Omituisen vähän treeniä ja silti kunnossa

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Mulle kunto tarkoittaa lähinnä suorituskykyä. Sitä että on vahva mutta myös kestävyyttä. Rasvaprosentill ei mun näkemyksessä ole mitään tekemistä kunnon kanssa.
Mulle koko ajatus siitä että olisin suorituskyvyltäni missään vertailukelpoisessa kunnossa ikinä on niin utopistinen ajatuskin että keskityn rasvaprosenttiin jonka pudottaminen näköjään on aika helppoa mulle :)

Mulle koko ajatus siitä että olisin suorituskyvyltäni missään vertailukelpoisessa kunnossa ikinä on niin utopistinen ajatuskin että keskityn rasvaprosenttiin jonka pudottaminen näköjään on aika helppoa mulle :)
Haha. Melko sama. Vuosi sitten tässä kohtaa päällimmäisenä oli pelko siitä, josko kohtalona on pian tekonivel. Tästä kropasta ei tule koskaan enää saamaan supertoiminnallista, keskityn siis siihen, että aerobinen kunto on kuitenkin taas riittävällä tasolla yleisterveyden kannalta, saan sukan itse jalkaan vielä 80-vuotiaanakin, kävelen kivuitta ja että rasvaprosentti ja lihaskunto miellyttää itse itselleni asettamiani tavoitteita. Ykkösmaksimit ja kaikenlaisen räjähtävyyden tavoittelun jätän jatkossakin suosiolla muille. Liikkuvuudenkin osalta pyrin lähinnä stabiloimaan, en parantamaan suoritusta.

Mulla kyllä voimatasot kehittyy ihan hyvin, mut kestävyyspuolessa oon ihan paska :D kaikenlaiset sohvanpohjalla maanneet pyllerötkin juoksee paremmin kuin mie. Mutta koska en enää kilpaile, niin vertailen tuloksiani yksin omaan itteeni ja kelvoton kehitykseni kestavyyspuolella on varsin vertailukelpoinen omaan aikaisempaan tasooni :) .Tietysti tää perusterveys auttaa tässä huomattavasti kun ei ole mitään vaivoja missään... saattaisinhan mie olla ihan hyvä rasvapros tikistyksessäkin ja kroppani soveltuisi hyvin body fitnekseen mutta en viitti harrastaa moista kun ei kiinnosta pätkän vertaa :D

Jotenki vaan uskon, että tuskin on koskaan saavuttanut ees kovaa kuntoa jos sinne parin kuukauden treenillä pääsee takas. Ite nään kovan kunnon silleen, että siihen uudestaan tyyliin on lähes mahdoton päästä ilman pitkäjänteistä ja suunnitelmallista treeniä. Enkä usko myöskään, että aina treenit on uudelleen alottaessa niin paljon parempia, että onnistuis tuosta vain. Peruskuntohan nousee nopeestikkin lihasmuistin kautta, mut aika kaukana se on vielä kovasta kunnosta.

Jotenki vaan uskon, että tuskin on koskaan saavuttanut ees kovaa kuntoa jos sinne parin kuukauden treenillä pääsee takas. Ite nään kovan kunnon silleen, että siihen uudestaan tyyliin on lähes mahdoton päästä ilman pitkäjänteistä ja suunnitelmallista treeniä. Enkä usko myöskään, että aina treenit on uudelleen alottaessa niin paljon parempia, että onnistuis tuosta vain. Peruskuntohan nousee nopeestikkin lihasmuistin kautta, mut aika kaukana se on vielä kovasta kunnosta.

Olen ihan samaa mieltä. Tässä keskustelussa on haasteena se, että kukin määrittelee kovan kunnon eri tavalla. Sellaiseen kohtalaisen siistiin kuntoon, josta randomit tulee huomauttelemaan baarissa öhöhö, sä oot varmaan joku fitnessmuija/tanssija/mitä nyt mieleen juolahtaa, pääsee mielestäni imho aika helpolla (joo, lihasmuisti toki auttaa). Siihen, että on oikeasti tai edes kohtuullisesti tikissä, vaaditaan jo huomattavasti kauemmin. Muutamia geneettisen loton päävoittajia lukuunottamatta, mä en usko, että kaksi ylläpitotreeniä viikossa riittää harvalla enää edes tähän.
Jos tätä asiaa vertaa puulattian entisöintiin, niin tässä kohtaahan on vasta maalipesu ja hionta tehtynä. Ehkä jopa pohjamaalaus. Mutta se oikea duuni on vasta alkamassa.

Siihen, että todella on kunnossa vaaditaan monta vuotta asioiden tekemistä oikein ja sitä pitkäjänteistä ja säännöllistä duunia.

Joo tuossa edellä puhuin kohtuullisen kuntoisista ihmisistä. Tietenkään entinen urheilija ei ole muutamassa viikossa huippukunnossa, eikä nykyinenkään urheilija ole harjoituskaudella huippukunnossa.

Ehkä menee saivarteluksi jos liikaa pitää määritellä sitä riittävää kuntoa. :) Kunhan halusin pohdiskella, miten vähällä pystyy olemaan urheilullisen näköinen ja tuloksissa aloittelevaa kovasti treenaavaa vastaavassa kunnossa. Ylläpitoa ei yleensä arvosteta ollenkaan, kun aina pitää kehittyä.

Joo tuossa edellä puhuin kohtuullisen kuntoisista ihmisistä. Tietenkään entinen urheilija ei ole muutamassa viikossa huippukunnossa, eikä nykyinenkään urheilija ole harjoituskaudella huippukunnossa.

Ehkä menee saivarteluksi jos liikaa pitää määritellä sitä riittävää kuntoa. :) Kunhan halusin pohdiskella, miten vähällä pystyy olemaan urheilullisen näköinen ja tuloksissa aloittelevaa kovasti treenaavaa vastaavassa kunnossa. Ylläpitoa ei yleensä arvosteta ollenkaan, kun aina pitää kehittyä.

Mä en oikee tajua, et miks joku haluais vain ylläpitää lihastasoa, eikö kaikilla ole tarve kehittyä koko ajan? Ite en varmaan pystyisi tekemään puolittaista treeniä, tai treenata vain pari kertaa viikossa, itelle se kaiken antaminen on se juttu siellä salilla.. En oo kyl reenannu ku 4 vuotta ni ehkä tuoki tulee vielä vastaan jossai vaiheessa..

Mä en oikee tajua, et miks joku haluais vain ylläpitää lihastasoa, eikö kaikilla ole tarve kehittyä koko ajan? Ite en varmaan pystyisi tekemään puolittaista treeniä, tai treenata vain pari kertaa viikossa, itelle se kaiken antaminen on se juttu siellä salilla.. En oo kyl reenannu ku 4 vuotta ni ehkä tuoki tulee vielä vastaan jossai vaiheessa..

No jos olen rehellinen niin tahkoan loukkaantumisesta toiseen ja lihasjumista seuraavaan. Tietenkin mieluummin näkisin että tulokset nousee. Yritän kaivaa jotain positiivista, että olen kuitenkin hetken sitä kehittyvää aloittelijaa edes urheilullisemman näköinen, vaikka olenkin jo vanha (käynyt ensimmäistä kertaa salilla noin 20 vuotta sitten). :D

No jos olen rehellinen niin tahkoan loukkaantumisesta toiseen ja lihasjumista seuraavaan. Tietenkin mieluummin näkisin että tulokset nousee. Yritän kaivaa jotain positiivista, että olen kuitenkin hetken sitä kehittyvää aloittelijaa edes urheilullisemman näköinen, vaikka olenkin jo vanha (käynyt ensimmäistä kertaa salilla noin 20 vuotta sitten). :D
Nii, kai se on sitte siinä vaiheessa eri asia jos pitää taistella nuitten pirullisten vaivojen kanssa päivästä toiseen, saattaa se vähä syödä motivaatiosta.. Ite oon vielä säilyny pahemmista vammoista onneks (pitää koputtaa puuta) ja muutaman vuoden treenanneena ei kai kulumiakaan vielä mihkään ilmenny, katellaa sitte ku oon sen kymmenestä pariikyt vuotta reenannu..

Mie yritän parhaani mukaan vältellä lihaskasvua mut ei se täysin onnistu :D puolittainen ylläpitoreeni/k untoilu ei kuitenkaan onnistu vaan jokin tavoite on oltava; mulla se on voima. En varmaan viittis reenata ilman ko tavoitetta ja kehitystä. Nyt oon päässy siihen voimatasoon minkä jälkeen piti tosissaan rueta tekee töitä et saa mitään kehitystä aikaiseksi... saas nähä miten pitkään menee entisiin enkkoihin pääsemisessä (kovinkaan koviahan ne ei vaik mm-tuloksiin verrattuna ollu mut sm-kisatasoa kuitenkin :p ). Meneeks tää offtopiciks? Menee.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mie yritän parhaani mukaan vältellä lihaskasvua mut ei se täysin onnistu :D puolittainen ylläpitoreeni/k untoilu ei kuitenkaan onnistu vaan jokin tavoite on oltava; mulla se on voima. En varmaan viittis reenata ilman ko tavoitetta ja kehitystä. Nyt oon päässy siihen voimatasoon minkä jälkeen piti tosissaan rueta tekee töitä et saa mitään kehitystä aikaiseksi... saas nähä miten pitkään menee entisiin enkkoihin pääsemisessä (kovinkaan koviahan ne ei vaik mm-tuloksiin verrattuna ollu mut sm-kisatasoa kuitenkin :p ). Meneeks tää offtopiciks? Menee.

Itse olen pitänyt sopivana tavoitteena oman harrastukseni SM-tulosrajoja ilman aikomusta kilpailla. Tosin ne rajat on nousseet joka vuosi, joten nykyisin vaadittaisiin jo vähän pidempi ehjä treeniputki ja jopa muutama kilo kehittymistä vanhasta kunnosta. No tässä taas mietin että pitäisikö mennä lääkäriin hetki sitten imaantuneen vaivan kanssa tai uskallanko kokeilla treeniä vai lepäänkö vai mitä. Eli tavoitteiden alasajo taitaa olla edessä. On nautittava sitten vain laihuudesta ja ehkä otettava aurinkoa niin edes näyttää paremmalta. :D

Sattui silmään aiheeseen liittyvä kirjoitus ja muistin tämän aloittamani aiheen.

Yleisurheilun superlupaus treenaa harvemmin kuin moni kuntourheilija –”Palautumisessa menee lähes viikko"

http://www.iltasanomat.fi/yleisurheilu/art-2000001219488.html

Voipi olla, että hyppyharjoitelua ja nopeuttakaan ei kannata liikaa tehdä, mutta ehkä tässä jätetään mainitsemata liikkuvuusharjoittelu, muu kehonhuolto- tekniikka- ja mielikuvaharjoittelu? Ehkä toivotaan että kilpakumppanit mallista ottaisivat rennosti. :D

Joka tapauksessa tavallisen pulliaisen kuntoliikunta pitäisi olla jokapäiväistä, mutta jos rääkkiä harjoittaa enemmän kuin huippu-urheilija, tulee mieleen että mahtaako monikin liikkuja vain hidastaa kehittymistään liian raivoisalla yrittämisellä?

Itse olen ohjannut/valmentanut kamppailua yli 30 vuotta. Omasta kokemuksesta on pakko sanoa, että osalla on ongelmana liian paljon, liian usein, mikä johtaa lähes aina motivaation loppumiseen ja vammoihin. Toinen ryhmä on sitten se "ei koskaan kunnolla, mutta koko ajan puolivillaisesti". Se porukka jaksaa vaikka kuinka kauan sitä jatkuvaa touhuilua, mutta kehitystä tulee heikosti, kun laatua ei harjoittelussa ole.

On aika ymmärrettävää, ettei ylläpito paljoa nuorta urheilijaa kiinnosta. Väitän kuitenkin, että 40 vuoden jälkeen alkaa kiinnostaa, jos motivaatio urheilemiseen säilyy. Aika pitkälle pystyy vetämään koviakin harjoituksia, jos huolehtii kokonaisuutena riittävästä huollosta ja palautumisesta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom