Paljon kiitoksia kirjoituksestasi. Sen verran nyt täsmennän, että leposärkyä on kipua aiheuttavien liikkeiden jälkeen. Tässä tapauksessa toistaiseksi ainoa liike on ulkokierto, joka ei tosiaan tehdessä satu, mutta aiheuttaa heti seuraava päivänä leposärkyä, joka jatkuu 1pv-1vk riippuen kuinka kovaa tekee. Oletan, että myös muut sitä rasittavat liikkeet aiheuttavat samaa, kuten penkkipunnerrus ym. Olen päässyt nyt siihen tilaan, että jos en tee kyseisiä liikkeitä niin kipuja ei juurikaan ole. Olkapäät ovat kuitenkin erittäin heikon oloiset, koska en ole pystynyt niitä juurikaan rasittamaan pitkiin aikoihin enkä oikein keksi miten edetä, kun fysioterapeutti oli sitä mieltä, että ulkokiertoa pitäisi ehdottomasti vahvistaa, mutta ei kivun kustannuksella.
Kädet eivät ole lämpimiä, liikkuvat joka suuntaan ja pystyn tekemään jokaisen liikkuvuustestin mitä eteen on lykätty. Tästä syystä itsekin olen ajatellut, että ei siellä voi mitään ihmeellistä rikki olla, mutta pirun tehokkaasti ne silti kipeytyvät ja tätä on kuitenkin jatkunut sen 5kk.
Nukkumisessa en usko olevan ongelmaa, koska kädet ovat aina olleet parhaimmillaan aamuisin.
Tuota suosittelemaasi liikettä täytyy ruveta tekemään. Ainoa mikä jäi epäselväksi oli se, että seisonko nyt kasvot taljaa kohden vai sivuttain? Soutamaankin täytyy lähteä ja katsoa miten kroppa reagoi.
Rajoitteista, niin mielestäni fysioterapeutti testasi kaikki rajoitteet/puolierot ja totesi, että homma on ok. Ainoastaan toinen rintalihas oli todella jumissa, mutta hetkellisellä kovalla hieronnalla sekin aukesi ja liikkuvuus oli normaali.
Täytyy nyt varmaankin yrittää jatkaa venyttelyä sekä tehdä mahdollisimman monipuolisesti liikkeitä, jotka eivät aiheuta kipua ja aina silloin tällöin kokeilla esim. ulkokiertoa, josko edelleen kipeyttää. Ja tietysti yrittää olla pirun kärsivällinen.
Ah, okei. Sivuttain taljaa kohden, koko kroppa siis.
Tiedätkö, joskus pitää tehdä kivun kanssa. Nämä eivät ole mitään mun omia visioitani, koska esim. kivunhoidon erikoisasiantuntija, fysiatri ja osteopaatti Jari Ylinen neuvoo treenaamaan esim. tenniskyynärpään kipuvaiheessa ranteen ojennusta jopa yli 100 % maksimipainoilla. Tosta on olemassa ihan tutkimuksiakin. Kyllähän se treenatessa koskee, mutta jos tulehdus on hoidettu alta pois ja kuvassa EI näy mitään rikkoinaista, niin homma on kokeilemisen arvoinen. Venyttely ok ja hierontakin, mutta sille voisi kokeilla tehdä sopivalla painolla eksentristä ulkokiertotreeniä. Pitää vain olla tosi varovainen, että se kiertäjä kestää eikä hajoa. Eli vaikka kuminauhatreeni silleen, että kumppari kiinnikkeeseen, toinen pää käteen ja viet toisella kädellä käden ulkokiertoon. Sitten jarrutat kovasti kun kuminauha vetää käden ulkokierrosta takaisin peruasentoon.
- - - Updated - - -
Se ödeema on just siinä sulcuksessa. Sillä niksauttajalla en ole käynyt, mutta puhuin hänen kanssaan puhelimessa niin epäili että voisi olla niskavamma. Olkapää on katottu röntgenillä, ultralla ja magneetilla mutta niskaa ei millään. Eikä tuommosia älyä itse kysyä kun luottaa lääkäreihin. Hauis- ja ojentajaliikkeitä pystyy tekemään, mutta jos olkapää nousee yhtään korvia kohti niin se kipeytyy. Jos pitää liikeradan lyhyenä, esimerkiksi juuri tuohon 45 asteeseen asti niin kipua ei tunnu. Tämä on siitä helvetin ärsyttävä että oireilee eri tavalla eri aikoina.
Ymmärsinkö oikein että kannattaisi käydä nyt osteopaatilla?
Minä kävisin omt-fyssarilla tai osteopaatilla jotka osaavat mobilisoida ja manipuloida olkaniveltä ja hartiarengasta.