Olkapää rikki vai ei?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pyr0
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
40
En oikein tiennyt, että minne tätä postaisin...Ja kun aloittelija olen.. Haulla etin noita olkapää-vaivoja, mutta kaikki tuntu olevan melkosen erilaisia ja ehkäpä pahemmaksi äityneitä kun mun. Eli ois oikeassa olkapäässä pieni kipu (ei mikään iso, ehkä enemmänkin vihlonta) pikkusen se myös vihloo jos käsi on melko ääripäässä esim. takkia laitettaessa päälle. Penkissä nostattaessa jos kyynärpää menee kehon tasolle ja ehkä hieman aiemminkin. Myöskin PecDeckissä lähtötilanteessa (laite on ihan takana, niin vihlasee pikkuisen ku punnertaa laitteen liikkeelle). Viime treenissä kun tein rinnallevetoja taljalla, niin ai että vihlasi kivasti olkapää ja jälkeenpäinkin tuntu pikkusen.

Pietin 1vkon lepoa ei kuitenkaan totaalilepoa, vaan jotain tuli tehtyä mutta olkapää ei sen parempi ollu kuitenkaan kun salilla itse liikkeitä pääsi tekemään.
Siitä harmillinen vaiva, että ei oikein voi tehdä mitään liikkeitä.. Vissii hauiskäännöt edessä seuraavat 2vkoa :D
Ilmeisesti taukoa kannattaa piettää ettei hajoa pahemmin?

Ps: voisko johtua, että tein kalvosinkiertäjä-liikkeitä liian isoilla painoilla liian nopeasti? :rolleyes:

Kannattaa kyllä pitää taukoa treenaamisessa jos noin oikuttelee. Älä kuitenkaan pidä totaalitaukoa vaan treenaa normaalisti kaikki mitkä voit esim. jalat ja vatsat. Hauis ja Rintatreeniin kannattaa etsiä sellaisia liikkeitä missä kipu ei tunnu. Kokeilemalla varmaan huomaat esim. hauis tangolla voi sattua mutta taljassa ei satu tai toistepäin. Tai sitten ei satu ollenkaan.

Olkapää on hajotessaan siitä ikävä paikka, että se estää lähes koko yläkropan tehokkaan treenaamisen. Itse jouduin kiertäjäkalvosimen takia pitämään alkuvuodesta 3 vkoa kevyttä "sinnepäin" treeniä yläkropalle + kovaa alakropalle kun ei olkapää tykännyt juuri mistään.

Ironbutt sanoi:
Kannattaa kyllä pitää taukoa treenaamisessa jos noin oikuttelee. Älä kuitenkaan pidä totaalitaukoa vaan treenaa normaalisti kaikki mitkä voit esim. jalat ja vatsat. Hauis ja Rintatreeniin kannattaa etsiä sellaisia liikkeitä missä kipu ei tunnu. Kokeilemalla varmaan huomaat esim. hauis tangolla voi sattua mutta taljassa ei satu tai toistepäin. Tai sitten ei satu ollenkaan.

Olkapää on hajotessaan siitä ikävä paikka, että se estää lähes koko yläkropan tehokkaan treenaamisen. Itse jouduin kiertäjäkalvosimen takia pitämään alkuvuodesta 3 vkoa kevyttä "sinnepäin" treeniä yläkropalle + kovaa alakropalle kun ei olkapää tykännyt juuri mistään.

Miten sinulla ilmein tuo kiertäjäkalvosimen vamma?
Itselläni olkapää "naksuu", en tiedä mikä mahtaa vaivata...

Pyr0 sanoi:
En oikein tiennyt, että minne tätä postaisin...Ja kun aloittelija olen.. Haulla etin noita olkapää-vaivoja, mutta kaikki tuntu olevan melkosen erilaisia ja ehkäpä pahemmaksi äityneitä kun mun. Eli ois oikeassa olkapäässä pieni kipu (ei mikään iso, ehkä enemmänkin vihlonta) pikkusen se myös vihloo jos käsi on melko ääripäässä esim. takkia laitettaessa päälle. Penkissä nostattaessa jos kyynärpää menee kehon tasolle ja ehkä hieman aiemminkin. Myöskin PecDeckissä lähtötilanteessa (laite on ihan takana, niin vihlasee pikkuisen ku punnertaa laitteen liikkeelle). Viime treenissä kun tein rinnallevetoja taljalla, niin ai että vihlasi kivasti olkapää ja jälkeenpäinkin tuntu pikkusen.

Pietin 1vkon lepoa ei kuitenkaan totaalilepoa, vaan jotain tuli tehtyä mutta olkapää ei sen parempi ollu kuitenkaan kun salilla itse liikkeitä pääsi tekemään.
Siitä harmillinen vaiva, että ei oikein voi tehdä mitään liikkeitä.. Vissii hauiskäännöt edessä seuraavat 2vkoa :D
Ilmeisesti taukoa kannattaa piettää ettei hajoa pahemmin?

Ps: voisko johtua, että tein kalvosinkiertäjä-liikkeitä liian isoilla painoilla liian nopeasti? :rolleyes:

Jos takkia päällepukiessa sattuu niin veikkaampa, että kipu on kiertäjäkalvosimessa. Kiertäjäkalvosin on herkkä paikka, jota pitää treenata pienillä painoilla ja kontrolloidusti. Huilia vaan :)

training_day sanoi:
Miten sinulla ilmein tuo kiertäjäkalvosimen vamma?
Itselläni olkapää "naksuu", en tiedä mikä mahtaa vaivata...

Se on tulehtunut jos se naksuu.

insect sanoi:

Saattaa olla, ei kuitenkaan kipuile pahemmin.
Pitänee käydä näyttämässä lekurille jossain välissä...

insect sanoi:
Jos takkia päällepukiessa sattuu niin veikkaampa, että kipu on kiertäjäkalvosimessa. Kiertäjäkalvosin on herkkä paikka, jota pitää treenata pienillä painoilla ja kontrolloidusti. Huilia vaan :)

Kiitos neuvoista. Se varmaan sitten revähtäny tai jotain. Pitää tsekata mitkä liikkeet ei satu ja jatkaa niillä. Harmittava takaisku ku intoa riittää :(
Parempi näin kuin että täysin paskana kuukauden päästä.

Pyr0 sanoi:
Kiitos neuvoista. Se varmaan sitten revähtäny tai jotain. Pitää tsekata mitkä liikkeet ei satu ja jatkaa niillä. Harmittava takaisku ku intoa riittää :(
Parempi näin kuin että täysin paskana kuukauden päästä.

Eipä kestä kiittää :D
Ja jos sitä ei nyt hoida kuntoon niin siitä voi tulla semmoinen vaiva joka muistuttaa kyllä tulevaisuudessa. Kokemusta on.

Mulla oli vähän samantapaista kipua. Oli tietenkin pakko treenata vaikka vähän vihlaisikin ja siitä se sitten ärtyi vähän enemmänkin. Pistin Olkapää- ja rintaliikkeet pannaan. Kaikkea muuta pystyin täysin kivuitta treenaamaan ja paranihan se olkapää n. kuukaudessa. Voihan sinun vaivasi olla täysin erilainen, mutta näin minulla.

insect sanoi:

Siis kyllähän ne olkapäät naksuu ihan normaalistikkin ainakin mulla. Jos vipunostot sivuille on ensimmäisenä olkapää liikkeenä niin melkosta pauketta pitää lämmittelyssä. Eikä oo tulehtunu.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
6point sanoi:
Siis kyllähän ne olkapäät naksuu ihan normaalistikkin ainakin mulla. Jos vipunostot sivuille on ensimmäisenä olkapää liikkeenä niin melkosta pauketta pitää lämmittelyssä. Eikä oo tulehtunu.

Tiedän sen toki. Kaikilla kuuluu pientä ääntä nivelistä ja jänteistä. Mutta kun ääni alkaa olla semmoinen, että se kuuluu 5 metrin päähän niin kyllä se on sillon tulehtunut. Tulehduksesta turvonnut jänne päästää kovan äänen. Ja se muuten sattuu.

Kyllä mullakin pauketta pitää enkä usko että on tulehtunu. Lämmittelyssä pidän sääntönä semmosta että koitan tehä niin kauan et nakse häviää. Yleensä 15-20 toiston kohdalla nakse katoaa jonnekkin.

Onkohan toi vipunosto jotenkin luonnoton liike, kun siinä vähän kaikilla olkapäät naskuu? -ainaki kädet suorina ja rystyset ylähäppäin tehdessä.

Samantapaista oiretta mullakin: vasen olkapää naksuu ja vihloo vipunostoissa ja ristitaljassa. Sama vika vaivasi jo muutama vuosi sitten, jolloin viimeksi treenasin säännöllisesti. Sitten tuli n. kolmen vuoden tauko, jonka aikana en muista olkapään vihoitelleen kertaakaan. Nyt kun päätin aloittaa uuden kunnonkohennuskuurin, alkoi reistailu lähes samantien uudelleen. Tulehduksesta tms. ei voine olla kysymys, koska kolmen vuoden tauko olisi varmaan ollut tarpeeksi sellaisen paranemiseen ;)
Aikoinaan sain tuon muistaakseni melko hyvin kuriin perusteellisella lämmittelyllä ja säännöllisellä venyttelyllä, toivottavasti toimii jatkossakin...

P.S. Jippii, ensimmäinen postini! Forumia on kyllä seurattu jo jonkin aikaa, mutta vasta nyt sain vaivauduttua rekisteröitymään :)

Sama vika ku mullaki. Vihloo olkapäätä ja välillä käsi puutuu. Tosin takkia laittaessa ei tunnu. Mulla on tosin vähän eteenpäinkääntyneet hartiatkin ja sekin varmaan asiaan vaikuttaa?

Ja monet amislaiset(ym.nuoret) tieläpäin pyörittää 2 kertaa olkapäitä ja lataa
penkkiin 60kg ja hirveitä trampoliini nostoja. :lol2:
Elikäs ennen penkkiä pumpataan pienillä käsipainoilla olkapäät ja ojentajat
lämpimiksi.Kunnon lämmittelyt,mutta ei liikaa,että saa vielä hyvät sarjat tehtyä. :thumbs:

hafanafa sanoi:
Sama vika ku mullaki. Vihloo olkapäätä ja välillä käsi puutuu. Tosin takkia laittaessa ei tunnu. Mulla on tosin vähän eteenpäinkääntyneet hartiatkin ja sekin varmaan asiaan vaikuttaa?

Jaa minä en ainakaan osaa tohon hartioiden eteenpäinkääntyineisyydestä sanoa mitään. Tietenkin jos ne on nyt alkaneet kääntyä? Jos aina ollut niin en usko että alkais nyt vihottelee, ellet huomaa että se on jotenkin epätavallisen paljon. Mulla ei ole ilmenny käden puutumista. Itellä ottaa vaa päähän kun menin sen reväyttämään/rikkomaan.
Onneksi vaiva ei kuitenkaan kaikesta päätellen ole vielä paha ja paranee ajalla. Epäilisin kuten insect sanoikin jo, että mulla kalvosinkiertäjä on revähtäny tai jotain.

Mitäs mieltä kannatteeko tuota tehdä kevyillä painoilla kalvosinkiertäjä-liikkeitä ollenkaan vai ihan lepoa vaan?

btw kyllä mullakin olkapäät on iät ja ajat naksahellu joissain kulmissa, mutta ei siitä tähän asti ainakaan ole ollut mitään vaivaa tai kipua. Eikä muuten ole olkapäät ainoat paikat mikkä naksuu...

Viimeksi muokattu:
samoin täällä on alkanut ilmenemään naksumista kulmasoudussa käsipainoilla ja alataljassa. voisko kyseessä olla mitenkään olkapään väärä asento tai jotain? samoin jos on nukkunut kädet pään alla ja alkaa oikomaan jäseniä niin saattaa olkapäät paukkua.. kipeetä ei tee mutta naksunta ei oo kiva, ja tietty pelottaa että jos menee rikki ja tulee reenitaukoa.. arghh

Täällä kun tuntuu itse kullakin olevan ongelmia olkapään kanssa niin käykääpäs tsekkaamassa http://personal.inet.fi/koti/pehkonen/penkki/
Tuolta valikosta: Varoitus lue ensin, sekä Penkkipunnertajan heikoinlenkki. Tuolla on infoa kiertäjäkalvosimesta sekä sen vahvistamisesta ja kuntouttamisesta. Kaverilla kun venähti kiertäjäkalvosin (onneks ei revenny) niin tuolta löydettyjen liikkeiden ja levon avulla on saanut sen taas kuntoon.

kimmo2543 sanoi:
Ja monet amislaiset(ym.nuoret) tieläpäin pyörittää 2 kertaa olkapäitä ja lataa
penkkiin 60kg ja hirveitä trampoliini nostoja. :lol2:
Elikäs ennen penkkiä pumpataan pienillä käsipainoilla olkapäät ja ojentajat
lämpimiksi.Kunnon lämmittelyt,mutta ei liikaa,että saa vielä hyvät sarjat tehtyä. :thumbs:

Ja tämän lisäksi erittäin huolellinen ja rauhallinen liike ainakin niissä joissa naksuttaa. Minullakin viparit naksuttaa ikävästi, jos en pidä liikettä todella tarkasti kontrollissa.

Ja varmasti on lämpimyydelläkin merkitystä, aina kun oli erikseen olkapäät ja ojentajat päivä, paukkui olkapäät. Mutta nyt 2-jakosella olkapäät on vasta rinnan ja etureisien jälkeen ja paukusta on paljon vähemmän.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom