-a, meidän puolivillaisissa subbarireeneissä juodaan kun on jano ja käydään kusella kun kusettaa. Toisaalta kaikki ovat täysi-ikäisiä ja täysipäisiä, en tiedä millä pedagogisella perusteella jengiä pidettäisiin janoissaan.

:evil: Sille Kaapelin juomakiellolle/vessaan ramppaamiselle.. ...Tällöin juridisessa vastuussa on treenien vetäjä. Treenien vetäjää voinee tällainen vituttaa.
Eihän tää nyt saatana mitään rakettitieteen opintoja vaadi...

:offtopic: Ei vetäjä voi olla henkilökohtaisessa juridisessa vastuussa kaikesta siitä mitä salilla treeneissä tapahtuu. Mulle tuli viime viikon harjoituksissa mm. musta silmä. En voi syyttää treenien vetäjää tuosta vammasta (en kyllä ajatellutkaan niin tehdä). Rikosoikeudellisesti puhutaan kai ns. suostumusperiaatteesta, eli katsotaan että mä tuollaisiin treeneihin tullessani olen tietoinen tuollaisen vamman mahdollisuudesta ja hyväksyn sen.
Sori on pakko kinata täällä kun en päässyt treeneihin töiden takia :)

:offtopic: Ei vetäjä voi olla henkilökohtaisessa juridisessa vastuussa kaikesta siitä mitä salilla treeneissä tapahtuu. Mulle tuli viime viikon harjoituksissa mm. musta silmä. En voi syyttää treenien vetäjää tuosta vammasta (en kyllä ajatellutkaan niin tehdä). Rikosoikeudellisesti puhutaan kai ns. suostumusperiaatteesta, eli katsotaan että mä tuollaisiin treeneihin tullessani olen tietoinen tuollaisen vamman mahdollisuudesta ja hyväksyn sen.
Sori on pakko kinata täällä kun en päässyt treeneihin töiden takia :)

:offtopic: Mietin myös ihan samaa. Jos joku tuntee olonsa heikoksi ja lähtee yksinään hortoilemaan pukukoppiin juomaan sanomatta mitään, niin eiköhän silloin ole ihan omaa syytä jos kuukahtaa. Eri asia tietty pienten lasten kanssa, jotka oikeesti tarvitsee sen holhoojan. Mutta kun aikuisia ihmisiä ollaan....
Tosin, mulla ei edes tulisi mieleen poistua salista sanomatta siitä vetäjälle. Kerran jos toisenkin mulla on tullut heikko olo ja meinannut kuukahtaa, sitten vaan seinää vasten istumaan ja juomaan. (Mulla on kyllä muutenkin ongelmia verensokerin ylhäällä pitämisessä, vaikka diabetestä ei ole, joten vesipulloonkin sekoitan fiiliksen mukaan sokeria..)

Jouduin vaihtamaan ju-jutsun harjoittelupaikkaa muuton myötä ja laji jäikin sitten siihen. Syynä oli harjoitusten muuttuminen yleensä kuntopiiriksi. Aina vetäjät keksivät jotain, minkä takia punnerrettiin, tehtiin linkkareita ja juostiin ympäri tatamia. Tekniikkojen harjoittelu jäi yleensä 15 minuuttiin, kun piti vielä "loppuverryttelytkin" tehdä. Viimeinen piste itselleni oli se, kun vetäjä kävi läpi pöydälle jätettyjä harjoituskortteja ja yksi sattui olemaan väärinpäin. Koko hemmetin puolitoistatuntia juoksua, punnerruksia, vatsoja.

Suositut

Back
Ylös Bottom