Omaan kämppään muuttaminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja MiQulis
  • Aloitettu Aloitettu
Ja seuraava hintataso on sitten 200 euroa? Kämpän kokokaan ei asiaan vaikuta?

e. Halvimmat imurit varmasti täyttä skeidaa, mutta ei nyt liioitella.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Meilläki oli miehen kanssa alussa, kun muutettiin yhteen, niin joku aivan susi imuri. Heti ku molemmat oli töissä viime kesänä, niin marssin ostamaan tommosen parinsadan imurin - sen verta ketutti se halpis imuri . Makso muistaakseni 180e ja on kyllä pirun hyvä. Eikä kaduta yhtään! ( Se on pinkin värinenkin vielä :haart: :D )
 
Ja seuraava hintataso on sitten 200 euroa? Kämpän kokokaan ei asiaan vaikuta?

e. Halvimmat imurit varmasti täyttä skeidaa, mutta ei nyt liioitella.
No toki saa ostaa mitä haluaa, mutta oma mielipide on että ei juuri kannata ostaa tuota halvempia. Tohon hintaan saa hyvän ja tehokkaan laitteen joka on myös suhteellisen hiljainen(toisin kuin halvat jotka pitää jäätävää meteliä). Lisäksi suodattimet ja pussit on helpommin vaihdettavissa kun on standardimallit. Mutta jos ei ole rahaa ostaa tollasta niin eihän sille sitten mitään voi. Muutamalla kympillä ei saa mitään insinöörityön ihmettä, myöhemmin voi käydä vituttaan. :)
 
No, täytyy myöntää ettei minulla ole kokemusta kalliimmista (100+ euroa) imureista, joten en tiedä millaisia eroja niissä on. Varmaan ihan perusteltua, ainakin jos kämppä on isompi ja imuroimiseen menee enemmän aikaa kuukausittain.

Itse kun asuu yksiössä jonka imuroi vartissa, tuntuisi kohtuuttomalta maksaa imurista satoja euroja.
 
Paskalla imurilla saat imuroida kolme kertaa useammin kuin hyvällä. Vaikka se asunto olisi millainen koirankoppi.
 
Mekin ostettiin tuollaine karvan alta 200 euroa maksava imuri n. vuosi sitten. Ei ole tarvinnut katua. Tuo on reilun kokoinen, joten ei tartte olla pölypussia vaihtamassa kuukauden välein ja tarvittaessa löytyy tehojakin ihan riittävästi. Eli senverran että muovimatto imasee suulakkeeseen senverran kovaa ettei imuroinnista tule mitään. :D
 
Dyson on kyllä kova sana, oon erityisesti ihastunu sen harjaavaan suullakkeseen, kun lähtee matto puhtaaks helposti.
 
Lainataampa nyt vanhaa ketjua. Eli missä tilanteessa kannattaa muuttaa omaan kämppään pois vanhempien helmoista? Olisko järkevintä odottaa, että pääsee vakituiseksi töihin johonkin (saattaa kestää vielä aika kauan) vai riittääkö, jos sitä rahaa vaan jostain tulee? Nyt oon töissä, mutta siitä ei ole vielä mitään varmuutta, eikä takeitä, että töitä riittäisi pitemmäksi aikaa. Kelasta tietty tulisi rahaa sitten, jos työttömäksi taas jää. Ei tippaakaan kiinnostaisi asua vanhempien luona enää, vaan on alkanu aika paljon kiinnostamaan omilleen muuttaminen. Tietty vuokralle ensiksi varmaan johonkin itsemurhayksiöön, joten ei tuo vuokrakaan mikään päätä huimaava varmaan olisi.
 
ite muutin muijani kämppään vitun kauas himasta 17vuotiaana, ei ollu duunia eikä ollu massiakaa, ei ollu eukollakaa. piti vaan improvisoida. että vähä turha kysyä tollasta, jos muutat omaan kämppään ilman duunia ja massia niin kyllä tuilla elää, mutta jos vähäki tulee baari-iltaa vietettyä niin varaudu syömään sitä perinteistä makaroni-ketsuppi-eimitäänmuuta yhdistelmää loppukuu.

porukoilla asues jääkaapissa on aina tavaraa, vaatteet peseytyy itsestään ja tyhjät kaljatölkit katoilee tietokonepöydältä, omassa kämpässä jääkaapissa ei ole mitään jos haluat elää vähän vapaata omillaan asumiselämää(dokaaminen) omat kuteet ei peseydy jos ei asialle mitään tee ja ne kaljatölkit kertyy hienoksi metrinkorkuiseksi vuoreksi siihen tietokonepöydälle ja sen lähimaastoon, jollei asialle jotain tee asiasta lisää: http://fi.wikipedia.org/wiki/Siivous

omillaan asuminen opettaa kuitenki, vaikea sanoa itseään aikuiseksi jos on asuu himas.
 
omillaan asuminen opettaa kuitenki, vaikea sanoa itseään aikuiseksi jos on asuu himas.

Näinhän se on. Itse asun opiskelija-asuntolassa, ilmaisessa tosin, mutta ei täälläkään kukaan tee ruokaa, siivoa tai pese pyykkiä, ellet sitä itse tee, joten opettavaista se on tämäkin näin kun nuori olen.
 
Lainataampa vähän vanhaa ketjua, kun en uutta viitisi alkaa perustamaan. Eli Nyt on varmistunut pitemmäksi aikaa töitä ja on alkanut kiinnostamaan omaan kämppään muuttaminen. Millasessa rahallisessa tilanteessa olisi hyvä olla, että kannattaisi alkaa muuttamaan, eli paljonko rahaa kannattaisi säästää sinne tilille ennen muuttoa? Vuokralle todennäköisesti johonkin yksiööön muutan ainakin alkuun. Lähinnä tuota meinaan, että minkälaisia rahanmenoja pitää ottaa muuttaessa huomioon?
 
Lainataampa vähän vanhaa ketjua, kun en uutta viitisi alkaa perustamaan. Eli Nyt on varmistunut pitemmäksi aikaa töitä ja on alkanut kiinnostamaan omaan kämppään muuttaminen. Millasessa rahallisessa tilanteessa olisi hyvä olla, että kannattaisi alkaa muuttamaan, eli paljonko rahaa kannattaisi säästää sinne tilille ennen muuttoa? Vuokralle todennäköisesti johonkin yksiööön muutan ainakin alkuun. Lähinnä tuota meinaan, että minkälaisia rahanmenoja pitää ottaa muuttaessa huomioon?

Riippuu vähän mihin muutat. Kalustettu vai kalustamaton? Vuokra? Takuuvuokra? Ostatko autopaikan?

Takuuvuokra pitää ainakin olla, koska se pitää maksaa heti. Kalusteita saat varmaan otettua kotoa sopivan määrän, lisää voi hankkia sitten rahatilanteen salliessa. Keittiötavaroiden (mikroja, kahvinkeittimiä jne. löytyy varmaan myös kotoa ylimääräisinä) kanssa sama juttu. Muuttamisessa itsessään ei nyt suurempia kuluja ole, ellei kovin kauas muuta. Jos jollain tutulla tai perheessä on pakettiauto/iso auto, kamojen luulisi siirtyvän yhdellä reissulla. Riippuen tietysti siitä, miten paljon tavaraa ottaa mukaan.

Kuukausittain tulee sit maksettavaksi vuokra (+sähkö/vesi, ellei sisälly), netti (~20e/kk varmaan useimmat liittymät), puhelinlaskut. Kannattaa muuten tarkistaa, että vuokranmaksupäivä on palkkapäivän jälkeen...

Itse säästäisin varmaan vaan takuuvuokran verran ja palkasta makselisin sitten kaikki muut kulut. Kerran olen muuttanut silleen että sain palkkaa ~700e kuun alussa, maksoin siitä 600e takuuvuokraa, muutin samana päivänä ja elelin sit enemmän tai vähemmän onnellisena satasella loppukuun :D Ei se niin tarkkaa ole, rahaa se vaan on.

Edit. Niin ja omaa kokemusta muuttamisesta löytyy sen verran, että viimeisen 4 vuoden aikana on tullut muutettua about 6 kertaa.
 
Turun keskustaan olis tarkotus muuttaa tyhjään, eli kalustamattomaan kämppään. Autopaikka olis aika iso plussa, mutta tuolla niitä ei kauhean monessa paikassa ole. Kalusteina tulee mukaan ainakin sänky, pöytä, tv-taso, hylly, nojatuoli ja tietokonetuoli. Ja tietenkin tulee tietokone, telkkari ja stereot. Muita huonekaluja varmaan tarvitsee sit ostaa ihan sen mukaan, mitä tarvitsee ja miten tilaa on on. Jonkun vuodesohvan tapasen ratkasun varmaan ainakin ostan ja jokunen tuoli ja pöytä voisi olla jees (siis tietenkin jos on tilaa). Vuokrat noissa kämpissa on jotain 500-600 paikkeilla kuukaudessa. Halvemmalla saisi, mutta ei ihan mihinkään pienimpään mahdolliseen koppiin viitteisi muuttaa.

Pakettiauton saan aika varmasti lainaan ja kopalla kaljaan saan jo sen verran kavereita mukaan, ettei tarvii varmaan itte kantaa ainottakaan laatikkoa tai huonekalua :D

Joo no ei oo sulla paljon ollu ylimäärästä rahaa tossa sun muutto keississä :D Mulla tulee nyt kahdessa viikossa reilusti tuo. Kuukauden tai parin palkan ajattelin ainakin tuonne tilille säästää ihan vaan "varmuuden vuoksi", jos tulee jotain äkillistä, mitä pitää ostaa. Mut ihan hyvä tietää, ettei sitä rahaa mitenkään tuhottomasti tarvitse olla säästössä tota varten, vaan pienemmälläkin pärjää.

"Päätin" jo, että ennen kesää muutan ihan viimeistään pois, mutta eipä se pahitteeks tekis jos aikasemmin pääsis muuttamaan. Tietty vaikuttaa sekin varmaan aika paljon, et miten noita vapaita kämppiä on tarjolla tuolla. Ja että koska se mieleinen sieltä löytyy. Kriteereinä ainakin on parveke ja se, että auton saa ainakin jotenkin järkevästi pysäköityä, vaikka nyt ei sitä omaa parkkiruutua olisikaan.
 
Tarviitko autoa duuniin tms.? Koska keskustassa asuessa autolla ei ihan oikeasti tee juuri mitään, turhaa rahanmenoa vaan. Riippuu tietysti vähän että missä työpaikka jne. sijaitsee.

Joo mulla ei kyllä hirveästi ollut rahaa :D Tosin kyseessä oli pieni huone (300e/kk about 5 neliön kopista Damissa...) eikä koko asunto, joten mun ei tarvinnut mitään tavaroita ostella. Tai kantaa huonekaluja, mikä on muuttamisen ehdottomasti ärsyttävin osa. Mutjoo ei sitä rahaa oikeasti mitään miljoonia tarvita. Tai riippuu tietysti omista kulutustottumuksista, mutta vähemmälläkin pärjää.

Ihan järkevältä sun suunnitelma kuulostaa :) Kaikki menee varmasti hyvin, toivottavasti löydät mieleisen kämpän!

Edit. Vielä se, että tohon 500-600e/kk hintaluokkaan voi melkein jo katsella kaksioitakin.
 
Mun mielestä, kun muutat ekaan kämppään, niin ihan sama vaikka siellä ei olisi muuta kalusteita sen ekan kuukauden, kuin patja lattialla ja jääkaappi. Tärkeintä on, että vuokran pystyy maksamaan niillä tuloilla mitä on, ja että ruokaan on varaa.

Mun ekassa omassa kämpässä oli hienot parkettilattiat ja muut hienoudet, mutta niistä oli aika vähän iloa, kun nälissään sitten kärvisteli odottaen palkanmaksupäivää.
 
Turun keskustaan olis tarkotus muuttaa tyhjään, eli kalustamattomaan kämppään.

Pyykkikone, ellei talossa ole. Kalusteiden lisäksi tarvitset petivaatteet, liinavaatteita (lakanoita, pyyhkeitä, verhot), mattoja, astioita, siivoustarvikkeita (imuri on mukava)... Kannattaa kysyä kotoa, voisitko saada jotain mukaan; äitit usein mielellään luopuvat mm. vanhoista liinavaatteista. Aluksi rahaa menee myös pesuaineisiin yms, kun kaikki pitää ostaa kerralla.
 
Aluksi rahaa menee myös pesuaineisiin yms, kun kaikki pitää ostaa kerralla.



Paskapuhetta!

Kaikkea ei todellakaan tarvii just ostaa kerralla. Ostaa sitä mukaan kaikkea kun tarvii ja on rahaa. Esim. kannattaa miettiä tekeekö jossain muutaman kymmenen neliön yksiön kopissa jollain imurilla hevon vittuakaan. Täyttä päätä siellä pärjää ilman imuriakin.
Suurin kulu taitaa olla vuokratakuu, kun nykyään lähes joka paikassa kinutaan 2 kk takuumassit.
 
Kaikkea ei todellakaan tarvii just ostaa kerralla. Ostaa sitä mukaan kaikkea kun tarvii ja on rahaa.

No ei kirjaimellisesti kerralla, mutta ekan parin-kolmen viikon aikana mun aikani tekisi mieleni jo ostaa pyykkiainetta, tiskiainetta, siivoustarvikkeiksi vähintään luuttu, vessaharja ja joku lattianpuhdistusvempain (harja tai moppi tai imuri tms), kaappeihin kuivamuonaa (teetä/ kahvia/ kaakaota, jauhoja, puurohiutaleita...). Jos oikeasti on rahasta tiukkaa, alkuostokset tekevät kohtuullisen kokoisen loven kukkaroon.
 
Oikeasti hienoa lukea kun järkevästi mietitään ja suunnitellaan omaan kämppään muuttamista. Muistuu vaan mieleen oma lopullinen muutto pois kotoa vähän yli parikymppisenä. Rahasta ei tietoakaan, ei duunia, ei opiskelupaikkaa, mutsi toi ruokaa kerran viikossa kaapit täyteen (siis oikeasti, mitä vittua?). Mutta se vapauden tunne! Melkein tirahtaa tippa housuun kun muistelee sitä fiilistä.

Kämpässä oli töllö, stereot, nintendo, sänky, yksi kirjahylly ja matto. Sillä mentiin muutama vuosi. Hienoa aikaa. Pyykit pesin pummilla taloyhtiön koneessa, kulkemiseen riitti fillari, wc paprut pöllittiin harjoittelupaikan vessasta (päivän lehdet ruokalan pöydästä).

Oijoi niitä aikoja.
 
Back
Ylös Bottom