Eikös SKL voisi toimia tässä välikätenä. Lahjoitukset kannatusmaksuina sinne ja SKL tukee potentiaalisia PRO-karsijoita loppusyksyyn kisoihin, joista Olli tietysti potentiaalisin.
Tämäkään ei ole ihan näin yksinkertainen asia. Tähänkin tarvitaan rahankeräyslupa ja sitä ei Suomessa saa kuin johonkin yleishyödyllisiin yms. keräyksiin. Joissain poikkeustapauksissa voi saada luvan yksityishenkilön tukemiseen, mutta Olli ja kehonrakennuksen kisamatka ei varmaan täytä näitä kriteereitä. Pitäisi lienee olla raha-asiat melkolailla kuralla ja keräyksen lähinnä avustusta siihen, että ihminen pääsisi edes hieman jaloilleen ennen kuin tuo onnistuu.
Vastaavasti tuotteiden myynnissä sitten taas tulee vastaan ne mainitsemasi verot, joten se ei varmaan tulisi yhtään edullisemmaksi kuin myydä sitä hauispriorisaatiota itse.
Jos sulla olisi luetun ymmärtäminen kunnossa, niin huomaisit että tossa "mun mielestä..." - lauseessa en ottanut kantaa juridiseen puoleen vaan siihen, miltä se näyttää noin niinkuin muille ihmisille.
No sitten tulkitsin asian väärin. Alkuperäisestä kirjoituksestasi minulle tuli mielikuva, että vertaat yksityishenkilölle lahjoitettua rahaa äidin antamaan synttärisataseen. Näinhän se yksityisenä henkilönä näyttäytyykin, mutta lain edessä ei.
Niin ja ps. Treeniohjelman ostaminen oli alunperin mun ehdotus, ei Pekan tai AndyS:n.
Ok, no siitä sitten propsit sulle, koska minun mielestäni se on ainoa järkevä tapa tähän.
Mutta Suomessa vaan yksinkertaisesti tällainen toiminta on mahdottomuutta. En ymmärrä, miksi; mutta näin se vain on. Itse voisin kyllä myös lahjoittaa joihinkin proggiksiin rahaa, jos siitä hyvää sisältöä tulisi ja näen tämän lain lähinnä omaa rahankäyttöä rajoittavana lakina. Miksi en voi lahjoittaa omaa itse ansaitsemaani rahaa mihin itse haluan. Kirjoitukseni siis ei edusta minun omaa mielipidettäni, vaan Suomen valtion lakia.
Käsittääkseni myöskään ensi vuonna tuleva rahankeräyslain uudistus ei ole juurikaan tuomassa tähän mitään muutoksia. Ehkä lainsäätäjän olisi hyvä astua 2000-luvulle ja internetaikaan.
Nyt varmaan ylikselläkin porukka lakikirja kädessä kyttää että kaikki menee pykälien mukaan oikein tai tekevät jotain rikosilmoituksia rahankeräyksestä
Lähinnä tämä nyt tässä ensimmäisenä tuli mieleen, kun asiaan aloin kantaa ottamaan. Sen verran julkisessa paikassa kuitenkin keskusteltiin, että aina löytyy joku katellinen... Että toki omalla riskillä jokainen asiaa tekee, mutta asia on ainakin hyvä tiedostaa.