Olkapääongelma (taas)

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Olkapääni sai aika kovan tällin keväällä kun kaaduin moottoripyörällä ja oli pari viikkoa todella kipeä. Tietyissä asennoissa iski sellainen viiltävä kipu (kiertäjäkalvosinta venyttävissä ilmeisesti). Hetken aikaa kevensin treeniä ja olkapää ei kipuillut enää pahemmin.

Kuitenkin ajoittain ihan yhtäkkiä jossain asennoissa sattuu niin saatanasti, mutta saattaa mennä kuukausikin ettei tule mitään kipuja. Esim. kaverini tyttöystävä otti minua kädestä kiinni suht. kevyesti ja taas kuului ihana rusahdus ja olkapäähän sattui vietävästi.

Kävin magneetti- ja röntgenkuvauksissa eikä niissä löytynyt mitään vikoja.

Tänää otin ekan lämmittelysarjan penkissä 50 kilolla enkä keskittynyt tarpeeksi, hirveä rutina ja kipeän olkapään kädestä meni voimat. Hyvä että sain tangon takaisin telineisiin siinä tilassa.

Olkapää siis tervehtyy lähes täysin pitemmällä aikavälillä mutta taas out of nowhere tapahtuu näitä ihmeellisiä rutinoita. Olisiko kellään asiasta jotain tietävällä heittää mitään spekulaatiota mikä voisi olla vikana? Ja kenen puoleen kääntyä tässä vaiheessa kun on jo nuo kuvaukset tehty eikä mitään löytynyt?

Tohon penkkiin liittyen, tota tapahtumaa voisi kuvailla siten että tuntui kuin lihas tjsp irtoaisi jostain vähän kerrallaan, eli käsi ei kerralla rusahtanut vaan pikkuhiljaa. Ironista on että viime viikolla tein dippiä 25 kilon lisäpainoilla eikä mitään ongelmaa, myös vinopenkkiä tein kovaa sarjaa (painoja en kerro ;)).

Jotain spekulaatioita, anyone?

Hei, tämän viestin saa tosiaan vaikka poistaa, mutta sotkeennun nyt kuitenkin tähän ketjuun, sillä oma olkapäävaivani kuulostaa tosi samanlaiselta. Minulla on mielikuva, että olen loukannut olkapäätä joskus aikaisemmin, täsmällisesti en osaa sanoa ensimmäisestä kerrasta, minulla kun noita tällejä on ollut...

Mutta nykyisin olkapää käyttäytyy juuri noin: pieni väärä liike voi palauttaa siihen kipuilun useiksi päiviksi. Tällä kertaa olkapää ruksahti tanssiessa: kevyesti kyynärpää koukussa, kädet alhaalla, käsivarren lihakset tiukkana kyynärpäitä ulos kääntäen vein kättä ylöspäin ja rutsis... ...ääni ei ollut kova, lähinnä pieni tuntemus olkapäässä, mutta kipu :curs: ...

Mitään valtaisaa särkyä olkaan ei tule, vaan viiltävä kipu, joka tuntuu tietyissä asennoissa esim. raskasta ovea työntäessä tai vetäessä, leuanvetoasennossa erityisesti jos käsiä ei saa neutraaliin asentoon, vaan käytössä on normitanko (myötä- tai vastaote). Kipu on tosin sen verran voimakasta, että muutamaan päivään ei jotain leuanvetoa voi kuvitellakaan. Kipu tuntuu aika syvällä olkapäässä... ...kiertäjäkalvosinta epäilisin. Mitään tutkimuksia ei olkapäälle ole tehty. Vinkkejä kunnossa pitämiseen/paranteluun otetaan vastaan.

http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?s=&threadid=834

Lue läpi, jto antaa hyviä kuntoutusohjeita. Muutenkin kannattaa lukea koko ketju läpi, ittellä olkapäävaivat loppui siihen kun kiinnitin huomiota tekniikkaan ja kiertäjäkalvosinliikkeisiin. Mulla tilanne oli niin paha, että olkapäähän oli jo pistetty kaksi kertaa kortisonia... mutta selvisimpäs ilman puukkoa! :)

Nyt olkapää toimii oivallisesti, ei kipuile enää ollenkaan missään liikkeessä.

EDIT: nopea kiertäjäkalvosintesti:
1) Laita kipeä käsi siten, että kämmenselkä on kyljessä kiinni (ranne 90 astetta) ja kyynärpää osoittaa sivulle. Ota toisella kädellä kiinni kyynärpäästä ja vedä kevyesti eteen. Tuleeko kipu esille?

2) Laita käsi selän taakse ja kurota kämmenselällä vastakkaisen puolen lapaluuta. Testaa yltääkö vai eikö. Loppuuko yritys kipuun olkapään taka-ulkosyrjällä?

Toi tosin testaa vaan supraspinatusjännettä eli sitä mikä helpoiten sieltä menee. Voi olla tietty ihan anatomiastakin kiinni ettet yllä. Jos kipua tulee molemmissa niin kiertäjäkalvosinhan se siellä...

Hyvä ketju, kiitokset. Omassa olkapäässäni kipu paikallistuu juuri tuonne olkapään taakse, melko syvälle. Voiman häviäminen käden tietyistä liikkeistä kun kipu on päällä on myös tuttu juttu. Mjoo, penkkailu ei onnistu sekään.

Pitänee ryhtyä reenailemaan kiertäjäkalvosinta erikseen.

Kiitos vastauksista! Jeps kyllähän noi testiliikkeet hieman sattuu. Nyt pystyn taas treenaamaan ihan täysillä rintaa ja olkapäitä. Tota fiilistä tossa tapahtumassa voisi kuvailla siten että jokin oli "kasvanut takaisin kiinni" onnettomuuden jälkeen ja nyt irtosi penkkiä tehdessä.

Mulla on kipuja etu- ja takapuolella silloin kun niitä ilmenee. Perhana tuntui siltä että vamma parani jo täysin mutta nyt mentiin taas alkuasetelmiin. Täytyy keskittyä nyt siihen olkapään paikallaanpitämiseen.

hmm... noista takaolan kivuista.

toinen päivä menossa leikkauksen jälkeen ja lapalihaksen jännettä menin korjuuttaan, niin ol tuosta päältä joku toinenkin jänne poikki ja sitten ol se "nivelkuppi", joka on siis siellä nivelen pohjalla, irti ja sitten se helvetin limapussikin ol paskana ja se poistettiin...

väheksyin sitä pikkukipua takaolassa ja jumppailin aina kunnes tul kippeeks tuo olka... ois siis välillä kannattanu kuvauttaa uusiks myöhemmin kipuilun siirryttyä enemmän tuonne taakse.

pitäs kait laittaa selvemmin tekstiä, muttaa nyt on sen verran rikki ettei jaksa, mutta kai mun pointti ol se, että hoitakaa ajallaan kuntoon.

nyt ryyniä naamaan ja takas huilaamaan... 3kk saikkua näin alkuun :D

Jeps, taas rusahti ihanasti kun oli 10 kilon (!!) levy situpissa mukana ja olin just lopettamassa sarjan. Pitää näköjään keskittyä joka liikkeessä.

tosiaan, ehkä paras treadin nosto aikoihin! :thumbs: timselle

Heh, hassua että ennen tota viimesintä äksidenttiä tein 20 toiston sarjan dippejä kyynärpäät 90 asteen kulmaan, nou problemo.

Tulipahan mieleen myös että miksi tämä thredi ei ole tuolla urheiluvammat-osiolla :)

Niin ja sanotaan nyt vielä että kaatumisessa olkapää todennäköisesti meni sijoiltaan koska oli aivan luonnottomassa asennossa, jotenkin todella edessä, sitten jotenkin (helposti, ihme kyllä) sain sen muljahtamaan takaisin. Kai se nahkatakki sen verran kireä oli että ilman sitä olisi voinut käydä pahemmin.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Hmm, vaiva ei ole kokonaan lähtenyt vieläkään. Voisiko joku mode siirtää tämän tuonne urheiluvammat-osastolle?

Jos saisi neuvoja vaikka siitä, mille spesialistille olkapäätä pitäisi näyttää. Toki muutkin vastaukset kiinnostaa.

Hyvä fighter1157!!

Kuvauksesi perusteella olen ollut samankaltaisessa tilanteessa. Itsellä on molemmat olkapäät menneet sijoiltaan, useampaan kertaan vieläpä. On varmaa että olkapääsi on mennyt sijoiltaan mutta kaikki sijoiltaanmenot eivät johda ns. roikkuvaan olkaan vaan useimmiten nivel palautuu itsestään takaisin paikoilleen.

Näin jälkiviisaana (en ollut viisas kun nämä sattuivat:( ) tekisin sijassani näin:

1. Mene lääkäriin, mene suoraan lääkäriin!! Mieluiten urheilu-sellaiselle, jolla kokemusta muistakin kuin vanhojen mummujen kaatumisista. Selitä tarkoin mitä, missä, millon on tapahtunut. Kaikki vammat eivät ole identtisiä ja jotta olkapää saadaan kuntoon täytyy ensin tietää mikä on vialla.
2. Jos lääkäri toteaa ettei leikellä tarvitse, saat tod.näk. lähetteen fysioterapiaan. Siellä samat jorinat ja fysio tekee sulle YKSILÖLLISEN harjoitusohjelman olkapäälle.
3: NOUDATA OHJELMAA!!! Jos hoidoksi määrätään kiertäjäkalvon lihasten vahvistamista, prosessi on pitkä. Erot saattaa tuntua vasta 6kk-1v päästä.

Kannattaa myös varautua siihen ettei olkapää tod.näk koskaan tule entisekseen. Mulla ainakin rutinat jatkuu. Treenillä voidaan vahinkoa korjata edes hiukan ja siirtää mahdollista leikkauksen tarvetta.

Hyvä fighter1157!!

Olen lievästi sanottuna saamaton tämän ongelman kanssa. Onneksi treeneihin ei vaikuta tuo vamma. Kiertäjäkalvosimia vahvistetaan koko ajan, täytyy vaan pitää liikeradat suht lyhyinä kuten Inkeri jossain kirjoitti. Kun on treenannut kalvosimia lähiaikoina, olkapää kenkkuilee helpommin eli rutisee.

Back
Ylös Bottom