Oliiviöljy polttaa kurkkua?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hippa
  • Aloitettu Aloitettu

Hippa

Okkapukku.
VIP
Mikä ihme on, kun oliiviöljyä juotuani tuli kurkkuun ihan mieletön polte ja sellainen voimakas yskän tunne?

Hirvee tunne!

EDIT: lisättäköön vielä, että olen vetänyt oliiviöljyä viikkotolkulla ja tää on eka kerta, kun poltti.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jees suoraan lusikasta mäkin oliiviöljyni vedän ja olen huomannut että eri merkit vaikuttavat enemmän kurkkuun. Tällä hetkellä käytän Extrolio merkkistä oliiviöljyä ja se ei polta kurkkua läheskään yhtä paljon kuin aikaisemmin kokeilemani merkit.

Herää kysymys, että kuuluuko sen polttaa, vai onko se lievä allerginen reaktio? Nimittäin itellä ei oliiviöljy polta kurkkua sen kummemin kuin rypsärikään.

nyt vetäisen ihan mutu/hataralta muisti pohjalta...

Mutta oliivioljyjä on eri "happamuusasteilla" niitä vaan prkl ei merkitä niihin sa***nan pulloihin niinkuin suuressa maailmassa.
Ainoa mitä suomessa mainitaan että kuinka monen neitsyen kamaa se on :curs:
Ainakin Stockmannin "Oma" oljy on tuolta miedoimmasta päästä.

VTTU ehtiny tuota sun EDIT:iä näkemään
Nooh pikkasen varmaan menny hapoille tuo oljys :D

Originally posted by Wilu
Herää kysymys, että kuuluuko sen polttaa, vai onko se lievä allerginen reaktio?

Voiko rasvalle edes olla allerginen? En ole moisesta kuullut koskaan. Allergiatesteissäkin käytetään pohja-aineena mm. oliiviöljyä...

Kyllä se meikäläisellä ainakin kurkussa aavistuksen pistelee, siksi aina mehua varattu viereen ennen ku ottaa oliiviöljyä. Ei siinä sen kummempaa.

Originally posted by Jimmy
Voiko rasvalle edes olla allerginen? En ole moisesta kuullut koskaan. Allergiatesteissäkin käytetään pohja-aineena mm. oliiviöljyä...

Eiköhän kala-allergikko voi saada kalaöljystä reaktion, miksei myös oliiviöljystä. Oliivihan siellä on taustalla.

Öljystä tosiaan riippuu miten polttaa. Oliiviöljyissä on mielettömästä myös makueroja. Knossosta suosin itse eniten - http://www.korkkaaneitsyt.org - , eikä polta kurkkua, mutta itehän en lusikalla öljyä syö, vihannesten ja leivän päällä se maistuu makoisalle.

Jos haluaa leikkiä kulinaristia niin ostaa muutaman hyvän öljyn ja paistaa vaaleeta leipää ja maistelee öljyt uittamalla leipiä öljyissä :).

EDIT nuo sivut on muuten loistavat, saa varmana monet aivopestyä ostamaan Knossosta mutta hyvä niin :).

Originally posted by Wilu
Eiköhän kala-allergikko voi saada kalaöljystä reaktion, miksei myös oliiviöljystä. Oliivihan siellä on taustalla.

Käsittääkseni ei kuitenkaan puhtaasta öljystä, jossa ei ole proteiinijäämiä seassa.

Originally posted by Hippa
Mikä ihme on, kun oliiviöljyä juotuani tuli kurkkuun ihan mieletön polte ja sellainen voimakas yskän tunne?

Hirvee tunne!

EDIT: lisättäköön vielä, että olen vetänyt oliiviöljyä viikkotolkulla ja tää on eka kerta, kun poltti.

Oletko varma, että et ole ottanut vahingossa viskipullosta? :)

mä tunnen yhden papan,joka hoiti kurkkukipunsa aina kurlaamalla oliiviöljyllä.kokeilin itsekin, ja kyllä se rauhoitti yskän ja kivun;) että tällaisia kokemuksia.

Hyvä öljy polttaa monesti. Siinä on sitä "oleic acid"-tyyppistä happoa, jota ei pidä liikaa olla, mutta tietyssä määrin aina on.

Oliiviöljyä pitkin Italia puristamoja muovikupeista maistelleena kerron tämän.

Jep, kulinaristien mukaan mitä hienompi (=parempi) oliiviöljy, sitä enemmän se tuntuu kurkussa. Joten voisi olettaa oliiviöljyn fenolisten yhdisteiden olevan ainakin osatekijä siihen polttoon. Eli mitä parempilaatuinen oliiviöljy, sitä enemmän siinä on fenolisia yhdisteitä (jotka toimivat esim. antioksidantteina).

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom