Olkapää kipu pystypunnerruksessa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kamelot
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
49
Eli siis kyse on siitä kun teen pystypunnerrusta vipuvarsilaitteella tuntuu järjetön kipu oikeassa olkapäässä. Kaikkia muita hartialiikkeitä voi tehdä eikä kipua tunnu, en tosin ole vielä kokeillut tehdä vapailla painoilla pystyä, sitä aattelin testata seuraavax.
Muilla samoja vaivoja?

Rupesin tossa funtsimaan et oisko se liikerata jotenkin päin peetä mun kropalle?

Yritin käyttää hakuakin mut en oikein mitään löytänyt.

Jos sattuu= älä tee.

Amis kertoikin jo olennaisimman.
Vipuvarsilaitteissa sä et voi vaikuttaa hirveesti siihen liikerataan ja se voi olla epäsopiva sun kropalle, itellä sattuu perkeleesti jos sellaisessa yrittää mitään touhuta.
Koita tehdä joko smithissä pystypunnerrusta tai käsipainoilla. Toinen homma on se, ettei kannata laskea painoja liian alas, siinä ne olkapäät vasta paukkuukin mukavasti.

Jotakuinkin silmien korkeudelle oon laskenu painot, joten ei pitäis mennä liian alas.

Vinkkejä hyvistä liikkeistä millä korvaisin pystypunnerruksen?

kopase vaikka pystypunnerrusta käsipainoilla

edit: ohops, tossahan se lukeekin jo edellisessä viestissä no mut hyvä liike eniveis :) :thumbs:

Eipä tähän voi paljon muuta neuvoa näkemättä, kuin että jätä tekemättä ainakin joksikin aikaa. Olkapäät on vähän sellainen lihasryhmä, että kaikilla löytyy joku liike jota ei pysty ilman kipua tekemään ja silloin se kannattaa jättää tekemättä, vaihtoehtoja kuitekin löytyy.

Kokeilen vielä vapailla tehdä ennenkuin luovutan.

Ois tosiaan kiva tietää jotain hyviä liikkeitä millä mahd. korvaisin tuon.

Kamelot sanoi:
Kokeilen vielä vapailla tehdä ennenkuin luovutan.

Ois tosiaan kiva tietää jotain hyviä liikkeitä millä mahd. korvaisin tuon.
Voisit mun mielestä ottaa nyt yhden viikon ihan pumppaillen ne olkapäät ja vaikka samalla kevyillä painollaa testaa sitä pystäriä kässäreillä.

Turha sitä on hosua, mieluummin yksi/kaksi kevyttä viikkoa, kun useampikuukausi ilman mitään reeniä. nimim. kokemusta on.

Olkapäiden treenailuun kannattaa käyttää vain vapaita painoja. Laitteiden liikeradat ovat luonnottomia (useissa tapauksissa vaarallisen luonnottomia) ja vapaissa painoissa vaadittava tasapainottelu kasvattaa. Alhaalta, hartioilta asti punnertaminen ei ole yleisesti ottaen vaarallista. Ainakaan mikäli uskoo voimavalmennuksen ammattilaisia ja heidän järjestöjään. Painonnostossakin oli 70-luvulle asti mukana vielä punnerruskin ja olkapäävaivat olivat lääkärien mukaan paaljon harvinaisempia kuin penkkipunnertavilla voimanostajilla. Jos alhaaltapunnertaminen oikeasti sattuu, kannattaa sitä välttää, mutta kannattaa myös tarkistaa penkkityyli (90% salitreenaajista on runkkupenkkaajia) ja aloittaa venyttely olkapäiden liikkuvuuden parantamiseksi (90% salitreenaajista on sahapukkeja).

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tässä on jo kaikki oleellinen sanottu, mutta mä peesaan.

Jos olkapää tulee kipeäksi, niin se on kipeä pitkään. Anna levätä rauhassa. Ei sun massiiiviset olkalihat siitä katabolisoidu. ;)

Sitten kokeilet vapailla painoilla ja täysillä liikeradoilla. Jotenkin tuntuu, että noita täysiä liikeratoja pelätään ihan turhaan. Ei se lihaksen luontainen liikerata voi tuottaa tuskaa. Paitsi jos laitat liikaa painoa. Älä siis laita liikaa painoa. Kyllä se tuntuma tulee (bodausmielessä ja muutenkin) pienemmilläkin. Otat ensin vapailla painoilla _todella_ kevyttä ja mietit koko ajan mielessäs että tää on kuntoutusta. Sitten joskus lisäät vähän jos tarvii.

Jos olkapää vaivaa vain pystypunnerruksissa niin kannattaa jättää se liike väliin mutta ei sitä pakko ole lopettaa olkapäiden treenaamista. On niitä muitakin olkapää liikkeitä ja monet kenellä on olkapää vaivoja pärjäävät niillä ihan hyvin. Tai siis on pakko pärjätä kun ei voi tehdä raskaita punnerruksia olkapäille.

Ja jos tarkoituksena on nostaa tuloksia, ei niinkään lihasmassa tai olkapäiden täydellinen kehittyminen, niin jätä suosiolla pois koko liike....

Silloin kauan sitten, kun omalla olkapäällä pystyi muutakin tekemään kuin nojaamaan ovenkarmiin, niin tein pystypunnerruksen vapaalla tangolla, seisten. Se ei pahemmin aiheuttanut minulle mitään kiputiloja....

azzyyr sanoi:
Silloin kauan sitten, kun omalla olkapäällä pystyi muutakin tekemään kuin nojaamaan ovenkarmiin, niin tein pystypunnerruksen vapaalla tangolla, seisten. Se ei pahemmin aiheuttanut minulle mitään kiputiloja....

Eli ns. Military press? Mua rupesi hämäämään siinä kun koko keho tutisi ja tärisi varsinkin vikojen toistojen kohdalla (heikko selkä? jalat? heikko mies? en tiedä). Sitten tein samaa istuen ja se tuntu hyvältä ja oli tehokas, mutta sain tulehduksen olkapäähän.
Edessä on kuntoutusta: satsaan takaolkiin, yläselkään ja kkalvosimeen seuraavan kuun, että olkalihasten tasapaino paranisi.

Siksipä just en vielä haluakkaan luovuttaa pystyn suhteen koska tarkoituksena olis nimenomaan saada lisää lihaa (ja läskiä hävitettyä).

Ens viikolla kun on taas hartia päivä laitan tietoa kuinka toimii vapailla painoilla.
Jos ei onnistu niin täytyy sit yrittää muilla liikkeillä vetää loppuun.

Belmondo sanoi:
Eli ns. Military press? Mua rupesi hämäämään siinä kun koko keho tutisi ja tärisi varsinkin vikojen toistojen kohdalla (heikko selkä? jalat? heikko mies? en tiedä). Sitten tein samaa istuen ja se tuntu hyvältä ja oli tehokas, mutta sain tulehduksen olkapäähän.
Edessä on kuntoutusta: satsaan takaolkiin, yläselkään ja kkalvosimeen seuraavan kuun, että olkalihasten tasapaino paranisi.

Ja minähän tiedän kaikki nämä nimitykset ulkoa.... not!
Eli seisot, ja työntelet tankoa rinnalta kohti taivasta.
On muuten hyvä liike tällaiselle peruslaiskalle joka ei meinaa viitsiä vatsoja ja kylkiä aina tehdä. Ne tulee tuossa aika mukavasti treenattua ja se vapina ynnä heiluna vähenee kun liikettä vaan tekee. Epäilisin nimenomaan jotain tukilihas kunnon paranemista vatsa/lantio seudulla mikä auttaa tuon tutisemisen loppumiseen. Joku minua viisaampi voi oikaista, jos mutuilu on täysin metsässä...

Ja istualtaan taisin minäkin sen aloitella, mutta kaveri sitten vinkkasi, että kokeiles seisaallaan niin tulee koko ropalle rasitusta...

Mulla oli ihan sama juttu samanlaisessa koneessa, vasenta olkapäätä nipisti niin pirusti.
Ens viikolla kokeilen käsipainoilla

Kamelot sanoi:
Siksipä just en vielä haluakkaan luovuttaa pystyn suhteen koska tarkoituksena olis nimenomaan saada lisää lihaa (ja läskiä hävitettyä).

Ens viikolla kun on taas hartia päivä laitan tietoa kuinka toimii vapailla painoilla.

mxm ja muuthan tuolla jo neuvoi korvaavia liikkeitä. Itsekin suosittelisin kokeilemaan pystypunnerrusta istuen smithissä selkänojallisessa penkissä siten, että asento ei ole aivan täysin pysty vaan hieman taakse kallellaan. Mä olen sen takia välttänyt vapailla painoilla tehtäviä pystypunnerruksia kun sain kerran oikean olkapään rikki käsipainoilla pystypunnerruksessa. Mulla tämä on toiminut hyvin jo pitkään, toisena liikkeenä otan viparit sivuille vapailla painoilla. Teen olkapäät rinnan jälkeen ja rintatreenissä saa jo hyvän lämmön päälle olkapäihin. Takaolkapäät teen selkätreenin yhteydessä.

Edit: Viime maanantaina oli smith-laite varattuna joten kokeilin Davidin vipuvarsilaitetta ja totesin, että se ei mun välityksille toimi millään tavalla, sattuu niin pirusti, joten eiköhän se kokeilu jäänyt taas siihen yhteen kertaan.

Kamelot sanoi:

Anna hyvä immeinen lepoa sille ensin, jätä pystypunnerrus edes 1 kierron ajaks väliin. Mistä sä muuten edes tiedät onko se kipu jääny tuosta edellisestä (eli onko siellä joku vamma "päällä") vai johtuuko se varsinaisesti tuosta liikeradasta.

Omalla kohdalla pystypunnerrus tangolla vaihtui pystypunnerrukseen käsipainoilla ja olkapääkivut hävisi sen siliän tien. Näin myös monilla muilla.

(lisää täällä: http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=35656 )

B.O.S.S. sanoi:
Anna hyvä immeinen lepoa sille ensin, jätä pystypunnerrus edes 1 kierron ajaks väliin. Mistä sä muuten edes tiedät onko se kipu jääny tuosta edellisestä (eli onko siellä joku vamma "päällä") vai johtuuko se varsinaisesti tuosta liikeradasta.

Omalla kohdalla pystypunnerrus tangolla vaihtui pystypunnerrukseen käsipainoilla ja olkapääkivut hävisi sen siliän tien. Näin myös monilla muilla.

(lisää täällä: http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=35656 )

Ei ainakaan lekuri löytänyt sieltä mitään vikaa. Väänteli ja käänteli ja totes et ei muuta kun kovaa treeniä. Oli ihan samaa mieltä kuin kaikki täälä et se laite ei vaan sovi mulle.
Mut jos kipu ilmaantuu kun kokeilen annan olla koko liikkeen pariviikkoa.

Back
Ylös Bottom