Olkapäät puuduksissa kuntosalista nyrkkeilyyn

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Vähän hankalasti sai otsikkoon yritettyä ongelmaa tiivistää mutta seuraavanlainen ongelma olisi;

Nyrkkeilyä tullut harrastettua kuutisen vuotta ja saliharjoittelun aloitin noin vuosi sitten. Muutaman kuukauden ajan kun on nostanut painojen määrää on se vaikuttanut negatiivisesti taas nyrkkeilyyn. Olkapäät puutuu huomattavasti nopeammin kuin ennen ja tuntuu, että veri ei kierrä ja hermot jumissa. Mikä voisi olla tähän syynä? Itse saliharjoittelu muuten sujuu koko ajan paremmin ja tuloksia syntyy pikku hiljaa. Olkapäät ei vain rullaa ja voimakin katoaa nyrkkeilytreeneissä aiempaa nopeammin. Kylmägeelillä saanut nyrkkeilytreenien jälkeen olkapäitä avattua ja veren taas kiertämään. Mitään vammaa ei tunnu tulleen ja ongelmana on nimenomaan molemmat olkapäät. Salitreenit pyörii lähes pääsääntöisesti aerobisessa sekä useassa eri yläkropan lihaksiin keskittyvässä harjoitteessa, toisin sanoen lähes pelkästään käsiin liittyvissä. Jalat jää tietoisesti vähän vähemmälle ja niitä kiusaan lenkkipoluilla, jos sitä joku miettii :)

Zone-sarja -42%
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Vähän hankalasti sai otsikkoon yritettyä ongelmaa tiivistää mutta seuraavanlainen ongelma olisi;

Nyrkkeilyä tullut harrastettua kuutisen vuotta ja saliharjoittelun aloitin noin vuosi sitten. Muutaman kuukauden ajan kun on nostanut painojen määrää on se vaikuttanut negatiivisesti taas nyrkkeilyyn. Olkapäät puutuu huomattavasti nopeammin kuin ennen ja tuntuu, että veri ei kierrä ja hermot jumissa. Mikä voisi olla tähän syynä? Itse saliharjoittelu muuten sujuu koko ajan paremmin ja tuloksia syntyy pikku hiljaa. Olkapäät ei vain rullaa ja voimakin katoaa nyrkkeilytreeneissä aiempaa nopeammin. Kylmägeelillä saanut nyrkkeilytreenien jälkeen olkapäitä avattua ja veren taas kiertämään. Mitään vammaa ei tunnu tulleen ja ongelmana on nimenomaan molemmat olkapäät. Salitreenit pyörii lähes pääsääntöisesti aerobisessa sekä useassa eri yläkropan lihaksiin keskittyvässä harjoitteessa, toisin sanoen lähes pelkästään käsiin liittyvissä. Jalat jää tietoisesti vähän vähemmälle ja niitä kiusaan lenkkipoluilla, jos sitä joku miettii :)

Hieman hankala lähteä arvaamaan miten järkevästi siellä salilla treenaat, mutta arvatenkin voimaa haluat lyönteihin?
Joten tähän tähdäten suosittelisin tekemään salin puolella vähemmän liikkeitä keskittyen isojen liikkeiden kautta voiman ja nopeuden hankkimiseen. Nyrkkeilyssäkin pätee tietääkseni sama sääntö että voima lähtee lantiosta/ jaloista joten sinuna tekisin myös kyykkyä sekä maastavetoa, ylökropalle sitten penkkiä, pystypunnerrusta, lisäpainoleukoja- sekä dippiä. Keskittyen nostamaan sarjapainoja näissä liikkeissä sekä räjähtävään suoritustapaan.

Koska en tosiaan tiedä mitä olet salilla tehnyt, en voi täysin varma olla. Mutta vahva veikkaus on että olet tehnyt liikaa sarjoja olkapäille ja näin tukottanut hermostoa lajiharjoittelua haitaten.

Myös lepo- ja ravintopuoli kannattaa miettiä kuntoon, ettei vaan jää palautuminen liian vähälle huomiolle.

Laitas vähän ohjelman tynkää mitä teet olkapäille? Itellä kyllä kovat puntit vaikuttaa nekkailuun samantien, kun etuolkapäät on puuduksissa ja jumissa niin ei lyönnitkään rennosti lähde ja hapottaa semi nopeasti.

Pääsääntöisesti penkkiä, dippiä, taljaa, rintaa ja haukkaa, käsipainoilla loput mehut. Eli pelkkiä hihoja niin sanotusti. Jotenkinhan nämä kaksi harrastusta pitäisi saada yhdistettyä. Tarkoitus ei salilla ole pelkästään lyöntivoimaa saada, oikeastaan se on vain hauska harrastus muiden lomassa, mutta tämä olkapäiden puutuminen tuli huonona sivutuotteena. Eikä toisaalta voimaakaan tule ilman niitä painoja :)

Pääsääntöisesti penkkiä, dippiä, taljaa, rintaa ja haukkaa, käsipainoilla loput mehut. Eli pelkkiä hihoja niin sanotusti. Jotenkinhan nämä kaksi harrastusta pitäisi saada yhdistettyä. Tarkoitus ei salilla ole pelkästään lyöntivoimaa saada, oikeastaan se on vain hauska harrastus muiden lomassa, mutta tämä olkapäiden puutuminen tuli huonona sivutuotteena. Eikä toisaalta voimaakaan tule ilman niitä painoja :)

Kokonaisrasitus olkapäille ja käsille voi olla turhan kovaa, tosisaan ne etuolkapäät ja rinta kun on tukossa niin lyönteihin se vaikutus on välitön.

Harjoittelun järkeistäminen ja fiksut liikevalinat auttaa aika pitkälle, jos tosin haluat käsiä ja olkia kovasti pumppailla niin on vain pakko hyväksyä että se vaikuttaa muuhun harjoitteluun joka tapauksessa.

Mikäli haluat voimaa nyrkkeilyyn ja kokonaisvaltaista kehitystä kroppaan niin suosittelisin jotain simppeliä voimaohjelmaa joka perustuu isoihin liikkeisiin joissa treenataan myös alakroppaa kovaa joidenki turhien vipunostojen sijaan, jos englanti sujuu nii kannattaa lukea artikkeli nyrkkeilyn ja voimaharjoittelun yhdistämisestä. Holyfieldiin liiittyen How Fred Hatfield Overhauled Evander Holyfield?s Training

Nyrkkeilyä varten kannattaa tututustua sellaisiin liikkeisiin kuten raaka rinnalleveto ja tempaus riipusta niillä jos millä hankitaan voimaa/koordinatiota lyönteihin (lajiharjoittelu paras). Ja lisäks Waterbury PLP, parempaa perusohjelmaa nyrkkeilijän lihaskunnolle ei olekaan-----> voidaan jopa odottaa lihaskasvua 1-1.5kg ohjelman aikana. Oman kokemusteni mukaan se myös paransi ainakin jonkun verran se jalkojen maitohaponsietokykyä ja tuntuu että palautuu järjettömän nopeasti vaikka oudolta kuullostaakin. Bodailu ja nyrkkeily ei oikein tue toisiaan tuppaa pistämään hermoston/lihakset tukkoon, mutta ei se tietenkään tarkoita että painoharjoittelu ja nyrkkeily eivät sopisi yhteen (keho kerran tai max2 läpi viikkoon puntilla).

Hartiat tulee pitää rentoina niin lyödessä kuin muunakin aikana ,mutta sen varmasti tiedätkin. Lyönti on enemmänkin piiskan isku kuin punnerruksen työntö

Sellainen juttu vielä että nopeus ja voima nyrkkeilyssä on käytännössä synnynnäisiä joko lyöt aina kovaa tai et. En sano että sitä ei pystyisi ollenkaan kehittämään mutta ajatellaan raskaansarjan nyrkkeilijää hän on harrastanut nyrkkeilyä 6v, painaa 100kg ja on 190cm pitkä hän vetää maasta 150kg ja penkistä menee 100kg hän päättää alkaa hyödyntämään painoharjoittelua nyrkkeilijä urallaan ja vuoden harjoittelulla maastaveto nousee 200kg ja penkkipunnerrus 130kg painon pysyessä 100kg. No onko kehitystä tullut nyrkkeilyn saralla.......todennäköisesti kestävyys on parantunut niin että hän saattaa kestää erän tai kahden hiukan kovemmalla tempolla. Lyöntivoiman ja nopeuden kanssa hyöty on ollut melko minimaalinen ei välttämättä ollenkaan näkyvää hyötyä.
Sen sijaan jos joku täysin pummi joka ei ole päivääkään nyrkkeilyt ja aloittaa voimaharjoittelun lyöntivoima tödennäköisesti kasvaisi huimasti ,mutta toisaalta vielä enemmän pelkästään sillä jos tekniikka hankittaisiin kuntoon

Sitten vielä päivittäiseksi tavaksi kannattaa ottaa kepillä hartioiden avaaminen eli myötäotteella harjasta kiinni sen ollessa edessäsi ja siitä eteen taakse. ymmärsit pointin...

Ootkohan ikinä kokeillu vaikka tennispallolla (parhaassa tapauksessa golfpallo tai pesispallo, tennari menee herkästi lyttyyn) rullata olkia auki? Lihas se on deltoidikin ja tarvitsee kehonhuoltoa siinä missä etureisikin.. Itellä rauhottunu iso osa yöpuutumisista, golfkyynärpäästä jne oireista ihan huoltoon panostamalla.

Kuten aiemmin mainittiin, massaliikkeitä vaan kehiin ja muista venytellä huolella. Kuinka usein käyt salilla? Veikkaan että sulla on nyrkkeily reenit 3-5 kertaa viikossa? Voi olla, ettei kerkee yksinkertaisesti olkapäät palautumaan tarpeeks jos veivaat salilla pelkkää yläkroppaa useamman kerran viikossa.

Puukepillä päänylivienti, eli dynaamista venyttelyä. Homma kannattaa tehdä siten nopeus on hidas kun keppi viedään yli, lantio eteen, pää selkärangan jatkeena ja vatsa tiukkana. Simppeli homma mutta auttaa pirusti noihin kireisiin olkapäihin ja rintalihaksiin.

Näin saat veren kiertämään olkapäissä ja eikä mene niin nopeasti hapoille.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mä oon ajatellu, että se on vain sitä, että kun lihasta totutetaan lyhytkestoisempaan rasitukseen niin se ei suoriudu muusta tehtävästä enää yhtä hyvin ja noihin pikkuhommiinkin kuluu energiaa vaikka millä mitalla. Mulle joku lampun vaihto on ihan yhtä tuskaa kun olkapäät on heti hapoilla, kauppakassin kantamisesta menee forkut pumppiin ja jos kottikärryjä joutuu joskus työntämään niin mä oon ihan valmis kymmenen kertaa aiemmin kuin peruspentti. Sit vittuillaan kun sieltä kuntosalilta ei näköjään saa mitään "oikeaa voimaa".
Paras oli kun toissa kesänä olin ekaa kertaa elämässäni ajamassa mikroautolla. Vartin kun päästeli hyvää tahtia niin mä olin niin valmis, että teki mieli itkeä. Olkapäät niin älyttömässä megapumpissa, että mä luulin että lähtee kädet irti. Sattui ihan v-i-t-u-s-t-i. Tätä tää on mulla aina ollut eikä siihen mitkään venyttelyt auta. Pitäis ehkä keskittyä kehittämään maitohaponsietokykyä jos se vaikka auttais.

Mikäs avuksi kun tuo kepillä kädet suorina selän taakse vienti ei onnistu? Ei mene kädet lukossa edes suht leveällä otteella. Olkapäät liian jumissa vai rintalihakset, vai molemmat?

Back
Ylös Bottom