Olkapää ongelma

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ajattelin nyt epätoivoisesti kysyä apua täältä, kun lääkärit ja fysioterapeutit ovat haluttomia auttamaan.

Eli minulle tuli jonkinmoinen vika olkapäähän noin kolme vuotta sitten. Harrastin silloin voimanostoa ja treenasin silloin, näin jälkeenpäin ajateltuna, liian innokkaasti ja etuolkapäähäni alkoi tulla kipua. Kipu paheni mitä pidempään treenasin ja loppujen lopuksi lopetin treenaamisen, kun kipu oli liian kovaa. Epäilen että olkapäässäni on jonkinmoinen rasitusvamma, mutta en tiedä miten voisin päästä siitä eroon.

Kävin tuossa muutama päivä sitten fysioterapeutilla, jonne olin saanut lähetteen terveyskeskuslääkäriltä. Tuomio oli tyly: Fysioterapeutti sanoi ongelma-aluetta juurikaan tutkimatta, että minun pitää lopettaa isojen painojen nostelu kokonaan. Voimanostohaaveista luovuin jo muutama vuosi sitten, koska ikää alkaa olla jo liikaa (nyt yli 22 vuotta) mutta, kun fys.terapeutti nyt sanoi, että en saa edes yrittää kasvattaa lihasmassaa, jota sen mielestä minulla oli jo tarpeeksi (Sitä ei ole lähellekään tarpeeksi), alkoi minua ahdistamaan todella paljon. En halua vielä tässä iässä jäädä näin olemattoman kokoiseksi.

Kysyisinkin tässä nyt, että mistä minun pitäisi hakea apua ongelmaani? Kuunneltaisiinko minua paremmin yksityisellä lääkärillä? Onko jollakin ollut vastaavanlaisia ongelmia, eli lääkärit/fysioterapeutit ovat haluttomia auttamaan? Olisin kiitollinen, jos joku osaisi neuvoa, että mistä minun kannattaa hakea apua. :(

Yleisellä puolella tuollainen "Ota vähän buranaa ja lopeta reenaaminen, kyllä se siitä" on todella yleistä. Varaa aika jollekkin pätevälle urheilulääkärille, jonka alaa on urheiluvammat yms. Todennäköisesti kivun syyn selvittäminen vaatii magneettikuvausta. Ei todellakaan kannata masentua jos joku elämäänsä vittuuntunut yleisenpuolen fysioterapeutti sanoo, että ei tosta mitään enää tuu. Kannattaa ehdottomasti koittaa selvittää mistä kipu johtuu ja muutenkin koittaa hankkia paljon tietoa olkapään huollosta. Esim. monet ovat saaneet apua kiertäjänkalvosinliikkeistä olkapäävaivoihin. Myös treenitekniikat kannattaa tsekata kuntoon, jos niissä on korjattavaa. :)

Sen ymmärrän, että sanotaan, että ei saa rasittaa jos paikat kipeänä, mutta toi että et saa edes yrittää kasvattaa lihasmassaa, jota sen mielestä sinulla oli jo tarpeeksi. Millä perusteilla? Onko tuo joku henk. koht. mielipide ja pelko?

Selluliitto: -En kyllä voi ymmärtää miksi lihaksen kasvattaminen tai isojen painojen käyttö olisi kokonaan kielletty, mikäli tuota painojen lisäystä ei tehdä tekniikan kustannuksella. Lisääntynyt lihasmassahan yleensä parantaa nivelten tukea, mikäli harjoittelu ei ole yksipuolista ja sitäkautta lihasepätasapainoihin johtavaa.

Hakeudu sellaisen fysioterapeutin tutkittavaksi, joka on urheilijoiden kanssa toiminut enemmänkin. Hän tutkii ja testaa mikä olkapäässä mahdollisesti on vialla ja näin pystyy ohjaamaan tekemään oikeita harjoituksia vaivan vähentämiseksi/poistamiseksi ja taas toisaalta pystyy varoittamaan mitkä harjoitukset mahdollisesti voisivat tilannetta pahentaa.

Ajattelin nyt epätoivoisesti kysyä apua täältä, kun lääkärit ja fysioterapeutit ovat haluttomia auttamaan.

Eli minulle tuli jonkinmoinen vika olkapäähän noin kolme vuotta sitten. Harrastin silloin voimanostoa ja treenasin silloin, näin jälkeenpäin ajateltuna, liian innokkaasti ja etuolkapäähäni alkoi tulla kipua. Kipu paheni mitä pidempään treenasin ja loppujen lopuksi lopetin treenaamisen, kun kipu oli liian kovaa. Epäilen että olkapäässäni on jonkinmoinen rasitusvamma, mutta en tiedä miten voisin päästä siitä eroon.

Kävin tuossa muutama päivä sitten fysioterapeutilla, jonne olin saanut lähetteen terveyskeskuslääkäriltä. Tuomio oli tyly: Fysioterapeutti sanoi ongelma-aluetta juurikaan tutkimatta, että minun pitää lopettaa isojen painojen nostelu kokonaan. Voimanostohaaveista luovuin jo muutama vuosi sitten, koska ikää alkaa olla jo liikaa (nyt yli 22 vuotta) mutta, kun fys.terapeutti nyt sanoi, että en saa edes yrittää kasvattaa lihasmassaa, jota sen mielestä minulla oli jo tarpeeksi (Sitä ei ole lähellekään tarpeeksi), alkoi minua ahdistamaan todella paljon. En halua vielä tässä iässä jäädä näin olemattoman kokoiseksi.

Kysyisinkin tässä nyt, että mistä minun pitäisi hakea apua ongelmaani? Kuunneltaisiinko minua paremmin yksityisellä lääkärillä? Onko jollakin ollut vastaavanlaisia ongelmia, eli lääkärit/fysioterapeutit ovat haluttomia auttamaan? Olisin kiitollinen, jos joku osaisi neuvoa, että mistä minun kannattaa hakea apua. :(

Joko kyseessä on väärinkäsitys tms., mutta tuntuu kummalliselta että fysioterapeutti olisi kieltänyt lihasmassan kasvattamisen..ja jos hän sitä todella tarkoitti niin älä suotta kuuntele tuollaisia ohjeita :jahas:
Kyse voi olla ,kuten usein on, lihasepätasapainosta, ja silloinhan pitäisi treeniä ehkä muuttaa tai laajentaa,jotta mahd. heikot olkapäätä tukevat lihakset vahvistuisivat ja hoitaisivat hommansa kunnolla. Useinhan voimailijoilla/bodausmielessä treenaavilla kolmipäinen olkalihas on kyllä vahva, mutta mm.kiertäjäkalvosin ja lavan tukilihakset eivät niinkään ja tämä aiheuttaa ongelmia kovaa treenatessa.

Älä anna periksi vaan varaa aikaa erikoislääkärille tai urheilijoiden kanssa tekemisissä olevan fysioterapeutin/osteopaatin tms. vastaanotolle kunnon tutkimusta varten, jonka jälkeen tarvittavat hoitotoimenpiteet. Useissa tapauksissa riittää kun saa muutaman hyvän harjoitusliikkeen oikein kohdistettuna ja siitä se lähtee :thumbs:

Jos nyt oikein ymmärsin niin kättä ei ole edes ikinä tutkittu kunnolla. Ehdottomasti ortopedille tai vastaavalle joka aluksi selvittää mikä kädessä on vikana!

Latest posts

Back
Ylös Bottom