Olkapää rikki

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Mulla on ollut nyt oikea olkapää reilun viikon kipeenä ja epäilen kiertäjäkalvosimen aiheuttamaa ongelmaa. Ainakin "kipupisteistä" päätellen olisi. Olen nyt syönyt tuloksetta Voltaren Rapid nimistä tulehduskipu lääkettä viikon verran. Kipu tuntuu edelleen ja varsinkin yöllä ja aamuisin.
Voisiko tosta Buranasta olla apua ?? Olen netistä katsonut liikkeitä jotka vahvistavat kiertäjäkalvosinta, mutta nekin tekee kipeää. Kannattaako kipeetä olkapäätä edes alkaa harjoittaa liikkeillä ?? Olen käynyt salilla nyt noin 1,5 vuotta.

En ole vielä käynyt lääkärillä. Kai se on tonne terkkariin vaan mentävä jos ei tää tästä parane pian. En kyllä kovin luottavaisena tonne terveskeskus lääkäreille mene kyseisen vamman takia. On se sen verran kipee varsinkin aamuisin, että mehupurkin nostokin vihlaisee. Treenit olen jättänyt muuten pois paitsi jalkojen ja vatsojen osalta.

??uusi?? sanoi:
En ole vielä käynyt lääkärillä. Kai se on tonne terkkariin vaan mentävä jos ei tää tästä parane pian. En kyllä kovin luottavaisena tonne terveskeskus lääkäreille mene kyseisen vamman takia. On se sen verran kipee varsinkin aamuisin, että mehupurkin nostokin vihlaisee. Treenit olen jättänyt muuten pois paitsi jalkojen ja vatsojen osalta.

juu noihin terveyskeskuksen lääkärien antamiin diagnooseihin kannattaa suhtautua vähän varauksella. itsellä oli kans vähän aikaa sitten olkapää kipeänä ja epäilin kiertäjäkalvosinta. kävin sitä sitte terkkarissa näyttämässä ja diagnoosi oli että on kolmipäinen olkalihas revenny :D

Juukeri sanoi:
...diagnoosi oli että on kolmipäinen olkalihas revenny...
No monikopäinen olkapäälihas sitten on, vai mikä vitsi tässä piilee?

PS. "Kolmipäinen hartialihas eli olkapäälihas (Deltoid) on yksi olkaniveltä liikuttavista lihaksista. Se jakautuu etuolkapäähän (Anterior Deltoid), sivuolkapäähän (Lateral Deltoid) sekä takaolkapäähän (Posterior Deltoid)." Lähde: http://fi.wikipedia.org/wiki/Olkapää

Itsehän menisin johonkin kunnon urheilulääkärille jos viikkoa pidempään on kovin kipiä.

Juukeri sanoi:
juu noihin terveyskeskuksen lääkärien antamiin diagnooseihin kannattaa suhtautua vähän varauksella. itsellä oli kans vähän aikaa sitten olkapää kipeänä ja epäilin kiertäjäkalvosinta. kävin sitä sitte terkkarissa näyttämässä ja diagnoosi oli että on kolmipäinen olkalihas revenny :D
mitä eroa on terveyskeskus lääkärissä ja yksityis puolella olevissa. tämä on niin paskaa ku olla ja voi, ainoa ero on se että yksityisellä pääsee suoraan ortopedille kun taas julkisella puolella sinne pääsee lähetteellä. terveyskeskus lääkärit myös monesti työskentelevät lisäksi yksityisellä puolella, et sil tappaa. yleislääkäri ei siis ole sen pätevämpi yksityisellä puolella kuin julkisellakaan, samaa kastia.

vähän sama ku verrattas että kumpi on parempi katsastuskonttori, yksityinen vai valtion.

neutraali sanoi:
mitä eroa on terveyskeskus lääkärissä ja yksityis puolella olevissa. tämä on niin paskaa ku olla ja voi, ainoa ero on se että yksityisellä pääsee suoraan ortopedille kun taas julkisella puolella sinne pääsee lähetteellä. .

Ei välttämättä. Asia vaan on niin että julkisella puolella ei juurikaan potilaina ole urheiluvammoja, tai niitä on ainakin hemmetisti vähemmän. Tästä taas seuraa se että asiantuntevuus kärsii, vaikka olisi mikä koulutus. Käytännön kliinistä osaamista ei voita mikään ja se vaatii jatkuvaa "tatsia".

Yksityisellä voi myös valita kenen luokse menee. Toinen perehtynyt olkapäähän, toinen nilkkaan ja kolmas polviin. Julkisella taas ei juurikaan ole erikoislääkäriä joka olisi erikoistunut pelkästään esim polven nivelsidevammoihin.

Julkisen sektorin potilasmateriaali on siis suhteellisen erilainen kuin yksityisen. Kyse ei ole kenenkään koulutuksesta tai oppiarvosta, eikä ainakaan henkilökohtaisesta arvostelusta. Yksityisellä suhtautuminen urheiluvammaan vain on "ammattimaisempaa" ja jatkohoidosta kuntoutuksineen huolehditaan enemmän/paremmin. Esim nilkan nivelsiteiden repeämisestä minulla on suhtpaljon kokemusta, niin tk-lääkärien, Yliopistollisen sairaalan kuin yksityisen sairaalan lääkärien kanssa. Yksityiseltä tulee selkeimmät jatko-ohjeet ja kuntoutukseen hakeutumis suositukset.

Juukeri sanoi:
kävin sitä sitte terkkarissa näyttämässä ja diagnoosi oli että on kolmipäinen olkalihas revenny :D
Mullekin jäi vähän epäselväksi, missä kohtaa piti nauraa.

Sekö huvitti, että tk-lääkärin diagnoosi oli eri kuin oma arvaus?

Back
Ylös Bottom