Oma pienkanala/munat omasta kanalasta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kalju
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
me ollaan miehen kans muuttamassa omakotitaloon, ja mä haluiaisin pienimuotoisen kanalan. Tuun kertoon sit kuin käy :D Toki mulla on elukoiden hoitamisesta kokemusta reippaasti kun mä olen kasvanu maatilalla...

Minä haluaisin, tosin naapurit ei ehkä innostuis kun rivarissa asutaan, Lappeenrannassa tosin olen nähnyt kanahäkin ja jokusen kanan rivarin takapihalla. Mutta sit joskus kun muutetaan omakotitaloon jonnekin syrjempään, niin sit kyllä hankin kanoja, kissoja ja koiria ainakin, ehkä ankkojakin. Entinen pomo toi meille joskus äidiltään maalta tuliaisia, tuoreita kanojen ja ankkojen munia, varsinkin ne ankanmunat oli toooodella maukkaita :P

Joo on ne kyl maukkaita, pääosin luomusafkalla ruokitaan ja kesäisin ne on paljon kaiken päivää irrallaan, aidattu piha meillä, siinä ne hengailee ja syö siten paljon kaikkee ötököitä ja matoja ja mitälie. Tänäänkin aamulla hain 6 munaa kanalasta joista kaks oli niin lämpösii että selkeesti aamulla munittu :) ei muuta ku pannulle ja paahdettujen uotilan maalaisruislimpun siivujen päälle kera leikkeleen ja kermajuuston :kuola: Rivarin pihalla ja monilla omakotialueilla voi joutua kukon jättämään pois, se kuitenki alkaa about viiden mais aamulla kiekumaan..meillä ei oo kukaan valittanut, ite ainakin totuttu ja ilmeisesti naapuritkin pakon edes joutuu sitä ihastella :)

Onhan ne omien , vapaana olevien kanojen munat eri makuisia ja värisiäkin. Meillä juoksee 12 kanaa( brahmoja) ja pari kukkoa irti, talvet ovat lämpimässä hevostallissa ( kanoilla 20neliön lämmin tila, virikkeineen tallissa) . Toinen kukko hoitaa tehokkaasti myös pihavahdin hommia, käy vaikka kanahaukan päälle tarpeen vaatiessa. Hullu elukka ja pelottavan iso brahmakukko. Siinä näkee elossa vielä vanhan ajan ritarillisuutta, kanahaukka kun pyörii lähistöllä, kukko ajaa kanat heti turvaan ja jää itse aukiolle kannukset tanassa , rinta rottingilla odottamaan.

Meillä on 20kpl Suomen maatiaiskanoja (savitaipaleen kannasta). Sisätilaa niillä on 100 neliömetriä josta 45 neliömetriä erityisen lämmintä. Tykkäävät olla kyllä talvisinkin pihalla kun tämä rotu kestää suomen oloja paremmin. Niin ja yksi kukko löytyy myös ja samaa kantaa.

Suositut

Back
Ylös Bottom