Taidanpa päivittää tilannetta hieman tähän ketjuun. Kuka tahansa saa ihan vapaasti ehdottaa kaikkia toimivia konsteja parantumiseen mikäli jaksaa. Kaikki mutusta asiantuntijaan kelpaa.
Tuo määrätty Arcoxia kuuri oli yhtä tyhjän kanssa. Leposärky pysyi vasemmassa kädessä. Lopulta viime kuussa lääkäri laittoi kortisonia siihen. Sen jälkeen olkapäät olivat oireettomat, joskin erittäin heikon tuntuiset. Sain samalla lähetteen fysioterapeutille. Lääkärin ja fyssarin tuomio yhdessä oli 1) ahdas olkapää luonnostaan 2) olkapäät kääntyneet eteenpäin eli apinaryhti. Eli lopputuloksena särky johtuu näiden aiheuttamasta pahasta ahtaudesta ja tulehduksesta.
Fysioterapeutti oli sitä mieltä, että pienet selkälihakseni ovat erittäin heikkoja (yläselkä on noin muuten aina ollut ylivoimaisesti vahvin lihasryhmäni, joten tuntui hieman oudolta). Hän määräsi kaksi eri mahallaan tehtävää lapojen nostoa, joiden pitäisi näitä vahvistaa. Näiden lisäksi määräsi myös kuminauhalla tehtävää sisä- ja ulkokiertoa.
Ongelma on se, että välittömästi näiden harjoitteiden jälkeen kipu palasi. Tein harjoitukset muutaman kerran ja kipu säilyi. Kysyin asiaa fysioterapeutilta, joka totesi, että harjoitteet kannattaa jättää tekemättä mikäli aiheuttavat kipua ja olla vaan. Totesin hänelle, että eipä se kipu ole kadonnut mihinkään 4kk aikana pelkällä lepäilyllä, joten pakko ryhdille olisi jotain saada tehtyä tai vaiva pysyy. Myönsikin minun olevan oikeassa ja sanoi, että älä tee kiertoja ja venyttele rintaa. No nämä olin jo tässä vaiheessa itsekin päätellyt. Meni vaan aika täydellisesti maku kyseisestä fysioterapeutista, kun meikäläisen pitää itse ehdotella hoitomuotoja.
Kysyisinkin arvon pakkislaiset, että olenko täysin hakoteillä, kun mielestäni minun pitäisi näiden lapaharjoitteiden ohella yrittää myös tehdä jotain hieman raskaampia liikkeitä selälle kuten leveää soutua alataljalla. Venyttelyssä pääpaino rintalihaksille ja takakapselille. Tuskinpa muutkaan venytykset pahasta on, koska olen kokonaisuudessa notkea kuin lipputanko? Hierontaakin olen miettinyt. En tiedä kannattaako, koska en saanut fysiolta minkäänlaista vastausta tähän asiaan. En ole käynyt koskaan hierojalla, joten tietämys tästä on täysin nolla.
Kuten alussa sanoin, niin mitkä tahansa näkemykset ovat tervetulleita. Turhauttaa aivan helvetisti tämä asia, koska vaiva sinällään on kohtuu pieni, mutta torpedoi kuitenkin treenaamisen lähes täysin. Tuntuvat nämä työterveyshuollon kautta saatavat asiantuntijat hieman onnettomilta, vaikka ovatkin suuressa yksityisessä yrityksessä työskenteleviä.
Arcoxia-kuuri ei välttämättä ollut yhtä tyhjän kanssa, jos siellä kerta oli bursiitit molemmissa olkapäissä. Kortisoni lievittää toki oireita mutta ei vie pois aiheuttajaa. Jos siellä on leposärkyä, niin se voi johtua myös siitä että nukut olkapäiden päällä ja se paine kasvaa siellä yön aikana. Jos patja/tyyny on vääränlainen, niin myös selällään nukkuminen lisää painetta olkapäihin. Tämä nukkumisongelma korostuu jos sulla on ahdas olka (impingement) jossa supraspinatus jää acromionin alle nahnikkaan. Sinne pitäisi saada tilaa + painetta pois.
Ihan eka pitää toki mahdollinen tulehdus saada pois, mutta jos se ei ole lämmin, voit nostaa kädet olkapään yläpuolelle, voit tehdä suht kivuttomasti impingement-testin (esim.
tää) eikä esim. supran jänne palpoidessa arista hirveästi (toki et voi tätä itse kunnolla tehdä), niin harjoittelun pitäisi olla turvallista.
Jos nyt oletetaan, että tulehdusta ei ole, niin ensimmäinen asia mihin pitää kiinnittää huomiota on nukkuminen ja yleisergonomia. Kaikki olkapään yläpuolelta tehtävät liikkeet tulisi jättää ainakin vähäksi aikaa pois ja pyrkiä kantamaan lapsia jne mahdollisimman vähän olkapäätä rasittavalla tavalla. Patjan tulisi olla tarpeeksi pehmeä olkapäiden kohdalta + tyynyn ehdottomasti sopivan korkuinen. Paras asento voisi oikeasti olla nukkua yli 60 asteen kulmassa aurinkotuolissa (niska pitää tukea), jos olkapäät ottavat paineesta itseensä. Kokeile nukkua yksi yö siten, että olkavarsi roikkuu sängyn ulkopuolella, mutta käsi lepää jonkun korokkeen päällä että ei tule verenkierto-ongelmia (eli rentona).
Sit voisit kokeilla seuraavanlaista harjoitetta kuminauhalla tai taljalla (talja/nauha pitää saada kiinni lantion yläreunan korkeudelle tai ylemmäs:
- Seiso suorassa asennossa kädet sivuilla.
- Ota kuminauhasta kiinni ja koukista kättä hieman kyynärnivelestä.
- Suljetun nyrkin sormet osoittavat vastakkaista kättä kohti (ei siis ulospäin).
- Paina nyrkkiä (ja samalla olkapäätä alaspäin) ja tuo käsi vartalon edestä vastakkaisen reisilihaksen kohdalle.
- Hidas eksentrinen vaihe ja toistoja 3 x 10 / päivä 3-5 kertaa viikossa.
Aloita yllä oleva ensin kevyellä painolla, mutta nosta melko nopeasti painoja reilusti lisää, ei kuitenkaan tekniikan ehdoilla tai kivun kustannuksella.
Kaikkia lihaksia olkapäässä pitää vahvistaa tasaisesti, ei vain kiertoja. Jos joku liike koskee, ei sitä tule automaattisesti jättää pois pysyvästi, vaan pyrkiä mobilisoimaan olkapäätä siten että kiertoja voi tehdä. Venytykset ovat kaikin puolin ok.
Se voi muuten olla leveä selkälihaskin joka niitä olkapäitä vetää eteen. Onko sulta testattu sisä- ja ulkokiertojen rajoitteet/puolierot?
Hierontaa voit käydä hakemassa jos se ei ole tulehtunut, mutta hierojan pitäisi sitten osata kaivella jänteet sieltä esille ja poikittaishieroa ne + mobilisoida koko olkapää.
Soutua pitää ehdottomasti tehdä, mutta älä nosta käsiä ylös. Souda niin alhaalla kuin mahdollista.