Oma duuni siedettävämmäksi = kaikki hyötyy!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hgu
  • Aloitettu Aloitettu

Hgu

Ikä
52
Nyt topicci niille jotka haluaisivat kehittää työrutiinejaan miellyttävämmiksi / toimivimmiksi, mutta eivät voi itse vaikuttaa siihen. Tarkoitan siis esim. asiakaspalvelutilanteita jossa asiakas voi helposti tehdä asiat helpommiksi.

Eli yksinkertaisuudessaan näin:

Itse työskentelen viikonloppuisin baarimestarina hyvinkin suositussa ravintolassa. Kunnon ryysiksessä muodostuu juoman odotusaika varmasti monien mielestä sietämättömän pitkäksi. Kun vihdoinkin tulee oma vuoro, suuntautuu tunteenpurkaus usein juuri henkilökuntaan.

Esimerkiksi rautakauppaan ei mennä tiskille ja sanota, että yksi työkalu kiitos. Sama koskee, kun tilataan esimimerkiksi siideri. 99 kertaa sadasta joudun kysymään, että minkähänlaista siideriä ( omenaa, päärynää... ), kuivaa vai makeaa ja tuleekohan mahdollisesti jäitä vai ei jne...

Toinen käsittämätön seikka on se, kun juoma vihdoinkin on saatu tilattua ja nenän eteen tiskille, niin siinä vaiheessa ruvetaan miettimään, että missähän sitä valuuttaa oli. Tuona pitkänä odotusaikana on varmaa tovi jos toinen kaivaa se lompakko esiin.

Kolmanneksi tajusin itsekin vasta hiljattain, että menee tiskille jo siinä vaiheessa, kun omaa juomaa on vielä hieman jäljellä = ei tarvitse odottaa kuivin suin!

Anyway, ideaalisin tilanne olisi se, kun ei tarvitsisi kysellä keneltäkään mitään ja rahoja ei tarvitsisi odottaa. Minulla on kuitenkin tuntipalkka, että ei haittaa vaikka myisi tuopin tunnissa, mutta ei ole kiva ottaa haukkuja vastaan, kun joka toinen asiakas hidastaa prosessia...

Mä uskon, että esim. vahtimestareillakin on vastaavanlaisia vinkkejä, joten vinkkejä kehiin, ottakaamme toisiltamme oppia ja eletään antoisaa terassikesää!!!

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Entisenä kaupan kassana voisin jatkaa oheiseen listaan seuraavia pieniä asioita, jotka helpottaa+nopeuttaa kassahenkilön työtä:

1. muista punnita hedelmät yms ja myös kiinnittää lappu. Erikoishuomio punnittaviin leivonnaisiin! (vai syökö täällä edes kukaan sellaisia :D )

2. kassalla kaiva etukortit+pullokuitit+etusetelit tms valmiiksi jo jonottaessa

3. Lisäksi kovassa ruuhkassa kun molemmat kassan "laarit" ovat täynnä edellisen asiakkaan ostoksia voi alkaa pakata omia kassiin suoraan samaa tahtia kuin kassa ehtii niitä vetää ohitseen

4. älä nosta kaljakoria hihnalle (harvoin mahtuu vaivattomasti ohi ja usein viivakoodinlukija nappaa ylimääräisen pullon hinnan enarista) yleensä riittää, kun antaa yhden pullon ja sanoo, että tätä korillinen. Toisaalta jos korissa on erimerkkisiä pulloja pitää kori nostaa hihnalle, jotta kassa saa kaikista vaivattomasti hinnat otettua. Mutta toimenpiteen jälkeen on kohteliasta nostaa kori itse pois hihnalta.

5. älä jätä kärryjä käytön jälkeen kassan eteen

Asiakaspalvelijana näkee sitruunanaamoja koko ajan:) ja me vain hymyillään. Toisesta korvasta sisään, toisesta ulos.

1. Ensinnäkin muu henkilökunta voisi myös tsekata, että asiat tulisivat ajoissa ja toimisivat; jotka niistä ovat vastuussa. Eihän sillä väliä, kun ei itse tarvii valituksia kuunnella.

2. Jos joku tärkeä jumppatunti on peruttu, jostain ihmeen syystä, laitan jo ilmoituksen kauas ulko-ovelle. Asiakkaat joko kääntyvät kiroten jo siellä kotiin tai ehtii laskea kahteen kymmeneen ennen vastaanottoaulaa.

3. Jokaista ei voi miellyttää!

Portsarin näkökantaa.

1. Jos ne henkkarit on jääneet sinne Kälviälle ja tulit fillarilla baariin, niin elä sano "jäi kotio ja sinne on pitkä matka", se ei auta kuitenkaan.

2. Kun se narikkalappu sitten hukkuu, niin "mullon semmoinen musta nahkatakki", ei auta, eikä tarkennus "siinä on niittejä", helpota takin etsimistä miljoonan samanlaisen joukosta.

3. Jos sisäänpääsy on 2€, niin kysymys "onko pakko maksaa", ei varmasti ole paikallaan.

4. Jos sinut on heitetty pihalle, niin huudot "mä tapan sut", "mun isä hommaa sulle potkut" ei auta tilanteessa, ne on kuultu 500 kertaa aiemmin.

5. Jonon ohitse ei pääse itkemällä, eikä selittämällä "mä tunnen sen Rapen, se on teidän Dj" tai "mä olin ennen täällä töissä" tai "mä olen kanssa ravintolahenkilökuntaa".

6. Jos olet liian humalassa, niin vaikka kaverisi laulavat kuorossa "kyllä me siitä huoli pidetään, ei se nuku, ei varmasti", et pääse sisään.

7. Usemmissa ravintoloissa tarjoilu loppuu 03:30, tämä ei tarkoita että silloin tullaan välittömästi baarin ovelle sanomaan "saanko mennä pissalle", "saanko mennä ostamaan röökiä".

8. Otteessa pitäminen ei ole hakkaamista, siksi "portsarit hakkaa!", ei auta tilanteessa, eikä saa asiakkaita pois tolaltaan ja käymään käsiksi portsariin.

Apteekissa: kun tulet tiskiin, sinulla on jo valmiina kaivettuna kelakortti esille (farmaseutti kysyy joka tapauksessa, koska se 99%:lla asiakkaista on lompsassa n. 100 muun kortin joukossa).

Jos haluat, että henkilökunta heittää vaihtorahat sinulle, heitä oma maksuvälineesi henkilökunnalle.

Kerro yhdistelmäkorttia käyttäessäsi, kumpaa maksutapaa haluat käyttää.

Kapakassa: vittu mä siellä ovella huvikseen seiso, mun vastuulla on asiakkaiden ja henkilökunnan turvallisuus ja mun palkka on kiinni AINOASTAAN siitä, mitä sä jätät siinä ovella.

Toisen asteen (tunti)opettaja:

1. Koulu ei ole pakollinen, jos ei kiinnosta niin lopeta. Yksi ihminen voi ja pystyy pilaamaan 20 innokkaan oppilaan opiskelun.

2. Ennen kuin väität vastaan mieti mitä väittelyltä haet, onko todella tarpeellista 'kyseenalaistaa' hommaa. Toki kysyä ja väitelllä saa,sopii ja pitää, mutta kysymykset tyyliltään 'miksi tuo auto on sininen' ovat turhia. Itsestäänselvyyksiä ei jaksa todistella.

3. Jos murkkuikä painaa pahasti päälle ja kaikki on mälsää niin surffaile vaikka netissä, kaiva nenää tai puristele finnejä, mutta ole hiljaa.

4. Opintoviikot tulevat opiskelusta. Niitä ei pysty keräämään takamusta nuolemalla tai kaveraamalla. Kaikki tehtävien palautukset + tentti tehty = opintoviikot plakkarissa.

5. Jos lunttaat älä jää kiinni. Siinä ei itkut auta, seuraavana keväänä/syksynä nähdään. Ei siis kannata luntata, tee koe ja tule tarvittaessa uusintoihin.

6. Toivottavasti minä löydän jotain haasteellisempaa ja motivoivampaa työtä syksyksi.;)

Asiakaspalvelussa:

1.) Vittuilu omasta tyhmyydestä johtuen ei auta asiasi selvittämistä ja hoitamista.

2.) Oman puhelinnumeron tai postinumeron muistaminen voi auttaa sinua elämässäsi ja hoitaessasi asiaa asiakaspalvelussa.

3.) Tilatessasi tuotteita, helpottaa suuresti, jos tiedät tuotteen nimen.

Tietokoneiden kanssa:

1. sinun viikko sitten ostettu koneesi ei välttämättä aina ole rikki ja hidas jos käytät etäyhteyksiä, siitä ei tarvi joka välissä erikseen valittaa

2. työpöydän "oma tietokone" -kuvakkeen olet varmasti nähnyt joka päivä, se on vasemmassa yläkulmassa

3. jos joku ohjelma ei aukea kahdessa nanosekunnissa, älä klikkaile ympäriinsä viittä sataa kertaa, se ei ainakaan nopeuta mitään

4. kun koneesi on jumissa ja sinua neuvotaan puhelimitse, älä tee niinkuin lapset ja pistä sormia korviin ja huuda älämölöä "en mää osaa", ennekuin kerkiän selittämään lauseen edes loppuun.

5. jos käyn tarkistamassa koneeltasi jotain, niin siitä ei voi luoda syy-seurausolettamuksia, "sää teit tälle eilen jotain ja tää ei toimi"

6. "tää ei printtaa" on useimmissa tapauksissa väärä olettamus. satut printtaamaan verkon kautta mahdollisesti toiselle paikkakunnalle... ctrl-p:llä aukeavasta valikosta voit aina tarkistaa mihin tulostuksesi menee

vielä yksi kertomus pakko pistää tähän väliin:
Viime viikolla, olin paikassa x asentamassa verkkoa, sekä vaihdoin yhdelle duunarille isomman näytön. Noh. Hetken päästä tämä duunari tulee nykimään minua hihasta, että toi ei toimi ollenkaan, tulee vikailmotuksia ja sen sellasia.

No kävi ilmi, että jannu oli yrittänyt aukaista käyttämäänsä ohjelmaa aivan väärästä kuvakkeesta, vaikka oli kyseistä konetta käyttänyt jo vuosia, eikä mitään muutosta ollut tehty, paitsi näyttö oli isompi, kuvakkeet olivat yhä omilla paikoillaan....

No sitten näytin, että tuotahan sä olet aina painanu, mikset nyt sitä käyttäny... "aijaa joo ööö, ögögö öö"...
No ei menny kauaa kun samanen äijä tulee takasin, että "no nyt tää ei ainakaan toimi. nyt tulee tällanen vikakoodi".... JA TAAS väärä kuvake!!!! Miten voi olla mahdollista?!

No poistin työpöydältä sitten kaikki muut kuvakkeet ja pistin tämän yhden kuvakeen siihen keskelle työpöytää, että totta kun painat niin ei voi mennä enää pieleen... :david:

Originally posted by Mike
Portsarin näkökantaa.

2. Kun se narikkalappu sitten hukkuu, niin "mullon semmoinen musta nahkatakki", ei auta, eikä tarkennus "siinä on niittejä", helpota takin etsimistä miljoonan samanlaisen joukosta.

Hyviä vinkkejä! Varsinkin toi ylläoleva kertoo tosi hienosti, millä tavalla voi helpottaa sen takin löytymistä, jos narikkalappu on hävinnyt.

;)

Aamen, Jakob! Jjjjuuri näin!! :thumbs:

Lisätäänpä siihen jokunen:

7) Jos sinä et syystä tai toisesta ole tehnyt läksyjäsi 99% ajasta alkaen ensimmäiseltä luokalta, niin osaamisesi mitätön taso on jostain ihan muusta kiinni kuin huonolaatuisesta opetuksesta. Katso peiliin.

8) Jos haluat tulevaisuudessa kehittyä, niin mitään et saa ilmaiseksi ja tekstareillä sättäilemällä. Sen sijaan pitkäjänteinen työ (=tekee läksynsä huolella ja ajatuksella useita kuukausia, mieluummin vuosia putkeen) tuottaa hitaasti, mutta varmasti kehitystä.

9) Minua ei kiinnosta se, että tv:stä tuli tsiljoonas uusinta suosikkisarjastasi. Jos aineen palautuspäivä on tänään, niin huomenna saat siitä hylsyn. Jos olet oikeasti ollut kuumeessa (lekurin todistus), mummon hautajaisissa tai serkun häissä, niin EHKÄ voin neuvotella asiasta.

10) Levolla, ruokavaliolla ja liikunnalla on paljon merkitystä myös oppimiselle. Jos "aamupalasi" oli lasillinen tuoremehua, nukuit ed. yönä neljä tuntia, on turha ihmetellä suureen ääneen klo: 8-9 oppitunnilla, että miksi väsyttää.

11) Tutkimusten mukaan opettajan/opetuksen osuus kokonaisoppimisesta on noin 10-15%, oppilaan korvien välin noin 80%, loput ulkonaisista seikoista. Tajua tuo ja toimi sen mukaan, niin minäkin teen.

Wilun listasta unohtui klassikko: "Tarkasta että virtapiuha on asianmukaisesti kytketty pistorasiaan."

Omassa työssäni auttaisivat seuraavat:

- Tarkasta ensin oman työsi virheettömyys.
- Työ olisi jo tehty siinä ajassa, jonka kulutat huutamalla: "En jaksa. En ehdi. Mä olen niiiiin burn-out".
- Se että ulkopuolisille ei kerrota kuka virheen teki, ei tarkoita etteikö sinun pitäisi tunnustaa tehneesi virhe ja oppia siitä.
- Suomalaiseen liike-elämän kulttuuriin ei kuulu älytön huutaminen. Jos haluat sanomasi varmasti perille, puhu normaalilla äänenvoimakkuudella, loogisesti perustellen ja kohteliaasti. [Osaako joku kääntää tämän arabiaksi?] :curs:

Ravintolan lipumyyjä:

*KYLLÄ hinta on aina sama,joka pe ja joka la.
Se ei alene lapsi-opiskelija-nuoleskelu "alenuksilla."
*ÄLÄ valita lipun hinnasta kun kuitenkin aiot sen maksaa
*Kaivetaan ne rahat valmiiksi,eikä siinä uv-valon loisteessa kalja toisessa kädessä
*Turha yrittää räkäleimalla sisälle,kun kuitenkin myönnät räkiksen maksamalla "uudestaan" sisälle
*EI,leimaa EI isketä perseeseen vaikka aukaiset housuja jo,eikä myöskään muualle tyrkyttämääsi paikkaan
*Mun perseeni ei ole sun kättäsi varten,joten NÄPIT IRTI

*Ja työaikani päättyy silloin kun lähden järkkärinä olevan poikakaverini kanssa kotiin. Se EI pääty siihen että SINÄ pääset pesälle,tai mä tulen "huoneeseesi"!

Ja tohon Miken listaan vielä et jos yökerhossa narikka niin ihan turha alkaa tapplee että mä en jätä takkia sillä kaikki sen sinne jättää...tai ulkona saa olla takki päällä kylläkin. Myös narikassa homma nopeutuu ku rahat valmiina ja takki jo riisuttu eikä tartte alkaa odottaa ku etsitään kaiken maailman sytkärit,tupakat ja rahat taskusta."Poisto" tilanteessa kun pyydetään poistumaan niin turha alkaa vetkuttaa ja juttelee viel frendien kans vaan ripeästi ulos niin poke tyytyväinen sillä jos sua pyydetty lähtee ja teet passiivista vastarintaa niin poke saa kantaa sut ulos...ja se ei ole silloin pahoinpitely!;-)Iloisia hetkiä helsingin yössä kaikille...

Koodarin näkökulmaa...

1. Se että softan ulkoisessa olemuksessa/toiminnassa ei ole tapahtunut mitään kahteen viikkoon EI tarkoita sitä etteikö softaa olisi tehty.

2. Ohjelman voi tehdä monilla eri tavoilla/kielillä ja joskus toinen on parempi vaihtoehto kuin toinen. Älä kysy miksi koska minuutin selityksen jälkeen sanot kuitenkin että et ymmärrä.

3. Jos olet palkannut minut tekemään ohjelmaa älä silloin kyseenalaista tapojani kirjoittaa koodia. Jos ei miellytä niin tee itse.

4. Älä kerro omia "hot-tippejäsi", jos en niitä kysy.

5. On erittäin vaikeaa, ellei jopa mahdotonta, kertoa määrittely vaiheessa kauanko ohjelman tekoon menee aikaa/rahaa. Yritä ymmärtää se.

Poikkeaa edellisistä aloista suuresti, mutta kirjoitinpa silti.

Originally posted by Antijape
Koodarin näkökulmaa...

1. Se että softan ulkoisessa olemuksessa/toiminnassa ei ole tapahtunut mitään kahteen viikkoon EI tarkoita sitä etteikö softaa olisi tehty.

2. Ohjelman voi tehdä monilla eri tavoilla/kielillä ja joskus toinen on parempi vaihtoehto kuin toinen. Älä kysy miksi koska minuutin selityksen jälkeen sanot kuitenkin että et ymmärrä.

3. Jos olet palkannut minut tekemään ohjelmaa älä silloin kyseenalaista tapojani kirjoittaa koodia. Jos ei miellytä niin tee itse.

4. Älä kerro omia "hot-tippejäsi", jos en niitä kysy.

5. On erittäin vaikeaa, ellei jopa mahdotonta, kertoa määrittely vaiheessa kauanko ohjelman tekoon menee aikaa/rahaa. Yritä ymmärtää se.

Poikkeaa edellisistä aloista suuresti, mutta kirjoitinpa silti.

Huoh, eräs duuni muutaman vuoden takaa tulee elävästi näistä vinkeistä mieleen.

aikaa kolme kuukautta ja piti tehdä eräs sovellus

1. virhe. Määrittely kesti 10min, jonka jälkee lähdetään henkilö joka tietää mitä pitää tehdä lähtee lomalle. Määrittelyyn ja suunnitteluun saattaa mennä ennemmän kuin 2 päivää. Se ei tarkoita kuitenkaan sitä, että työtä ei tehtäisi.

2. virhe. Mä tein nää tietokannan taulut sulle valmiiksi. Päin helvettiä kuitenkin (ilman mitään käsitystä mikä on tietokanta).

3.virhe 'Asiakas': tee näin tää toimii
minä: ei kannata, ei toimi, ei varmasti toimi
'Asiakas': Toimii toimii, tee nyt vaan
minä: noh, sama se mulle on, tehdään sitten niin näät. tuloksena 14h turhaa työtä jotta voi toiseelle näyttää ettei se skulaa.

off-topic:

Heh ja koodareille voisi sanoa, että mikäli tahdot ihmisten tukevan ohjelmaasi kerro mikä on minkäkin toiminnon tarkoitus ;) Ellet välttämättä tahdo, että itse saat kaikkiin tukikysymyksiin vastata...

Tukitoimintaa käyttäville ihmisille:

* Jos selität ongelmaasi älä aloita lopusta/välistä ongelmaa vaan alusta
* Jos kerrot omaavasi ongelmia jossain laittteessa niin vaivadu sen verran ja kerro samantien mikä malli on kyseessä niiden kymmenen joukosta. Ettei tarvitse arvailla.
* Jos olet saanut henk. koht. numeroni jostain älä käytä sitä vaan erikseen siihen varattua tukipalvelun numeroa
* Vaikka oletkin Ranskalainen niin opettele edes vähän englannin kieltä
* Jos asialla on kiire älä mainitse sitä joka lauseessa. Kaikilla muillakin on omien sanojensa mukaan kiire.
* Mikäli et ole maksanut tuesta älä myöskään jaksa vinkua, että palvelu ei pelaa
* Jos on pakko käyttää omia virityksiä mitkä eivät ole standardin mukaisia älä hauku, että emme osaa tehdä mitään oikein. Meitä ei kiinnosta

Menee vähän off-topicin puolelle mutta kumminki...
Toisaalta on taas sellasiakin portsareita tullut nähtyä että jos naama ei satu miellyttämään, niin sisälle ei sitten ole asiaa ilman sen kummempaa syytä...
Omalla kohdalla sattu tapaus että olin menossa erääseen paikalliseen raflaan selvinpäin, ja portsari ovella ilmottaa että ei tänään...Syy:liian kännissä:curs:
Mä siihen että mitä v*ittua?Mä oon selvinpäin!
Portsari takas että niinhän te kaikki aina sanotte...
Samalla ovelle ilmestyy asteen verran kännissä oleva henkilö(lue:puheesta ei saa selvää,ja kävelytyyli on hiukan myötälaitanen) ja portsari hymyssä suin ilmottaa että tervetuloa...:thumbs:
Päätin sitten kohteliaasti vaihtaa takas mun silloiseen kantapaikkaan juomaan soodaa...:kippis1:

Että joskus näinkin päin...:itku:

On se perhana, et ihmiset tekee niin itsestään selvistä asioista hankalia. Se on joka alalla, omat "naputtajansa"!!!:curs:

Vielä portsarinäkökulmaa:

1) Jos olen poistamassa jotain niin ei auta enää hokea "Olen ihan kunnolla" eikä auta kavereidenkaan vakuuttelu ettei tämä enää sammu/lyö/käyttäydy idioottimaisesti. Myöhäistä pierrä kun on paskat jo housuissa.

2) Kun kello on neljä niin se todellakin tarkoittaa sitä että on kotiinlähdön aika.

No eipä täälläpäin portsarit ole turhan tarkkoja tuon humalatilan suhteen - raflan ovesta saa suunnilleen kaatua sisään. :kippis1:

ps. Salamaa nopeammat moderaattorit täällä... postasin vahingossa omaksi threadiksi niin en ehtinyt ite poistaa kun joku oli jo tehnyt sen puolestani :worship:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom