Omaan kämppään muuttaminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja MiQulis
  • Aloitettu Aloitettu
Mun mielestä imuri ei ole edes pakollinen väline yksiöön. Ekan vuoden siivosin harjalla, mopilla ja rätillä, sitten löysin konkurssipesän myynnistä halvan teollisuusimurin.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Pikkuisessa asunnossa on ihan kätevä vetästä vähät pölyt (se taas edellyttää, että siivoaa usein, mikä ei pienessä solukämpässä ole vaikeaa) lastalla, siis semmoisella, millä suihkuhuoneessa vedellään vedet lattialta. Jos haluaa hifistellä, eli kunnolla siivota, niin kääräsee kostean liinan (ns. mikroliina on ehdoton, toimii kuivanakin) lastaan ja sillä pyyhkii vielä lisäksi.
 
Kyllä mä henkilökohtaisesti käytin pölynimuria jo opiskelijasolussa, samoin kaikki muutkin siivousvälineet oli. Rahatilanne on varmaankin opiskelijalla tiukka mutta ei pölynimuria ostettaessa kannata satsata paskaan. Halpa imuri ei välttämättä kestä ja ominaisuudet ovat mitä ovat, kalliimpi onkin sitten toista maata. Omaan asuntoon muutettaessa ei kannata aliarvioida siivousvälineiden, pesuaineiden ja puhtaiden pyyhkeiden taikaa.

Jos kahvia juo, niin kannattanee heti ostaa kohtuullinen kaffinkeitin. Yyberhalpa kone voi levitä pian ja sitten saa taas ostella uutta. Oma kaffinkeitin on nyt pelittänyt sellaisen 6 vuotta, oli hintaluokaltaan alempaa keskitasoa.
 
Imuri löytyy jo valmiiksi ku kämpillä keskuspölynimuri ja porukat lupas lahjottaa varastojen siivoamiseen käytetyn "huippu" imurin. Kahvinkeitinki löytyy jo omasta takaa ku yllätys yllätys porukoilta sain moccamasterin. :D
 
tiedä nyt sitten onko kovin olennaista. Mutta muista että äitis ei välttämättä omassa kämpässä siivoa. :) Itse olen nyt ottanut periaatteeks että jos tänään jaan metallirakenteen alle, niin ei ole mitään hävettävää äitillä kun menee huomenna ruokkiin kissan ja kuolinpesää tarkistamaan.
 
Kannattaa olla realisti sen suhteen mitä mikäkin maksaa ja millaista elämää sen puitteissa haluaa viettää. Kyllä se pelkän halvimman ruoan syöminen ja "ei-missään" käyminen onnistuu, mutta ei ole kovin kivaa. Tosi monella tuntuu olevan tarve hankkia heti kaikki uutena ja todella mieleistä tavaraa - ei tietenkään kannata ostaa/ottaa vastaan paskoja ja rumia huonekaluja, mutta joku raja sen ostamisen kanssa pitää olla. Tekee vaikka etukäteen budjetin niille huonekaluille ja ostaa muutaman todella mieleisen + tasokkaan ja loput sitten käytettynä. Tai mikä se oma maku sattuu olemaan, jos on ns. kirppis-hippi niin pääsee halvemmalla.

Harva tietenkään on kotona asuessakaan saanut kaiken mitä haluaa, mutta omilleen muuttaessa se mieli on kaikista voimakkain tekemään todella omannäköisen siitä kodista ja se ei useimpien rahoilla ole kertaostoksena mahdollista.
 
Itellä tavotteena sellanen että koko irtaimisto lähtee omasta huoneesta. Sisältäen tietokonepöydän laatikoineen, tietokonetuoli, tv-taso, sänky, sohva, nojatuoli ja kirjahyllyn laatikoineen. Sitten ihan tietokone, telkkari + kaiken maailman soittimet ja boxit löytyy jo ihan omasta takaa. Jonkinlainen "olohuoneen" pöytä, ruokapöytä ja muutama tuoli olis suunnitelmissa ostaa jos niitä ei mistään varaston perukoilta löydy.

Ite en oo mikään sistusfriikki ja yksinkertainen riittää mulle ihan hyvin ku ei oo tällä hetkellä muijakaan tulossa nurkkiin pyöriin :D
 
Harva tietenkään on kotona asuessakaan saanut kaiken mitä haluaa, mutta omilleen muuttaessa se mieli on kaikista voimakkain tekemään todella omannäköisen siitä kodista ja se ei useimpien rahoilla ole kertaostoksena mahdollista.

Niinpä, sitä omaa budjettia kannattaa miettiä. Opiskelijalle voi tonnikin olla iso raha, joten kierrätyskeskus ei ole välttämättä paskin vaihtoehto.
 
Koulun takia pitäis muuttaa omaan vuokrayksiöön, mutta mitenköhän noilla opinto-ja asumistuilla pärjää? (Saanko muita tukia?) Vanhemmat ei nyt niin hirveen varakkaita ole, joten aika lähelle max tuet saan. Vuokraan menee se .n 200 - 300e. Vanhemmat saattaa ehkä puhelin ja nettilaskun suostua maksamaan. Aika tiukille se varmaan menee, pitäis varmaan yrittää jtn iltatöitä ettiä. Nuo opiskelija-asuntolat ei oikein sytytä.
 
Koulun takia pitäis muuttaa omaan vuokrayksiöön, mutta mitenköhän noilla opinto-ja asumistuilla pärjää?
Ei niillä pärjääkään. Aika fakiiri saa oikeasti olla, jos pelkästään tuolla 460e/kk (tjsp) (opintoraha+max.asumislisä) maksaa vuokrat, sähköt, netit, kännykät, ruuat, vaatteet, harrastukset ym. Opitolaina on halpaa, sitä tarvitsi alkaa lyhentää muistaakseni vasta joskus parin vuoden päästä valmistumisesta. Ja kaiken lisäksi sitä opintolainaa sai sitten valmistuttua vähentää jotenkin verotuksessa, joten sitä kannattaa melkein ottaa vaikkei tarvitsisikaan ja johonkin rahastoon tms sijottaa :D

Edit: Itse en henk. koht ymmärrä kun tuntuu valtaosa välttelevän tuota opintolainan ottoa kuin ruttoa ja sitten kitkutetaan kuin viimestä päivää jokainen sentti laskien. Onhan se ikävää tietty kun sen joutuu joskus maksamaan takaisin, mutta kuitenkin täällä kerran vaan eletään ja "pahimmassa" tapauksessa opiskeluaika käsittää suurimman osan nuoruudesta. Siinä voi sitten jokainen puntaroida, että onko tärkeämpää se ettei valmistuttua ole sitä jokusta tonttua lainaa, vai että onko se vajaan kymmenen vuoden jakso elämästä ollut elintasollisesti edes jokseenkin nautittavaa. Menipäs filosofiseksi jo vähän, mutta näin se vaan on.
 
Mulla ainakin on opintolainaa mutta kertaakaan en syönyt tonnikalaa ja makaroonia. En myöskään kieltänyt itseltäni mitään. Ei vituta yhtään.
 
Mulla ainakin on opintolainaa mutta kertaakaan en syönyt tonnikalaa ja makaroonia. En myöskään kieltänyt itseltäni mitään. Ei vituta yhtään.

Menee ohi aiheen, mutta aloin miettiä, että mikä siitä tonnikalasta yleensä edes tekee niin mieluista ruokaa opiskelijoille? Noin eurolla saat about 140 grammaa tonnikalaa, heität toisen euron tiskiin, niin saat helposti 400 grammaa naudanjauhelihaa, joka on ravintoarvoltaan proteiinin määrää lukuun ottamatta yhtä hyvää ja maistuukin paremmalta. Tosin se pitää myös itse valmistaa. Toisena edullisena ja hyvänä safkavaihtoehtona on broilerin fileesuikaleet, joita saa myös sen 400 grammaa noin kahdella eurolla. Tietty tonnikala on säilyvämpää ja sitä voi ostaa kaapit täyteen sinä päivänä kun opintotuet ja/tai -lainat pärähtää tilille, loppu rahoilla voikin sitten vetää pään täyteen. Vai onko yksinkertaisesti ruuan valmistaminen opiskelijoille liian hankalaa?

Itellä on menny broilerit ja jauhelihat opiskelubudjetilla jo pidemmän aikaa lämpiminä safkoina, en sitten tiedä, onko mulla varaa heittää se ylimääräinen euro tiskiin, koska en dogaa.
 
Menee ohi aiheen, mutta aloin miettiä, että mikä siitä tonnikalasta yleensä edes tekee niin mieluista ruokaa opiskelijoille? Noin eurolla saat about 140 grammaa tonnikalaa, heität toisen euron tiskiin, niin saat helposti 400 grammaa naudanjauhelihaa, joka on ravintoarvoltaan proteiinin määrää lukuun ottamatta yhtä hyvää ja maistuukin paremmalta. Tosin se pitää myös itse valmistaa. Toisena edullisena ja hyvänä safkavaihtoehtona on broilerin fileesuikaleet, joita saa myös sen 400 grammaa noin kahdella eurolla. Tietty tonnikala on säilyvämpää ja sitä voi ostaa kaapit täyteen sinä päivänä kun opintotuet ja/tai -lainat pärähtää tilille, loppu rahoilla voikin sitten vetää pään täyteen. Vai onko yksinkertaisesti ruuan valmistaminen opiskelijoille liian hankalaa?

Itellä on menny broilerit ja jauhelihat opiskelubudjetilla jo pidemmän aikaa lämpiminä safkoina, en sitten tiedä, onko mulla varaa heittää se ylimääräinen euro tiskiin, koska en dogaa.

Luulen, että tuo tonnikala opiskelijaruokana on jäänyt vain puheisiin jostain 90-luvulta, kun se oli selkeästi halvempaa kuin jauheliha yms. Omat ruokani koostuvat aika tasaisessa suhteessa tonnikalasta, jauhelihasta ja juuri noista broilerisuikaleista, välillä sitten jotain naudan/possunsuikaleita tai kirjolohta. Hyvin riittää opiskelijabudjetti. Ja tonnikalaahan ei ole pakko vetää suoraan purkista, siitäkin voi valmistaa ihan oikeaa ruokaa :)

Itse en kyllä tuolla vuokran jälkeen käteen jäävällä ~250-300 eurolla kuussa selviäisi, tosin oma vuokranikin vie jo koko asumislisän+opintotuen, joten eipä sitä tarvitse edes harkita. Kuukauden ruokalasku liikkuu tuolla 300e tuntumassa.
 
Imuri kannattaa ehdottomasti ostaa, eihän sellainen mitään maksa. Säästää sitten jostakin toisesta jutusta, kasaa vaikka pöydän kaljakoreista tms.

Halvallakin voi syödä hyvin, jos vähän näkee vaivaa. Kilohinnat muistiin perustuotteista, hyödyntää tarjouksia, kävelee joskus sinne Lidliin viereisn K-kaupan sijaan, hankkii varakkaan tyttöystävän jne. Lidlin halpiskaljat kannattaa käydä läpi ja valita suosikki, näin säästät pitkän pennin!
 
Imuri kannattaa ehdottomasti ostaa, eihän sellainen mitään maksa. Säästää sitten jostakin toisesta jutusta, kasaa vaikka pöydän kaljakoreista tms.
Noh, kannattaa ja kannattaa. Jokainen voi itse miettiä sen imurointi- ja lakaisukokemuksen välisen eron hinnan. Mukavuustekijähän tuo imurikin on.
 
Jos nyt imureista puhutaan, niin älkää kuitenkaan missään nimessä ostako sellaista paskaa 50 euron värkkiä. Niillä ei tee yhtikäs mitään, lähinnä ne siirtää pölyä paikasta toiseen ja pukkaa kaikki hienoimmat hiukkaset takaisin huoneilmaan. Jos ei ole varaa ostaa 200 euron laitosta, niin suosittelen hyvää lastamoppisettiä ja ämpäriä. Lopuilla kaljaa tai ruokaa, kumpaa nyt preferoikaan.
 
Vaikea kuvitella, että harjalla saa sängyn aluset, tv-tason takana olevan johtosotkun, nurkat jne. vaikeat paikat yhtä tehokkaasti puhdistettua kun imurilla? Mun lakaisutekniikka voi tosin olla tasoa "aloittelija".

Jos imuri maksaa sen 50 euroa, niin sanoisin että tuo maksaa puolessa vuodessa itsensä takaisin, aika on rahaa. :)

e. No johan nyt, kyllä alta 200 euron saa ihan kelvollisen imurin johonkin yksiöön! Ei nyt välttis mitään TM testivoittajaa, mutta kuitenkin.
 
Kyllä se on tasan varma että nuo 50 euron imurit aiheuttaa vain vitutusta. Kokemusta on.
 
Back
Ylös Bottom