Omakotitaloasumisen +:t ja -:t vs. kustannukset

Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Vastataan nyt vielä. Kuten mainitsin on kt-asuminen huomattavasti vaivattomampaa kuin okt:ssa. Tuota itsekin ikävöin. :itku: Mutta se onkin se ainut hyvä juttu.

Jos nyt ihan oikeasti puhutaan yhdistelmästä kuivanmaan mökki + kohtuullinen kt vs. okt, niin en mä näe perusteita ensimmäisen vaihtoehdon hyväksi. Mulla on kuivanmaan mökki ja asuin ennen (n. 10v. ajan) kt:ssa ns. hyvällä alueella. Kämppäkään ei todellakaan ollut hassumpi. Nyt mä oon tavallaan yhdistänyt nuo asuinmuodot. Ei tarvii reissata mökille, voit grillata ja hillua munasillaan pihalla tms. jo 10min duunin päättymisen jälkeen.

Aivan varmasti sä saat edullisesti murjun kämpän betonilähiöstä ja lahon mökin jostain jumalan selän takaa. Mutta oliko tässä nyt siitä kyse? Hankintakustannukset SUURELLE kt-kämpälle (jos nyt oletetaan että sijaitsee lähellä kaupungin keskustaa) ja hyväkuntoiselle mökille vastaavat okt:n hankinta/rakentamiskustannuksia. Asuin- ja ylläpitokulut menevät varmasti ohitsekin.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Rakennan just omaa taloa maaseudulle ja toivottavasti pääsen muuttamaan kesällä. 10 vuotta on tullut pyörittyä kerrostaloissa ja rivareissa, ei kiitos enää.

+ tilaa paljon
+ lämmin iso autotalli
+ oma rauha
+ luonto vieressä
+ ei naapureita
+ kaupat ym kaukana = ei hörhöjä jne

- tekeminen ei lopu koskaan, mutta onko se huono asia?
- työmatka 31km/26min ei paha kun on auto.

Kerrankin mahtuu 6-8 ukkoa saunaan kerralla ja teatterille/pelivermeille on oma huone 30m2.
Tallissa voi värkätä kaikenlaisia vehkeitä ja voin myös testata niiden toimivuutta vaikka aamuyöllä.
Samalla rahalla ei kovin isoa kolmiota pk-seudulta sais.

Vastataan nyt vielä. Kuten mainitsin on kt-asuminen huomattavasti vaivattomampaa kuin okt:ssa. Tuota itsekin ikävöin. :itku: Mutta se onkin se ainut hyvä juttu.

Jos nyt ihan oikeasti puhutaan yhdistelmästä kuivanmaan mökki + kohtuullinen kt vs. okt, niin en mä näe perusteita ensimmäisen vaihtoehdon hyväksi. Mulla on kuivanmaan mökki ja asuin ennen (n. 10v. ajan) kt:ssa ns. hyvällä alueella. Kämppäkään ei todellakaan ollut hassumpi. Nyt mä oon tavallaan yhdistänyt nuo asuinmuodot. Ei tarvii reissata mökille, voit grillata ja hillua munasillaan pihalla tms. jo 10min duunin päättymisen jälkeen.

Aivan varmasti sä saat edullisesti murjun kämpän betonilähiöstä ja lahon mökin jostain jumalan selän takaa. Mutta oliko tässä nyt siitä kyse? Hankintakustannukset SUURELLE kt-kämpälle (jos nyt oletetaan että sijaitsee lähellä kaupungin keskustaa) ja hyväkuntoiselle mökille vastaavat okt:n hankinta/rakentamiskustannuksia. Asuin- ja ylläpitokulut menevät varmasti ohitsekin.

Miksei voisi asua lähiökaksiossa ja mökki kohtuullinen tönö esim 10km päässä? Tuolla yhdistelmällä pääsee lähelle OKT asumista ja on joissain tilanteissa parempikin kuin OKT ja pienemmällä budjetilla. Aika monella yksi tärkeimmistä asumisen kriteereistä on kuitenkin raha.

Mökille ei tarvitse mennä jos ei huvita, se on siinä plussaa ja jos mökki ei maksa 100 000€ niin ei hirveä menetyskään ole.

+ Pihalle voi tehdä käytännössä mitä huvittaa
+ Jos ei muuta ihan metsän keskelle niin ei palvelutkaan ole liian kaukana
+ Osassa Suomea ei hintakaan ole mahdoton
+ Oma rauha

- Jos käy huono tuuri niin naapurit voi olla iso miinus
- Aina ei välttämättä jaksaisi puuhailla pakollisia juttuja
- Rempat voi tulla kalliiksi

Suurin juttu on se, että on enemmän mahdollisuuksia toteuttaa itseään kuin rivarissa tai kerrostalo-osakkeessa.

Itse olen asunut vuosia kerrostalossa, muutaman vuoden rivarissa ja nyt seitsemän vuotta omakotitalossa + penskana tietenkin omakotitalossa.

Suurin plussa omakotitaloasumisessa on se että kun täällä naapurit ei kyttää. Vaikka kaupungissa olevinaan saa asua tuntemattomana, sattui ainakin mulla aina naapurustoon muiden asioista kiinnostuneita ihmisiä. Täällä omakotitaloalueella en osaa vieläkään naamaltaan kaikkia saman tien varrassa asuvia nimetä seitsemän vuoden jälkeen. Ainoastaan tonttinaapurit tunnen ja niidenkään kanssa ei ole mitään taloyhtiöitä joissa yhteisistä asioista päätetään.

Siihen päälle tulee sitten tietenkin neliöt, oma punttisali autotallissa, lapset voi hätistää helposti pihalle leikkimään, voi kusta omalle tontille jos haluaa jne jne...

Parasta on tuo että saa hätistää lapset omalle pihalle leikkimään. On aivan kaoottista olla täällä kerrostalokopissa lasten kanssa päivät. Pihalle lähteminenkin on niin hankalaa kun pitää ravata portaita ja sitten alkaa pissittämään ja joutuu koko sakki tulemaan sisälle ja menemään takaisin pihalle. Leluja ei voi jättää ulos lojumaan kun joku varastaa ne samantien, ei voi rakentaa mitään pihalle, eikä esim. talvella lumiukko kestä ehjänä 42 sekuntia kauempaa kun naapurin kakarat särkevät sen jne. Listaa voisi jatkaa loputtomiin.

Zone-sarja -42%
Isoin kysymysmerkki omassa talossa on se, että osaa rakentaa/hankkia talon mikä ei ole homepesä ja tietää muutenkin miten sitä pidetään kunnossa.

Itse kasvanut omakotitalossa ja asunut kerrostalossa kymmenisen vuotta, ja kyllä heti muutan omakotitaloon kun mahdollisuus tulee. On tilaa ja "oma" paikka ilman naapurin mökää. Ei ole kerrostalo ihmiselle sopivaa asumista minusta.

Hupella se elämä on vaan yhtä hankalaa päivästä toiseen.
Kerrostalossa 4.krs, ei hissiä, lasten kanssa, kyllä. Parveke on, mutta sinne ei mahdu kuin satelliittilautanen. No viikon päästä rivariin taas.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Jos on yhtään kätevä käsistään eikä kaikki tarvitse olla välttämättä vimpan päälle niin ei projektitalo ole ollenkaan paskin vaihtoehto. Pienten lasten kanssa ois tosin ehkä aika vittumaista.

Vanha talo on vähän kuin OKT:n ja kesämökin välimuoto.

Just tässä pähkitty kanssa asioita ja koska sopivaa omakotitaloratkaisua ei tähän hätään löytynyt, niin yritetään muuttaa ytimeen saunalliseen kaksioon. Siistiä ja vaivatonta. Mökkikin on 20 minuutin ajamatkan päässä, joten kombo on ehkä jopa itselleni hyvä. Aikanaan sitten ehdottomasti omakotitaloon. Laajassa omassa pihapiirissä kasvaneena komppaan omakotitaloa täysillä.

+Omat tilukset
+Saa juosta alasti pihalla
+Pääsee helposti metsään

-En nyt keksi ihan heti tähän hätään, ai keksinkin; kaikki remppaaminen ja säätäminen, etenkin kun itsellä menee hermot jos yhden hyllyn kasaamisessa.

Jos talon haluaisin niin ehtona olisi että se on niin kaukana ja syrjässä naapurista että tosiaan munasillaan voi juoksennella ilman että naapuria haittaa. Ja samoin että ilmakiväärillä uskaltaa ampua ilman että naapuri soittaa swat-teamin piirittämään.
No tuosta on sitten Miinuksena pitkä työmatka.
- lumityöt ja nurmikon leikkuu. Jos minulla tulee olemaan omakotitalo niin tulen palkkaamaan noihin hommiin jonkun.

Tuli huomattua, ettei normi rintamamiestalo ei ainakaan ole erityisen lapsiystävällinen. Jos on makkarit ylhäällä ja ainoa suihku kellarissa niin kivaa se olisi pienten lasten kanssa ravata niitä edestakaisin.

Kaikkeen tottuu ja loppujen lopuksi aika harvoin meidän poikaa joutuu suihkuun viemään keskellä yötä.

Meidän torpassa on se pahin vika, että on vain yksi WC keskikerroksessa. Kieltämättä yöllä unenpöpperössä vähän turhan pitkä matka, mutta kyllä tuohonkin on jo tottunut.

Suunnitelmissa olisi kyllä joskus rakentaa yläkerran komeroon WC, joka on sopivasti nykyisen vessan yläpuolella ja viemäriputkikin (tuuletusputki katolle) on valmiina.

Ehkä ensi kesänä olisi aikaa. Ongelmana tuossa rempassa, että putket menee uusiksi, ja joutuu koko perhe käymään pihan perällä puuceessä rempan ajan. Sellainenkin onneksi löytyy. Oikein kahden istuttava, että saa emännän kanssa vierekkäin istua. :D

Kuukauden verran nyt omakotitalossa asuneena. Tässä sekalaisia plussia ja miinuksia.

+ Koirien ulosvienti helppoa ja nopeaa, ensi kesänä aita kuntoon niin riittää että avaa oven
+ Oma piha (Omenapuut yms kasvit, grillipaikka)
+ Rakennusoikeus, jos tila loppuu niin rakennampa lisää tönöä pihaan
+ Saa tehdä talolle melkein mitä vaan huvittaa. Esimerkkinä yläkerran wc/suihku puuttui --> ei puutu enää
+ Saa päättää vapaammin remonteista milloin tekee. Taloyhtiössä monesti remontit vaan tulee eikä niihin voi vaikuttaa (putkiremppa, ikkunaremppa, julkisivuremppa jne). Jos viittii pitää silmät auki ja vähän katsella paikkoja niin noita remonttitarpeita voi jo "ennustaa" vähän etukäteen jolloin voi järjestellä asiat paremmin

+- Ei välttämättä kaukana sivistyksestä (meillä alle 4km ydinkeskustaan), pääkaupunkiseudulla ei ehkä mahdollista.. onneksi suomessa on kuulemma muitakin kohtuullisen kokoisia kaupunkeja
+- Lumityöt.. Ei ole pakko tehdä jos ei halua. Toisaalta taas, ihan kiva oli työnnellä tossa pihassa vähän lunta paikasta a paikkaan b. Joskus voi varmasti vituttaa.

- Jos ei oo ketään innokasta lähipiirissä niin itse joutuu tekemään kaiken tai maksamaan sen tekemisestä. Tällaisen tekemisen määrästä en vielä tiedä, kun nyt on vielä remontti kesken joten tekemistä on paljon joka tapauksessa

Back
Ylös Bottom