Olkapäätreeni, mikä lihas?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hippa
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl

Hippa

Okkapukku.
VIP
Jepjep, eli kun vaivaa kovasti tää tapaus.

Onko tämä siis yksi lihas vai kolme?

Kun treenissä sanotaan, että treenataan olkapäitä, jotka yleensä jaettuna etu-, taka- ja sivuolkapäihin.

Eli tämä lihas, jonka oletan olevan hartialihas (m. deltoideus), onko siinä kolme lihasta vai onko se jaettuna kolmaan osa-alueeseen?

Hirveetä pikkusäätöä, mutta olen pohtinut asiaa eikä tää mun opus (Ihmisen fysiologia ja anatomia) auta asiaa, kun se ei ole kovinkaan pikkutarkka.

Hartialihas, lähtee solisluusta ja lapaluusta ja kiinnittyy olkaluun keskiosaan. Yksi lihas.

Onko se vaan karkeasti jaettu kolmeksi osa-alueeksi vai onko siinä jotain fysiologisia piirteitä, joiden mukaan se on jaettu kolmeksi osa-alueeksi?

Originally posted by Hippa
Hirveetä pikkusäätöä, mutta olen pohtinut asiaa eikä tää mun opus (Ihmisen fysiologia ja anatomia) auta asiaa, kun se ei ole kovinkaan pikkutarkka.

Tässä sulle Hippa vähän anatomialinkkejä. Ei nää ehkä sen tarkempia ole kuin sun kirjakaan, mutta ehkä silti mielenkiintoisia.

Shoulder anatomy

Kropassa olevia pisteitä klikkaamalla saat selityksen ko. lihaksesta

lihaskartta edestä

lihaskartta takaa

ABCBodybuildingin anatomia & fysiologia -osion etusivu

Kuopion yliopiston anatomian laitoksen linkkilista

Originally posted by tapio
Mikäs on pointti?
Eikös se ole tärkeempää millä saa isommat hartiat?

Onhan se tärkeää, mutta mua kiinnostaa myös kaikki taustat ja tietää asioista syvemmin.

Olen tällainen tietofriikki :D

Re: Re: Olkapäätreeni, mikä lihas?

Originally posted by Pauliina
Tässä sulle Hippa vähän anatomialinkkejä. Ei nää ehkä sen tarkempia ole kuin sun kirjakaan, mutta ehkä silti mielenkiintoisia.

Kiitos! Osa on tuttuja, mutta tuli ihan uusiakin.

:)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Back
Ylös Bottom