Olkapään kiertäjäkalvosintulehdus ja salitreeni?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hebe
  • Aloitettu Aloitettu
Eli ihan tuore em. diagnoosi saatu (olkapää ei mennyt treenatessa), ainakin 2 viikkoa rasituskieltoa (sain kipulääkkeitäkin mutta eihän niiden tehosta vielä tiedä) ja nyt ihmettelen miten korvata 1-jakoinen kuntopiiritreeni (2x/vko). Olen siis aloitteleva salimimmi. Olkapää on kipeä levossakin, kaikki ojentelu/nostelu eri suuntiin ja suht kevyenkin kauppakassin kantaminen aiheuttaa kipua viimeistään viiveellä. Pois laskuista on alataljasoutu, pystypunnerrukset, peck deck, sumo-mavet ja vartalon kierto taljassa, jäljelle ohjelmastani ei jää kuin vatsarutistukset ja vartalon pito (tosin sekin vain osittain kun olkapää ei juuri siedä käden kohottamista eteenkään) ja periaatteessa jalkaprässi. Jääkö homma nyt kotijumppatasolle ilman painoja kyykkäilyihin ja vatsarutistuksiin ja vai onko järkeä pitää terveen käden lihaskuntoa yllä esim. käsipainotreenillä? Muita hyviä ideoita sairasajan treeniksi?

Ketä diagnoosin antoi? Odotat nyt sen verran, että tulehdus on pois. Sen jälkeen sitä lähdetään kuntuttamaan.

Työterveyslääkärillä kävin (ei kylläkään ollu mun osaston oma lekuri), se laittoi tekemään erinäkösiä liikeratoja molemmilla käsillä ja tutki myös puolieroja mm. käsien puristusvoiman osalta (vissiin joku hermo ja verisuonikin ottanut osumaa kun ollut ohimenevää puutumista/vähäistä sinerrystä vauriokäden sormissa). Kuntoutuksesta ei vielä ollu puhetta, sain 6 pvää sairaslomaa töistä ja se käski ottaa uudelleen yhteyttä jollei kipu ala helpottaa sl:n lopulla. 4 pvää saikkua jäljellä siis ja ei ainakaan vielä tunnu helpottavan, Burana 600 + Panadol forte menee 1x3/pvä.

Itellä ollu samanlainen vamma 2 kertaa. Mitään tarkkaa diagnoosia en saanut. Röntgenissä käytiin tuloksetta. Ensimmäisellä kerralla meni penkissä ja toisella kerralla hack kyykyssä puristaessa käsituista. Oli rintalihakset melko hellänä edellisen päivän rintareenistä niin siinä viimesten toistojen paineessa loksahti.
Mutta asiaan. Sain itse 3 viikkoa sairaslomaa, buranaa(ei auta) ja 7päivän arcoxia kuuri jonka jälkee rupes helpottaa tulehdus.

Jalkoja tuli reenattua aika paljon. Kaikki puristusliikkeet pois(hauis, kulmasoutu,mave, pecdec)
Tuettuja hauisliikkeitä, ylätaljaa eteen, vipunostoja sivulle, jopa penkkiä ja pystypunnerrusta pystyi tekemään muutaman viikon jälkeen.

Kannattaa tunnustella, mutta anna parantua rauhassa ja tunnustelemalla tietää. Hyvin lämmittely ja lievät venytykset. Pääasia oli vahvistaa. Jalkoja tein kun kipu oli kovaa ja pakko oli salille päästä.

Röntgenissähän on tälläisten kanssa turha käydä. Jos oikeasti vaivaa, hyvät vakuutukset tai iso firma, niin magneettiin, vielä parempi on rasitusmagneetti. Ulkokiertäjiä itse lähtisin vahvistamaan kun tulehdus on täysin ohi, mutta sinuna ottaisin yhteyttä johonkin fyssariin.

Ihan suosiolla jättää yläkropan treenit väliin ja sittenkin vielä kun kipu on loppunut niin vähän taukoa ja aloittelee tunnustelemaan vaikka kuminauha jumpalla. omaan olkapäähän pari kertaa jouduttu iskemään kortisonia kun ei ole osannut olla treenamatta. olkapää vammaisena ei ole kiva olla sen voin kokemuksesta sanoa. Arcoxia auttaa ainakin mulla. burana ei omalla kohdalla auttanut ja säännöllisellä kuminauha jumpalla saannut pidettyä nyt olkapäät suht kunnossa. tosin oma olkapää on synnynnäisesti huono ja saanut vähän osuumaakin niin salilla kuin sen ulkopuolellakin ja tällä hetkellä arvotaan että leikataanko vai ei mutta toistaiseksi leikkausriskit estäneet leikkauksen. ompahan oppinut kuuntelemaan kroppaa milloin keventää kun oli välillä pari kuukautta ettei saannut maitopurkkia nostettua.

Itse olen tyhmä. Olen treenannut työntäviä aina vähän rennommin ja kunnon lämmittelyllä itkemällä yöt buranakuurilla ja vaiha ohi.

Kiertäjäkalvosinoireyhtymästä puoli vuotta kärsineenä en voi muuta sanoa, kuin että vamma kannattaa otta vakavasti. Pirullinen riesa. PT, jolla fysioterapeutin koulutus, teki kuntouttavan ohjelman, lisäksi apua sain kiropraktikolta. Pystypunnerrusta tukitohdin koskaan enää ohjelmistoon ottaa.

Tänään vaihtu Burana Arcoxiaan ja viikko lisää saikkua, katsotaan josko tää tästä nyt lähtis paranemaan. Työterv.fyssarillekin olen menossa, tosin vasta 2 vkon päähän sain ajan muttei ainakaan tarvii maksaa yksityispuolen käynneistä, rahareikiä riittää pienituloisella muutenkin..

Minkäslaisia oireita tuossa on ? Itellä oli olkapää/kiertäjäkalvosin kipeenä noin kuukaus sitte ja vieläkään ei uskalla yläkroppaa treenata (varsinkaan selkää ja haiuksia) kun tuntuu heti tulevan takaisin..

Minkäslaisia oireita tuossa on ? Itellä oli olkapää/kiertäjäkalvosin kipeenä noin kuukaus sitte ja vieläkään ei uskalla yläkroppaa treenata (varsinkaan selkää ja haiuksia) kun tuntuu heti tulevan takaisin..

Täältä [url=http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk01041]Kipeä olkapää - kiertäjäkalvosinoireyhtymä :: Terveyskirjasto[/URL] löytyy aika hyvä kuvaus oireista ja muutakin tietoa, mulla ainakin nimenomaan käden sivulle tai eteenpäin loitontaminen (suorana yli olkapäälinjan) tuntuu ensin vihlaisuna olkanivelen seudussa ja sen jälkeen epämääräsinä oireina kyynärnivelen yläpuolella säteillen olkavarren yli kohti kyynärpäätä + ranteen alapuolella sormissa puutumisen tunnetta. Toki voi varmaan olla yksilöllistäkin mitä kaikkia oireita tulee mut mulla ilmeisesti joku hermo ottanut vaurion syntytilanteessa osumaa niin siks tota puutumistakin tapahtuu.

Mulla kohta vuosi takana kun ilmeisesti kiertäjäkalvosin posahti. Ortopedin diagnoosi magneetin jälkeen oli vähän sekava, käytännössä tuomio oli et "mitään ei oo rikki ja menee joko kahdessa viikossa tai sitten kahdessa vuodessa ohi" "koita pärjäillä" :rolleyes:

Salijumpat jäi puoleksi vuodeksi kokonaan pois, koska en pystynyt itse edes prässiin nostamaan painoja sen verta kipeetä teki. Ojennuksia ja koukistuksia olis voinu tehä, mutta kuka vittu niitä jaksaa puol vuotta veivata.

Kuten jo täälläkin todettu: lepo, lepo ja lepo! Sitten kun olkapää tuntuu olevan kunnossa niin erittäin varovaista treeniä jossa hieman "tunnustelet" miltä olkapäässä tuntuu ja jätät ne kipua aiheuttavat liikkeet kokonaan pois.

Mulla jäi olkapäävamman seurauksena penkki ja dippi pois (ehkä kaksi parasta liikettä) mutta niiden sijasta teen sitten vinopenaa joka ainakin mulla menee ilman kipua.

Minulla oli tänä vuonna kiertäjäkalvosin tulehtunut vasemmasta olkapäästä.. Johtu kyllä ihan penkkitreenauksestani. Ihmettelen, että 4 vuotta treenannut salia ja penkkiä muutenki niin tässä vaiheessa tuli vast kiertäjäkalvosin tulehdus, joka oli lievä, mutta se rajoitti sali käynnin niin että yläkroppaa ei tehty suunnilleen kuukauteen.. Ja enkä tiennytkään mistään kiertäjäkalvosin jumpista yhtikäs mitään. Nykyään panostan kuminauha jumppaan kun alan penkkaamaan.. En halua sitä paskaa enää..

Miä sanoisin, että ei kannata nyt yhtää mitää käsijumppia tehdä ja sitte ku alkaa paranee niin pikkuhiljaa ja just tota kuminauha jumppaa ehdottomasti!! :)

Minkälainen määrä ja monkä vahvusta Arcoxiaa on määrätty teille kiertäjäkalvosinoireyhtymään?

Onko perusmave kiellettyjen liikkeiden joukossa?

Itselläni nyt supra spinatuksen jännetupen tulehdus päällä ja olen jättänyt sen käden treenit koonaan pois, mutta salilla silti treenaan päivittäin. Voi nimittäin aika hyvin treenata yhdelläkin kädellä käsipaino ja taljajuttuja. Smithissäkin yhdelä kädellä penkkiä pystäreitä tehnyt :D

Arcoxiaa olen pari viikkoa vetänyt ja lepokipu hellitti kyllä..edelleen punnerrusliikkeet sattuvat

Itselläni nyt supra spinatuksen jännetupen tulehdus päällä ja olen jättänyt sen käden treenit koonaan pois, mutta salilla silti treenaan päivittäin. Voi nimittäin aika hyvin treenata yhdelläkin kädellä käsipaino ja taljajuttuja. Smithissäkin yhdelä kädellä penkkiä pystäreitä tehnyt

Haastaisin kyllä vahvasti tuon järkevyyttä. Entä jos tulehduksen juurisyy on puolierot voimassa ja liikkuvuudessa, tuollaisella vain vahvistuu tuollainen poikkeama.

Haastaisin kyllä vahvasti tuon järkevyyttä. Entä jos tulehduksen juurisyy on puolierot voimassa ja liikkuvuudessa, tuollaisella vain vahvistuu tuollainen poikkeama.

No eipä tässä parissa viikossa ehdi mitään voima tahi lihasmääräeroja tulemaan, kun ei niitä tule vuodessakaan ;D

No eipä tässä parissa viikossa ehdi mitään voima tahi lihasmääräeroja tulemaan, kun ei niitä tule vuodessakaan ;D
Jaa ei? Sille toisellekaan puolelle tuskin saat voimaa lisää parissa viikossa, mutta toiselta puolelta kyllä lähtee voimat aika tehokkaasti kun sillä ei mitään tee. Aika harvalle tulis muutenkaan varmaan edes mieleen treenata toispuoleisesti.

Back
Ylös Bottom