Olkapäiden leposärky

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Tiedän, että olkapäiden kivuista löytyy monta ketjua, mutta en löytänyt mistään omaani vastaavaa.

Olkapäitä vaivaa jo useamman viikon jatkunut leposärky. Aluksi vasenta olkapäätä särki noin viikon ja heti kun se tuntui paremmalta alkoi oikeaa olkapäätä särkeä. Kipua ei esiinny missään liikkeessä. Penkki/vinopenkki/leuanveto/viparit/kiertäjäkalvosin liikkeissä ei ole tehdessä minkäänlaista kipua. Yölläkään ei esiinny leposärkyä, ainoastaan päivällä. Ajoittain päivälläkin olkapää saattaa tuntua täysin normaalilta parikin tuntia ja yhtäkkiä sitä alkaa jomottamaan. Kipu vaihtelee kevyestä kohtalaiseen.

Olen syönyt viikon ajan buranaa sekä laittanut kipugeeliä olkapäihin. Vaikutusta niiden käytöstä en juurikaan huomaa. Särky tuntuu välillä etuolkapäiden kohdalla, mutta useimmiten sivuolkapäiden alapuolella, melkeinpä olkavarressa. Tänään tein mm. penkkipunnerrusta ja vinopenkkiä ja treenin jälkeen tuntuu tietynlaista "liiallista" väsymystä, mutta treenatessa ei tosiaan mitään. Olen jumpannut kiertäjäkalvosia sekä venytellyt koko ylävartaloa.

Olen yrittänyt googlailla vaihtoehtoja, mutta en löydä oikein mitään sopivaa diagnoosia. Otanko totaalilepoa monta viikkoa, treenaanko olkapäitä kevyesti vai lähdenkö suorilta lääkäriin?

Kiitos, jos joku mahdollisesti asioista tietävä jaksaa vastata.

Suosittelen pikaista lääkäriin menoa. Eräs tuttuni kärsi olkapään särystä treenatessa ja jatkoi kivusta huolimatta. Nyt on sitten olkapää paskana ja kaksi kertaa jouduttu leikkaamaan. Ei kannata riskeerata omia olkapäitä vielä kun ne on kunnossa.

Mulla oli vähän samanlainen ongelma oikeassa olkapäässä viime elokuussa. Tosin kipu oli sellainen että vinopenaa eikä perus-penkkiä ei voinut tehdä ollenkaan mutta esim kapea penkki ja viparit sivuille sujui normisti.

Menin Diacorin olkapää-spessulle näyttämään "potilasta" ja ultra-ääni tutkimus paljasti tulehduksen kiertäjäkalvosimessa. Tohtori ruuttasi kortisonia olkapäähän jonka jälkeen oikeaa hanskaa ei pystynyt liikuttamaan noin päivään kun oli niin vitun kipeä, ja sitten kaikki kipu katosi totaalisesti! halleluja!

Lepo ei siis auta (ja olan "halvaannuttaminen" on tyhmintä mitä voi ylipäätään tehdä...) jos jotain on oikeasti rikki eli tohtorille mrs!

Kuulostaa siltä että kiertäjäkalvosimet tulehtuneet, tai olkavarsi. Voi säteillä moneen suuntaan. Itsellä pahat olkapäävaivat taustalla, niin kiertäjäkalvosinten limapussit tulehtuneet kuin itse olkavarsikin ja molempiin piikitettyä kortisonia useita kertoja. Alussa vaivat olivat juurikin kuvailemaasi leposärkyä.

Lääkäriin mars.

Teetkö ranskalaista punnerrusta? Mulla tuntuu joskus leposärkyä ranskalaisen punnerruksen jälkeisinä päivinä, ja se säteilee usein koko käteen ja varsinkin sivu/takaolkapään alueelle. Muilla liikkeillä en ole saanut tuollaista vaikutusta aikaan, mutta epäilen että varsinainen säryn lähde on kyynärpään alue, vaikka sitä ei tarkkaan sinne saakaan paikallistettua.

Kiitoksia vastauksista.

Kävin siellä lääkärissä, joka määräsi ultraääneen ja röntgeniin. Tänään juuri soitteli, että näyttäisi olevan limapussit tulehtuneet molemmista olkapäistä. Lääkkeeksi määräsi Arcoxiaa useamman viikon, ei ottanut tässä vaiheessa kantaa kortisoniin eli kahtellaan nyt muutama viikko miten vaikuttaa.

Totaalilevolla tosiaan epäselvästi tarkoitin lähinnä lepoa salilta. Kovasti yritän tehdä kevyitä liikkuvuusharjoitteita olkapäille ja rasittuuhan ne tässä pientä vauvaa kanniskellessa ihan huolella. Veikkaisin alunperin tulehduksen syyksikin komboa painava vauva/fyysinen työ/sali.

Tylsä homma, kun pitkän tauon jälkeen löytänyt taas salilla käynnin hienouden, mutta kaippa tässä kerkiää myöhemminkin.

Mähän sanoin! Itselleni ekaksi aikoinaan määrättiin myös Arcoxiaa, apua oli tasan nolla. Kortisonia eivät mieluusti heti pistä, mutta kun vaiva uusiutuu niin lääkäreidenkin mielet on muuttuneet. Ei ollut mitään järkeä makuuttaa mua paria viikkoa turhaan sairaslomalla ennen kuin toimivaa lääkettä sai.

Toivottavasti vaivasi paranee!

Taidanpa päivittää tilannetta hieman tähän ketjuun. Kuka tahansa saa ihan vapaasti ehdottaa kaikkia toimivia konsteja parantumiseen mikäli jaksaa. Kaikki mutusta asiantuntijaan kelpaa.

Tuo määrätty Arcoxia kuuri oli yhtä tyhjän kanssa. Leposärky pysyi vasemmassa kädessä. Lopulta viime kuussa lääkäri laittoi kortisonia siihen. Sen jälkeen olkapäät olivat oireettomat, joskin erittäin heikon tuntuiset. Sain samalla lähetteen fysioterapeutille. Lääkärin ja fyssarin tuomio yhdessä oli 1) ahdas olkapää luonnostaan 2) olkapäät kääntyneet eteenpäin eli apinaryhti. Eli lopputuloksena särky johtuu näiden aiheuttamasta pahasta ahtaudesta ja tulehduksesta.

Fysioterapeutti oli sitä mieltä, että pienet selkälihakseni ovat erittäin heikkoja (yläselkä on noin muuten aina ollut ylivoimaisesti vahvin lihasryhmäni, joten tuntui hieman oudolta). Hän määräsi kaksi eri mahallaan tehtävää lapojen nostoa, joiden pitäisi näitä vahvistaa. Näiden lisäksi määräsi myös kuminauhalla tehtävää sisä- ja ulkokiertoa.

Ongelma on se, että välittömästi näiden harjoitteiden jälkeen kipu palasi. Tein harjoitukset muutaman kerran ja kipu säilyi. Kysyin asiaa fysioterapeutilta, joka totesi, että harjoitteet kannattaa jättää tekemättä mikäli aiheuttavat kipua ja olla vaan. Totesin hänelle, että eipä se kipu ole kadonnut mihinkään 4kk aikana pelkällä lepäilyllä, joten pakko ryhdille olisi jotain saada tehtyä tai vaiva pysyy. Myönsikin minun olevan oikeassa ja sanoi, että älä tee kiertoja ja venyttele rintaa. No nämä olin jo tässä vaiheessa itsekin päätellyt. Meni vaan aika täydellisesti maku kyseisestä fysioterapeutista, kun meikäläisen pitää itse ehdotella hoitomuotoja.

Kysyisinkin arvon pakkislaiset, että olenko täysin hakoteillä, kun mielestäni minun pitäisi näiden lapaharjoitteiden ohella yrittää myös tehdä jotain hieman raskaampia liikkeitä selälle kuten leveää soutua alataljalla. Venyttelyssä pääpaino rintalihaksille ja takakapselille. Tuskinpa muutkaan venytykset pahasta on, koska olen kokonaisuudessa notkea kuin lipputanko? Hierontaakin olen miettinyt. En tiedä kannattaako, koska en saanut fysiolta minkäänlaista vastausta tähän asiaan. En ole käynyt koskaan hierojalla, joten tietämys tästä on täysin nolla.

Kuten alussa sanoin, niin mitkä tahansa näkemykset ovat tervetulleita. Turhauttaa aivan helvetisti tämä asia, koska vaiva sinällään on kohtuu pieni, mutta torpedoi kuitenkin treenaamisen lähes täysin. Tuntuvat nämä työterveyshuollon kautta saatavat asiantuntijat hieman onnettomilta, vaikka ovatkin suuressa yksityisessä yrityksessä työskenteleviä.

Hierojalle vaan.Sano että keskittyy etuolkapäihin ja rintaan.Jos hinkkaa vaan lapoja niin rinnan ja etuolkapäiden kireydestä johtuen ryhti kaatuu vielä enemmän eteen,kun lavat antaa periksi.

Itsellä menossa aika samanlainen setti. Noin kk sitten vasen olkapää hieman revähti niskantakaa punnerruksessa. Tein negatiivisen toiston sarjan loppuun ja varmistusraudat oli ehkä sentin pari liian alhaalla ja vasen olkapää venähti lopussa. Söin oma-aloitteisesti 1,5vk buranaa ja sitten menin lääkärin pakeille. Sain 2 vk:n kuurin Arcoxia 90mg tabuja. Nyt kolme päivää kuurista jäljellä, eikä olkapää ole yhtään parempi. Ensi viikolla menen ultraäänikuvauksiin ja sitten katsotaan eteenpäin. Tuo olkapää estää tosiaan hyvin pitkälle koko yläkropan treenit. Itse meinasin, että nyt treenata Tom Platzin jalat, kun ei yläkropalle voi tehdä mitään :)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Olipa hyvä, että tuli tämä ketju vastaan.

Itselläni on jonkin aikaa tuntunut aaltomaista kipua tai särkyä hauiksen ja ojentajan välissä, ehkä enemmän hauiksen puolella. Vaiva on selkeästi alkanut sen jälkeen, kun aloitin treenin kiertäjäkalvosimille. Ongelma ei merkittävästi vaikuta treenaamiseen, mutta tuntuu kyllä esim. penkkipunnerruksessa. Olisiko kiertäjäkalvosintreeni syytä jättää toistaiseksi kokonaan pois, koska ongelma on tullut kiertäjäkalvosintreenin myötä? Tarvii varmaan etsiytyä sinne lekurille...

Taidanpa päivittää tilannetta hieman tähän ketjuun. Kuka tahansa saa ihan vapaasti ehdottaa kaikkia toimivia konsteja parantumiseen mikäli jaksaa. Kaikki mutusta asiantuntijaan kelpaa.

Tuo määrätty Arcoxia kuuri oli yhtä tyhjän kanssa. Leposärky pysyi vasemmassa kädessä. Lopulta viime kuussa lääkäri laittoi kortisonia siihen. Sen jälkeen olkapäät olivat oireettomat, joskin erittäin heikon tuntuiset. Sain samalla lähetteen fysioterapeutille. Lääkärin ja fyssarin tuomio yhdessä oli 1) ahdas olkapää luonnostaan 2) olkapäät kääntyneet eteenpäin eli apinaryhti. Eli lopputuloksena särky johtuu näiden aiheuttamasta pahasta ahtaudesta ja tulehduksesta.

Fysioterapeutti oli sitä mieltä, että pienet selkälihakseni ovat erittäin heikkoja (yläselkä on noin muuten aina ollut ylivoimaisesti vahvin lihasryhmäni, joten tuntui hieman oudolta). Hän määräsi kaksi eri mahallaan tehtävää lapojen nostoa, joiden pitäisi näitä vahvistaa. Näiden lisäksi määräsi myös kuminauhalla tehtävää sisä- ja ulkokiertoa.

Ongelma on se, että välittömästi näiden harjoitteiden jälkeen kipu palasi. Tein harjoitukset muutaman kerran ja kipu säilyi. Kysyin asiaa fysioterapeutilta, joka totesi, että harjoitteet kannattaa jättää tekemättä mikäli aiheuttavat kipua ja olla vaan. Totesin hänelle, että eipä se kipu ole kadonnut mihinkään 4kk aikana pelkällä lepäilyllä, joten pakko ryhdille olisi jotain saada tehtyä tai vaiva pysyy. Myönsikin minun olevan oikeassa ja sanoi, että älä tee kiertoja ja venyttele rintaa. No nämä olin jo tässä vaiheessa itsekin päätellyt. Meni vaan aika täydellisesti maku kyseisestä fysioterapeutista, kun meikäläisen pitää itse ehdotella hoitomuotoja.

Kysyisinkin arvon pakkislaiset, että olenko täysin hakoteillä, kun mielestäni minun pitäisi näiden lapaharjoitteiden ohella yrittää myös tehdä jotain hieman raskaampia liikkeitä selälle kuten leveää soutua alataljalla. Venyttelyssä pääpaino rintalihaksille ja takakapselille. Tuskinpa muutkaan venytykset pahasta on, koska olen kokonaisuudessa notkea kuin lipputanko? Hierontaakin olen miettinyt. En tiedä kannattaako, koska en saanut fysiolta minkäänlaista vastausta tähän asiaan. En ole käynyt koskaan hierojalla, joten tietämys tästä on täysin nolla.

Kuten alussa sanoin, niin mitkä tahansa näkemykset ovat tervetulleita. Turhauttaa aivan helvetisti tämä asia, koska vaiva sinällään on kohtuu pieni, mutta torpedoi kuitenkin treenaamisen lähes täysin. Tuntuvat nämä työterveyshuollon kautta saatavat asiantuntijat hieman onnettomilta, vaikka ovatkin suuressa yksityisessä yrityksessä työskenteleviä.

Onko vielä vaivaa/ongelmaa? Tulee semipitkä vastaus, enkä jaksa suotta kirjoitella jos tää on jo mennyttä skeidaa.

Olipa hyvä, että tuli tämä ketju vastaan.

Itselläni on jonkin aikaa tuntunut aaltomaista kipua tai särkyä hauiksen ja ojentajan välissä, ehkä enemmän hauiksen puolella. Vaiva on selkeästi alkanut sen jälkeen, kun aloitin treenin kiertäjäkalvosimille. Ongelma ei merkittävästi vaikuta treenaamiseen, mutta tuntuu kyllä esim. penkkipunnerruksessa. Olisiko kiertäjäkalvosintreeni syytä jättää toistaiseksi kokonaan pois, koska ongelma on tullut kiertäjäkalvosintreenin myötä? Tarvii varmaan etsiytyä sinne lekurille...

Kuinka isoilla painoilla treenaat kiertäjiä? Treenaatko kiertäjiä pään yläpuolella vai alapuolella? Toi heijastusoire on olkapäässä melkein yhtä tyhjän kanssa, kun lähes kaikki niskan ja hauiksen väliltä lähtevät ongelmat saattavat tuntua juuri siellä olkavarressa.

Onko vielä vaivaa/ongelmaa? Tulee semipitkä vastaus, enkä jaksa suotta kirjoitella jos tää on jo mennyttä skeidaa.

Edelleen aika samoissa ollaan. Koittanut kovasti venytellä ja ehkä aavistuksen auttanut asiaa. Kovimman kivun aiheuttanut näistä fysioterapeutin harjoitteista ehdottomasti ulkokierto kuminauhalla, joten en ole hetkeen sitä tehnyt. Tehdessä ei siis satu, mutta jälkeenpäin leposärky on voimakasta. Jos jaksat kirjoittaa semipitkän vastauksen, niin otan sen kiitollisena vastaan.

Kuinka isoilla painoilla treenaat kiertäjiä? Treenaatko kiertäjiä pään yläpuolella vai alapuolella? Toi heijastusoire on olkapäässä melkein yhtä tyhjän kanssa, kun lähes kaikki niskan ja hauiksen väliltä lähtevät ongelmat saattavat tuntua juuri siellä olkavarressa.

Aluksi treenasin kiertäjiä 1-2 kg käsipainoilla, sen jälkeen siirryin kevyen vastuksen kuminauhaan. Kiertäjiä treenaan aina pään alapuolella eikä treeniohjelmassakaan ole mitään liikkeitä pään/olkapäiden yläpuolellle paitsi leuanvetoa olen yrittänyt opetella. En kuitenkaan usko, että leuanveto olisi ollut kivun alullepaneva tekijä.

Viime viikolla kipua ei tuntunut, mutta viime treenikerralla kun tein penkkiä alkoi kipua taas tuntumaan. Saattaa olla, että treenaamisen aloittaminen on ollut se kamelin selän katkaiseva korsi, sillä hartiaseutu rasittuu huomattavasti jo töissäkin. Seuraavaksi ajattelin kokeilla jos hieronta auttaisi, koska esimerkiksi penkkaamisen poisjättämisellä ei ole ollut mitään vaikutusta kipuun.

kohta 2 vuotta oikea olkapää kipeä, ei ole kuminauhajumpalla eikä levolla lähtenyt. Nyt on valoa tunnelin päässä, kun muutaman viikon aikana ollut pari kivutonta päivää. Muuten siis olkapää 24/7 kipeä. Kipu vähentyi ainoastaan levolla, ei siis käyttämättä jättämällä, vaan ettei rastita olkapäätä liikaa. Hiirtä käytän töissä vasurilla, avaan ovet ja kannan ostoskassit vasurilla. Kun kipu on nyt lähiaikoina hellittänyt, olen käynyt salilla tekemässä ojentajia ja hauiksia. Kaikki tissiliikkeet saa olkapään heti kipeäksi. Onko muilla olkapäävammaisilla pää missä asennossa? Hartioitten päällä vai 30 senttiä liian edessä niinkuin minulla? Olen menossa niksauttajalle kuukauden päästä ja hän sanoi että olen luultavasti paskonut niskani joskus, ja kipuilu johtuu siitä.

Arcoxia-kuuri ei välttämättä ollut yhtä tyhjän kanssa, jos siellä kerta oli bursiitit molemmissa olkapäissä. Kortisoni lievittää toki oireita mutta ei vie pois aiheuttajaa. Jos siellä on leposärkyä, niin se voi johtua myös siitä että nukut olkapäiden päällä ja se paine kasvaa siellä yön aikana. Jos patja/tyyny on vääränlainen, niin myös selällään nukkuminen lisää painetta olkapäihin. Tämä nukkumisongelma korostuu jos sulla on ahdas olka (impingement) jossa supraspinatus jää acromionin alle nahnikkaan. Sinne pitäisi saada tilaa + painetta pois.

Ihan eka pitää toki mahdollinen tulehdus saada pois, mutta jos se ei ole lämmin, voit nostaa kädet olkapään yläpuolelle, voit tehdä suht kivuttomasti impingement-testin (esim. tää) eikä esim. supran jänne palpoidessa arista hirveästi (toki et voi tätä itse kunnolla tehdä), niin harjoittelun pitäisi olla turvallista.

Jos nyt oletetaan, että tulehdusta ei ole, niin ensimmäinen asia mihin pitää kiinnittää huomiota on nukkuminen ja yleisergonomia. Kaikki olkapään yläpuolelta tehtävät liikkeet tulisi jättää ainakin vähäksi aikaa pois ja pyrkiä kantamaan lapsia jne mahdollisimman vähän olkapäätä rasittavalla tavalla. Patjan tulisi olla tarpeeksi pehmeä olkapäiden kohdalta + tyynyn ehdottomasti sopivan korkuinen. Paras asento voisi oikeasti olla nukkua yli 60 asteen kulmassa aurinkotuolissa (niska pitää tukea), jos olkapäät ottavat paineesta itseensä. Kokeile nukkua yksi yö siten, että olkavarsi roikkuu sängyn ulkopuolella, mutta käsi lepää jonkun korokkeen päällä että ei tule verenkierto-ongelmia (eli rentona).

Sit voisit kokeilla seuraavanlaista harjoitetta kuminauhalla tai taljalla (talja/nauha pitää saada kiinni lantion yläreunan korkeudelle tai ylemmäs:

• Seiso suorassa asennossa kädet sivuilla.
  • Ota kuminauhasta kiinni ja koukista kättä hieman kyynärnivelestä.
  • Suljetun nyrkin sormet osoittavat vastakkaista kättä kohti (ei siis ulospäin).
  • Paina nyrkkiä (ja samalla olkapäätä alaspäin) ja tuo käsi vartalon edestä vastakkaisen reisilihaksen kohdalle.
  • Hidas eksentrinen vaihe ja toistoja 3 x 10 / päivä 3-5 kertaa viikossa.

Aloita yllä oleva ensin kevyellä painolla, mutta nosta melko nopeasti painoja reilusti lisää, ei kuitenkaan tekniikan ehdoilla tai kivun kustannuksella.

Kaikkia lihaksia olkapäässä pitää vahvistaa tasaisesti, ei vain kiertoja. Jos joku liike koskee, ei sitä tule automaattisesti jättää pois pysyvästi, vaan pyrkiä mobilisoimaan olkapäätä siten että kiertoja voi tehdä. Venytykset ovat kaikin puolin ok.

Se voi muuten olla leveä selkälihaskin joka niitä olkapäitä vetää eteen. Onko sulta testattu sisä- ja ulkokiertojen rajoitteet/puolierot?

Hierontaa voit käydä hakemassa jos se ei ole tulehtunut, mutta hierojan pitäisi sitten osata kaivella jänteet sieltä esille ja poikittaishieroa ne + mobilisoida koko olkapää.

Soutua pitää ehdottomasti tehdä, mutta älä nosta käsiä ylös. Souda niin alhaalla kuin mahdollista.

Kettunen kun vaikutat henkilöltä joka näistä tietää, osaatko mahdollisesti arvioida minun tilannetta ts. mitä kannattaisi tehdä seuraavaksi:

"Olkapään "viat" on pieniä eikä niitten pitäisi aiheuttaa tämmöisiä kiputiloja, tässä niistä listaa:

Humeruksen caputissa (olkaluun yläpäässä) on ura jonka pohjalla kulkee hauiksen pitkäjänne, uran pohjalla on luuödeemaa (luuturvotusta). Jänne ja sen tuppi on kuitenkin 100% ehjät, mikä ihmetytti lääkäreitäkin.

Ac-nivelessä (solisluun ulkopään nivel) on lievä nivelrikko, löytyy kuulemma 90% punttia nostaneista

bursassa (limapussi olkapäässä) on lievää turvotusta

Viat ei siis ole kummaiset mutta kipu ei vaan lähde. Tässä on nyt tuhlaantunut kohta 1,5 vuotta treeniä kun ei voi mitään tehdä.

Kuminauhajumppaa/lepoa/kylmähoitoa on testattu monta kuukautta tuloksetta.

Voiko hierojalla käynnistä olla haittaa/minkälaiselle hierojalle kannattaa mennä?"

- - - Updated - - -

Kipu on siis etuolkapäässä, eli tuntuu siinä kohdassa missä tuo luuödeema ilmeisesti on. Onko mahdollista että vian aiheuttaja olisi esimerkiksi niska tai joku selkälihas? Kannattaisiko niitä kuvata?

Kettunen kun vaikutat henkilöltä joka näistä tietää, osaatko mahdollisesti arvioida minun tilannetta ts. mitä kannattaisi tehdä seuraavaksi:

"Olkapään "viat" on pieniä eikä niitten pitäisi aiheuttaa tämmöisiä kiputiloja, tässä niistä listaa:

Humeruksen caputissa (olkaluun yläpäässä) on ura jonka pohjalla kulkee hauiksen pitkäjänne, uran pohjalla on luuödeemaa (luuturvotusta). Jänne ja sen tuppi on kuitenkin 100% ehjät, mikä ihmetytti lääkäreitäkin.

Ac-nivelessä (solisluun ulkopään nivel) on lievä nivelrikko, löytyy kuulemma 90% punttia nostaneista

bursassa (limapussi olkapäässä) on lievää turvotusta

Viat ei siis ole kummaiset mutta kipu ei vaan lähde. Tässä on nyt tuhlaantunut kohta 1,5 vuotta treeniä kun ei voi mitään tehdä.

Kuminauhajumppaa/lepoa/kylmähoitoa on testattu monta kuukautta tuloksetta.

Voiko hierojalla käynnistä olla haittaa/minkälaiselle hierojalle kannattaa mennä?"

- - - Updated - - -

Kipu on siis etuolkapäässä, eli tuntuu siinä kohdassa missä tuo luuödeema ilmeisesti on. Onko mahdollista että vian aiheuttaja olisi esimerkiksi niska tai joku selkälihas? Kannattaisiko niitä kuvata?

Nii jos sun pää on edessä ja niksauttaja sanoo että olet "paskonut niskasi", niin eikö sitä sitten ole kuvattu? Ja mikä tää niksauttaja on koulutukseltaan? Jos niska on ehjä, niin niska-hartiaseutu voi olla vaan liian heikko. Toi AC-nivelen rikko vois selittää että penkissä menee kipeeks. Sitä AC-niveltäkin vois mobilisoida ja esim. osteopaatit osaa sen kyllä tehdä. Kaikki fysioterapeutit eivät. Hierojalla käynnistä ei ole haittaa jos siellä ei ole tulehdusta.

Mut siis onko se sun ödeemä sulcuksessa? Ja pystytkö tekee hauisliikkeitä ja ojentajaliikkeitä vai meneekö niistä kipeeks? Pystytkö tekee esim ristitaljaa seisten siten, että kädet nousee vaan 45 asteen kulmaan?

- - - Updated - - -

Aluksi treenasin kiertäjiä 1-2 kg käsipainoilla, sen jälkeen siirryin kevyen vastuksen kuminauhaan. Kiertäjiä treenaan aina pään alapuolella eikä treeniohjelmassakaan ole mitään liikkeitä pään/olkapäiden yläpuolellle paitsi leuanvetoa olen yrittänyt opetella. En kuitenkaan usko, että leuanveto olisi ollut kivun alullepaneva tekijä.

Viime viikolla kipua ei tuntunut, mutta viime treenikerralla kun tein penkkiä alkoi kipua taas tuntumaan. Saattaa olla, että treenaamisen aloittaminen on ollut se kamelin selän katkaiseva korsi, sillä hartiaseutu rasittuu huomattavasti jo töissäkin. Seuraavaksi ajattelin kokeilla jos hieronta auttaisi, koska esimerkiksi penkkaamisen poisjättämisellä ei ole ollut mitään vaikutusta kipuun.

Ei se penkkaamisen pois jättäminen auta jos ei hoideta sitä aiheuttajaa kuntoon. Jos siellä on tulehdus joka pitäisi hoitaa pois, niin kipulääkekuuri ja hyvällä tsägällä koko homma on ohi viikossa.

Se ödeema on just siinä sulcuksessa. Sillä niksauttajalla en ole käynyt, mutta puhuin hänen kanssaan puhelimessa niin epäili että voisi olla niskavamma. Olkapää on katottu röntgenillä, ultralla ja magneetilla mutta niskaa ei millään. Eikä tuommosia älyä itse kysyä kun luottaa lääkäreihin. Hauis- ja ojentajaliikkeitä pystyy tekemään, mutta jos olkapää nousee yhtään korvia kohti niin se kipeytyy. Jos pitää liikeradan lyhyenä, esimerkiksi juuri tuohon 45 asteeseen asti niin kipua ei tunnu. Tämä on siitä helvetin ärsyttävä että oireilee eri tavalla eri aikoina.

Ymmärsinkö oikein että kannattaisi käydä nyt osteopaatilla?

Pitkä vastaus.

Paljon kiitoksia kirjoituksestasi. Sen verran nyt täsmennän, että leposärkyä on kipua aiheuttavien liikkeiden jälkeen. Tässä tapauksessa toistaiseksi ainoa liike on ulkokierto, joka ei tosiaan tehdessä satu, mutta aiheuttaa heti seuraava päivänä leposärkyä, joka jatkuu 1pv-1vk riippuen kuinka kovaa tekee. Oletan, että myös muut sitä rasittavat liikkeet aiheuttavat samaa, kuten penkkipunnerrus ym. Olen päässyt nyt siihen tilaan, että jos en tee kyseisiä liikkeitä niin kipuja ei juurikaan ole. Olkapäät ovat kuitenkin erittäin heikon oloiset, koska en ole pystynyt niitä juurikaan rasittamaan pitkiin aikoihin enkä oikein keksi miten edetä, kun fysioterapeutti oli sitä mieltä, että ulkokiertoa pitäisi ehdottomasti vahvistaa, mutta ei kivun kustannuksella.

Kädet eivät ole lämpimiä, liikkuvat joka suuntaan ja pystyn tekemään jokaisen liikkuvuustestin mitä eteen on lykätty. Tästä syystä itsekin olen ajatellut, että ei siellä voi mitään ihmeellistä rikki olla, mutta pirun tehokkaasti ne silti kipeytyvät ja tätä on kuitenkin jatkunut sen 5kk.

Nukkumisessa en usko olevan ongelmaa, koska kädet ovat aina olleet parhaimmillaan aamuisin.

Tuota suosittelemaasi liikettä täytyy ruveta tekemään. Ainoa mikä jäi epäselväksi oli se, että seisonko nyt kasvot taljaa kohden vai sivuttain? Soutamaankin täytyy lähteä ja katsoa miten kroppa reagoi.

Rajoitteista, niin mielestäni fysioterapeutti testasi kaikki rajoitteet/puolierot ja totesi, että homma on ok. Ainoastaan toinen rintalihas oli todella jumissa, mutta hetkellisellä kovalla hieronnalla sekin aukesi ja liikkuvuus oli normaali.

Täytyy nyt varmaankin yrittää jatkaa venyttelyä sekä tehdä mahdollisimman monipuolisesti liikkeitä, jotka eivät aiheuta kipua ja aina silloin tällöin kokeilla esim. ulkokiertoa, josko edelleen kipeyttää. Ja tietysti yrittää olla pirun kärsivällinen.

Back
Ylös Bottom