Olkapää ongelmana hauiskäännössä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Metri
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Nyt ei ole kyseessä se klassinen tapaus, että treenaaja tekee hauiskääntöä myös etuolkapäillä ja saa olkapäänsä sitä kautta kipeäksi. Tällöinhän tulee ETUolka kipeäksi. Mutta minulla onkin tullut TAKAolkapää kipeäksi hauiskäännössä, nimenomaan oikea. Olen oikeakätinen, mutta vasen on nykyisin vahvempi hauiskäännössä.

Viime sunnuntaina tankohauiskääntöä tehdessäni tämä ongelma-alue rusahti. Se tuntui tukkoiselta jo liikkeen alussa, ja sarjan lopussa se sitten rusahti. Kipua ei vielä tuntunut, mutta lopetin heti paikalla. Käden nostaminen tyhjänä ei ollut vaikeaa, mutta pienikin paino sai aikaan kipua siinä pari minuuttia tämän rusahtamisen jälkeen. Noin viikko aikaisemmin tämä sama paikka rusahti penkkipunnerrusta tehdessäni. Siinä treenissä oli myöhemmin kivuliasta tehdä Scott-hauiskääntöä käsipainolla, joten en tehnyt sitäkään loppuun asti. Keskitettyä hauiskääntöä olkapää sallii tehdä.

Tämä kipualue on sivulla takana. Sivuttaisnostoa kädet suorina se kestää tehdä, mutta ei esim. L-flyesiä. Itse asiassa se taisi ensimmäisen rusahduksen tehdä tässä kuukausi sitten L-flyesiä tehdessäni. Se on kiertäjäkalvosimen kuntoutusliike, mutta siellä tämä kipu ei tunnu.

Kyllä minä saan tämän kivun pois levolla, Voltarenilla ja buranalla. Kysymykseni on, kannattaisiko minun sen jälkeen käydä hierotuttamassa mahdolliset lukot pois olkapäistäni. Eli onko minulla olkalihaksessa jokin lukko, ja se olisi syyllinen vaivaani? Käyn hierojalla säännöllisesti, 3 - 4 viikon välein, mutta pitäisikö olkapäitä käydä useamminkin hierottamassa? Teen joka ilta kirjoituspöytätyötä (opettaja), ja näinä viikkoina aivan erityisesti, kun on joulunaluskokeet. Olen ties kuinka monen vuoden ajan treenannut ja kuntouttanut takaolkapäitäni, niin että niiden heikkoudesta ei tämän hauiskääntökipuilun pitäisi johtua. Tällä hetkellä en kylläkään pysty niitäkään liikkeitä tekemään.

Metri: -Paha mennä sanomaan koskematta ja testailematta mikä siellä mahdollisesti on ottanut osumaa. Mutta jos teit hauista tangolla, jolloin tuo rusahdus sattui on hyvin mahdollista että jompikumpi (infraspinatus, teres minor) ulkokiertäjistä on lievästi revähtänyt. Tuota arvausta tukee vielä se, että aiemmin ulkokiertäjiä harjoittaessa siellä on rusahdus tuntunut.

Ensihoidoksi suosittelisin jäällä hautomista ja koska "äksidentistä" on jo reilu viikon päivät, myös liikeharjoitukset ja kevyet venytykset tulee ottaa mukaan. Näin mahdollisen repeämään syntyvään arpikudokseen saadaan elastisuutta arpeutimisen alusta asti.

Mutta koska itse meinasit, ettei kipu ole kiertäjien alueella, voit huoletta ohittaa nämä arvailut ongelman syystä ja käväistä lääkärin juttusilla.

Niin, se ei ole kiertäjäkalvosimen lihaksissa. Se ei tulisi kipeäksi hauiskäännössä. Kipu on lähes hartian keskiosan lihaksilla, vain hiukan taaempana. Spinatuksessa se ei ole, mutta olen joskus epäillyt teres minoria itsekin. Lääkäriä en kylläkään vaivaa tällä, koska arvauskeskuksessa ei tiedetä lihasvammoista mitään (nimim. Kokemusta on). Nythän se on oikeastaan kivuton - siis juuri tällä hetkellä - mutta jos rupeaisin penkkaamaan tai tankohauiskääntöä tekemään, alkaisi hartiassa heti tuntumaan. Samoin tuntuisi Scott-hauiskäännössä, mutta kumma kyllä ei keskitetyssä, jossa olkavarsi saa ja pitääkin olla koko ajan pystysuorassa asennossa.

Joskus olen epäillyt kiristyksiä takahartiassa, ja jonkin verran helpotusta saanut venyttelystä. Isoilla painoilla hauiskääntöä tehdessäni - siis hauikset jaksoivat vääntää sitä painoa hyvällä tekniikalla - oikea takaolkapää on sanonut kivuliaan vastalauseensa. Joskus jo tehdessäni, joskus vasta seuraavana päivänä. Kerran suutahdin oikein kunnolla, koska olin edistynyt hauiskäännössä huomattavasti ja päässyt juuri uusiin treenipainoihin, ja sitten vihoitteli lihas, jolla ei pitäisi olla hauiskäännön kanssa mitään tekemistä.

Venyttelen kyllä varovasti sen mitä pystyn. Kylmää en tarjonnut sille sinä rutsahduspäivänä. Se on saanut olla melko levossa, sunnuntaina tosin kokeilin penkkaamista, mutta lopetin sen lyhyeen. Aina silloin tällöin kauppakassia heilauttaessani olka muistuttaa vaivastaan. Kyllä tämän kanssa eletään, ja kysäisen hierojaltani vielä tällä viikolla.

Metri: - Tässä on "lievää" ristiriitaa:
"Niin, se ei ole kiertäjäkalvosimen lihaksissa. Se ei tulisi kipeäksi hauiskäännössä. Kipu on lähes hartian keskiosan lihaksilla, vain hiukan taaempana. Spinatuksessa se ei ole, mutta olen joskus epäillyt teres minoria itsekin"

Kyllä ne ulkokiertäjät on hauista tangolla tehtäessä voimakkaasti kiristyneenä noston loppuvaiheessa, varsinkin leveällä otteella nostaessa. Että kyllä ne voivat osummaa ottaa siinä hyvinkin. Mutta kysäisehän hierojaltasi, joka pääsee testailemaankin olkaasi.

Ps. Kylmällä hautominen on suositeltavaa myöhemmässäkin vaiheessa, ei pelkästään vamman sattumispäivänä.

(ex-urheilu)Lääkäri kehotti luopumaan hauiskäännöistä aikanaan, kun samoja ongelmia oli.
Mutta aloin tekemään leuanvetoja vastaotteella, scottia jne..

Scottia parempi on spider curl vatsallaan. Scotissakin sarjapainojen kasvettua tulee kipuja..

Nyt pystyy sillointällöin tekemän perushauiskääntöjä jne. Vinopenkissä ja hammerotteella (käsipainoilla) seisten ei vieläkään...

Risumies: Tuossa on kyllä perää. Tuo lihaksisto taitaa olla aika mystinen systeemi. Kysäisin ja sain salinpitäjältä yhen triggerhierontaa antavan nimen. Hän voisi olla hyvin perillä asioista.

Metalviking: Mikä on tuollainen "spider curl vatsallaan" (kuvia, linkkiä?)? Vastaoteleuanvetoa teen aina silloin tällöin. Siinä tosiaan pysyy hauiskin tikissä. Ja hammerkääntö on miustakin tuntunut lempeämmältä liikkeeltä tälle kipuilevalle olalle. Scottiakaan se ei aina tahdo sietää, varsinkaan yhdellä kädellä.

Niin, se ei ole kiertäjäkalvosimen lihaksissa. Se ei tulisi kipeäksi hauiskäännössä. Kipu on lähes hartian keskiosan lihaksilla, vain hiukan taaempana. Spinatuksessa se ei ole, mutta olen joskus epäillyt teres minoria itsekin. Lääkäriä en kylläkään vaivaa tällä, koska arvauskeskuksessa ei tiedetä lihasvammoista mitään (nimim. Kokemusta on). Nythän se on oikeastaan kivuton - siis juuri tällä hetkellä - mutta jos rupeaisin penkkaamaan tai tankohauiskääntöä tekemään, alkaisi hartiassa heti tuntumaan. Samoin tuntuisi Scott-hauiskäännössä, mutta kumma kyllä ei keskitetyssä, jossa olkavarsi saa ja pitääkin olla koko ajan pystysuorassa asennossa.

Joskus olen epäillyt kiristyksiä takahartiassa, ja jonkin verran helpotusta saanut venyttelystä. Isoilla painoilla hauiskääntöä tehdessäni - siis hauikset jaksoivat vääntää sitä painoa hyvällä tekniikalla - oikea takaolkapää on sanonut kivuliaan vastalauseensa. Joskus jo tehdessäni, joskus vasta seuraavana päivänä. Kerran suutahdin oikein kunnolla, koska olin edistynyt hauiskäännössä huomattavasti ja päässyt juuri uusiin treenipainoihin, ja sitten vihoitteli lihas, jolla ei pitäisi olla hauiskäännön kanssa mitään tekemistä.

Venyttelen kyllä varovasti sen mitä pystyn. Kylmää en tarjonnut nsille sinä rutsahduspäivänä. Se on saanut olla melko levossa, sunnuntaina tosin kokeilin penkkaamista, mutta lopetin sen lyhyeen. Aina silloin tällöin kauppakassia heilauttaessani olka muistuttaa vaivastaan. Kyllä tämän kanssa eletään, ja kysäisen hierojaltani vielä tällä viikolla.

Tervehdys, hauis eli kaksipäinen olkalihas =m.biceps brachii lähtee kahtena erillisenä jänteenä LAPALUUSTA.Toinen näistä, hauislihaksen pitkänpään jänne,kulkee olkanivelen nivelpussin sisällä. Hauislihaksen jännityksen vaikutuksesta tämä jänne painaa olkaluun päätä, niin että se pysyy paremmin nivelkuopassaan.

Joten tätä mieltä olen itse, kun sanoit vielä olevasi opettaja ammatiltasi, eli joudut pitämään kättäsi aika paljon yli hartia tason ja kaikenmaailman konekirjoitukset ja näyttöpäätetyöskentely kuuluu ammattiisi.
Supraspinatus eli ylempi lapalihas on tosi helposti tulehtuva lihas mikä aiheuttaa pitkällä aika välillä juuri tälläisen oireen. Tulehduttaa tuon pitkänpään jänteen joka tuolloin paksunee ja tulee ahtautumaa sinne.Toinen mainitsemisen arvoinen lihas on epäkäslihas eli kaikkien tuntema trapezius ;)
Epäkäslihas liikuttaa lapaluuta,mutta myös se ankkuroi lapaluun paikoilleen, kun olkavarsi liikkuu.Epäkäslihas rasittuu, jos käsien työasento vaatii lapaluun jatkuvaa pitämistä paikallaan esim. mainitsemani asennot ja parturi-kampaajilla
on hartiaseudun lihakset kovalla rasituksella.

Kuntopallo on hyvä tuohon rintaranka ongelmiin,eli mene selälleen kuntopallon päälle et rintaranka pääsee venyy toiseen suuntaa,istuessa kun aina tuo ryhti menee kasaa eli kyfoosiin eli suomeksi pää menee eteen ja rintaranka pyöristyy. No nyt täytyy ruveta lopettaa tai kohta mä huomaan että mä kirjoitan nilkasta :hyper:

Risumies: Tuossa on kyllä perää. Tuo lihaksisto taitaa olla aika mystinen systeemi. Kysäisin ja sain salinpitäjältä yhen triggerhierontaa antavan nimen. Hän voisi olla hyvin perillä asioista.
..

Kiertäjäkalvosimen hommia on ensisijaisesti stabiloida olkaniveltä ja ohjata olkaluun päätä suhteessa nivelkuoppaan eri liikkeiden aikana. Ulko-ja sisäkierto on oikeastaan vasta toissijainen tehtävä tällä lihas-ja jänneryhmällä.

Monella salitreenaajalla ongelmana on tietynlainen olkanivelen yliliikkuvuus (olkanivelen etukapselin löysyys,takakapselin huomattava kireys, stabiloivien lihasten heikkous suhteessa mm. deltaan jne jne) ja siten nivelen "epäkesko" asento, joka aiheuttaa kipua ja ongelmia myös monien muidenkin lihasryhmien treenissä kuin varsinaisessa olkapää- ja rintatreenissä.

Voit Metri uskoa, että juurikin hauiskäännössä se kiertäjän oireilu useimmiten provosoituu helpostikin. Lisäksi salilla treenaavilla usein itse hauislihas on älyttömän kireä ja lyhentynyt, joka jo sinänsä vaikuttaa olkapään asentoon (kiinnityskohdat!) ja sitäkautta olkapään ja hartianseudun kipuihin.
edit
fysioterapiassa hauislihaksen katsotaan kuuluvan toiminnallisesti kiertäjäkalvosimeen eli juurikin kuten ylempänä on sanottu; hauislihas vaikuttaa osaltaan myös olkanivelen toimintaan ja stabiiliuteen

Kiertäjäkalvosimen hommia on ensisijaisesti stabiloida olkaniveltä ja ohjata olkaluun päätä suhteessa nivelkuoppaan eri liikkeiden aikana. Ulko-ja sisäkierto on oikeastaan vasta toissijainen tehtävä tällä lihas-ja jänneryhmällä.

fysioterapiassa hauislihaksen katsotaan kuuluvan toiminnallisesti kiertäjäkalvosimeen eli juurikin kuten ylempänä on sanottu; hauislihas vaikuttaa osaltaan myös olkanivelen toimintaan ja stabiiliuteen

fysioterapiassa = niin katsotaan niin ,mutta ei se niin ole. mitkäs ne rotator cuffin kiinnityskohdat sitten on ;) Hauiksella on ihan omat kiinnityskohdat!

hauiksen tehtävät ovat ; kyynärnivelen flexio (koukistus) ja supinaatio (kyynärvarren uloskierto,kämmenpuoli ylöspäin olkanivelen abduktio( hyvin lievä) ja flexio (hyvin lievä)

Fysioterapiassa = niin katsotaan niin ,mutta ei se niin ole kun lukee eteenpäin ;) Hauiksella on ihan omat kiinnityskohdat!

Hauiksen tehtävät ovat ; kyynärnivelen flexio (koukistus) ja supinaatio (kyynärvarren uloskierto,kämmenpuoli ylöspäin olkanivelen abduktio( hyvin lievä) ja flexio (hyvin lievä)[/QUOTE]

Viimeksi muokattu:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Commando: -Ei se hauis varsinaisesti kuulukkaan rotator cuffiin, mutta kuten inkeri mainitsikin, monesti varsinkin hauiksen pitkäpää yhdistetään toiminnallisesti cuffin lihaksiin. Hauiksen pitkänpään jänteen ja supraspinatuksen vaivat ovatkin monesti varsin hankala erottaa toisistaan. Kulkevathan nuiden jänteet olkanivelen kohdalla vierekkäin ja osallistuvat yhdessä olkavarren abduktioon.

"fysioterapiassa = niin katsotaan niin ,mutta ei se niin ole. mitkäs ne rotator cuffin kiinnityskohdat sitten on Hauiksella on ihan omat kiinnityskohdat!"

Fysioterapiassa = niin katsotaan niin ,mutta ei se niin ole kun lukee eteenpäin ;) Hauiksella on ihan omat kiinnityskohdat!

Hauiksen tehtävät ovat ; kyynärnivelen flexio (koukistus) ja supinaatio (kyynärvarren uloskierto,kämmenpuoli ylöspäin olkanivelen abduktio( hyvin lievä) ja flexio (hyvin lievä)
Voi jeesus:rolleyes: . Ymmärrätkö mitä toiminnallisuudella tässä yhteydessä tarkoitin? Onneksi joku ymmärsi.

Juu ymmärsin kyllä, kaikki lihakset loppuen lopuksi tukee toinen toistaan.
Tarkoitin sitä fysioterapiasta, kun esim. lukee noita fysiatria anatomia kirjoja niin siellä lukee yhdessäkin kirjassa ,että kiertäjäkalvosimeen kuuluisi myös hauislihas, vaikka ei se kuulu.Mut tämä on tätä, ei muuta kuin opiskellaan lisää anatomiaa oikeista kirjoista ;)

Kiitoksia kaikille asiantuntemuksesta. Hierojalla käydessäni mainitsin ongelmastani, ja hänkin epäili vahvasti kiertäjäkalvosimia. Hieronta teki olkapäälle hyvää. Ei se silti ole lähelläkään hyvää taas tällä hetkellä. Mutta tuo, mitä sanoitte hauislihaksesta, kiinnosti. Jotenkin tämä on sidoksissa hauikseen. Hauiskääntöä stabiloivat lihakset siellä taitavat juuri oireilla. Mutta siis keskitettyä hauista kärsii tehdä, kun olkavarsi on tuettu, mutta ei Scott-kääntöä, kun käsi on hivenen eteen päin suuntautunut.

Hierojani arveli, että jotkut lihakset olisivat pahasti pinteessä, mitä arviota tuki se, että hieronta teki hyvää. Jos siellä olisi ollut revähdys/tulehdus, niin hieronta olisi kai ollut pahasta. Olen lotjannut olkaani runsaasti kylmägeeliä. Niin, olka on yleensä pahempi aamuisin, mutta se vertyy päivän aikana, eikös sekin antaisi ymmärtää jotain jumissa tai pinteessä oloa?

Mikä osuus lienee sitten sillä, että entisenä keihäänheittäjänä olkapääni sisällä on varmasti löysempiä lihaksia tai jänteitä? Olkapäitteni epäsymmetrisyyden huomaa maallikkokin jo ulkonäöstä ilman paitaa, asiantuntija vaikka miulla olisi pitkähihainen pusero ylläni.

En tiedä, onko hieronnasta apua. Sille trigger-hierojalle pääsen vasta ensi vuoden puolella. Pitäisikö miun käydä oikein fysiatrilla? Fysioterapiaan ei kai pääse kuin lääkärin lähetteellä.

Metri: -Kyllä fysioterapeutille voi mennä ilman lääkärin lähetettäkin. Kela ei vain silloin korvaa siitä mitään.

"Fysioterapiaan ei kai pääse kuin lääkärin lähetteellä."

Latest posts

Back
Ylös Bottom