• Rekisteröidy ja osallistu keskusteluun. SHABOOM

Omakotitaloasumisen +:t ja -:t vs. kustannukset

Laittakaapas omakotitaloasujat + ja - listaa omakotitaloasumisesta. Olen ollut aina kerrostaloasumisen ja keskusta-asumisen vannoutunut kannattaja mutta nyt huomaan alkavani taipua vaimon omakotitalohaaveiden alle....:whip:

Asumme tällä hetkellä siis kaupungin keskustassa kivassa kolmiossa. Mun ja vaimon lisäksi asukkina on 1v 10kk lapsi, ja toinen on tulossa. Tässä on nyt alkanu kiinnostamaan yllättäen myös tuo lapsen hyvinvointi, leikkimahdollisuudet jne oman helpon kerrostaloasumisen vastapainona.

Tehdäänpä vähän plus ja miinuslistaa:

+ oma rauha (vai onko?)
+ lapsilla enemmin tilaa ja pihaa leikkiä
+ vaimo onnellisempi (?) jos on niin sehän jo pelkästään riittää syyksi...:wtf:

- maksaa enemmin kuin kerrostaloasuminen (talon osto + ylläpito vs. asunnon osto + vastike)
- pitempi matka palvelujen äärelle
- kaiken maalman pihatyöt ja remontit painaa päälle joka kesä
- talvella joutuu huhkimaan lumikolalla
- jos sattuu v-mäinen naapuri, niin sitten on tosi v-mäistä (kerrostalossa naapurilla ei ole niin paljoa merkitystä) vrt. koirat ei käy paskalla sun pihalla, naapurin muksut ei potki pallolla sun omenapuita paskaksi....

Pankaas + ja - kommenttejanne asiaan! Paljonko kiinteät asumiskulusi on omakotitalossa per kuukausi?

Moro,

sen kummemmin perustelematta +/- listaa omalta osaltani tässä. Taustatietoina, että ostin 50-luvun talon, jotan ylläpitoa ja remonttia on luonnollisesti uutta taloa enemmän.

+ oma rauha: jos oikeasti joskus tuntuu siltä että pitää saunoa ja soittaa musiikkia läpi yön, niin go for it. Kukaan ei tule valittamaan. Tai katsot sen uuden leffas 4-5 aikaan aamuyöstä subbarit päällä. Tai päivisin mitään elämää ei kuulu seinän takaa.

+ oma tontti: pihalla voit säilyttää lähes mitä vaan mikä omaan silmään miellyttää. Jos joskus ostat sen pitkään haaveilemas veneen, niin voit järjestää sille säilytyspaikan omalta pihalta mikäli tilaa riittää
+ kahden edellisen laittaminen/dekorointi oman maun mukaan
+ enemmän tilaa ja tilankäytön voi suunnitella itse (väliseinät tai niiden purkaminen)

- kustannukset vähän suuremmat kuin vuokra-asumisessa, mutta taloudellisia kustannuksia en ainakaan vielä toistaiseks laittais syyks palaamiseen vuokralle kerrostaloasuntoon.
- jos jotain hajoaa, niin maksat sen töineen itse.

Kommentoiden, ei nykytalvisin tarvitse lumitöitä talvella tehdä ;-) En ole kahtena viime talvena tehnyt mitään lumitöitä ja nytkin vain sinä yhtenä marraskuisena myräkkänä.

Asumiskustannukset ovat seuraavanlaiset (kukin merkitty per laskutuskausi, josta jakamalla selviää yhden kk:n osuus):

Asuntolaina: 1100€/kk
Vesi: 70€/3kk
Sähkö: keskimäärin 200€/kk (talossa suora sähkölämmitys)
Jätehuolto: 65€/2kk
Kiinteistövero: 113€/vuosi

Unohtuikohan jotain... Tuon päälle sitten normaalit vakuutukset yms. Vakuutus rakennuksen ja 50k€ kamojen kanssa 80€/3kk.

+ oma rauha (vai onko?)
Oma rauha selkeästi suurin plussa. Ei kuulu naapurista pihahdustakaan. Tietysti sijainti vaikuttaa tähän kuten kerrostalossakin.

Riippuu talosta, onhan joissain kerrostalojen pihamaillakin hyvät leikkipaikat.

Vaimolle ei mikään riitä, sen tulet huomaamaan. :D

- maksaa enemmin kuin kerrostaloasuminen (talon osto + ylläpito vs. asunnon osto + vastike)
Omatoiminen ylläpito on huomattavasti halvempaa kuin vastike. Halvan hintatason kerrostalokämppiä on enemmän tarjolla, se on totta.

Keskimäärin varmasti totta.

Pihatyöt ja rempat on vaan kivoja.

Piis of keik podarille ;)

- jos sattuu v-mäinen naapuri, niin sitten on tosi v-mäistä (kerrostalossa naapurilla ei ole niin paljoa merkitystä) vrt. koirat ei käy paskalla sun pihalla, naapurin muksut ei potki pallolla sun omenapuita paskaksi....
Vittumainen kerrostalonaapuri on varmasti vittumaisempi.

En asu okt:ssa. Olen kuitenkin asiaa miettinyt.

+ oma rauha
+ iso piha, tilaa elukoilla rellestää, mahdollisuus puutarhan hoitoon
+ mahdollisuus kaiken näköiseen puuhasteluun; lumityöt, nurmikon leikkuu, nikkarointi jne.

- kustannukset isommat
- kaikesta pitää vastata ihan ite

Kerrostalosta muutin nyt omakotitaloon ja en ole todellakaan katunut.
+Oma rauha. (kerrostalonaapurin kanssa käytiin oikeudessa asti.)
+Oma piha.
+Saa tehdä talosta sellaisen kuin haluaa.
+Puulämmitteinen sauna
+Autotalli
+Tilava

-Joutuu tekemään remonttia.

Talo on 1978 valmistunut tiiliverhoiltu omakotitalo 113m2, omalla 900m2 pihalla. Matkaa on 4.5km Oulun keskustaan. (kerrostalosta oli 1,5km)

Vasta muutamia kuukausia olen tässä asunut mutta nopeasti laskettuna saan seuraavia lukuja.
Lainan lyhennys + korko. Oli 803 euroa mutta korkojen tippumisen vuoksi se on nyt 680 euroa/kk
Kiinteistövero 140 euroa/vuosi
Sähkö 150 euroa/kk (lämmitys ja käyttösähkö)
Vesi 20 euroa/kk
Vakuutukset 20-30 euroa/kk
Ja jotain muuta
Yht: 900-1100 euroa/kk

Ehdoton ja iso plus on autotallin mahdollisuus ja saa rakentaa terassia, muut on aika se ja sama.

Suurin miinus on yleensä palveluiden oleminen kauempana ja raha.

Heikki722 sanoi:
Weeboom sanoi:
Suurin miinus on yleensä palveluiden oleminen kauempana ja raha.
Tää taitaa olla enemmän ongelma jos kotikonnut sijaitsee suuremmassa kaupungissa? Itse asun pienemmässä kylässä ja oma talo sijoittunut ihan keskustaan. Huoltoasema, terveyskeskus, kaupat ja kioski, pizzeriat yms alle kilometrin säteellä kaikki.

...
+Saa tehdä talosta sellaisen kuin haluaa.
...
Itse ja paria kaveriani rakennetaan just tällä hetkellä. Kaikki on valittanut että tyytyväinen saa olla jos edes jotain sellasta voi laittaa mitä haluaa.

Heikki722 - budjetin kanssa kannattaa vetää kyllä reippaasti yli kun sitä lasket. Mulla meni pelkissä perustuksissa 20 000 metsään. Sen jälkeen kaikki on tehty itse (no putkihommat on kaverilta edullisesti) ja silti mennään 50 000 yli budjetin.

Lyhennyksiä tulee menemään sellaset 1250 euroa kuukaudessa ja kusessa ollaan ainkain 27 vuotta (ellei inflaatio maksa osaa).

Sähkölasku asettunee johonkin 100€ kk (maalampö).

Veteen menee pari kymppiä ja vakuutuksiin noin viiskymppiä /kk.

Verot ehkä 20€/kk

Talo on 170m2 ja autotalli.

+ Elämisen laatu (äänieristys, voit itse päättää mitä teet, mahdollisuus laajentaa asuntoa yms)
+ Ei tarvitse maksaa tai olla kiinnostunut naapurin kylpyhuoneen vesieristeistä tms.

- 4% varainsiirtovero

Joutuu niitä remontteja tekemään esim. pari- ja rivitaloissa. Samoin lumitöitä jos on pienempi yhtiö.

Mulle on tähän ikään mennessä ilmennyt ainoona puutteena tähän rivitaloasumiseen se, että kunnollista autotallia ei ole. On meilläkin iso autohalli käytössä, jossa voi rassata niin paljon kuin haluaa, mutta vaatii vähän enemmän innostusta lähteä ajamaan se 15km hallille. Kaikista mukavintahan se olis mennä lipposet jalassa työstämään lämpöseen talliin, jonne olis matkaa se max. 50m

+ oma kiinteistö ja kukaan ei valita jos musa sattuu soimaan vähän kovempaa
+ oma rauha myös muissa asioissa
+ naapurin vesivahinko ei aiheuta toimenpiteitä
+ omalla aktiivisuudella halpa asua

- kaiken teet itse tai maksat kovalla rahalla

Asumiskulut:
lämmitys ja sähkö 120e/kk
vesi 20e/kk
jätemaksu ehkä n. 5e/kk
kiinteistövero n. 20e/kk
polttopuut n. 35e/kk jaettuna vuodelle

200e/kk ei minusta ole paha kun reilun 60m2 kerrostalon pelkkä yhtiövastike pyörii 100-200 välissä. Kertokaa viisaammat paljon esim. 100-150m2 rivarin/kerrostalon vastike on ilman mitään lyhennyksiä ja lisätkää summaan sähkölasku joka ei yleensä kuulu vastikkeeseen.

Keskustojen omakotitaloalueet on sen verran tiivistii rakennettuja, että ei siellä ihan mitä vaan voi tehdä.
Äkkiä on naapuri ulvomassa jos täräytät kolmen jälkeen aamuyöstä voluumit kaakkoon..

Tää taitaa olla enemmän ongelma jos kotikonnut sijaitsee suuremmassa kaupungissa? Itse asun pienemmässä kylässä ja oma talo sijoittunut ihan keskustaan. Huoltoasema, terveyskeskus, kaupat ja kioski, pizzeriat yms alle kilometrin säteellä kaikki.
Nojuu, ei oikein realistista edes Oulussa. Tällä hetkellä kaikki itsellä 200m sisällä, niin ahdistaisi käynnistää autoa jos haluaa purkin maitoa.
Keskustojen omakotitaloalueet on sen verran tiivistii rakennettuja, että ei siellä ihan mitä vaan voi tehdä.
Äkkiä on naapuri ulvomassa jos täräytät kolmen jälkeen aamuyöstä voluumit kaakkoon..
Tämä on myös totta, yleensä jos on palveluita lähistöllä niin (vuokra)tontit on pirun pieniä.

Vielä miinukseksi pitää sanoa ok-talolle huolen kanto. Itse poissa monesti viikonloput tai viikolla niin kerrostalokämpässä ei tarvi kuin nypätä kahvinkeitin irti seinästä. Kaverit joutuu lahjomaan mua ajelemaan nurmikkoa ja tyhjäämään postilaatikkoa että kämppä näyttäisi kesälomareissun aikana edes vähän asutulta.

Vielä miinukseksi pitää sanoa ok-talolle huolen kanto. Itse poissa monesti viikonloput tai viikolla niin kerrostalokämpässä ei tarvi kuin nypätä kahvinkeitin irti seinästä. Kaverit joutuu lahjomaan mua ajelemaan nurmikkoa ja tyhjäämään postilaatikkoa että kämppä näyttäisi kesälomareissun aikana edes vähän asutulta.
Toi on totta. Varsinkin nyt talvella saa miettiä, että pysyykö lämmöt varmasti päällä. Kovilla pakkasilla vuorokausi ilman sähköä, niin putket on jäässä. Kesät ovat tähän asti menneet pikku remontteja puuhastellessa ja vanhan talon ollessa kysymyksessä, tulevat varmasti menemään jatkossakin.

Ehdoton plussa on oma rauha(lähin vakituisesti asutettu talo 200 metrin päässä) ja aamuisin ei tarvitse kerätä narkkareiden ruiskuja hiekkalaatikosta.

Kuitenkaan emme asu täysin metsässä. Kirkonkylä on 5 minuutin automatkan päässä.

Jotenkin tuntuu asettuneen nuo kuukausittaiset menot +-1000 euroon kuussa, siis talon ylläpitoon, sähköt, vedet, lainat ja verot. Vuokralla tämä kompleksi olisi mahdoton. Tilaa piisaa, pihaa löytyy, varastoja ja lämmin autotalli, jossa voi puuhailla lisäksi metalli -ja puutöitä.

Plussia on paljon;
+oma rauha
+_saa_ itse tehdä.
+pihan kun kerralla laittaa, sitä ei tarvitse käydä kun napsimassa ja ruohonleikkurilla huristelemassa, kivaa siis
+lumityöt voi ottaa kuntoiluna ja ulkoiluna
+2 saunaa, sisällä sähkö, pihasaunassa kunnon puukiuas
+leivinuuni ja kolme varaavaa takkaa
+meluttomuus
+vieraita voi tulla ja mennä millon tahansa, miten paljon tahansa
+pihalla voi pitää tavaroita, kuten pyörän auki lukosta, eikä se siitä lähde
+portit, joista kellään ei ole ilman lupaa mitään asiaa

Sijainti on kaiketi se, mihin tosissaan kannattaa kiinnittää huomiota kun harkitsee omakotitaloasumista, talon lisäksi siis tietysti. On hyvä miettiä, mitä siltä asumiseltaan haluaa, jos haluaa pizzerian olevan alakerrassa tai lähellä, kannattaa pysyä keskustassa, mut jos tosiaan haluaa, että koirat ja kissa voi juoksennella pellolla vapaaasti ja emäntä ripustaa kesällä ulos pyykkejä kuivumaan suoraan suihkusta, sekin käy -jos vaan varautuu kulkemaan pidempiä matkoja töihin, kauppaan ja lääkäriin.
Itse pidän enemmän tälläisestä epäsosiaalisesta asumismuodosta, missä todella saa vapaa-ajan viettää juuri niinkuin haluaa, toisaalta, maalla tuntuu naapuritkin olevan rennompia (vaikka, onhan niitä jokalähtöön). Hätätilanteessakin menee max. 15 min ja lääkärinapu on lähellä, ettei sitä kannata ihan turhista panikoida. Eipähän ole televisioluvantarkastajat tai guuppelitodiastelijat läähättämässä oventakana -ja jos onkin, toinen koirista ehtii varmaan ennen. :whip:

Toki on miinuksiakin, mutta niitä ei kannata velkaisena enää lähteä pohtimaan kun sit vasta alkaakin ahdistaa. :P
nim.omakaivo+vanha lämminvesivaraaja=kylmää vettä aamusuihkussa :eek:

vilma-liina

Mode/Punttimimmit
Mode
+ oma rauha (vai onko?)
No on todellakin. Rauhassa saa olla, tulla ja mennä. Ei tarvi kuunnella muiden pesukoneiden tai riitelyjen tai koiran haukunnan ääniä, eikä ajatella naapureiden yörauhaa tms.
Nimenomaan. Ja omalle pihalle voi päästää aika pienenkin ja kivempi ulkoilla lapsen kanssa, kun on samalla jotain "aikuistenkin" tekemistä omassa pihassa. Ja kesällä varsinkin, onhan se ihan eri asia ulkoilla omassa pihassa vaikka bikineissä, istua iltaa ja grillailla kuin jossain kerrostalon pihalla tai parvekkeella.
Vaikea sanoa :)

No jos vertaat vastaavan kokoisen kerrostalokämpän ja ok-talon hintaa, niin ensinnäkin sitä huomaa, ettei sen kokoisia kerrostaloasuntoja ole edes olemassa tai tarjolla.
Riippuu tapauksesta. Meillä matka lyheni keskustaan kilsalla. Kaksi koulua alle puolen kilsan säteellä, samoin kaksi lähikauppaa ja sivukirjasto. Ja sitä pitsaakin on tarjolla lähes näköetäisyydellä.
Tosin monissa kaupungeissa uudet tontit sijaitsee jossain keskellä ei mitään, ja sitten asia onkin vähän eri. Ite ainakin arvostan korkealle sitä, että esim. koulut ja urheilukentät yms on kivenheiton päässä.
Äh. Silloin tällöin saattaa jotain olla. Kerran viikossa ruohonleikkuuta, eikä sitäkään ole pakko tehdä itse, jos ei halua. Tunnin homma, ja edullisestihan sen käy vaikka joku sukulaislapsi ajelemassa :)
Nykyiset talvet on niin vähälumisia, ettei montaa kertaa ole tänäkään vuonna tarvinut kolaan tarttua. Ja vaikka lunta olis, niin harvakseltaanhan sitä vaan sataa.
Riskinsä kaikessa. Samalla tavalla ne kerrostaloasunnon häiriköt varmasti kiristää hermoa. Ja kun rakentaa suojaisan pihan ja talon, niin eipä niitä naapureita tarvi edes nähdä.

Ja asumiskustannuksista. Pitäis varmaan verrata samankokoisen asunnon asumiskustannuksiin, joten siinä tapauksessa väittäisin, että ok-asuminen tulee jopa edullisemmaksi.

Edit. Semmonen pointti vielä, että jos vaan on mahdollista saada vuokratontti, niin ehdottomasti semmonen ennemmin kuin oma tontti. Meillä ainakin omasta mielestäni kiinteistövero kohtalaisen korkea, yli 400€/vuosi ja mikäli tontti olis vuokratontti, niin summa tippuis huomattavasti.

Ikä
47
Mä en kyllä tajua, miten joku voi edes miettiä asumista kerros- tai rivitalossa, jos vaihtoehtona on omakotiasuminen. Eli jos vain on mahdollisuus, niin ilman muuta omakotitalo.

Mutta jos vielä mietityttää, niin tässä vielä yksi plussa: Kun lapsiperhe käy kaupassa, niin ainakin meillä niitä ostoskasseja on neljä-viisi. No, kerrostaloasujienhan tarttee ne kassit raahata ties mistä parkkipaikalta kolmanteen kerrokseen, mutta omakotiasuja ajaa päräyttää oven eteen ja nostelee kassit siitä suoraan eteiseen. Helppoa.

Tosi. En muistanutkaan enää sitä riemua kun kaatosateessa purki lapset ja ostokset autosta ja ronttasi ne pihan läpi rappuun jne. Sen kun ajaa auton katokseen ja nostelee siitä sisään suojassa.

Mä en kyllä tajua, miten joku voi edes miettiä asumista kerros- tai rivitalossa, jos vaihtoehtona on omakotiasuminen. Eli jos vain on mahdollisuus, niin ilman muuta omakotitalo.
Juu. Mäkään en oikein käsitä sitä, että Helsingin keskustassa maksetaan kerrostalokämpästä lähemmäs (tai jopa yli) milli. Sillä hinnalla sais jo Helsingin laitamille tai Vantaalle sellasen linnan ettei oo tosikaan. Mutta jokainen tyylillään, ja kyllähän se tavallaan olisi hauska asua ihan ytimessa.... Mutta silti.

On se oma talo aina oma talo. 20 vuotta kun ensin asu omakotitalossa niin ei oikein kerrostaloasuminen nappaa.

23435435345

Banned
+ oma rauha (vai onko?)

Pankaas + ja - kommenttejanne asiaan! Paljonko kiinteät asumiskulusi on omakotitalossa per kuukausi?
+ oma rauha
+ lähitalojen naapurit mukavia, ei enää parempia naapureita voisi olla
+ turvallinen ympäristö
+ palvelut kuitenkin lähellä, ruokakaupat alle kilometri, ja keskusta 20min ajomatkan päässä.
+ tilaa
+ autotalli, ja vieraille aina autopaikkoja
+ voi katsoa leffoja kotiteatterissa niin kovaa kuin lystää
+ kahvit terassilla
+ omakotialueella harvemmin asuu juoppoja, narkkareita, yms. yhteiskuntakelvottomia apinoita joita Helsingin keskustassa on ihan liikaa.

- kiinteistövero
- nousevat energiakustannukset, siksi vaihtuukin pian ilma-vesilämpöpumppuun kun ilma ei kallistu, ja lämmityskulut tippuu väh.60%
- lumityöt, 3 kertaa puolentoista vuoden aikana
- rännien putsailu syksyisin

Kulut: jätemaksu noin 20e/kk, lämmitys ja taloussähkö vuoden keskiarvo 160e/kk, kiinteistövero noin 500e/v, vakuutukset, joiden tarkkaa summaa en muista, olisikohan 200-300e/v
Talo siis noin 10 km Helsingin keskustasta, rv 2007.