Olkapää sijoiltaan

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Biggz
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Sattui "pieni" haaveri viime sunnuntaina olkapäätreeneissä. Tein pystypunnerrusta 40kg käsipainoilla ja onnistuin jollain ihmeellä saamaan olkapään sijoiltaan. Vein painot vähän liian taakse tiukan sarjan aikana ja se oli sillä selvä. Vasen käsi pyörähti luonnottomasti taakse päin.

Kolme viikkoa tässä nyt pitäisi pitää tätä kantosidettä ja sitten saa kuulemma aloittaa kuntoutuksen. Eli kuukausi tässä nyt menee ennen kuin pääsee edes jalkoja treenaan.

Onko kellekään muulle sattunut vastaavaa? Ja kauanko kesti että oli taas täydessä treenikunnossa? Pientä turvotusta olkapään takaosassa vielä on. :(

Mul on kokemuksii tost olkapään pyörähtelystä:( On jo kaks kertaa menny sijoiltaan, mut ne kyl meni lätkässä eikä salilla. Oon kyl tiedostanu olkapäiden "löysyyden" ja oon oppinu vältteleen sellasii liikkeitä joissa ne joutuu just tollasiin ihme asentoihin. Pystypunnerrusta ku teen ni yleensä pukkailen vaan tangolla muodon vuoks tai jos oikein innostuu ni käsipainoilla max 50-60% painoilla. Pystypunnerruksen lisäks penkki käsipainoilla antaa aihetta varovaisuuteen mutta siihen ne pahat liikkeet taitaa jäädäkin!! Muuten kaikki liikkeet voi tehä ihan täysillä eikä oo olkapäistä mitään haittaa. Lisäks ku treenailee, ni periaatteessahan olkapään alue vahvistuu ja ei ole niin loukkaantumisherkkä, mutta omat kokemukset on osottanu et ei se käsi menekään sijoiltaan niin helposti jännitettäessä olkapään aluetta vaan just sillon ku vähiten odottaa!
Tos sun tapauksessa ku sitä ei ilmeisesti leikattu ni se voi mennä uudestaan paljon helpommin sijoiltaan. Treenikunnossa se on varmasti tosi nopeesti jos alotat kuntouttelun maltillisesti. Mulla meni leikkauksen jälkeen 2kk ni ruvettiin fysioterapeutin kanssa kuntoutteleen kättä. Liikkeitä oli vipunostot, ylätalja, kulmasoutu, ironista kyllä pystypunnerrus ja ehkä tärkeimpänä kiertäjäkalvosimen treenaus!!
Eiköhön sun kädestä vielä kalu tule;) !! Maltilla vaan eteenpäin ja varovasti noi käsipainoliikkeet jatkossa!

Mulla tapahtunu sama homma kaksi kertaa pystypunnerruksessa käsipainoilla - Toisen käden työntö on suuntautunut melko taakse, ja käsi on yhtäkkiä pyörähtänyt takakautta alas.

Kummallakin kerralla on ollut n. 10 kg alle maksimi painot, joiden olis pitäny liikkua helposti, eikä olkapäissä sen kummempaa voimattomuuden tunnetta.

Itellä ei onneks tullu sen kummempia vammoja. Olkapää vaan pari päivää kipeenä.

Meen huomenna ultraääneen yksityiselle niin näkee vähän paremmin että mikä tuolla olkapäässä on homman nimi.. paraneeko täyteen lyöntiin vain odottelemalla vai vaatiiko veistä,
toivottavasti ei. Yksityisellä tuo palvelu on vähän parempaa ja asiantuntevampaa. Multa leikattiin rintalihas lähes tasan vuosi sitten. Se on kyllä nykyään jo ihan täydessä iskussa. Mulla vei kans sellaiset 2kk että pääsin kuntouttaan tuota yläkroppaa leikkauksen jälkeen. Vähän huonoa tuuria ollut ny punttien suhteen.. mut eiköhän se tästä. Pääasia että pääsee nopeasti kuntoon. :)

Jos sun olkapäässä todetaan sen ultraäänen jälkeen et se nivelkapseli ei voi kiinnittyy kunnol ni on hyvin mahdollista et leikkaus on edessä jos haluut sen ihan kuntoon. Mulle lääkäri sano et jos oisin joku tavallinen säätäjä ni käden annettais vaan ajan kanssa parantua, mut ku urheilen aktiivisesti ni leikkaus takaa ettei mee enää udestaan niin helposti. Vuodenhan mul kesti se käsi ekan leikkauksen jälkeen;)
No mut lähtökohtanahan mul on melko "liikkuvat" olkapäät ni oli kyl hyvä leikata ni sinne ei jääny sellasta ylimäärästä venymää. Mul oli sillon ekal kerral joku 3min pois paikoiltaan ja saatiin vast paikoilleen lääkärin toimesta hierontapöydällä. Tuntu just siltä ku ois venyttäny jotain paikkaa äärimmilleen ja siit viel tuplat yli. Ei siis ole ihme jo sinne voi vähän jäädä väljyyttä jos ei leikata. Lääkäri otti mun kädestä kiinni ku se oli sivulla n.90 asteen kulmas, piti kyynerpäätä paikoillaan ja kääns mun rannetta taaksepäin ni olkapää pomppas paikoiltaan ku tyhjää vaan!! Se mietti puol sekuntii ja sano et tää leikataan...
Kavereiden kans lasketaan välil leikkii et mul on aika arvokas olkapää ku siihen on pistetty +40 000mk pätäkkää(onneks oli laajennettu lisenssi ku normaali on vaa -15 000mk)

Huh huh.. no sul on olkapää tullu hintoihin.
No mulla kesti yli 40 minsaa ennen kuin olkapää saatiin paikoilleen. Oli muuten aivan tajuttoman kipee. Hiki lensi taukoamatta, naama aivan valkoinen ja huimas. En jaksanu ees ajatella mikä siinä oli.. lääkäri sit sano sairaalas että se on pois sijoiltaan ja väänsi sen takas. Oli vähä sellaista nopeeta touhua että jäi mua vähä epäilyttään. Siks meenki huomen yksityiselle niin tulee selväx että tuleeko kunnon kalu ilman leikkausta:)
Ei kyl kiinnostas yhtää enää leikkaukseen mennä.. se on sitte taas +2kk juttu. Ei vois enempää kyl vituttaa......:mad2:

Originally posted by Boltsi
Lisäks ku treenailee, ni periaatteessahan olkapään alue vahvistuu ja ei ole niin loukkaantumisherkkä, mutta omat kokemukset on osottanu et ei se käsi menekään sijoiltaan niin helposti jännitettäessä olkapään aluetta vaan just sillon ku vähiten odottaa!

Ja taas tuli viesti bumerangina takas!! Unohdin kai koputtaa puuta ku täst puhuin:mad2: !! Viime la lätkämatsissa oli sellanen saamarin narukeräjengi vastassa ja ukkoja lenteli millon mihinki suuntaan, eikä loukkaantuminen ois varmaan kontaktista ollu mahdollistakaan. No olin vikoja sekuntteja pelaamassa ku tuli unelmapaikka ja boltsihan veti kiekon yli maalin niinku kaikissa kymmenessä aikasemmassa todellisessa maalipaikassa. Pikkasen vittuuntuneena lähetin mailan sellaselle paraabelin muotoiselle radalle hirveen yläkoukun kautta ja naps tuntu ku olkapää muljahti silleen ikävästi. Ei se kuitenkaan kokonaan sijoiltaan menny mut kävi vähän siin rajoilla haistelemassa tilannetta. Laitoin kopissa vähän jäätä, kotona pari buranaa ja päälle viel viinaa... Voitte kuvitella et tuntu käsi ihan normaalilta:rock: !!! Nyt viime jä tänä yönä ollu aika saatanallista särkyä ja nukkuminen on ollu kiven alla:mad2:
Toivottavasti käsi tulee ees jonku näköseen nostokuntoon täs viikon huililla ku SM-kisatki lähenee:mad2: :mad2:

Just.. se on varmaan just tollaset kovat repäisyt eli heittoliikkeet sun muut jotka on pahimpia tuolle kerran hajonneelle olkapäälle.
Itellä on just tänään lääkäriaika yksityisellä, joka kertoo viimesen tuomion noitten kuvien perusteella. Toinen lääkäri meinas kuiteski että ei tarvi leikata. Olkapään takaosassa 2-3cm repeämä mut pitäs parantua itekseen. Eipä tuo ollut kuin vähän arka ekat 5 päivää.. oon hyvä paraneen, eiköhä se kuntoon tuu:)
Kattoo ny otanko jonku fysioterapia-jutun siihen vai rupeenko vain ite hoitaan sitä, saattaa olla.. kyl mä ton rinnanki sain ite kuntoutettua leikkauksen jälkeen, ja hyvin spelaa.
Viä 13 päivää tarvis jaxaa, sit kuntoutus.
No koita saada olkapää kans pelittään Boltsi..
Olkapäiden kuntoutukselle! :kippis1:

Originally posted by Biggz
Sattui "pieni" haaveri viime sunnuntaina olkapäätreeneissä. Tein pystypunnerrusta 40kg käsipainoilla ja onnistuin jollain ihmeellä saamaan olkapään sijoiltaan. Vein painot vähän liian taakse tiukan sarjan aikana ja se oli sillä selvä. Vasen käsi pyörähti luonnottomasti taakse päin.

Kolme viikkoa tässä nyt pitäisi pitää tätä kantosidettä ja sitten saa kuulemma aloittaa kuntoutuksen. Eli kuukausi tässä nyt menee ennen kuin pääsee edes jalkoja treenaan.

Onko kellekään muulle sattunut vastaavaa? Ja kauanko kesti että oli taas täydessä treenikunnossa? Pientä turvotusta olkapään takaosassa vielä on. :(

No riippuu tapauksesta ,mutta itellä ainakin oli sen kolmen viikon jälkeenkin aika vaivalloista se käden liikuttelu. Ei sillä pystyny kyllä tekee oikein yhtään mitään. Liikku ehkä suht normaalisti ,mutta kaikki ääriasennot koski niin mahottomasti. Itellä meni varmaan n.2-3kk ,että se tojitti suht normaalisti. Ite taas kyllä säikähin sitä niin mahottomasti ,kun olkapää oli melkein tissin paikalla ,kun katto peilistä. Eikä kipu nyt niin mahdoton ollu ,kun se oli turtana niin äkkiä. Kaikenkaikkiaan oisko ollu pois paikoiltaan jotain 30-40minuuttia.

Helposti se meni paikalleenkin vaikka väitti ,että ihmeen tiukassa oli. Ei kyllä menny salilla vaan veljen kanssa pikku nujakoinnissa.

Ei nytkään pysty niskantakaapunnerrusta tekee ,kun ihan pikkupainoilla ,mutta edestä pystyy ihan hyvin. Temmata on turha ees yrittää.

Originally posted by Biggz
Tein pystypunnerrusta 40kg käsipainoilla ja onnistuin jollain ihmeellä saamaan olkapään sijoiltaan. Vein painot vähän liian taakse tiukan sarjan aikana ja se oli sillä selvä. Vasen käsi pyörähti luonnottomasti taakse päin.

Tässä melko hyvä esimerkki, mitä kannattaa välttää. Herää kysymys, onko tuollaisessa järkeä lähteä isoilla painoilla, ilmeisesti ilman varmistajaa, nostelemaan? Aivan turhalta riskeeraukselta kuullostaa. Tämä toimikoon varottavana esimerkkinä. Asiat voit tehdä kahdella tavalla: oikein ja kuten Biggz.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Juuh, tulihan siinä vähän nolooteltua..

Kävin tosiaan eilen lääkärillä. Se vähän tunnusteli molempia olkapäitä ja lähti liikuttelemaan mun kättä ihan ääriasentoihin kysellen samalla: "sattuuko?"
Ei tuntunu missään ja lääkäri sanoi että kantosidettä ei tarvi enää pitää, vaan kättä saa ruveta liikuttelemaan suht normaalisti ihan kipurajallakin. No ei siinä mitään, pitäisi olla asiantunteva lääkäri ja sitähän totellaan. Olin kyllä ihmeissäni kun 9 päivän jälkeen jo pääsi siitä eroon. Se piti repeämää pienenä ja sanoi että on vain haitaksi paranemiselle jos pidän vielä jatkossa kantosidettä. Ei muuta kun ens viikolla jo kovien jalkatreenien pariin (ei tosin kyykky, koska voi väännättää olkapäitä) ja kuukauden päästä sitten jo pikku hiljaa taas yläkroppaa kunnolla.
Kyyl se tästä!:D

Mulla meni kanssa kiekossa olkapää jotenkin vähän sijoiltaan, pomppas heti kyllä takasin ja pelasin vaihdon loppuun. Vedin jopa kovan rintareenin iltapäivällä...sitten oli mentävä lääkäriin. Ei tarvinu tähystää, mutta oli se aika väljä kun autolla ajo mukulakivellä niin se muljahteli ikävästi koko ajan.

Se tohtori(yksityinen) sano, että jos ei kuudessa viikossa ole kiristynyt nivelkapseli, niin tähystetään. Mulla meni vähän kauemmin, mutta nyt se on ihan ok.

Mulla meni joskus tossa ennen joulua vasen olkapää pystypunnerruksessa käsipainoilla. Kuulu kova loksahdus ja painot tippu kauheella tahdilla maahan. Lääkäriin en oo menny koska toi rajottaa nykyään vaan niskantakaa punnerrusta eikä se oo kipeä, mutta kyllä vituttaa, että pitikin mennä tekemään silloin ylisuurilla painoilla ja ilman varmistajaa. :mad2:

Mulla meni eka kertaa armeijassa olkapää melkein sijoiltaan maahan syöksyssä. Käväsi nimittäin siinä nivelkuopan reunalla mutta muljahti sitten onneksi takaisin kuoppaansa. Perkeleen kipeä se oli ja pidin kättä pari päivää kantositeessä. Sitten parin vuoden päästä olkapää lähti totaalisesti :) paikaltaan kun tulin väärässä asennossa alas veteen hypätessäni kalliolta (hullu mikä hullu). Sen jälkeen käsi oli jo aika helevetin kipiä mutta lääkääriin en mennyt. Sitten kun se alkoi aina vaan enemmän "löystymään" ja lähti pois paikoiltaan esim. paitaa päältä ottaessa niin päätin lopulta mennä lääkäriin. Olkapää leikattiin ja pakettia tavallaan kiristettiin että pysyisi nivel kuopassa paremmin (yhdeksän tikkiä etuolkapäässä). Kuntoutusvaihe oli pitkä ja kivulias. Nyt liikerata on 95 % ja ja pystyy treenaamaan mutta ei tosin kovin raskailla painoilla ainakaan penkkiä en uskalla tehdä ihan täysillä. Nopeat ja repäisevät liikkeet kuten kuulantyöntö ja pallonheitto ovat aika pahoja jos olkapää löysäilee.

Nyt voi mennä siihen kuuluisaan off-topiciin, mutta kuitenkin. Mulla meni noin puolitoista vuotta sitten olkapää päreiks motocrosskämmissä. Olkapää ehti olla sijoiltaan reilu 12 tuntia. Aamulla se sitten laitettiin paikalleen, murtumia tuettiin metallilevyllä jne. Viime kevään olin sitten kuntoutuksessa ja liike tuli vähän paremmaksi. Syksyllä levy otettiin pois ja treeni alkoi taas alusta. Syksyllä uudella paikkakunnalla ortopedi antoi vähän epämääräisiä lausuntoja siitä millaiseksi käpälä on mahdollisuus saada.
Nyt tilanne on kuitenkin tämä; oikea käsi liikkuu 90 astetta eteen ja sivulle(liikkumisen estää kai kerrostunut valenivel). Pallonheitot sun muut ei onnistu. Liikeradan parantaminen vaatisi kai proteesileikkausta yksityisellä ja erinäisistä syistä en ole vielä päättänyt menenkö yksityisellä sitä kuntoon laittamaan.
Nyt olen alkanut hiukan treenaamaan lihaksia ja kysyisinkin teiltä "olkapäävammaiset" millainen olisi hyvä treeniohjelma tähän tarkoitukseen? Sellainen massa-voimaohjelma. Eniten kaipaisin vinkkejä korvaavista ojentajaliikkeistä, kun tuo käsi ei korkealle nouse. Onko kellään muulla ollut tämänsuuntaisia liikerataongelmia? Tietääkö joku hyviä olkapääkirurgeja jne?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom