neutraali sanoi:
edit: mää epäilen että mulla on tuolta olkapään läheltä joku jänne hivenen revenny, koska se tuntuu tuossa olkapään seudulla olevassa luun vieressä(pehmyt kudoksessa) se kipu. eritoten kun ronskisti painaa siitä luun vierestä niin kipua tuntuu. uskon kuitenkin että tämä paranaee kokonaan koska viimeisen 2viikon aikana on menty aivan älyttömästi eteenpäin. penkissä sarjapainot on tippunu tuona aikana noin 10kg ehkä vähän päällekin, mutta aivan sama sille ku kuntoutus nopiaa täysin kuntoon. kyllä ne menetetyt raudat saa kohtuu nopiaa takas sitten kun paikat on kunnossa.
Epäilen, ettei kyseessä kuitenkaan ole varsinainen jännerepeämä. Ei muuten parane, jos tekee koko ajan punnerrusliikkeitä. Mulla on kokemusta asiasta
Joskus viime keväänä, eli maalis-huhtikuussa 2005 alkoi olkapää oireilemaan. Tunnetusti jääräpäisenä miehenä, tein penkkiä ja pystypunnerrusta normaalisti läpi kesän ja syksyn. Kivuista välittämättä. Kivut kun aina tuppas loppumaan ku tarpeeks löi rautaa tankoon, eli lämmetessään turtui.
Sitten viimein marraskuussa kävin ultrakuvauksissa ja siellähän paljastuikin juuri tällainen jänteen puolittainen repeäminen. Eli kiertäjäkalvosimelta lähtevä paksu poikittainen jänne oli puoliväliin revenny. Lääkäri sanoi, että pitäisi tulla kuntoon ittekseen, mutta mitään rasitusta ei sille saa antaa. Sanoi vielä, että voi mennä jopa puoli vuotta.
Nyt olen tehny viimeset puol vuotta sellaista treeniä, etten ole punnerruksia juurikaan tehny. Olkapään vihlonta on vähentyny koko ajan, eli kyllä se jänne pikkuhiljaa on paranemassa, muttei vielä taida kestää pystypunnerrusta. Vinopenkkiä ja alakaltevaa penkkiä pystyy jo kivutta tekemään todella pienillä painoilla. Pystypunnerrusta kokeilin pari viikkoa sitten, mutta jo pelkkä tanko sai olkapään oireilemaan, joten jätin väliin. Sellainen pelko on koko ajan mielessä, et kohta vihlasee ja koko puolen vuoden "kuntoutus" on menny hukkaan.
Pieni vamma, mutta isot vaikutukset. Välillä ihan oikeasti vituttaa ja motivaatiota saa hakemalla hakea.